SERWAL (IMO: 7020994, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2065) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Stoczni Adolfa Warskiego w Szczecinie. Od 1990 właścicielem holownika była Stocznia Szczecińska S.A. a następnie Stocznia Szczecińska Porta-Holding Group. Po ogłoszeniu jej upadłości Serwal został nabyty przez niemieckiego armatora Fairplay Towage. Obecny armator to: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K, a operatorem jest: Muflon S. C., Szczecin.
* * *
SERWAL (IMO: 7020994, MMSI: ---, Call Sign: SPS2065) – harbor tug type H800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Adolf Warski Shipyard in Szczecin. Since 1990 the owner of the tug was Shipyard Szczecin S.A. and then Shipyard Szczecin Porta Holding Group. After the announcement of its bankruptcy Serwal was acquired by a German shipowner Fairplay Towage. Current shipowner is: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K, Szczecin, and the operator is: Muflon S. C., Szczecin.
* * *
Jednostki typu H 800 / Units type H 800: |
CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002 |
TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service |
NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999 |
PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015 |
PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped |
LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service |
GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003 |
MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012 |
SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service |
MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010 |
MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in december 2014 sold to Estonia |
KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap |
H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: złomowany / scrapped |
H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: złomowany / scrapped |
* * *
Dane techniczne / Technical data |
|
Wyporność / Displacement (pełna / full): |
119 tony / tons |
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): |
25,51 x 6,8 x 2,66 m |
Kadłub (materiał) / Hull (material): |
pojedynczy, stalowy / single hull, steel |
przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5 |
|
ilość pokładów / deck number: 1 |
|
Napęd / Propulsion: |
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 6NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP |
1 śruba w dyszy Korta / 1 propeller in Kort nozzle |
|
Prędkość / Speed: |
10.5 węzłów / knots |
Wyposażenie holownicze / Towing equipment: |
hak holowniczy /towing hook: 1 |
bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm |
|
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment: |
2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass |
Wyposażenie przeciw pożarowe / Fire fighting equipment |
2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h |
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon |
|
zawory hydrantowe / hydrant valves |
|
Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment: |
2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons |
kamizelki ratunkowe / life jackets |
|
1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART |
|
Załoga / Crew: |
5 os. / pers |
* * *
Bibliografia / Bibliography |
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare |
PRS 2013 |
* * *
Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Szczecin 2009 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 2009 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Szczecin 08.04.2010 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 08.04.2010 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Świnoujście 06/07.02.2011 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 06/07.02.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Szczecin 26.09.2012 r. / Below photos tug SERWAL, Szczecin 26.09.2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Aktualizacja 11.12.2022: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 25.11.2022 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 11.12.2022: Below photos tug SERWAL, Gdansk 25.11.2022, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Aktualizacja 08.05.2023: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 27.04.2023 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 08.05.2023: Below photos tug SERWAL, Gdansk 27.04.2023, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Aktualizacja 04.07.2023: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 23.06.2023 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 04.07.2023: Below photos tug SERWAL, Gdansk 23.06.2023, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Aktualizacja 21.05.2024: Poniżej zdjęcia holownika SERWAL, Gdańsk 17.05.2024 r. autor: Waldemar Danielewicz / Update: 21.05.2024: Below photos tug SERWAL, Gdansk 17.05.2024, author: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Piękny holownik mam miłe wspomnienia
OdpowiedzUsuńMuj Tata był na nim Bosmanem
Usuń