sobota, 26 maja 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 27 - JAREK ex MIŚ


JAREK ex MIŚ (IMO: 7020970, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG2070) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk  – nazwa MIŚ. Pomiędzy 9 a 13 lutego 1970 roku brał udział w ściągnięciu z mielizny w Wielkim Bełcie statku Kolejarz. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Od 1991 do 2008 właścicielem holownika jest „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W 2008 wycofany ze służby a rok później sprzedany przedsiębiorstw COMAL Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK. W grudniu 2014 sprzedany do Estonii. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o: 
  • 09/13.02.1970 - wraz z kutrem ratowniczym R-1, akcji ściągnięcia z mielizny w Wielkim Bełcie masowca KOLEJARZ,
  • 04.06.1984 - uderzeniu około godziny 00:50 manewrującego holownika przez wchodzący do Basenu Władysława IV radziecki drobnicowiec PIONIER BIELORUSJI (uszkodzeniu uległo prawe nadburcie, prawe skrzydło mostka, wiatrochron mostka pelengowego),
  • 08.10.1992 - wraz z holownikiem HERKULES II, nieudanej akcji ściągnięcia z kamieni przy północnym falochronie Portu Północnego w Gdańsku pontonu  P-MPH-Gda-20, który w trakcie jej trwania przewrócił się do góry dnem a następnie zatonął.

*      *      *

JAREK ex MIŚ (IMO: 7020970, MMSI: ---, Call Sign: SPG2070) – harbor tug type H 800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Gdansk Port Authority – first name: MIŚ. Between 9 and 13 February 1970 she took part in pulled out from the shallows in the Great Belt cargoship Kolejarz. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Between 1991 and 2008 the owner of the tug was „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In 2008 decommissioned and a year later sold to company “COMAL”: Sp. z o. o. and renamed to JAREK. In December 2014 sold to Estonia. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 09/13.02.1970 - together with the rescue cutter R-1, action of taking off from shoal in the Great Belt the bulk carrier KOLEJARZ, 
  • 04.06.1984 - talking place around 00:50 in the basin of Wladyslaw IV collision between tug and the Soviet general cargo PIONIER BIELORUSIY (the ride side of the bridge and the right wing of the bridge was damaged),
  • 08.10.1992 - with the tug HERKULES II, unsuccessful action of taking off from the stones at the north breakwater of the North Port in Gdansk pontoon P-MPH-Gda-20, which turned upside down and then sank.  


*      *      *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:

  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002, 
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service,
  •  NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped, 
  • LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012, 
  • SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in december 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: złomowany / scrapped, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: złomowany / scrapped.
*      *      *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5, 
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 6NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP, 
    • 1 śruba w dyszy Korta / 1 propeller in Kort nozzle, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
      • uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe / fire fighting equipment: 
      • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63 m3/h, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
      • zawory hydrantowe / hydrant valves, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART, 
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.

*      *      *

Poniżej zdjęcie holownika MIŚ, Gdańsk 1989 r., autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photo of tug MIŚ, Gdańsk 1989, made by Mr. Sigismund Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika MIŚ, Gdańsk 19.06.2006 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photos of tug MIŚ, Gdańsk 19.06.2006, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 


Poniżej zdjęcia holownika MIŚ, Gdynia 07.03.2008 r., autorstwa Pana Andy Pol, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photos of tug MIŚ, Gdynia 07.03.2008, made by Mr. Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika JAREK (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug JAREK  (to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia holownika JAREK, Gdańsk 26.08.2014 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photos of tug JAREK, Gdańsk 26.08.2014, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 


*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
  • Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare,
  • Leszczyński Ryszard - Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 - 2016), Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
  • PRS 2013

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz