sobota, 3 listopada 2018

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 1 - Masowce projektu B512


Masowiec uniwersalny projektu B512, opracowany zmyślą o Polskiej Marynarki Handlowej. Cechami charakterystycznymi projektu były: podwójne kominy, podwójny układ luków dla ładowni 2 – 5, zastosowanie w ładowniach międzypokładów oraz ustawienie na pokładzie głównym czterech elektrycznych dźwigów przejezdnych poprzecznych (obsługiwały ładownie 2 – 5). Głównymi projektantami serii byli: mgr inż. Jerzy Piskorz-Nałęcki i inż. Henryk Młokosiewicz.
Według pierwotnego zamówienia jakie zawarto w dniu 17 czerwca 1959 roku, w szczecińskiej Stoczni Adolfa Warskiego dla Polskiej Żeglugi Morskiej (armatora masowców) miało zostać zbudowanych łącznie 17 jednostek tego typu. Ostatecznie na mocy kontraktu z 30 kwietnia 1961 roku liczbę zamówionych jednostek zmniejszono do 14, z których to dwie o numerach: B512/I/2 i B512/II/6 w trakcie ich budowy odsprzedano czechosłowackiemu armatorowi Československá Námořni Plavba z Pragi, który nadał im nazwy REPUBLIKA i BRNO, zaś z budowy ostatnich trzech zrezygnowano. Pozostałe dziewięć masowców jakie dostarczono PŻM otrzymało zgodnie z duchem panujących czasów nazwy zawodów i tak prototypowa jednostka została nazwana KOLEJARZ.
Z ciekawostek z budowy 9 jednostek dla PŻM o jakich warto wspomnieć to:
  • ze względu na braki materiałowe trzy z nich nie otrzymały planowanych dla nich dźwigów – były to: KOLEJARZ, STOCZNIOWIEC, CHEMIK (według planów brakujące dźwigi miały zostać zamontowane w trakcie jednego z remontów klasowych),
  • trzy masowce zostały przystosowane do funkcji szkoleniowych – były to TRANSPORTOWIEC, HUTNIK, CHEMIK, które otrzymały zmodyfikowany układ i funkcję kabin, dzięki czemu przy zmniejszeniu etatowej załogi do 39 osób możliwe było zabranie 44(36) praktykantów szczecińskiej Państwowej Szkoły Morskiej oraz jej wykładowców.
W trakcie eksploatacji okazało się, że zaprojektowany podwójny układ luków dla ładowni 2 do 5 jest niepraktycznym rozwiązaniem w przypadku transportu ładunków masowych, podobnie jak i zastosowanie międzypokładów, które w trakcie kolejnych remontów usunięto.

Jednostki zbudowane dla Polskiej Żeglugi Morskiej:

KOLEJARZ [1] (IMO 6519172, sygnał wywoławczy: SPSR) – numer budowy B512/I/1, położenie stępki: 25.11.1961, wodowanie: 06.01.1963 (matka chrzestna Pani Maria Wojko – przodownik pracy PKP), data zdania: 30.11.1963. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z węglem do Aleksandrii, skąd następnie udał się po rudę do Maroka,
  • od 3 grudnia 1965 w czarterze Polskich Linii Oceanicznych zatrudniony na linii dalekowschodniej,
  • 9 lutego 1970 roku wejście na mieliznę, z której to przy pomocy holownika MIŚ oraz kutra ratowniczego R-1, cztery dni później 13 lutego udało się go ściągnąć,
  • w 1979 roku sprzedany północno koreańskiemu armatorowi Tonghae Shipping Co., 29 czerwca tego roku przekazany w Szczecinie nowemu właścicielowi, który to  przemianował go na ZEUNG SAN,
  • w lutym 1981 roku wszedł na mieliznę w rejonie portu Galle (Sri Lanka), po uwolnieniu odholowany na remont do Colombo, który trwał aż do kwietnia 1983 roku (po jego zakończeniu masowiec otrzymał nową nazwę MUN DOK),
  • we wrześniu 1986 roku sprzedany na złom w związku z uszkodzeniami powstałymi po zderzeniu z radzieckim zbiornikowcem LUBNY, do którego doszło na Morzu Czerwonym,
  • w grudniu 1986 roku wprowadzony na plażę w pakistańskim Gadani, w celu pocięcia na złom.

[1] Pierwotnie planowana nazwa GRUNWALD.

Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ wodowanie, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ launching ceremony, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
 

Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ, autor Jan Jakóbiec, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ, author Jan Jakóbiec , collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: zdjęcie m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ w Szczecinie, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


STOCZNIOWIEC (IMO 6415219, sygnał wywoławczy: SPTP) – numer budowy B512/I/3, położenie stępki: 10.09.1963, wodowanie: 28.03.1964 (matka chrzestna Pani Natalia Lipińska – pracownica stoczni, 100 statek zbudowany przez stocznię) data zdania: 12.08.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs pod dowództwem kapitana Andrzeja Downara,
  • w 1979 roku sprzedany greckiemu armatorowi Varha Shipping Co, S.A. z Pireusu, 23 lipca tego roku przekazany w Szczecinie nowemu właścicielowi, który to przemianował go na ELEISTRIA I, 
  • w 1983 roku ponownie przemianowany tym razem na ASPEN SKY, 
  • w marcu 1985 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang w celu pocięcia na złom.

Poniżej: zdjęcia m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).


 
Poniżej: zdjęcia m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).
 

Poniżej: pocztówka m/s STOCZNIOWIEC, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s STOCZNIOWIEC, author J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: pocztówka m/s STOCZNIOWIEC, autor K. Jabłoński i Krajowa Agencja wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s STOCZNIOWIEC, author K. Jabłoński & Krajowa Agencja Wydawnicza, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


TRANSPORTOWIEC [1] (IMO: 6423345, sygnał wywoławczy: SPTQ) – numer budowy B512/III/4, położenie stępki: 21.04.1964, wodowanie: 29.08.1964 (matka chrzestna: Pani Janina Bukowska – Prokop – pracownik Ministerstwa Komunikacji, sekretarz ZG ZZ Transportowców), data zdania: 23.12.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • zatrudniony na linii środkowoamerykańskiej, w pierwszy rejs z ładunkiem udał się do Hawany na Kubie oraz do portów Meksykańskich,
  • w sierpniu 1966 roku jako pierwszy polski statek popłynął z węglem do japońskiego portu Wakayama (kapitan Henryk Bansleben) – inaugurując w ten sposób tzw. most węglowy,
  • w lutym 1969 roku w czarterze Polskich linii Oceanicznych popłynął w rejs na linii dalekowschodniej,
  • w drodze do zachodniomeksykańskiego portu Manzanillo po ładunek kukurydzy jako pierwszy polski statek przebył Kanał Panamski,
  • w 1979 roku ponownie w czarterze PLO obsługiwał linię Środkowego Wschodu,
  • w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol (bez zmiany nazwy),
  • w 1984 roku, po zakończeniu 186 podróży pod polską banderą sprzedany zagranicznemu armatorowi, 8 czerwca tego roku przekazany w Gdańsku nowemu właścicielowi, który to przemianował go na TRANSPORTER,
  • w lipcu 1985 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang w celu pocięcia na złom.

[1] Pierwotnie planowana nazwa: CHEMIK.

Poniżej: zdjęcie m/s TRANSPORTOWIEC, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s TRANSPORTOWIEC, author W. Chromiński, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: zdjęcie m/s TRANSPORTOWIEC, autor W. Chromiński, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s TRANSPORTOWIEC, author unknown , collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


CHEMIK [1] (IMO 6415154, sygnał wywoławczy: SPTM) – numer budowy: B512/III/5, położenie stępki: 23.06.1964, wodowanie: 20.10.1964 (matka chrzestna Pani Halina Radlińska – małżonka ministra przemysłu chemicznego), data zdania: 31.12.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z ładunkiem do Conakry (kapitan Zbigniew Szymański),
  • w październiku 1969 roku w trakcie rejsu do pakistańskiego portu Karachi uszkodzony na skutek pożaru w maszynowni, w wyniku którego obrażenia odniosło też dwóch członków załogi,
  • w lipcu 1975 roku wypłynął z ładunkiem do nigeryjskiego portu Lagos, na redzie którego na skutek kongestii przebywał aż siedem miesięcy – co stanowi rekord w historii PMH oczekiwania na rozładunek,
  • 18 października 1978 roku wszedł na mieliznę, z której to jeszcze tego samego dnia udało się go ściągnąć,
  • 1 lutego 1981 roku w rejonie Gedser zderzył się ze statkiem BELLATRIX odnosząc poważne uszkodzenia (zaokrętowanych na statku studentów przejął przybyły na miejsce zderzenia i pozostający w asyście masowiec MALBORK II), remont jednostki wykonały stocznie w Świnoujściu i Goteborgu,
  • w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol,
  • w maju 1984 roku sprzedany na złom, 23 lipca tego roku przekazany na redzie Singapuru nowemu właścicielowi,
  • w 1985 roku pocięty na złom w Szanghaju.

[1] Pierwotnie planowana nazwa: TRANSPORTOWIEC.

Poniżej: zdjęcie m/s CHEMIK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s CHEMIK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: pocztówka m/s CHEMIK, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s CHEMIK, autor J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



HUTNIK (IMO 6515227, sygnał wywoławczy: SPST) – numer budowy: B512/III/7, położenie stępki: 07.01.1965, wodowanie: 22.05.1965 (matka chrzestna Pani Halina Trzcionka – małżonka ministra hutnictwa), data zdania: 30.09.1965. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • zatrudniony na linii środkowamerykańskiej, w pierwszy rejs z ładunkiem udał się do portów: Hawana, Santa Lucia, Veracruz i Huevitas,
  • w marcu 1975 roku zderzył się z radzieckim zbiornikowcem GENERAL BOCHAROV, w wyniku czego na obu jednostkach doszło do pożarów, które na szczęście zostały opanowane siłami załóg,
  • w tym samym roku dostarczył do kraju uczestników wyprawy polarnej „Spitsbergen 1975”,
  • w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol,
  • 22 grudnia 1983 roku sprzedany na złom,
  • 27 stycznia 184 roku po zakończeniu w Ningbo 226 podróży przekazany stoczni złomowej.

Poniżej: zdjęcie m/s HUTNIK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s HUTNIK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: zdjęcie m/s HUTNIK, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s HUTNIK, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


ENERGETYK (IMO 6722076, sygnał wywoławczy: SPUF) – numer budowy: B512/IV/8, położenie stępki: 25.05.1965, wodowanie: 25.09.1965 (matka chrzestna Pani Anna Mitręga – małżonka Ministra Energetyki Jana Mitręgi), data zdania: 29.12.1965. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • po wejściu do służby (04.01.1966) zatrudniony na liniach regularnych w czarterze Polskich Linii Oceanicznych,
  • w 1969 roku w ponownym czarterze PLO popłynął z ładunkiem na Daleki Wschód,
  • w 1981 roku wyczarterowany spółce Korpol,
  • w 1983 roku sprzedany firmie Aquamarin Maritime, 3 lutego tego roku przekazany w Gdańsku nowemu właścicielowi, który to przemianował go na KARUNA,
  • w 1984 roku przemianowany na SAMAN,
  • w 1985 roku kolejna zmiana nazwy, tym razem na SUDA
  • w październiku 1985 roku w Madambibirhat w Bangladeszu rozpoczęło się złomowanie masowca.

Poniżej: zdjęcie m/s ENERGETYK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s ENERGETYK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
GÓRNIK (IMO 6518047, sygnał wywoławczy: SPUO) – numer budowy: B512/IV/9, położenie stępki: 01.10.1965 wodowanie: 19.02.1966 (matka chrzestna Pani Jadwiga Tkocz), data zdania: 30.12.1966. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • po wejściu do eksploatacji zatrudniony na liniach regularnych, 
  • 13 października 1966 roku, w trakcie rejsu z Gdańska do Rostocku na skutek awarii silnika unieruchomiony w rejonie latarni morskiej Stilo, zagrożoną wyrzuceniem na brzeg jednostkę uratował przybyły holownik Kronos, który doprowadził ją następnie do Gdańska, (na miejsce przybyto następnego dnia), 
  • w styczniu 1979 roku wszedł na skały w fjordzie Fugloysund doznając poważnych uszkodzeń dna (ze względu na ryzyko zatonięcia na pokładzie pozostała jedynie grupa awaryjna), po prowizorycznych naprawach miesiąc później przybył na remont do Świnoujścia (holowanie 4 – 9 luty – holownik PRO JANTAR), 
  • w maju 1979 roku przetransportował do Narwiku wykonany w Polsce pomnik polskich żołnierzy i marynarzy poległych w Norwegii w trakcie II Wojny Światowej, 
  • w 1983 roku sprzedany liberyjskiemu panamskiemu Doverdale Shipping Co., 31 maja tego roku w Salonikach przekazany nowemu właścicielowi, który to następnie przemianował go na MAK, 
  • w 1984 roku przybył do jednego z chińskich portów, gdzie następnie został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie m/s GÓRNIK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s GÓRNIK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: zdjęcia m/s GÓRNIK w Świnoujściu, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s GÓRNIK in Swinoujscie, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
 
 

Poniżej: zdjęcia m/s GÓRNIK w Gdyni, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s GÓRNIK in Gdynia, autor Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



METALOWIEC (IMO 6724189, sygnał wywoławczy: SPUN) – numer budowy: B512/IV/10, położenie stępki: 24.02.1966 wodowanie: 18.06.1966 (matka chrzestna Pani Halina Fabiś – pracownik ZPM H. Cegielski w Poznaniu), data zdania: 25.10.1966. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z węglem do Rotterdamu (kapitan Jan Ulicki),
  • uczestnictwo w poszukiwaniach rozbitków z greckiego statku pasażerskiego HERAKLION, który w dniu 8 grudnia 1966 roku zatonął w sztormie na Morzu Egejskim, 
  • w maju 1976 roku jako pierwszy polski statek zawinął z ładunkiem koksu do północno koreańskiego portu Heungnam, 
  • w marcu 1979 roku w trakcie rejsu w pokrywie lodowej wszedł na mieliznę w pobliżu Drogdgen doznając przebicia kadłuba, pomimo którego to udało mu się dopłynąć do Kopenhagi, 
  • sprzedany greckiemu armatorowi Santa Eulalia Shipping Co. z Pireusu, 22 grudnia 1979 roku w greckim porcie Perama przekazany nowemu właścicielowi, który to przemianował go na ELEISTRIA,
  • w grudniu 1982 roku w pobliżu Aleksandrii poważnie uszkodzony przez pożar został następnie uznany za stracony, 
  • w styczniu 1985 roku po ponad dwuletnim postoju w Pireusie, doprowadzony na holu do Splitu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

Poniżej: zdjęcie m/s METALOWIEC, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s METALOWIEC, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

Poniżej: pocztówka m/s METALOWIEC, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s METALOWIEC, autor J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



WŁÓKNIARZ (IMO 672420, sygnał wywoławczy: SPVB) – numer budowy: B512/IV/11, położenie stępki: 20.06.1966, wodowanie: 15.10.1966 (matka chrzestna Pani Irena Sroczyńska – posłanka, przewodnicząca ZG ZZ Włókniarzy), data zdania: 29.12.1966. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z ładunkiem węgla do Wenecji (kapitan Jan Pastusiak), skąd następnie udał się przez Antwerpię, Kanał Sueski do Korei Północnej, Japonii i Newcastle w Australii, skąd skierował się do Szczecina, płynąc wokół Przylądka Dobrej Nadziei, gdzie zakończył trwający aż 258 dni rejs, 
  • 3 sierpnia 1979 sprzedany panamskiego armatorowi, 
  • 23 lutego 1980 roku w Hamburgu przekazany nowemu właścicielowi, który to przemianował go na HILTONA, 
  • w sierpniu 1984 roku przybył do Hong Kongu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

Poniżej: zdjęcia m/s WŁÓKNIARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


 
Poniżej: zdjęcia m/s WŁÓKNIARZ w Świnoujściu, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ in Swinoujscie, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: zdjęcia m/s WŁÓKNIARZ, kolekcja Pana Zdzisława Steć, zbiory Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ, collection of Mr. Zdzisław Steć, archive of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
 

Poniżej: pocztówka m/s WŁÓKNIARZ, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s WŁOKNIARZ, autor J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Jednostki zbudowane dla czechosłowackiego armatora Československá Námořni Plavba:

REPUBLIKA II (IMO 6409973) – numer budowy: B512/I/2, położenie stępki: 15.02.1963 wodowanie: 17.08.1963 (matka chrzestna Pani ---), data zdania: 31.12.1963. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1966 roku rejs na Wielkie Jeziora do portu Fort William po ładunek jęczmienia, który następnie przewieziono do szkockiego portu Glasgow,
  • pod banderą Czechosłowacji wykonano łącznie 58 rejsów odwiedzając m.in. Kubę, Irak i Daleki Wschód, 
  • w 1973 roku sprzedany liberyjskiemu armatorowi Ebro Trading Co. Inc. z Monrowii, otrzymując nazwę CAPE BLANCO,
  • w 1978 roku  sprzedany greckiemu armatorowi Laodikia Ci. Naviera S.A. z Pireusu, otrzymując nazwę LAODIKI,
  • 30 kwietnia 1985 roku przybył do Szanghaju celem pocięcia na złom.

Poniżej: zdjęcie m/s REPUBLIKA II, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s REPUBLIKA II, autor Hans-Wilhelm Delfs, source: www.shipspotting.com (to enlarge, click on the photo).



BRNO (IMO 6506886) – numer budowy: B512/II/6, położenie stępki: 08.09.1964 wodowanie: 30.12.1964 (matka chrzestna Pani ---), data zdania: 30.06.1965. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pod banderą Czechosłowacji wykonano łącznie 96 rejsów, 
  • w 1981 roku za kwotę 40,3 mln CZK sprzedany greckiemu armatorowi Ulyssus Shipping Co., który to przemianował go na ULYSSUS,
  • 2 marca 1987 roku przybył do Szanghaju celem pocięcia na złom.

Poniżej: zdjęcie m/s BRNO, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s BRNO , autor Hans-Wilhelm Delfs, source: www.shipspotting.com (to enlarge, click on the photo).


*     *      *

Rysunek jednostki projektu B512, źródło (patrz bibliografia [1]) /  Drawing of the unit project B512 (source: see bibliography [1])


*     *      *

Dane techniczne/Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 10.651 t. / DWT: 14.250 t.,
  • Wymiary (d x sz. z) /Dimmensions (l x b x d): 156,55 x 20,40 x 8,15/8.85 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy/ single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
  • Napęd / Propulsion:
    • 1 dwusuwowy 5 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 5 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 5RD76 o mocy / with power: 5.294 kW (6.500 KM / HP) – jednostki B512/1 – B512/3),
    • 1 dwusuwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 6RD68 o mocy / with power: 5.294 kW (6.500 KM / HP),
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / rudder: 1;
  • Prędkość / Speed: 15,3 w / kn (14,9),
  • Zasięg / Range: 13.000 Mm / Sm,
  • Ładownie / Holds:
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 5,
    • międzypokłady / tweendecks: tak / yes,
    • pojemność ładowni / holds capacity: 21.087 m3 (ziarno / grain) / 19.936 m3 (bele / bale),
  • Luki / Hatches:
    • liczba luków / number of hatches: 9
    • pokrywy lukowe / hatchways covers:
      • shelterdeck: single-pull Mac Gregor,
      • flushdeck: hydrauliczne / hydraulic Hydroster,
  • Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment:
    • bomy / derricks: 1 x 30 t. SWL, 2 x 5 t. SWL,
    • 4 dźwigi elektryczne / 4 electric cranes – każdy / each 5 t. SWL,
    • 4 windy ładunkowe / 4 cargo lifts,
  • Załoga / Crew: 47(48) os. / pers.
  • Pasażerowie / Passengers: 6 os. / pers (3 x 2 osobowe kabiny / 3 x 2 pers. cabbins).

*     *      *

Bibliografia / Bibliography:
  • Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta – Mare,
  • Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 – 1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie [1],
  • Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz – Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948 – 1988, Ludzie Wydarzenia Liczby, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin 1989.
  • Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego – Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • http://www.namorniplavba.cz/cnp/obsah.php

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz