Masowiec
uniwersalny projektu B512,
opracowany zmyślą o Polskiej Marynarki Handlowej. Cechami
charakterystycznymi
projektu były: podwójne kominy, podwójny układ luków dla ładowni 2 – 5,
zastosowanie w ładowniach międzypokładów oraz ustawienie na pokładzie
głównym
czterech elektrycznych dźwigów przejezdnych poprzecznych (obsługiwały
ładownie 2 – 5). Głównymi projektantami serii byli: mgr inż. Jerzy
Piskorz-Nałęcki i inż. Henryk Młokosiewicz.
Według pierwotnego zamówienia jakie zawarto w
dniu 17 czerwca 1959 roku, w szczecińskiej Stoczni Adolfa Warskiego dla Polskiej
Żeglugi Morskiej (armatora masowców) miało zostać zbudowanych łącznie 17
jednostek tego typu. Ostatecznie na mocy kontraktu z 30 kwietnia 1961 roku
liczbę zamówionych jednostek zmniejszono do 14, z których to dwie o numerach:
B512/I/2 i B512/II/6 w trakcie ich budowy odsprzedano czechosłowackiemu
armatorowi Československá Námořni Plavba z Pragi, który nadał im nazwy
REPUBLIKA i BRNO, zaś z budowy ostatnich trzech zrezygnowano. Pozostałe dziewięć
masowców jakie dostarczono PŻM otrzymało zgodnie z duchem panujących czasów
nazwy zawodów i tak prototypowa jednostka została nazwana KOLEJARZ.
Z ciekawostek z budowy 9 jednostek dla
PŻM o jakich warto wspomnieć to:
- ze względu na braki materiałowe trzy z nich nie otrzymały planowanych dla nich dźwigów – były to: KOLEJARZ, STOCZNIOWIEC, CHEMIK (według planów brakujące dźwigi miały zostać zamontowane w trakcie jednego z remontów klasowych),
- trzy masowce zostały przystosowane do funkcji szkoleniowych – były to TRANSPORTOWIEC, HUTNIK, CHEMIK, które otrzymały zmodyfikowany układ i funkcję kabin, dzięki czemu przy zmniejszeniu etatowej załogi do 39 osób możliwe było zabranie 44(36) praktykantów szczecińskiej Państwowej Szkoły Morskiej oraz jej wykładowców.
W trakcie eksploatacji okazało się, że
zaprojektowany podwójny układ luków dla ładowni 2 do 5 jest niepraktycznym
rozwiązaniem w przypadku transportu ładunków masowych, podobnie jak i
zastosowanie międzypokładów, które w trakcie kolejnych remontów usunięto.
Jednostki zbudowane dla
Polskiej Żeglugi Morskiej:
KOLEJARZ [1] (IMO 6519172,
sygnał wywoławczy: SPSR) – numer
budowy B512/I/1, położenie stępki: 25.11.1961, wodowanie: 06.01.1963 (matka
chrzestna Pani Maria Wojko – przodownik pracy PKP), data zdania: 30.11.1963.
Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- pierwszy rejs z węglem do Aleksandrii, skąd następnie udał się po rudę do Maroka,
- od 3 grudnia 1965 w czarterze Polskich Linii Oceanicznych zatrudniony na linii dalekowschodniej,
- 9 lutego 1970 roku wejście na mieliznę, z której to przy pomocy holownika MIŚ oraz kutra ratowniczego R-1, cztery dni później 13 lutego udało się go ściągnąć,
- w 1979 roku sprzedany północno koreańskiemu armatorowi Tonghae Shipping Co., 29 czerwca tego roku przekazany w Szczecinie nowemu właścicielowi, który to przemianował go na ZEUNG SAN,
- w lutym 1981 roku wszedł na mieliznę w rejonie portu Galle (Sri Lanka), po uwolnieniu odholowany na remont do Colombo, który trwał aż do kwietnia 1983 roku (po jego zakończeniu masowiec otrzymał nową nazwę MUN DOK),
- we wrześniu 1986 roku sprzedany na złom w związku z uszkodzeniami powstałymi po zderzeniu z radzieckim zbiornikowcem LUBNY, do którego doszło na Morzu Czerwonym,
- w grudniu 1986 roku wprowadzony na plażę w pakistańskim Gadani, w celu pocięcia na złom.
[1] Pierwotnie planowana nazwa GRUNWALD.
Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ wodowanie, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra
Grześkowiaka
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ launching ceremony,
author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge,
click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ, autor Jan Jakóbiec, kolekcja Pana Piotra
Grześkowiaka
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ,
author Jan Jakóbiec , collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge,
click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ w Szczecinie, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ w Szczecinie, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
STOCZNIOWIEC (IMO 6415219,
sygnał wywoławczy: SPTP) – numer
budowy B512/I/3, położenie stępki: 10.09.1963, wodowanie: 28.03.1964 (matka
chrzestna Pani Natalia Lipińska – pracownica stoczni, 100 statek zbudowany
przez stocznię) data zdania: 12.08.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- pierwszy rejs pod dowództwem kapitana Andrzeja Downara,
- w 1979 roku sprzedany greckiemu armatorowi Varha Shipping Co, S.A. z Pireusu, 23 lipca tego roku przekazany w Szczecinie nowemu właścicielowi, który to przemianował go na ELEISTRIA I,
- w 1983 roku ponownie przemianowany tym razem na ASPEN SKY,
- w marcu 1985 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang w celu pocięcia na złom.
Poniżej: zdjęcia m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra
Grześkowiaka
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s KOLEJARZ,
author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge,
click on the photo).
Poniżej: zdjęcia m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: pocztówka m/s
STOCZNIOWIEC, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana
Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s
STOCZNIOWIEC, author J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of
Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: pocztówka m/s
STOCZNIOWIEC, autor K. Jabłoński i Krajowa Agencja wydawnicza, kolekcja Pana
Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s
STOCZNIOWIEC, author K. Jabłoński & Krajowa Agencja Wydawnicza, collection
of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
TRANSPORTOWIEC [1] (IMO: 6423345, sygnał wywoławczy: SPTQ) – numer
budowy B512/III/4, położenie stępki: 21.04.1964, wodowanie: 29.08.1964 (matka
chrzestna: Pani Janina Bukowska – Prokop – pracownik Ministerstwa Komunikacji,
sekretarz ZG ZZ Transportowców), data zdania: 23.12.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- zatrudniony na linii środkowoamerykańskiej, w pierwszy rejs z ładunkiem udał się do Hawany na Kubie oraz do portów Meksykańskich,
- w sierpniu 1966 roku jako pierwszy polski statek popłynął z węglem do japońskiego portu Wakayama (kapitan Henryk Bansleben) – inaugurując w ten sposób tzw. most węglowy,
- w lutym 1969 roku w czarterze Polskich linii Oceanicznych popłynął w rejs na linii dalekowschodniej,
- w drodze do zachodniomeksykańskiego portu Manzanillo po ładunek kukurydzy jako pierwszy polski statek przebył Kanał Panamski,
- w 1979 roku ponownie w czarterze PLO obsługiwał linię Środkowego Wschodu,
- w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol (bez zmiany nazwy),
- w 1984 roku, po zakończeniu 186 podróży pod polską banderą sprzedany zagranicznemu armatorowi, 8 czerwca tego roku przekazany w Gdańsku nowemu właścicielowi, który to przemianował go na TRANSPORTER,
- w lipcu 1985 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang w celu pocięcia na złom.
[1] Pierwotnie planowana nazwa: CHEMIK.
Poniżej: zdjęcie m/s TRANSPORTOWIEC, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra
Grześkowiaka
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s TRANSPORTOWIEC,
author W. Chromiński, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge,
click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s TRANSPORTOWIEC, autor W. Chromiński, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s TRANSPORTOWIEC, author unknown , collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s TRANSPORTOWIEC, autor W. Chromiński, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s TRANSPORTOWIEC, author unknown , collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
CHEMIK [1] (IMO 6415154, sygnał wywoławczy: SPTM) – numer budowy:
B512/III/5, położenie stępki: 23.06.1964, wodowanie: 20.10.1964 (matka
chrzestna Pani Halina Radlińska – małżonka ministra przemysłu chemicznego),
data zdania: 31.12.1964. Ważniejsze
wydarzenia z życia statku:
- pierwszy rejs z ładunkiem do Conakry (kapitan Zbigniew Szymański),
- w październiku 1969 roku w trakcie rejsu do pakistańskiego portu Karachi uszkodzony na skutek pożaru w maszynowni, w wyniku którego obrażenia odniosło też dwóch członków załogi,
- w lipcu 1975 roku wypłynął z ładunkiem do nigeryjskiego portu Lagos, na redzie którego na skutek kongestii przebywał aż siedem miesięcy – co stanowi rekord w historii PMH oczekiwania na rozładunek,
- 18 października 1978 roku wszedł na mieliznę, z której to jeszcze tego samego dnia udało się go ściągnąć,
- 1 lutego 1981 roku w rejonie Gedser zderzył się ze statkiem BELLATRIX odnosząc poważne uszkodzenia (zaokrętowanych na statku studentów przejął przybyły na miejsce zderzenia i pozostający w asyście masowiec MALBORK II), remont jednostki wykonały stocznie w Świnoujściu i Goteborgu,
- w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol,
- w maju 1984 roku sprzedany na złom, 23 lipca tego roku przekazany na redzie Singapuru nowemu właścicielowi,
- w 1985 roku pocięty na złom w Szanghaju.
[1] Pierwotnie planowana nazwa: TRANSPORTOWIEC.
Poniżej: zdjęcie m/s CHEMIK, autor nieznany, źródło:
www.polsteam.com (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s CHEMIK, autor unknown,
source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: pocztówka m/s CHEMIK,
autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s CHEMIK, autor J.
Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge, click on the photo).
HUTNIK (IMO 6515227, sygnał wywoławczy: SPST) – numer budowy:
B512/III/7, położenie stępki: 07.01.1965, wodowanie: 22.05.1965 (matka chrzestna
Pani Halina Trzcionka – małżonka ministra hutnictwa), data zdania: 30.09.1965.
Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- zatrudniony na linii środkowamerykańskiej, w pierwszy rejs z ładunkiem udał się do portów: Hawana, Santa Lucia, Veracruz i Huevitas,
- w marcu 1975 roku zderzył się z radzieckim zbiornikowcem GENERAL BOCHAROV, w wyniku czego na obu jednostkach doszło do pożarów, które na szczęście zostały opanowane siłami załóg,
- w tym samym roku dostarczył do kraju uczestników wyprawy polarnej „Spitsbergen 1975”,
- w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol,
- 22 grudnia 1983 roku sprzedany na złom,
- 27 stycznia 184 roku po zakończeniu w Ningbo 226 podróży przekazany stoczni złomowej.
Poniżej: zdjęcie m/s HUTNIK, autor nieznany, źródło:
www.polsteam.com (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s HUTNIK, autor unknown,
source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcie m/s HUTNIK,
autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie
) / Below: a photo of m/s HUTNIK, autor unknown, collection of Mr. Andrzej
Patro (to enlarge, click on the photo).
ENERGETYK (IMO 6722076, sygnał wywoławczy: SPUF) – numer budowy:
B512/IV/8, położenie stępki: 25.05.1965, wodowanie: 25.09.1965 (matka chrzestna
Pani Anna Mitręga – małżonka Ministra Energetyki Jana Mitręgi), data zdania:
29.12.1965. Ważniejsze wydarzenia z
życia statku:
- po wejściu do służby (04.01.1966) zatrudniony na liniach regularnych w czarterze Polskich Linii Oceanicznych,
- w 1969 roku w ponownym czarterze PLO popłynął z ładunkiem na Daleki Wschód,
- w 1981 roku wyczarterowany spółce Korpol,
- w 1983 roku sprzedany firmie Aquamarin Maritime, 3 lutego tego roku przekazany w Gdańsku nowemu właścicielowi, który to przemianował go na KARUNA,
- w 1984 roku przemianowany na SAMAN,
- w 1985 roku kolejna zmiana nazwy, tym razem na SUDA
- w październiku 1985 roku w Madambibirhat w Bangladeszu rozpoczęło się złomowanie masowca.
Poniżej:
zdjęcie m/s ENERGETYK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby
powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s ENERGETYK, autor unknown,
source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).
GÓRNIK (IMO 6518047, sygnał wywoławczy: SPUO) – numer budowy:
B512/IV/9, położenie stępki: 01.10.1965 wodowanie: 19.02.1966 (matka chrzestna
Pani Jadwiga Tkocz), data zdania: 30.12.1966. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- po wejściu do eksploatacji zatrudniony na liniach regularnych,
- 13 października 1966 roku, w trakcie rejsu z Gdańska do Rostocku na skutek awarii silnika unieruchomiony w rejonie latarni morskiej Stilo, zagrożoną wyrzuceniem na brzeg jednostkę uratował przybyły holownik Kronos, który doprowadził ją następnie do Gdańska, (na miejsce przybyto następnego dnia),
- w styczniu 1979 roku wszedł na skały w fjordzie Fugloysund doznając poważnych uszkodzeń dna (ze względu na ryzyko zatonięcia na pokładzie pozostała jedynie grupa awaryjna), po prowizorycznych naprawach miesiąc później przybył na remont do Świnoujścia (holowanie 4 – 9 luty – holownik PRO JANTAR),
- w maju 1979 roku przetransportował do Narwiku wykonany w Polsce pomnik polskich żołnierzy i marynarzy poległych w Norwegii w trakcie II Wojny Światowej,
- w 1983 roku sprzedany liberyjskiemu panamskiemu Doverdale Shipping Co., 31 maja tego roku w Salonikach przekazany nowemu właścicielowi, który to następnie przemianował go na MAK,
- w 1984 roku przybył do jednego z chińskich portów, gdzie następnie został pocięty na złom.
Poniżej: zdjęcie m/s GÓRNIK, autor nieznany, źródło:
www.polsteam.com (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s GÓRNIK, autor unknown,
source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcia m/s GÓRNIK w Świnoujściu, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s GÓRNIK in Swinoujscie, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcia m/s GÓRNIK w
Gdyni, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s GÓRNIK in Gdynia, autor Sigismund
Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
METALOWIEC (IMO 6724189, sygnał wywoławczy: SPUN) – numer budowy:
B512/IV/10, położenie stępki: 24.02.1966 wodowanie: 18.06.1966 (matka chrzestna
Pani Halina Fabiś – pracownik ZPM H. Cegielski w Poznaniu), data zdania:
25.10.1966. Ważniejsze wydarzenia z
życia statku:
- pierwszy rejs z węglem do Rotterdamu (kapitan Jan Ulicki),
- uczestnictwo w poszukiwaniach rozbitków z greckiego statku pasażerskiego HERAKLION, który w dniu 8 grudnia 1966 roku zatonął w sztormie na Morzu Egejskim,
- w maju 1976 roku jako pierwszy polski statek zawinął z ładunkiem koksu do północno koreańskiego portu Heungnam,
- w marcu 1979 roku w trakcie rejsu w pokrywie lodowej wszedł na mieliznę w pobliżu Drogdgen doznając przebicia kadłuba, pomimo którego to udało mu się dopłynąć do Kopenhagi,
- sprzedany greckiemu armatorowi Santa Eulalia Shipping Co. z Pireusu, 22 grudnia 1979 roku w greckim porcie Perama przekazany nowemu właścicielowi, który to przemianował go na ELEISTRIA,
- w grudniu 1982 roku w pobliżu Aleksandrii poważnie uszkodzony przez pożar został następnie uznany za stracony,
- w styczniu 1985 roku po ponad dwuletnim postoju w Pireusie, doprowadzony na holu do Splitu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.
Poniżej: zdjęcie m/s METALOWIEC, autor nieznany, źródło:
www.polsteam.com (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s METALOWIEC, autor unknown,
source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: pocztówka m/s
METALOWIEC, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja
Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s
METALOWIEC, autor J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr.
Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
WŁÓKNIARZ (IMO 672420, sygnał wywoławczy: SPVB) – numer budowy: B512/IV/11,
położenie stępki: 20.06.1966, wodowanie: 15.10.1966 (matka chrzestna Pani Irena
Sroczyńska – posłanka, przewodnicząca ZG ZZ Włókniarzy), data zdania:
29.12.1966. Ważniejsze wydarzenia z
życia statku:
- pierwszy rejs z ładunkiem węgla do Wenecji (kapitan Jan Pastusiak), skąd następnie udał się przez Antwerpię, Kanał Sueski do Korei Północnej, Japonii i Newcastle w Australii, skąd skierował się do Szczecina, płynąc wokół Przylądka Dobrej Nadziei, gdzie zakończył trwający aż 258 dni rejs,
- 3 sierpnia 1979 sprzedany panamskiego armatorowi,
- 23 lutego 1980 roku w Hamburgu przekazany nowemu właścicielowi, który to przemianował go na HILTONA,
- w sierpniu 1984 roku przybył do Hong Kongu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.
Poniżej: zdjęcia m/s
WŁÓKNIARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ, autor unknown, collection of
Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcia m/s WŁÓKNIARZ w Świnoujściu, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ in Swinoujscie, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: zdjęcia m/s
WŁÓKNIARZ, kolekcja Pana Zdzisława Steć, zbiory Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ, collection of
Mr. Zdzisław Steć, archive of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: pocztówka m/s WŁÓKNIARZ,
autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s WŁOKNIARZ, autor J.
Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge, click on the photo).
Jednostki zbudowane dla czechosłowackiego armatora Československá Námořni Plavba:
REPUBLIKA II (IMO 6409973) – numer budowy: B512/I/2, położenie stępki:
15.02.1963 wodowanie: 17.08.1963 (matka chrzestna Pani ---), data zdania:
31.12.1963. Ważniejsze wydarzenia z
życia statku:
- w 1966 roku rejs na Wielkie Jeziora do portu Fort William po ładunek jęczmienia, który następnie przewieziono do szkockiego portu Glasgow,
- pod banderą Czechosłowacji wykonano łącznie 58 rejsów odwiedzając m.in. Kubę, Irak i Daleki Wschód,
- w 1973 roku sprzedany liberyjskiemu armatorowi Ebro Trading Co. Inc. z Monrowii, otrzymując nazwę CAPE BLANCO,
- w 1978 roku sprzedany greckiemu armatorowi Laodikia Ci. Naviera S.A. z Pireusu, otrzymując nazwę LAODIKI,
- 30 kwietnia 1985 roku przybył do Szanghaju celem pocięcia na złom.
Poniżej: zdjęcie m/s REPUBLIKA II, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s REPUBLIKA II, autor Hans-Wilhelm Delfs, source: www.shipspotting.com (to enlarge, click on the photo).
BRNO (IMO 6506886) – numer budowy: B512/II/6, położenie stępki: 08.09.1964 wodowanie: 30.12.1964 (matka chrzestna Pani ---), data zdania: 30.06.1965. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- pod banderą Czechosłowacji wykonano łącznie 96 rejsów,
- w 1981 roku za kwotę 40,3 mln CZK sprzedany greckiemu armatorowi Ulyssus Shipping Co., który to przemianował go na ULYSSUS,
- 2 marca 1987 roku przybył do Szanghaju celem pocięcia na złom.
Poniżej: zdjęcie m/s BRNO, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s BRNO , autor Hans-Wilhelm Delfs, source: www.shipspotting.com (to enlarge, click on the photo).
* * *
Rysunek jednostki projektu B512, źródło (patrz bibliografia [1]) / Drawing of the unit project B512 (source: see bibliography [1])
Dane techniczne/Technical data:
* * *
Dane techniczne/Technical data:
- Wyporność / Displacemet: GT: 10.651 t. / DWT: 14.250 t.,
- Wymiary (d x sz. z) /Dimmensions (l x b x d): 156,55 x 20,40 x 8,15/8.85 m,
- Kadłub / Hull:
- typ: pojedynczy/ single hull,
- materiał / material: stal / steel,
- Napęd / Propulsion:
- 1 dwusuwowy 5 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 5 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 5RD76 o mocy / with power: 5.294 kW (6.500 KM / HP) – jednostki B512/1 – B512/3),
- 1 dwusuwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 6RD68 o mocy / with power: 5.294 kW (6.500 KM / HP),
- śruba / propeller: 1,
- ster / rudder: 1;
- Prędkość / Speed: 15,3 w / kn (14,9),
- Zasięg / Range: 13.000 Mm / Sm,
- Ładownie / Holds:
- liczba ładowni / numer of cargo holds: 5,
- międzypokłady / tweendecks: tak / yes,
- pojemność ładowni / holds capacity: 21.087 m3 (ziarno / grain) / 19.936 m3 (bele / bale),
- Luki / Hatches:
- liczba luków / number of hatches: 9
- pokrywy lukowe / hatchways covers:
- shelterdeck: single-pull Mac Gregor,
- flushdeck: hydrauliczne / hydraulic Hydroster,
- Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment:
- bomy / derricks: 1 x 30 t. SWL, 2 x 5 t. SWL,
- 4 dźwigi elektryczne / 4 electric cranes – każdy / each 5 t. SWL,
- 4 windy ładunkowe / 4 cargo lifts,
- Załoga / Crew: 47(48) os. / pers.
- Pasażerowie / Passengers: 6 os. / pers (3 x 2 osobowe kabiny / 3 x 2 pers. cabbins).
* * *
Bibliografia / Bibliography:
- Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta – Mare,
- Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 – 1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie [1],
- Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz – Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948 – 1988, Ludzie Wydarzenia Liczby, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin 1989.
- Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego – Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia 2001,
- http://www.namorniplavba.cz/cnp/obsah.php
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz