czwartek, 3 maja 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 23 - PANTERA


PANTERA (IMO: 6709907, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku. Od 1991 roku armatorem jednostki była Gdańska Stocznia Remontowa im J. Piłsudskiego. W 1997 roku holownik został skierowany do albańskiego portu w Durres, gdzie w tamtejszej Stoczni Morskiej gdańska stocznia posiadała udziały. Po wycofaniu się GSR z Albani w 2003 roku PANTERA została sprzedana do Czarnogóry, gdzie pływała do 2007 roku, kiedy to została pocięta na złom.

*      *      *

PANTERA (IMO: 6709907, MMSI: ---, Call Sign: ---) – harbor tug type H 800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Gdansk Repair Shipyard in Gdansk. Since 1989, the owner of the unit was Gdansk  Repair Shipyard named after J. Piłsudski. In 1997, the tug was transferred to the Albanian port of Durres, where at the local Sea Shipyard, the Gdańsk shipyard had a shares. After the withdrawal of GSR from Albania in 2003, PANTERA was sold to Montenegro, where it floated as PANTER until 2007, when it was cut into scrap in the port of Bar.

*      *      *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:

  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002, 
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service, 
  • NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped, 
  • LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012, 
  • SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in December 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: złomowany / scrapped, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: złomowany / scrapped.

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5,
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 6NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP, 
    • śruba w dyszy Korta / propeller in Kort nozzle: 1, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe / fire fighting equipment: 
      • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
      • zawory hydrantowe / hydrant valves, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART, 
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.

*      *      *

Poniżej zdjęcia holownika PANTERA, Gdańsk, autorstwa Pana Marka Twardowskiego, kolekcja Pana Amdrzeja Patro / Below photos of tug PANTERA, Gdansk, made by Mr. Marek Twardowski, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz