wtorek, 22 maja 2018

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 8 - SILESIA


SILESIA (IMO: 7516773, MMSI: ?, sygnał wywoławczy: C6PT5, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) prom pasażersko samochodowy zbudowany przez Stocznię im. Adolfa Warskiego w Szczecinie w ramach serii 7 jednostek zamówionych w lutym 1975 roku przez polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. W 1977 roku kontrakt został przejęty przez utworzoną rok wcześniej Polską Żeglugę Bałtycką z siedzibą w  Kołobrzegu. W dniu 26 czerwca 1979 roku prom został przejęty przez armatora a następnie wprowadzony na linię Świnoujście Ystad. Pierwszym dowódcą m/f SILESIA został kpt. Krzysztof Meissner, którego zmiennikiem był kpt. Lech Jasiński. W kolejnych latach prom obsługiwał następujące trasy: Gdańsk Karlskrona i  Gdańsk Nynäshamn Helsingfors (Helsinki). Od czerwca 1983 roku do kwietnia 1985 roku wyczarterowany tunezyjskiemu armatorowi  CoTuNav, dla którego obsługiwał połączenia: Tunis Genua i Tunis Valetta Livorno Pireus. W trakcie trwania czarteru 1 lipca 1983 roku SILESIA została zakupiona przez Polską Żeglugę Morską ze Szczecina, która następnie na okres 10 lat wyczarterowała ją Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Po zakończeniu czarteru dla CoTuNav, prom ponownie został wyczarterowany tym razem włoskiemu armatorowi Grimaldi Siosa, dla którego to pomiędzy majem 1985 roku a październikiem 1986 roku obsługiwał połączenie Genua Koryska Porto Torres (Sardynia). Dwudziestego trzeciego marca 1987 roku prom ponownie stał się własnością PŻB. Od powrotu z czarteru SILESIA obsługiwała następujące połączenia: Świnoujście – Kopenhaga  – Travemünde, Świnoujście – Kopenhaga / Rønne / Ystad, Gdańsk – Nynäshamn, Świnoujście – Ystad i na sam koniec eksploatacji w barwach PŻB ponownie Gdańsk – Nynäshamn. W lipcu 2005 roku prom został sprzedany greckiemu armatorowi GA Ferries z Pireusu. W dniu 30 sierpnia SILESIA wyruszyła w rejs do Pireusu, przybywając na miejsce w dniu 15 września. W tym samym miesiącu prom został odsprzedany przedsiębiorstwu Asteron Trade Corp. z Panamy (spółka powiązana z ukraińskim armatorem UkrFerry), zmieniając jednocześnie nazwę na FELICIA. W listopadzie tego samego roku nazwa promu uległa ponownej zmianie tym razem na YUZHNAYA PALMYRA. Od 2006 roku prom obsługiwał połączenie Istambuł Odessa, po czym w maju 2008 roku został wyczarterowany hiszpańskiemu armatorowi Iscomar, dla którego pod nazwą BEGONA DEL MAR do stycznia 2009 roku obsługiwał połączenie Valencia Ibiza. Po powrocie do starego armatora prom ponownie został zatrudniony na linii Istambuł Odessa. W grudniu 2010 roku dawna SILESIA została sprzedana włoskiemu armatorowi South Adriatic Shipping Line z Bari, otrzymując nową nazwę ADRIATICA I. Od stycznia 2011 roku do września 2012 roku prom zatrudniony był na linii Bari Durres. Okres pomiędzy końcówką 2012 a 2016 rokiem dawna SILESIA spędziła głównie stojąc na sznurku, oczekując na ewentualnego nabywcę lub zatrudnienie. W październiku 2016 roku nowym właścicielem promu została firma Galaxy Maritime SA z Aten (European Seaways Inc.), która przemianowała go na GALAXY oraz skierowała na generalny remont do stoczni w Drapetsona. W kwietniu 2017 roku prom został wyczarterowany armatorowi z Wysp Owczych - Strandfaraskip Landsins z Torshavn, dla którego to pomiędzy 22 kwietnia a 14 maja obsługiwał połączenie pomiędzy Tvoroyri a Torshavn. Obecnie dawna SILESIA obsługuje połączenie Brindisi Corfu Igoumenitsa.

*     *     *

SILESIA (IMO: 7516773, MMSI: ?, call sign: C6PT5, flag: Bahamas, port of registry: Nassau) passenger car ferry built by the Shipyard Adolf Warski in Szczecin as a part of a series of 7 units ordered in February 1975, by the  Polish shipowner Polish Ocean Lines from Gdynia. In 1977, the contract was taken over by the Polska Żegluga Bałtycka (Polish Baltic Shipping Polferries) established in Kołobrzeg a year earlier. On June 26, 1979, the ferry was taken over by the shipowner and then introduced on the Swinoujscie – Ystad route. The first commander of the m/f SILESIA was Cpt. Krzysztof Meissner, whose alternate was Cpt. Lech Jasiński. In subsequent years, the ferry served the following routes: Gdansk Karlskrona and Gdansk Nynäshamn Helsingfors (Helsinki). From June 1983 to April 1985, chartered by the Tunisian shipowner CoTuNav, for whom the ferry served following routes:   Tunis Genua and Tunis Valetta – Livorno Piraeus. On the July 1st , 1983, SILESIA was purchased by Polska Żegluga Morska (Polish Steamship Company Polsteam) from Szczecin, which then chartered she for a period of 10 years to Polska Żegluga Bałtycka. After the end of the charter for CoTuNav, the ferry was again chartered this time to the Italian shipowner Grimaldi Siosa, for whom between May 1985 and October 1986 he served the connection Genoa Corsica Porto Torres (Sardinia). On the March 27, 1987, the ferry  again became the property of PŻB. Since the return from the charter SILESIA served the following routes: Swinoujscie – Copenhagen Travemünde, Swinoujscie – Copenhagen / Rønne / Ystad, Gdansk – Nynäshamn, Swinoujscie – Ystad and at the end of operation in the colours of PZB again Gdansk – Nynäshamn. In July 2005 sold to the Greek shipowner GA Ferries SA from Piraeus. On August 30, the ferry left Swinoujscie going on a cruise to Piraeus, arriving in place on September 15. In the same month, SILESIA was re-sold to Asteron Trade Corp. from Panama (a company associated with the Ukrainian shipowner UkrFerry), changing the name to FELICIA. In November of the same year the name of the ferry changed again, this time to YOUZHNAYA PALMYRA. Since 2006, the ferry served the connection Istambul – Odessa, then im May 2008 it was chartered to the Spanish shipowner Iscomar, for whom under the name BEGONA DEL MAR until January 2009 served the connection Valencia Ibiza. After returning to the old shipowner, the ferry was re-employed on the Istambul Odessa route. In December 2010, the former SILESIA was sold to the Italian shipowner South Adriatic Shipping Line from Bari, receiving the new name ADRIATICA I. From January 2011 to September 2012, the ferry was employed on the Bari Durres route. The period between the end of the 2012 and 2016, the former SILESIA spent on  laid-up, waitnig for a potential buyer or employment. In October 2016, the new owner of the ferry was Galaxy Maritime SA from Athens (European Seaways Inc.), which changed it name to GALAXY and directed it to a general renovation to the Greek shipyard in Drapetsopna. In April 2017, the ferry was chartered to a shipowner from the Faroe Islands - Strandfaraskip Landsins from Torshavn, for whom between April 22 and May 14 he served the route Tvoroyri Torshavn. Currently, the ferry served the connection between Brindisi – Corfu – Igoumentisa.

*     *     *

Promy projektu B490 / Ferries project B490:
  • POMERANIA / DALMATIA IMO: 7516761, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/I/1, wodowany / launched: 31.05.1977 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Barbara Polak), zakończenie budowy / build end: 31.05.1978, los / fate:złomowany / scrapped,
  • SILESIA / FELICIA / YUZHNAYA PALMYRA / BEGONA DEL MAR / YUZHNAYA PALMYRA / ADRIATICA I / GALAXY IMO: 7516773, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/I/2, wodowany / launched: 24.03.1978 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Bożena Hager Małecka), zakończenie budowy / build end: 29.06.1979, los / fate: w służbie / in service,
  • MASOVIA / ANKARA IMO: 7615672, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/II/3, wodowany / launched: 12.12.1981 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Irena Santor), zakończenie budowy / build end: 10.06.1983, los / fate: w służbie / in service,
  • SAMSUN (pierwotna nazwa CRACOVIA) IMO: 7615684, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/III/4, wodowany / launched: 31.08.1984 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Mera Tuluman), zakończenie budowy / build end: 06.1985, los / fate: w służbie / in service,
  • ISKENDERUN / A1600 IMO: 8417390, stocznia / yard: Turkiye Gemi Sanayii S.A., Camialti numer budowy / yard number: 229, wodowany / launched: 06.06.1987, zakończenie budowy / build end: 08.1991, los / fate: w służbie / in service,

 *     *     *

Zatrudniona w obsłudze linii / Employed to operate the line: 
  • Świnoujście – Ystad  (06.1979 – 1983), 
  • Gdańsk Karlskrona, Gdańsk – Nynäshamn –  Helsinki (06.1979 1983),
  • Tunis Genua / Genova (07.1983 1985),
  • Tunis Valetta Livorno Pireus (07.1983 1985),
  • Genua (Genova) Korsyka / Corsica Porto Torres (05.1985 10.1986),
  • Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen – Travemünde (02.04.1987 27.11.1987),
  • Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen – Travemünde (25.05.1988 13.10.1988),
  • Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen / Rønne / Ystad (04.1997 2000),
  • Gdańsk – Nynäshamn (2000 2003),
  • Świnoujście Ystad (17.07.2003 2005),
  • Gdańsk – Nynäshamn (02.2005 03.2005),
  • Istambuł / Istambul Odessa (2006 2008),
  • Valencia Ibiza (05.2008 01.2009),
  • Istambuł / Istambul Odessa (27.07.2009 12.09.2009),
  • Bari Durres (16.01.2011 27.09.2011),
  • Bari Durres (06.2012 09.2012),
  • Torshavn Tvoroyri (21.04.2017 15.05.2017),
  • Brindisi Corfu Igoumenitsa.

*     *     *

Dane techniczne / technical data: 
  • Wyporność / Tonnage: 12.087 GT / 1.856DWT,  
  • Wymiary (d x s  x z) / Dimensions (l x b x d): 127,44 x 21,70 x 5.64 m, 
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull, 
    • materiał kadłuba / hull material: steel, 
    • grodzie / bulkheads: 12, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 12, 
    • liczba pokładów / deck number: 2, 
    • liczba pokładów ciągłych / continous decks: 2, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • silnik główny / main engine: 4 x 6 cylindrowe silniki diesla / 4 x 6 cylinders diesel engines ZUT Zgoda Świętochłowice Zgoda-Sulzer model: 6ZL 40/48, łączna moc / total power: 12.600 kW, 
    • zespoły prądotwórcze / power generators: 3 x generatory główne / main generators: każdy /each: 664 kW – 1060 HP - 830 kVA, 
    • śruba / propeller: 2, 
    • ster / rudder: 1, 
  • Prędkość / Speed: 20,5 węzła/ knots, 
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo  space: 
    • długość linii ładunkowej / ro/ro lanes: 468 m, 
    • pojemność ładunkowa / cargo capacity: 
      • auta / cars: 277, 
      • TIR: 26, 
  • Wyposażenie ro/ro / Ro/ro equipment: 
    • rampy załadowcze: 
      • 1: 4.5 x 4.5 x 0, 
      • 1 x starboard 8.0 x 4.5 x 0, 
  • Pasażerowie / Pax: 
    • liczba pasażerów: 1000 w tym 478 os. w 148 kabinach / number of passengers: 1000 including 478 people in 148 cabbins,
  • Urządzenia za i wyładunkowe / Cargo handling: brak / gearless.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia m/f SILESIA / Below photos m/f SILESIA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):

m/f SILESIA, zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f SILESIA, photos made by  Mr. Andrzej Patro.



m/f SILESIA, Ystad 1994 , zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f SILESIA, Ystad 1994, photos made by  Mr. Andrzej Patro.



m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa Pana Clausa Rothe, kolekcja Pana Andrzeja Patro / m/f SILESIA, photo made by  Mr Claus Rothe, a collection of Mr. Andrzej Patro.


m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa Pana Andy Pola, Gdańsk 17.05.2003 r. / m/f SILESIA, photo made by  Mr Andy Pol, Gdansk 17.05.2003 r. .




Poniżej: pocztówka m/f SILESIA, akwarela autorstwa Pana Adama Werki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of m/f SILESIA, watercolor made by Mr Adam Werka, publisher: Krajowa Agencja Wydawnicza, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: pocztówka m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa K. Ratajezyk, wydawca: AB Ystads Centrallryckeri, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of m/f SILESIA, photo made by K. Ratajezyk, publisher: AB Ystads Centrallryckeri, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: pocztówka m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa J. Kradyna, wydawca: PPHU J. Kradyna, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of m/f SILESIA, photo made by J. Kradyna, publisher: PPHU J. Kradyna, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz