m/f WAWEL
(I) ex GUSTAV VASA (IMO: 6507490, MMSI: ---, call sign: ---, bandera: Polska,
port macierzysty: Szczecin) prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Werft
Nobiskrug GmbH z Rendsburga na zamówienie szwedzkiego armatora Lion Ferry Ab jako
GUSTAV VASA. W listopadzie 1971 roku zakupiony przez polskiego armatora Polskie
Linie Oceaniczne z Gdyni, który następnie do maja 1973 roku pozostawił go w
czarterze szwedzkiego armatora Rederi AB Oresund na linii Malmö – Travemünde.
Promem w tym okresie (w systemie zmianowym) dowodzili kpt. Krzysztof Meissner
i kpt. Jan Puzio. Po zakończeniu czarteru w dniu 2 maja 1973 roku prom został
przemianowany na WAWEL (I) i od czerwca tego roku wprowadzony na linię
Świnoujście – Kopenhaga, na której to pracował aż do 1988 roku (w okresie tym
prom pływał także na trasie Świnoujście – Ystad). W międzyczasie w dniu 31
marca 1977 roku w wyniku reorganizacji floty, co związane było z utworzeniem
Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu, WAWEL (I) tak jak i inne
promy trafił pod jej skrzydła. W listopadzie 1988 roku WAWEL (I) został sprzedany
mającemu swoją siedzibę w Nassau na Wyspach Bahama armatorowi Sea Venture
Cruises, który po zmianie nazwy na CALYPSO I skierował go do Pireusu w celu
przebudowy na pływające kasyno. W grudniu 1989 roku nowym właścicielem promu
został Indian Sky Maritime Ltd. z Valletty, który zmienił jego nazwę na
EUROPRINCESS. W kolejnych latach prom jeszcze kilkakrotnie zmieniał swojego
właściciela oraz nazwę, kończąc swoją służbę jako SCUTARI IV w listopadzie 2004
roku na plaży w tureckiej Aliadze.
Krótka
historia budowy:
- Numer budowy: 641,
- Wodowanie: 16.01.1965,
- Zdanie: 10.04.1965.
* * *
m/f WAWEL (I) ex GUSTAV VASA
(IMO: 6507490, MMSI: ---, call sign: ---, flag: Poland, port of registry: Szczecin) passenger and car ferry built by the German shipyard Werft Nobiskrug GmbH from
Rendsburg on order Swedish shipowner Lion Ferry as GUSTAV VASA. In November 1971
purchased by the Polish shipowner Polskie Linie Oceaniczne – PLO (Polish Ocean
Linies) from Gdynia,
which until May 1973 left him in the charter of the Swedish shipowner Rederi AB
Öresund on the line Malmö – Travemünde. The ferry in this period (in shift
system) was commanded by Cpt. Krzysztof Meissner and Cpt. Jan Puzio. After the
end of the charter, on May 2, 1973, the ferry was renamed to WAWEL (I) and from
June this year it was introduced to the Świnoujście – Copenhagen line, where it
worked until 1988 (during this period the ferry also worked on the route Świnoujście
– Ystad). In the meantime, on March 1977, as a result of the reorganization of
the fleet, which was related with the establishment of the Polska Żegluga
Bałtycka Company based in Kołobrzeg, WAWEL (I) like other ferries, came under
its wings. In November 1988, WAWEL (I) was sold to the based in Nasau (Bahams)
shipowner Sea Venture Cruises, which, after changing its name to CALYPSO,
directed it to Piraeus in order to convert it into a floating casino. In
December 1989, the new owner of the ferry was Indian Sky Maritime Ltd. from Valletta, which changed
its name to EUROPRINCESS. In the following years, the ferry changed its owner
and name several times ending his service as SCUTARI IV in November 2004 on the
beach in the Turkish Aliaga.
A short history of build:
- Yard number: 641,
- Launch date: 16.01.1965,
- Delivery date: 10.04.1965.
* * *
Zatrudniony na linach / Employed on
the routes:
- Trelleborg – Travemünde (04.1965 – 1968),
- Malmö – Travemünde (1968 – 05.1973),
- Świnoujście – Ystad (05.1973 – 11.1988),
- Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen (20.10.1987 – 31.12.1987),
- Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen – Travemünde (28.03.1988 – 28.11.1988),
- Patras – Kefallinia – Paxos – Igoumentisa – Korfu – Brindisi (1989),
- Ankona / Ancona – Korfu – Igoumentisa – Paxos – Patras (1990 – 1992),
- Pireus / Piraeus – Turkey (1993),
- Brindisi – Igoumentisa (1995),
- Bari – Cesme (1996),
- Italy – Greece – Turkey (1996),
- Bari – Cesme (06.1997 – 08.1997),
- Patras – Durres (08.1997 – 10.1997),
- Patras – Durres (1998),
- Brindisi – Durres (2000 – 2004?),
* * *
Nazwy jednostki / Unit names:
- 1965 – 1973: GUSTAV VASA,
- 1973 – 1988: WAWEL,
- 1988 – 1989: CALYPSO,
- 1989 – 1992: EUROPRINCESS,
- 1992 – 1994: CEFALONIAN SKY,
- 1994 – 1996: LUCINDA,
- 1996: CALYPSO II,
- 1996 – 2000: AULONA,
- 2000 – 2004: EUROFAST,
- 2004: SCUTARI IV.
* * *
Armatorzy, operatorzy, czarterujący
/ Shipowners / operators, charterers:
- Lion Ferry Ab, Halmstad, Szwecja / Sweden (10.04.1965 – 11.1971),
- Czarter / Charter: SJ (Statens Järnvägar), Szwecja / Sweden (10.04.1965 – 11.1971),
- Polskie Linie Oceaniczne – PLO (Polish Ocean Lines), Gdynia, Polska / Poland (11.1971 – 31.03.1977),
- Czarter / Charter: Rederi AB Öresund, Malmö, Szwecja / Sweden (11.1971 – 05.1973),
- Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg, Polska / Poland (31.03.1977 – 11.1988),
- Sea Venture Cruises, Nassau Bahamas (11.1988 – 12.1989),
- Czarter / Charter: Seven Islands S.A. Shipping and Tourism (1989),
- Indian Sky Maritime Ltd., Valletta, Malta (12.1989 – 1992),
- Czarter / Charter: Lefkatidis Lines (1990 – 1992),
- Amalinda Shipping Co. S.A., Panama (1992 – 1994),
- Lucinda Maritime Co. Ltd., Valletta Malta (1994 – 1997),
- Czarter / Charter: Stern Lines (1996),
- Czarter / Charter: Vefa Lines (1996 – 06.1997),
- New Fortune Shipping S.A., Panama (1997 – 2000),
- Czarter / Charter: Stern Lines (06.1997 – 10.1997),
- Czarter / Charter: Vefa Lines: (1998 – 11.1998),
- White Cross Shipping Ltd., Panama (2000)
- White Cliff Shipping Ltd., Kingstown, Saint Vincent (2000 – 2004),
- AGS Ltd., Aliaga (stocznia złomowa / scrap yard): 2004.
* * *
Siostrzane Jednostki / Sister units:
- TIAN KUN ex ORIENT STAR ex IONIAN STAR ex LEIF EIRIKSSON ex PRINS BERTIL (IMO: 6408163) – numer budowy / yard numer: 635, wodowanie / launched: 14.01.1964, zdanie / delivery: 20.04.1964, los / fate: złomowany w 2001 r. / scrapped in 2001,
- SPLIT 1700 ex WILANÓW ex KRONPRINS CARL GUSTAF (IMO: 6606234) – numer budowy / yard numer: 646, wodowanie / launched: 26.01.1966, zdanie / delivery: 12.05.1966, los / fate: złomowany w Alangu (Indie) w 2010 r. / scrapped in Alang (India) in 2010,
- TIAN PENG ex FARAH I ex FARAH ex MUNSTER (IMO: 6812522) – numer budowy / yard numer: 657, wodowanie / launched: 25.01.1968, zdanie / delivery: 03.05.1968, los / fate: złomowany w 2001 r. / scrapped in 2001,
- DERIN DENIZ ex HAPPY DOLPHIN ex SPIRIT OF INDEPENDENCE ex CARIBIA VIVA ex CORSICA VIVA I ex DOMINICAN VIVA ex CORSICA VIVA ex INNISFALLEN (IMO: 6905446) – numer budowy / yard numer: 660, wodowanie / launched: 07.12.1968, zdanie / delivery: 28.03.1969, los / fate: złomowany w Alangu (Indie) 17.10.2004 r. / scrapped in Alang (India) 17.10.2004.
* * *
Dane
techniczne / technical data:
- Wyporność / Tonnage: BRT: 3.801 t, DWT: 856 t.,
- Wymiary ( d x sz x z) Dimensions (l x b d): 110,20 x 17,63 x 4,37 m,
- Kadłub / Hull:
- typ / type: jednoposzyciowy / single hull,
- materiał kadłuba / hull material: steel,
- Napęd / Propulsion:
- 2 x silniki diesla / 2 diesel engines: MAN V9V 30/45, łączna moc / total power: 5.885 kW,
- śruby / propellers: 2,
- Prędkość / Speed: 19,5 węzła/ knots,
- Przestrzeń ładunkowa / Cargo area:
- długość linii ładunkowych / ro/ro lanes ?,
- pojemność ładunkowa / cargo capacity:
- auta / cars: 130,
- naczepy / trailers: 24,
- Pasażerowie / Passengers: 1.016 os. / pers.
- Załoga / Crew: --- os. / pers.
* * *
Bibiliografia
/ Bibiliography
* * *
Poniżej
zdjęcie m/f WAWEL (I) jeszcze jako GUSTAV VASA, materiały prasowe, kolekcja
Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WAWEL
(I) still as GUSTAV VASA, press materials, a collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge, click on the photo):
Poniżej
zdjęcie m/f WAWEL (I), kwiecień 1985 r., autorstwa Pana Michaela Grima, kolekcja
Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WAWEL
(I), April 1985, made by Mr. Michael Grima, a collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge, click on the photo):
Poniżej
zdjęcie m/f WAWEL (I), autorstwa Pana Wilfrieda Heide, kolekcja Pana Andrzeja
Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WAWEL (I), made by
Mr. Wilfried Heide, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the
photo):
Poniżej
zdjęcie m/f WAWEL (I) już jako CEFALONIAN SKY, kolekcja Pana Sigismunda Lietki
i Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WAWEL
(I) already as CEFALONIAN SKY a collection of Mr. Sigismund Lietka and Mr.
Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej pocztówka
m/f WAWEL (I) i MIKOŁAJ KOPERNIK, Ystad, wydawca: Österlen Bild
Ab, Ystad, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) /
Below a postcard of m/f WAWEL (I) & MIKOŁAJ KOPERNIK, Ystad, editor: Österlen Bild Ab, Ystad, a collection
of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej pocztówka
m/f WAWEL (I), wydawca: HB Liab Ystad, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below a postcard of m/f WAWEL (I), editor: HB
Liab Ystad, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej pocztówka
m/f WAWEL (I), akwarela autorstwa Pana Adama Werki, wydawca: Krajowa Agencja
Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) /
Below a postcard of m/f WAWEL (I), watercolor made by Mr. Adam Werka, editor:
Krajowa Agencja Wydawnicza, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge,
click on the photo):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz