czwartek, 31 maja 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 28 - KUGUAR



KUGUAR (IMO: 7020932, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2088) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście). Od 1991 armatorem Kuguara był Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o.. W lipcu 2012 firma ta wraz z całym majątkiem przejęta została przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG z siedzibą w Cuxhafen. W nocy 16 lutego 2015 r. podczas mijania się ze statkiem handlowym TRANSFORZA w Kanale Piastowskim w Świnoujściu KUGUAR wykonał niebezpieczny manewr, w wyniku którego doszło do kolizji obu jednostek. Na skutek tego w burcie holownika powstała dziura, co spowodowało jego zatonięcie – na szczęście bez strat w ludziach (jak później stwierdzono czterech członków załogi holownika było pod wpływem alkoholu). 12 marca 2015 holownik został wydobyty na powierzchnię przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom. Oprócz w/w kolizji z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 09/10.04.1970 - wraz z jednostkami PRO - PERKUN  i ŚWIATOWID oraz holownikiem ZEUS, akcji ściągnięcia z  mielizny masowca KOPALNIA MIECHOWICE,
  • 03.01.1979 - mającej miejsce w Szczecinie, na wysokości zachodniej przystani promowej Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia kolizji holownika ze stoczniowym promem GRYFIA, do której doszło około 14:10.

*      *      *

KUGUAR (IMO: 7020932, MMSI: ---, Call Sign: SPS2088) – harbor tug type H 800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). Since 1991 Kuguar shipowner was the Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o .o.. In July 2012 the company with all its assets was taken over by German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG with headquarters in Cuxhafen. In the night of 16 February 2015 during passing the merchant ship TRANSFORZA in the Piast Channel in Swinoujscie KUGUAR made a dangerous maneuver resulting collision both units. As a result in the side of the tug was formed a hole, which resulted sinking the ship – whole crew was saved (four crew members were drunk). March 12, 2015 the tug was raised by a floating crane Maja and soon after sold for scrap. In addition to the above-mentioned collison of the most important events in the life of the unit it is worth mentionig:
  • 09/10.04.1970 - together with PRO units - PERKUN & ŚWIATOWID and tug ZEUS, an action of removal from the shallows the bulk carrier KOPALNIA MIECHOWICE,
  • 03.01.1979 - taking place in Szczecin, at the height of the western ferry pier Szczecin Ship Repair Yard Gryfia a collsion between tug and the shipyard ferry GRYFIA, which took place around 14:10.  

*      *      *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:

  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002, 
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service,
  •  NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped, 
  • LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012,
  •  SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in december 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: złomowany / scrapped, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: złomowany / scrapped.

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m,
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5,
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silniki diesla: / 1 diesel engines: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 6NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP, 
    • 1 śruba w dyszy Kortha / 1 propeller in Korth nozzle, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
      • uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe / fire fighting equipment: 
      • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63 m3/h, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
      • zawory hydrantowe / hydrant valves, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART 
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.

*      *      *

Poniżej zdjęcie holownika KUGUAR autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photos of tug KUGUAR made by Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika KUGUAR, Szczecin 2009 - 2010 / Below photos tug KUGUAR, Szczecin 2009 - 2010 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).














Poniżej zdjęcie z akcji wydobycia holownika KUGUAR - portal swinoujskie.info, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photos from action extraction from the bottom tug KUGUAR - swinoujskie.info, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
  • http://www.zuz.pl/index.html 
  • Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare,
  • Leszczyński Ryszard - Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 - 2016), Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
  • Praca pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego - Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 - 2001, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • PRS 2013

2 komentarze:

  1. Kuguar nie wykonał żadnego skrętu w lewo. Niehttp://szczecin.tvp.pl/21999772/izba-morska-kapitan-holownika-kuguar-traci-uprawnienia

    OdpowiedzUsuń
  2. Błąd skorygowany, mea culpa powtórzyłem bezmyślnie informację jednego z portali o tematyce morskiej.

    OdpowiedzUsuń