czwartek, 10 maja 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 24 - LEOPARD



LEOPARD (IMO: 7020944, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SR2485) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie. Obecny armator to: Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. Szczecin.

*      *      *

LEOPARD (IMO: 7020944, MMSI: ---, Call Sign: SR2485) – harbor tug type H 800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Szczecin Repair Shipyard Gryfia in Szczecin. Current shipowner is: Naval Ship Repair Yard “Gryfia” S.A., Szczecin.

*      *      *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:

  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002, 
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service, 
  • NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped, 
  • LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012, 
  • SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in December 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: ?, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: ?.

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5 
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 6NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP, 
    • śruba w dyszy Korta / propeller in Kort nozzle: 1, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe / fire fighting equipment: 
      • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
      • zawory hydrantowe / hydrant valves, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART, 
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.

*      *      *

Poniżej zdjęcia holownika LEOPARD, Szczecin kwiecień 2008 r. / Below photos of tug LEOPARD, Szczecin, April 2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika LEOPARD, Szczecin 2010 - 2011 r. / Below photos of tug LEOPARD, Szczecin 2010 - 2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).









*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
  • Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare 
  • PRS 2013


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz