czwartek, 17 maja 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 26 - SERWAL

SERWAL (IMO: 7020994, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2065) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Stoczni Adolfa Warskiego w Szczecinie. Od 1990 właścicielem holownika była Stocznia Szczecińska S.A. a następnie Stocznia Szczecińska Porta-Holding Group. Po ogłoszeniu jej upadłości Serwal został nabyty przez niemieckiego armatora Fairplay Towage. Obecny armator to: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K, a operatorem jest: Muflon S. C., Szczecin.

*      *      *

SERWAL (IMO: 7020994, MMSI: ---, Call Sign: SPS2065) – harbor tug type H800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Adolf Warski Shipyard in Szczecin. Since 1990 the owner of the tug was Shipyard Szczecin S.A. and then Shipyard Szczecin Porta Holding Group. After the announcement of its bankruptcy Serwal was acquired by a German shipowner Fairplay Towage. Current shipowner is: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K, Szczecin, and the operator is: Muflon S. C., Szczecin.

*      *      *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:

CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002

TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service

NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999

PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015

PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped

LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service

GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003

MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012

SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service

MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010

MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in december 2014 sold to Estonia

KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap

H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: złomowany / scrapped

H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: złomowany / scrapped

*      *      *

Dane techniczne / Technical data

Wyporność / Displacement (pełna / full):

119 tony / tons

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

25,51 x 6,8 x 2,66 m

Kadłub (materiał) / Hull (material):

pojedynczy, stalowy / single hull, steel

przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5

ilość pokładów / deck number: 1

Napęd / Propulsion:

1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 6NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP

1 śruba w dyszy Korta / 1 propeller in Kort nozzle

Prędkość / Speed:

10.5 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

hak holowniczy /towing hook: 1

bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm

Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:

2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass

Wyposażenie przeciw pożarowe / Fire fighting equipment

2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h

1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon

zawory hydrantowe / hydrant valves

Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:

2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons

kamizelki ratunkowe / life jackets

1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART

Załoga / Crew:

5 os. / pers

*      *      *

Bibliografia / Bibliography

Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare

PRS 2013

http://www.fairplay-towage.com/pl/fairplay-polska.html

*      *      *

Poniżej zdjęcie holownika SERWAL Szczecin 10.10.1992, autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photo of tug SERWAL Szczecin 10.10.1992, made by Mr. Sigismund Liedka, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Szczecin 2009 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 2009 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

 

Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Szczecin 08.04.2010 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 08.04.2010 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Świnoujście 06/07.02.2011 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 06/07.02.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

 

 

 

Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Szczecin 26.09.2012 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 26.09.2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 17.11.2022: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 16.11.2022 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 17.11.2022: Below photos tug SERWAL, Gdansk 16.11.2022, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 




Aktualizacja 11.12.2022: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 25.11.2022 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 11.12.2022: Below photos tug SERWAL, Gdansk 25.11.2022, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 08.05.2023: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 27.04.2023 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 08.05.2023: Below photos tug SERWAL, Gdansk 27.04.2023, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 04.07.2023: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 23.06.2023 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 04.07.2023: Below photos tug SERWAL, Gdansk 23.06.2023, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 21.05.2024: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 17.05.2024 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 21.05.2024: Below photos tug SERWAL, Gdansk 17.05.2024, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).








2 komentarze: