sobota, 5 maja 2018

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 7 - ROGALIN

M/F ROGALIN ex CELTIC PRIDE ex ROGALIN ex CELTIC PRIDE ex ROGALIN ex EDDA ex ROGALIN ex AALLOTAR (IMO 7114941, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: C6QH3, bandera: Bahamy) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez francuską stocznię Dubegion-Normandie S.A. Praire au doc z Nantes jako AALLOTAR na zamówienie fińskiego armatora Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Angfartygs AB). Od początku października 1977 roku wyczarterowany Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries), która ostatecznie zakupiła go 10 maja następnego roku, zmieniając jednocześnie jego nazwę na ROGALIN. Od października 1977 roku do maja 1982 roku ROGALIN obsługiwał następujące trasy: Helsingfors (Helsinki) – Gdańsk, Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki), Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga i Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki). Od maja 1982 roku zatrudniony na linii Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga. W okresie 29 marzec 1983 – 18 wrzesień 1983 wyczarterowany islandzkiemu armatorowi Faraskip h/f, dla którego to pod nazwą EDDA obsługiwał połączenie Reykjavik – Newcastle – Bremerhaven. Po powrocie z czarteru ponownie zatrudniony na linii Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga. W dniu 31.12.1985 roku opuścił Szczecin kierując się do Londynu. Od kwietnia do grudnia 1987 roku oraz od kwietnia do grudnia roku następnego wyczarterowany irlandzkiemu armatorowi Swansea-Cork Ferries z Cork, dla którego to pod nazwą CELTIC PRIDE obsługiwał połączenie Cork – Swansea. W okresie od grudnia 1988 roku do początków 1991 roku ROGALIN obsługiwał następujące połączenia: Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga Gdańsk – Helsingfors (Helsinki). W okresie 1 marzec 1991 – 1 listopada 1992 roku po raz trzeci wyczarterowany irlandzkiemu armatorowi Swansea-Cork Ferries z Cork, dla którego to pod nazwą CELTIC PRIDE obsługiwał połączenie Cork – Swansea.  Po powrocie z ostatniego czarteru aż do roku 2002 prom obsługiwał następujące połączenia:  Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga, Gdańsk – Helsingfors (Helsinki), Gdańsk – Nynäshamn. Od listopada 2002 roku do 16 lipca 2003 roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. Od lipca 2003 roku postawiony na sznurku w Gdańsku i wystawiony na sprzedaż. W październiku tego samego roku sprzedany do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu. 18 listopada na redzie indyjskiego portu Bhavnagar zostaje przekazany przedstawicielom firmy Ashit Services a tydzień później zostaje wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto też wspomnieć o:

21.12.1972

kolizji z falochronem w Brevik, do której doszło na skutek problemów technicznych jakie wystąpiły na promie

1978

jeszcze pod nazwą AALLOTAR zagrał w jednym z odcinków polskiego serialu kryminalnego "07 Zgłoś się" pt. "Złoty kielich z rubinami"

09.1979

kolizji w rejonie Porkala z holenderskim tankowcem CORAL RUBRUM

10.12.1985

kolizji w Travemünde z jednostką NORDPALOMA

10.07.2001

przymusowym postoju w rejonie Gotlandii, w związku z koniecznością zabrania z pokładu jednostki przez polski helikopter jednego z pasażerów

*     *     *

Historia budowy

stoczniowy numer budowy:

126

zamówienie:

02.01.1970

wodowanie:

23.07.1971

data zdania:

17.02.1972

*     *     *

Armatorzy / Operatorzy

17.02.1972 – 10.05.1978

Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Angfartygs AB)

29.02.1972 – 09.1977

czarter: Silja Line Oy

01.10.1977 – 10.05.1978

czarter: Polska Żegluga Bałtycka (Polferries)

10.05.1978 – 10.2003

Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg

29.03.1983 – 18.09.1983

czarter: Faraskip h/f, Reykjavik

04.1987 – 12.1987

czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork

04.1988 – 12.1988

czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork

01.03.1991 – 01.11.1992

czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork

*     *     *

Trasy

29.02.1972 – 1975

Helsingfors (Helsinki) – Sztokholm / Stockholm

1975 – 1977

Turku (Abö) – Mariehamn – Sztokholm – Stockholm

10.1977 – 05.1982

Helsingfors (Helsinki) – Gdańsk; Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki); Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki),

05.1982 – 1983

Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga / Copenhagen

29.05.1983 – 18.09.1983

Reykjavik – Newcastle – Bremerhaven

1983 – 1985

Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga / Copenhagen

04.1987 – 02.1988

Cork – Swansea; Cork – Roscoff

04.1988 – 12.1988

Cork – Swansea

12.1988 – 1991

Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Helsingfors (Helsinki); Gdańsk – Nynäshamn

01.03.1991 – 01.11.1991

Cork – Swansea

01.11.1991 – 2002

Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Helsingfors (Helsinki); Gdańsk - Nynäshamn

11.2012 – 16.07.2003

Świnoujście – Ystad

*     *     *

Jednostki siostrzane

Nazwa

Numer stoczniowy

Wodowany

Zdanie

Los

SVEA REGINA ex REGINA ex MEDITERRANEAN SUN ex ODYSSEAS ELYTIS ex SCANDINAVIAN SKY ex TALLINK ex MAMA TANZANIA ex ELTOR ex MONTE CARLO ex EL SAFA ex SAFA

127

03.12.1971

25.03.1972

złomowany w indyjskim  Alangu w 2005 roku

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

10.241 GT / 1.250 DWT

Wymiary (d. x s. x z.):

126,92 x 19,51 x 5,17 m

Kadłub:

pojedynczy, podwójne dno

pokłady pasażerskie: 8

pokłady łaudnkowe: 2

Napęd:

2 x 16 cylindrowe silniki diesla: SEMPT-Pielstick 16PC2V-400 – o łącznej mocy 16.000 KM

2 śruby nastawne KaMeWa

Prędkość:

21,0 węzłów

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

dziobowy ster strumieniowy KaMeWa o mocy: 800 KM

Przestrzeń pasażerska:

łóżka: 412

restauracja dla 220 os. (pokład 6)

kafeteria dla 200 os. (pokład 6)

bar kawowy dla 160 os. (pokład 6)

sklep wolnocłowy (pokład 5)

klub nocny (pokład 2)

2 x sauna (pokład 2)

basen (pokład 1)

sala konferencyjna dla 25 os. (pokład 7)

pokład słoneczny (pokład 7, 8)

Przestrzeń ładunkowa:

długość linii ładunkowych: 270 m.

samochody osobowe: 150

Naczepy: 18

Urządzenia załadunkowe:

rampa rufowa

Pasażerowie:

628 os.

Załoga:

80 os.

*     *     *

Bibliografia

http://matkustajalaivat.com/?page_id=1631

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=1194&n=7

http://www.faktaomfartyg.se/aallotar_1972.htm

http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7114941&lang=en

*     *     *

Poniżej: m/f AALLOTAR, autorzy nieznani, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f ROGALIN zdjęcia autorstwa Pana Michaela Grima i Pana Hansa Joachima Reinecke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f EDDA, 25.05.1983 r. zdjęcie autorstwa Pana Gerharda Flebisera?, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f EDDA, autor zdjęcia nieznany, kolekcja Pana Sigismunda Lietki i Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f CELTIC PRIDE, autorzy zdjęć nieznani, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: m/f ROGALIN, Zatoka Pomorska, zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f ROGALIN, Gdańsk październik 1993 r., zdjęcie autorstwa Pana Witolda Błaszczaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f ROGALIN - na mostku oraz na skrzydle mostka Kapitan Marek Wenta, Gdańsk 1996 r., autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


Poniżej: m/f ROGALIN na doku pływającym - po lewej Kapitan Wojciech Sobkowiak, po prawej Kapitan Marek Wenta, autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: m/f ROGALIN, Gdańsk 19.07.2003 r., zdjęcie autorstwa Pana Andy Pola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f ROGALIN opuszcza Gdańsk, wychodząc w rejs do stoczni złomowej, Gdańsk 16.10.2003 r., autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: m/f ROGALIN opuszcza Gdańsk, wychodząc w rejs do stoczni złomowej,   na skrzydle mostka pilot Kapitan Marek Wenta  Gdańsk 16.10.2003 r., autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, zdjęcie autorstwa Pana Jerzego Undro, wydawca: Centralna Agencja Fotograficzna, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, zdjęcie autorstwa Pana Bogusłwa Nieznalskiego, wydawca: Oficyna Wydawnicza Pomorze, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, zdjęcie autorstwa Pana Marka Czasnojć, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, akwarela autorstwa Pana Adama Werki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: ulotki promocyjne irlandzkiego armatora Swansea Cork Ferries, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz