M/F NIEBOROW ex NIEBORÓW ex STENA BALTICA ex PRINS HAMLET ex PRINZ HAMLET (IMO 7320332, MMSI: 309445000, Sygnał wywoławczy: C6HD4, bandera: Bahamy) – prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Nobiskrug GmbH z Rendsburga na zamówienie niemieckiego armatora Fährschiffgesellschaft „Prinz Hamlet”, Kröger, Dr. Prüssmann & Co. (HADAG Seetouristik und Fahrdien) z Hamburga. Ósmego listopada 1973 roku przejęty przez armatora, zaś cztery dni później 12 listopada wprowadzony na linię Hamburg – Harwich, którą to następnie obsługiwał przez kolejnych 14 lat. W maju 1987 roku w związku ze zmianą armatora na duńskiego DFDS A/S z Kopenhagi, zmianie uległa też dotychczasowa nazwa promu na PRINS HAMLET oraz obsługiwana trasa na Esbjerg – Newcastle nad rzeką Tyne. W październiku 1988 roku prom został nabyty przez liberyjskiego armatora Sail Prode Inc. (Stena RoRo Line) z Monrowii a następnie przemianowany na STENA BALTICA. W listopadzie tego samego roku wyczarterowany Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries) z Kołobrzegu, gdzie otrzymał nazwę NIEBORÓW (w 1994 r. ostatecznie zakupiony przez PŻB). Wprowadzony na linię Świnoujście – Ystad, którą następnie obsługiwał przez rok. Następnie przez kolejne 10 lat NIEBORÓW pływał na liniach: Świnoujście – Malmö i Gdańsk – Oxelösund/Nynänshamn, po czym do października 2002 roku na liniach Świnoujście – Ystad i Gdańsk – Nynänshamn. W październiku 2002 roku sprzedany armatorowi Adriatic Lines S.A. z Monako (Prekookeanska Plovidba, Bar, Montenegro) a następnie przemianowany na SVETI STEFAN II. W dniu 26 stycznia 2003 roku wprowadzony na linię Bari – Bar, którą to następnie obsługiwał do 3 grudnia 2016 roku, kiedy to został wycofany z eksploatacji i odstawiony w porcie Bar na sznurek. W maju 2017 roku 44 letnia jednostka została sprzedana do tureckiej stoczni złomowej w Aliadze. Po dotarciu na miejsce, w dniu 17 maja dawny NIEBORÓW został wprowadzony na plażę w celu pocięcia na złom.
* * *
Historia budowy |
|
stoczniowy numer budowy: |
679 |
położenie stępki: |
15.11.1972 |
wodowanie: |
26.05.1973 |
data zdania: |
08.11.1973 |
* * *
Armatorzy / Operatorzy |
|
08.11.1973 – 1977 |
Fährschiffgesellschaft „Prinz Hamlet”, Kröger, Dr. Prüssmann & Co. (HADAG Seetouristik und Fahrdien), Hamburg |
1977 – 1983 |
Fährschiffgesellschaft “Prinz Malcolm”, Kröger, Dr. Prüssmann & Co., Hamburg |
1983 – 1987 |
Prinzenlinien Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. (Lion Ferry AB & Deutschland-England-Fährexpress GmbH & Co), Hamburg |
11.05.1987 – 03.10.1988 |
DFDS A/S, Kopenhaga |
03.03.1988 – 28.04.1988 |
czarter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin |
03.10.1988 – 1994 |
Sail Pride Inc. (Stena RoRo Line), Monrovia |
11.1988 – 1994 |
czarter: Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg |
1994 – 10.2002 |
Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg |
10.2002 – 05.2017 |
Adriatic Lines S.A. (Prekookeanska Plovidba, Bar, Montenegro), Monako |
* * *
Trasy |
|
12.11.1973 – 04.04.1987 |
Hamburg – Harwich |
13.05.1987 – 03.06.1987 |
Esbjerg – Newcastle |
03.06.1987 – 17.08.1987 |
Esbjerg – Newcastle / Newcastle – Göteborg |
17.08.1987 – 06.10.1987 |
Esbjerg – Newcastle |
21.11.1987 – 02.03.1988 |
Esbjerg – Newcastle |
03.03.1988 – 28.04.1988 |
Pembroke Dock – Rosslare |
11.05.1988 – 08.06.1988 |
Esbjerg – Newcastle |
07.06.1988 – 13.09.1988 |
Esbjerg – Newcastle / Newcastle – Göteborg |
16.09.1988 – 20.09.1988 |
Esbjerg – Harwich |
11.1988 – 11.1989 |
Świnoujście – Ystad |
11.1989 – 1999 |
Świnoujście – Malmö / Gdańsk – Oxelösund/Nynänshamn |
1999 – 2002 |
Świnoujście – Ystad / Gdańsk – Nynänshamn |
2002 – 10.2002 |
Świnoujście – Ystad |
26.01.2003 – 03.12.2016 |
Bari – Bar |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
8.697 GT / 1.213 DWT |
Wymiary (d. x s. x z.): |
118,73 x 18,55 x 5,00 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy |
Napęd: |
4 x 6 cylindrowe silniki diesla: Stork-Werkspor 6TM410 – o łącznej mocy: 11.700 kW |
śruby: 2 |
|
Prędkość: |
22,5 węzła |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
dziobowy ster strumieniowy |
Przestrzeń pasażerska: |
kabiny: 218 |
łóżka: 626 |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
długość linii ładunkowych: 444 m |
samochody osobowe: 210/225 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
rampa rufowa |
Pasażerowie: |
1.100 os. |
* * *
Bibliografia |
http://www.faergejournalen.dk/DFDS_Udenrigs/PrinsHamlet_1973.html |
* * *
Pozdrawiamy autorów Bloga oraz Pana Marka Kura, Drukarnia COMgraph. http://comgraph.com.pl/
OdpowiedzUsuń