sobota, 2 lutego 2019

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 5 - drobnicowce projektu B54

 Opracowanie: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro. Korekta i redakcja Ryszard Leszczyński

Jednostki projektu B-54 tzw. dziesięciotysięczniki (od nośności 10.000 ton) - seria łącznie 35 drobnicowców, których projekt opracowany został przez zespół pracowników Centralnego Biura Konstrukcji Okrętowych nr 1 pod kierownictwem głównego projektanta mgr. inż. Jerzego Pacześniaka (przy tworzeniu projektu zespół korzystał z dokumentacji projektowej szybkiego liniowca towarowego o nośności 7.200 ton, przygotowanej pod koniec lat czterdziestych dla Zjednoczenia Stoczni Polskich przez włoską stocznię Ansaldo z Genui). Na wykonawcę prototypu jak i kolejnych seryjnych jednostek wyznaczona została Stocznia Gdańska. W kolejnych latach w produkcję dziesięciotysięczników włączyły się też dwa kolejne zakłady produkcyjne: Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni, która wyposażyła trzy zwodowane w Gdańsku kadłuby jednostek przeznaczonych dla kubańskiego armatora, oraz Stocznia Szczecińska - od 17 lutego 1959 roku im. Adolfa Warskiego, która zbudowała łącznie 6 jednostek Oprócz projektu bazowego o symbolu B-54-I powstało aż 9 wariantów rozwojowych, według których zbudowano:
  • B-54-I (projekt bazowy): 2 statki
  • B-54-II: 7 statków
  • B-54-III: 5 statków
  • B-54-IV: 1 statek
  • B-54-V:  5 statków
  • B-54-VI: 2 statki
  • B-54-VIa: 3 statki
  • B-54-VII: 1 statek
  • B-54-VIII: 7 statków
  • B-54-X: 2 statki.
Projekt ostatniego z w/w wariantów w odróżnieniu od wcześniejszych opracowany został przez biuro Stoczni Szczecińskiej, a jego autorem był mgr inż. Stefan Kowalewicz.
Ze wspomnianej powyżej liczby 35 zbudowanych jednostek, najwięcej dziesięciotysięczników bo 20 trafiło do Polski, 9 do ZSSR, 3 do Kuby, 2 do Szwajcarii oraz 1 do Albanii.

Jednostki projektu B-54 zbudowane w Stoczni Gdańskiej

I. Seria B-54-I

MARCELI NOWOTKO (IMO: 5220928, sygnał wywoławczy: SPKB - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-I/1, położenie stępki: 31.01.1955, wodowanie: 15.11.1955 (matka chrzestna: Eufemia Nowotko - wdowa po Marcelim Nowotce, działaczu komunistycznym i I sekretarzu Polskiej Partii Robotniczej), zdanie: 31.10.1956, podniesienie bandery: 06.11.1956. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 23 listopada 1956 roku wyruszył z Gdyni w dziewiczy rejs na linii dalekowschodniej (kapitan Robert Noworyta)
  • w drugiej podróży (kapitan Michał Niczko - znany jako „Dalaj Lama” z powieści Karola Borchardta) zainaugurował rejsy do portów japońskich, zawijając 14 września 1957 roku jako pierwszy polski statek handlowy do Kobe, a następnie do Jokohamy - na podejściu do ostatniego z w/w portów doszło do kolizji z płynącą na holu barką, która w wyniku zderzenia zatonęła
  • w październiku 1968 roku został wyrzucony przez tajfun na mieliznę w pobliżu wietnamskiego portu Hajfong
  • w marcu 1971 roku był pierwszym statkiem pod biało-czerwoną banderą (kapitan Stefan Brąglewicz), który odwiedził rejon Południowego Pacyfiku, zachodząc do Rabaulu (wyspa Nowa Brytania) i Port Moresby (wyspa Papua-Nowa Gwinea)
  • 4 października 1971 roku zainaugurował rejsy do portów australijskich (kapitan Stefan Brąglewicz)
  • w 1973 roku przewiózł z Hobart na Tasmanii do Polski cenny ładunek przeznaczony dla Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, a mianowicie fragmenty kadłuba wycięte z wraka barku OTAGO, którym w latach 1888 - 1889 dowodził Józef Conrad Korzeniowski
  • 9 lipca 1976 roku na wysokości latarni Rozewie, w gęstej mgle zderzył się z zachodnioniemieckim statkiem SLEIPNER (ex. MARWA, rok budowy 1965, 499 BRT), który w następstwie odniesionych uszkodzeń został osadzony na mieliźnie w pobliżu Rozewia, na której to, w późniejszym czasie, po serii pogłębiających się uszkodzeń przełamał się na pół
  • w kwietniu 1979 roku został jako pierwszy skierowany do obsługi portów na linii indonezyjsko - pakistańskiej (kapitan Zbigniew Tyszczak)
  • 8 lutego 1980 roku w japońskim porcie Moji sprzedany firmie Nissho Iwai Corp. z Osaki, dla której to 13 lutego tego samego roku wykonał ostatni rejs do stoczni złomowej w Kaohsiungu na Tajwanie, przybywając na miejsce 29 lutego.

Poniżej: wyposażanie drobnicowca MARCELI NOWOTKO, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca MARCELI NOWOTKO, autor nieznany, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


Poniżej: zdjęcie drobnicowca MARCELI NOWOTKO, Kanał Kiloński, 04.07.1968 r. autor Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



*      *       *

BOLESŁAW BIERUT (IMO: 5047596, sygnał wywoławczy: SPKY/ SYYU - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-I/2, położenie stępki: 13.09.1955, wodowanie: 19.04.1956 (matka chrzestna Aleksandra Jasińska-Kania, pracownik naukowy Uniwersytetu Warszawskiego, córka patrona), zdanie: 30.03.1957, podniesienie bandery: 05.04.1957. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w trakcie ceremonii wodowania kadłub na skutek zatarcia, pomimo podejmowanych prób, przez kilkadziesiąt godzin nie chciał spłynąć do wody (informacja od naocznego świadka wydarzenia)
  • 4 kwietnia opuścił Gdańsk udając się po ładunek do Gdyni, skąd następnie wyruszył w swój pierwszy rejs na linii dalekowschodniej (kapitan Dymitr Schreiber),
  • 27 stycznia 1959 roku podczas postoju w Hajfongu umiera kapitan Dymitr Schreiber,
  • w 1960 roku skierowany do portów Południowej Azji
  • w 1965 roku operował w rejonie Zatoki Bengalskiej
  • 6 czerwca 1967 roku w wyniku wybuchu tzw. wojny 6-cio dniowej zablokowany w Kanale Sueskim a następnie unieruchomiony wraz z innymi statkami, w tym bliźniaczym motorowcem DJAKARTA (w późniejszym okresie utworzył z nim zespół Djakbier) na Wielkim Jeziorze Gorzkim
  • 10 maja 1975 roku po odblokowaniu Kanału Suskiego doprowadzony na holu do Port Saidu (statek przeprowadził III oficer, późniejszy kapitan żeglugi wielkiej Andrzej Prechitko), gdzie na skutek złego stanu technicznego został zgłoszony przez Polskie Linie Oceaniczne, jako całkowita strata konstrukcyjna
  • 6 czerwca 1975 roku opuścił Port Said, wyruszając za holownikiem w rejs do Grecji, gdzie planowano pociąć go na złom
  • w lipcu 1975 roku zakupiony przez greckie przedsiębiorstwo Grecomar Shipping Agency Ltd. (Faynav Shipping Co. SA z Pireusu), które przemianowało go na FAY III i po koniecznym remoncie ponownie wprowadziło do eksploatacji
  • 19 lutego 1982 roku przybył do Bombaju (Indie), gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom.

Poniżej: pocztówka drobnicowca BOLESŁAW BIERUT, autor nieznany, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca BOLESŁAW BIERUT w Kanale Kilońskim, Shiffsfotos Jansen Jevenstedter, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: zdjęcie drobnicowca FAY III ex BOLESŁAW BIERUT, Bosfor, maj 1979 r., autor Graham Thursby, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

II. Seria B-54-II

STEFAN OKRZEJA (IMO: 5339858, sygnał wywoławczy: SPLA - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-II/3, położenie stępki: 31.12.1955, wodowanie: 31.07.1956 (matka chrzestna Stanisława Januszewska - przodująca spawaczka na wydziale K2 Stoczni Gdańskiej), zdanie: 17.08.1957. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • pierwotnie przeznaczony dla odbiorcy zagranicznego, po wodowaniu decyzją Ministra Żeglugi przydzielony Polskim Liniom Oceanicznym
  • po wprowadzeniu do eksploatacji zatrudniony na linii dalekowschodniej (pierwszy dowódca kapitan Stanisław Lehr)
  • 28 kwietnia 1958 roku zainaugurował rejsy do portów wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej
  • w listopadzie i w grudniu 1959 roku jako pierwszy polski statek odwiedził porty południowo-wschodniej Australii: odpowiednio: Brisbane (30-tego listopada), Sydney i Melbourne (w rejsie tym statkiem dowodził kapitan Rościsław Choynowski)
  • 26 czerwca 1960 roku w trakcie podróży powrotnej, na Morzu Śródziemnym, w ładowni nr 3 doszło do samozapłonu ładunku makuchów, pomimo podjętych natychmiast działań gaśniczych statek zmuszony był zawinąć 28 czerwca do  portu La Valletta, by skorzystać z pomocy tamtejszej straży pożarnej, ostatecznie pożar ugaszono dopiero 4 lipca po zalaniu ładowni
  • we wrześniu 1969 roku jako pierwszy statek PLO odwiedził położone w północnej części Borneo porty Sandakan i Wallace Bay, z których zabrał przeznaczone dla odbiorców w Australii kloce drewna egzotycznego
  • w styczniu 1974 roku, w związku z koniecznością uzupełnienia paliwa, jako pierwsza polska jednostka zawinął do radzieckiego portu Nachodka
  • we wrześniu 1974 roku, jako pierwszy statek pod polską banderą odwiedził indonezyjski port Kota Agung
  • w listopadzie 1974 roku zawinął do australijskiego portu Brisbane, z którego to zabrał ładunek wełny
  • pod koniec 1979 roku sprzedany na złom firmie Excel Maritime SA z Hong Kongu (w listopadzie przybył na redę Hong Kongu), która następnie odsprzedała go do tajwańskiej stoczni złomowej; w swój ostatni rejs wyruszył pod nową nazwą HONG KONG TRUTH, przybywając w grudniu tego samego roku do tajwańskiego portu Kaohsiung.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca STEFAN OKRZEJA, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca STEFAN OKRZEJA, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca STEFAN OKRZEJA, autor nieznany, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*      *       *

KAPITAN KOSKO (IMO: 5181627, sygnał wywoławczy: SPLS - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-II/4, położenie stępki: 20.08.1956, wodowanie: 30.01.1957 (matka chrzestna Jadwiga Titz-Kosko - lekarz, twórca a następnie pierwszy dyrektor Szpitala Reumatologicznego w Sopocie, wdowa po kapitanie Stanisławie Kosko, w latach 1937-1939 dyrektorze Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni), zdanie: 28.09.1957. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • po wejściu do służby odbył jedną podróż do portów wschodniego wybrzeża i Zatoki Meksykańskiej USA, potem zatrudniony na linii dalekowschodniej (w pierwszy rejs statek poprowadził kapitan Bolesław Mikszta)
  • 23 lipca 1958 roku po raz pierwszy zawinął do Bangkoku. inaugurując w ten sposób linię Południowej Azji
  • 20 czerwca 1960 roku jako pierwszy polski statek wszedł do północnokoreańskiego portu Nampho (kapitan Edmund Ruszczyński)
  • w 1974 roku przybył jako pierwszy statek pod polską banderą do portu Probalinggo na Jawie, z którego to zabrał, przeznaczony dla odbiorców w Europie, ładunek makuchów i kauczuku
  • z końcem 1978 roku sprzedany na złom, 12 stycznia 1979 roku zacumował przy kei w Hong Kongu, gdzie w kolejnych tygodniach rozebrany został przez firmę Fuji Marden & Co. Ltd.

Poniżej: pocztówka drobnicowca KAPITAN KOSKO, autor Janusz Uklejewski, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*      *       *

FLORIAN CEYNOWA (IMO: 5116646, sygnał wywoławczy: SPMF - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-II/5, położenie stępki: 05.12.1956, wodowanie: 10.05.1957 (matka chrzestna Franciszka Majkowska, siostra pisarza, przywódcy ruchu młodo kaszubskiego i redaktora pisma „Gryf”), zdanie: 21.12.1957. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 4 lutego 1958 roku wyruszył z Gdyni w dziewiczy rejs na linii dalekowschodniej (kapitan Zbigniew Rybiański)
  • w czerwcu 1975 roku na Oceanie Indyjskim uratował rozbitków z płonącego tajlandzkiego statku SRI THEP (w rejsie tym statkiem dowodził Roman Dubiela)
  • w nocy 15 października 1976 roku, na wodach Zatoki Biskajskiej, w rejonie wyspy Quessant uczestniczył w akcji ratunkowej polskiego jachtu IWONA PIEŃKAWA
  • 6 marca 1981 roku sprzedany filipińskiemu armatorowi Philippine President Lines Inc. z Manili, który następnie przemianował go na PRESIDENT OSMENA
  • w 1983 roku sprzedany na złom, w ostatnią podróż do pakistańskiej stoczni złomowej w Gadani wyruszył pod nazwą LUCKY 14
  • 26 maja 1983 roku wprowadzony na plażę celem pocięcia na złom.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca FLORIAN CEYNOWA, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: zdjęcie drobnicowca FLORIAN CEYNOWA, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca FLORIAN CEYNOWA opuszczającego Avonmouth i mijającego wybrzeże Portishead, 25.03.1969, autor Malcolm Cranfield, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: zdjęcie drobnicowca FLORIAN CEYNOWA, zbliżającego się do śluz Kiel-Holtenau, 29.08.1976 r. autor Malcolm Cranfield,  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca PRESIDENT OSMENA ex FLORIAN CEYNOWA, Singapur  15.02.1982 r. (rejs z Moji do Colombo), autor nieznany, kolekcja Malcolma Cranfielda,  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

GENERAŁ SIKORSKI (IMO: 5128053, sygnał wywoławczy: SPMP - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-II/6, położenie stępki: 11.02.1957, wodowanie: 23.07.1957 (matka chrzestna Alicja Zacharewicz - siostrzenica generała Władysława Sikorskiego), zdanie: 28.02.1958, podniesienie bandery: 24.12.1957. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 12 marca 1958 roku wyruszył z Gdyni w swój pierwszy rejs na linii dalekowschodniej (kapitan Kazimierz Lipski); w drodze powrotnej przewiózł z marokańskiej Casablanki do Gdyni tratwę NIHIL-NOVI, na której to polscy żeglarze planowali pokonać Atlantyk
  • w grudniu 1967 roku, na wodach indonezyjskich uratował 6 rybaków z tonącego wietnamskiego kutra (w tej podróży jednostka zatrudniona była na linii australijskiej)
  • w 1969 roku, jako pierwszy polski statek zawinął do położonego w australijskim stanie Queensland portu Townsville, z którego zabrał przeznaczony dla odbiorców w Europie ładunek metali kolorowych
  • w grudniu 1977 roku, po wejściu na podwodną skałę w pobliżu Bornholmu, zmuszony został do zawinięcia do Świnoujścia
  • w maju 1978 roku sprzedany na złom szkockiej firmie W.H. Arnott Young & Co. Ltd.
  • 30 maja 1978 roku przybył do położonego w pobliżu Glasgow portu Dalmuir, gdzie wkrótce potem rozpoczęły się prace rozbiórkowe.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca GENERAŁ SIKORSKI, autor Hans-Joachim Reinecke, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca GENERAŁ SIKORSKI, autor nieznany, materiały prasowe, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca GENERAŁ SIKORSKI w jednym z portów Nowej Zelandii, 21.07.1974 r., autor Malcolm Cranfield, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*      *       *

FRYDERYK CHOPIN (IMO: 5265394, sygnał wywoławczy: SPMY - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-II/7, położenie stępki: 03.08.1957, wodowanie: 24.12.1957 (matka chrzestna Krystyna Jastrzębska - pianistka), zdanie: 21.05.1958, podniesienie bandery: 03.03.1958. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 23 czerwca 1958 roku wyruszył z Gdyni w swój pierwszy rejs wyjątkowo po apatyty do radzieckiego portu w Murmańsku (kapitan Stanisław Janus) - w tym okresie jednostka przydzielona była do obsługi relacji z portami Ameryki Północnej
  • w marcu 1959 roku sprzedany Chińskiej Republice Ludowej, zmienił nazwę na HOPING WU SHI (inna spotykana nazwa HEPING 50)
  • 26 kwietnia 1960 roku zakupiony przez czechosłowackiego armatora Ceskoslovenska Namorni Plavba z Pragi i przemianowany na ORLIK
  • od 11 lutego 1967 roku, jako chiński LIN TONG, choć formalnie sprzedany został Chinom przez Czechosłowację dopiero 19 maja tego samego roku, za sumę 29,3 mln koron
  • w 1991 roku wykreślony z rejestru statków Lloyd`s Register of Shipping.

*      *       *

LENINOGORSK / Лениногорск (IMO: 5206142, sygnał wywoławczy: UIWY, armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR) - numer stoczniowy B-54-II/9, położenie stępki: 31.12.1957, wodowanie: 21.05.1958 (matka chrzestna ?), zdanie: 28.11.1958. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w okresie 25 lipiec – 11 sierpnia 2962 roku w ramach operacji „Anadyr” przewiózł z Sewastopolu do Matanzas na Kubie, 390 Samodzielny Dywizjon Rakietowej Artylerii Brzegowej (kompleks Sopka z rakietami R-12)
  • 16 lutego 1986 roku przemianowany na INGURLES
  • w 1990 roku sprzedany na złom do chińskiej stoczni złomowej w Szanghaju.

*      *       *

SOLNECHNOGORSK / Солнечногорск (IMO: 5333608, sygnał wywoławczy: UJVR, armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR / Ukraina) - numer stoczniowy B-54-II/10, położenie stępki: 15.03.1958, wodowanie: 21.07.1958 (matka chrzestna ?), zdanie: 31.12.1958. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • zatrudniony na linii dalekowschodniej (m.in. do portów Wietnamu)
  • w 1986 roku, po wykonaniu ostatniego rejsu wycofany z eksploatacji i przez kolejne lata wykorzystywany jako pływający hulk w Odessie
  • na przełomie 1994 i 1995 roku pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca SOLNECHNOGORSK, Zatoka Panamska 1984 r. autor Viktor Geinbihner, archiwum Gena Anfimov, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


III. Seria B-54-III

JAN MATEJKO (IMO: 5169605, sygnał wywoławczy: SPNH – armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-III/11, położenie stępki: 26.05.1958, wodowanie: 08.10.1958 (matka chrzestna Janina Mostowik - pracownica Narodowego Banku Polskiego, żona kapitana statku Józefa Mostowika), zdanie: 30.05.1959. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • w trakcie budowy zamontowano na nim pierwszy licencyjny silnik spalinowy Sulzera zmontowany w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu z części dostarczonych przez szwajcarskie zakłady Sulzera w Winterthur (nr silnika HCP 00001)
  • wprowadzony do eksploatacji na linii dalekowschodniej
  • w listopadzie 1959 roku przewiózł na Morze Czerwone jacht DAR OPOLA
  • w 1965 roku zatrudniony na linii indonezyjsko-australijskiej
  • w 1974 roku jako pierwszy polski statek zawinął do położonego w Nowej Zelandii portu Lyttelton, z którego to zabrał przeznaczony dla krajowych odbiorców ładunek skór i wełny (w rejsie tym statkiem dowodził Tadeusz Masłyk)
  • 17 września 1979 roku, na środku Atlantyku podniósł z wody dwóch francuskich rozbitków z jachtu ANTARES (w tym czasie kapitanem statku był Stefan Brąglewicz)
  • 12 grudnia 1976 roku statek doznał uszkodzeń po kolizji z jednostką ASIATIC, do której doszło w gęstej mgle na wodach w pobliżu Gibraltaru
  • na początku 1986 roku sprzedany na złom firmie Lurex Enterprise z Sitakund koło Chittagongu (Bangladesz)
  • w kwietniu 1986 roku wprowadzony na plażę w Chittagongu, celem pocięcia na złom (w ostatnim rejsie statkiem dowodził Marek Kupczyk).

Poniżej: zdjęcie drobnicowca JAN MATEJKO, Kanał Kiloński, rejon Hochdonn, 13.07.1969 r. autor Malcolm Cranfield, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: zdjęcie drobnicowca JAN MATEJKO w Gdyni, lipiec 1985 r., autor Marek Twardowski, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca JAN MATEJKO, Avonmouth 16.08.1972 r., autor John Wiltshire, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca JAN MATEJKO, Kanał Kiloński, 1980 r. autor nieznany, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 
Poniżej: pocztówka armatorska drobnicowca z akwarelą drobnicowca JAN MATEJKO, autor Adam Werka, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

ADOLF WARSKI (IMO: 5003112, sygnał wywoławczy: SPNM - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-III/12, położenie stępki: 28.07.1958, wodowanie: 01.12.1958 (matka chrzestna Maria Pieczyńska - członek Centralnej Komisji Kontroli Partyjnej PZPR, była współpracowniczka Adolfa Jerzego Warskiego-Warszawskiego), zdanie: 30.06.1959, podniesienie bandery: 04.07.1959. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • po podniesieniu bandery wprowadzony na linię dalekowschodnią (w pierwszym rejsie statkiem dowodził Stanisław Lehr)
  • w 1967 roku, jako pierwszy polski statek po zakończeniu II Wojny Światowej zawinął do położonego na Mauritiusie Port Louis
  • w 1970 roku jako pierwszy polski statek zawinął do położonego na wyspie Hokkaido portu Otaru, z którego to zabrał przeznaczony dla odbiorców w Europie ładunek kolorowego drewna
  • w styczniu 1975 roku, podczas postoju w Rotterdamie przyjął na swój pokład najcięższy ładunek, jaki do tej pory zabrały statki PLO - przeznaczony dla odbiorcy w Sydney, ważący 210 ton generator
  • w kwietniu 1975 roku w Melbourne zderzył się z radzieckim statkiem ZOLOTOY ROG
  • w styczniu 1983 roku po zwinięciu do Kalkuty wycofany z eksploatacji, 24 lutego za pośrednictwem niemieckiej firmy Eckhardt & Co. Marine Gmbh. z Hamburga sprzedany indyjskiej firmie Sunrise Shipbreaking International, która skierowała go na złom (wykonawcą prac była spółka Chowdhuri Shipbreaking Co.).

Poniżej: zdjęcie drobnicowca ADOLF WARSKI, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca ADOLF WARSKI, autor Janusz Uklejewski, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca ADOLF WARSKI, Hoek van Holland, 15.05.1971 r. autor Malcolm Cranfield, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

EMILIA PLATER (IMO: 5103273, sygnał wywoławczy: SPNW - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-III/13, położenie stępki: 13.10.1958, wodowanie: 12.02.1959 (matka chrzestna Zofia Markowska-Wiśniewska - działaczka polityczna, w okresie wojny w szeregach Armii Ludowej), zdanie: 30.09.1959. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • wprowadzony na linię do Indii i Pakistanu
  • w październiku 1970 roku w trakcie postoju w Antwerpii, uderzony i uszkodzony przez pociąg towarowy
  • w 1977 roku, jako pierwszy polski statek zawinął do położonego w Jemenie Południowym portu Mukalla, przywożąc do niego załadowaną w Singapurze partię drewna
  • w kwietniu 1981 roku zderzył się w porcie Jeddah ze zbiornikowcem NASR ALLAH
  • od 1982 roku był zatrudniony na linii australijskiej
  • po ukończeniu 50 rejsu, 21 grudnia 1984 roku, w Szanghaju sprzedany na złom lokalnemu przedsiębiorstwu China National Metals & Minerals Import & Export (pośrednik: japońska firma Nissho Iwai Corp.).

Poniżej: zdjęcie drobnicowca EMILIA PLATER i holownika TYTAN, autor Janusz Uklejewski, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca EMILIA PLATER, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca EMILIA PLATER i holownika LAMPART, autor Janusz Uklejewski, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca EMILIA PLATER przybywającego do Cardiff, autor nieznany, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 
Poniżej: zdjęcie drobnicowca EMILIA PLATER, Kapsztad, grudzień 1974 r., autor Trevor Jones, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: zdjęcie drobnicowca EMILIA PLATER na wodach Nowej Zelandii, 1975 r., autor nieznany, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 
Poniżej: zdjęcie drobnicowca EMILIA PLATER podchodzącego do śluz Kiel-Holtenau, 1978 r. autor Gerhard Fiebiger, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


IV. Seria B-54-IV

REYMONT ex WŁADYSŁAW REYMONT (IMO: 5293664, sygnał wywoławczy: SPNE - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-IV/8, położenie stępki: 17.10.1957, wodowanie: 10.03.1958 (matka chrzestna Krystyna Lubińska - przewodnicząca Stoczniowej Rady Kobiet), zdanie: 31.08.1958, podniesienie bandery: 04.09.1958. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 23 września 1958 roku wyruszył w pierwszy rejs na linii dalekowschodniej (kapitan Eustachy Wiśniowski)
  • w czarterze Chipolbroku obsługiwał relację do Chin Ludowych
  • 22 marca 1977 roku przekazany nieodpłatnie Chińsko Polskiemu Towarzystwu Okrętowemu Chipolbrok
  • 16 kwietnia 1979 roku w trakcie przejścia z Gdyni do Rostocku, 10 mil morskich od Bornholmu, ciężko uszkodzony przez pożar, w którym śmierć poniosło dwóch członków załogi (w rejsie tym statkiem dowodził kapitan Zbigniew Kurowski), po ugaszeniu pożaru doprowadzony przez holownik KORAL do portu w Gdyni (19 kwietnia), gdzie po zakończeniu dochodzenia oraz wycenie uszkodzeń, stwierdzono nieopłacalność remontu, po czym sprzedano go na złom hiszpańskiej firmie Hierros Ardes z Bilbao
  • 10 czerwca 1979 roku po raz ostatni opuścił Gdynię. Holownik JANTAR dostarczył wrak  do Bilbao, a zespół holowniczy przybył tam  dziewięć dni później (19 czerwca)
  • we wrześniu 1979 roku rozpoczęło się jego złomowanie.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca REYMONT przy falochronie w Gdyni, autor Sigismund Lietka, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca REYMONT, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: nocne zdjęcie płonące nadbudówki drobnicowca REYMONT, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcia lotnicze z akcji gaśniczej na drobnicowcu REYMONT, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: częściowo wypalony REYMONT przybywa do Gdyni, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca REYMONT po pożarze w Gdyni, autor Sigismund Lietka, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcia zniszczeń na skutek tragicznego pożaru z 16 kwietnia 1979 r., autor/autorzy: nieznany/ni, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










V. Seria B-54-V

BOLSHEWIK SUKHANOV / Большевик Суханов (IMO: 5047716, sygnał wywoławczy: UJYP - armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR) - numer stoczniowy B-54-V/14, położenie stępki: 11.12.1958, wodowanie: 03.04.1959 (matka chrzestna ?), zdanie: 16.11.1959. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w sierpniu 1962 roku wziął udział w operacji „Anadyr” przewożąc na Kubę ładunek 8.803 ton pszenicy oraz 5 ciężarówek wojskowych
  • w październiku 1962 roku ponownie w ramach w/w operacji przewiózł na Kubę specjalny ładunek - tym razem 7 kontenerów sprzętu wojskowego
  • w 1985 roku złomowany.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca BOLSHEWIK SUKHANOV cumującego w Odessie, autor nieznany, źródło: http://fleetphoto.ru (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

*      *       *

DEPUTAT LUTSKIY / Депутат Луцкий (IMO: 5088849, sygnał wywoławczy: UJYQ - armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR) - numer stoczniowy B-54-V/15, położenie stępki: 23.02.1959, wodowanie: 20.07.1959 (matka chrzestna ?), zdanie: 22.12.1959. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • zatrudniony m.in. na linii wietnamskiej
  • w dniu 22 marca 1986 roku przemianowany na VORSKLA / Ворскла
  • w kwietniu 1986 roku wyruszył z Odessy w ostatni rejs do portów wietnamskich, po zdaniu ładunku porcie Vung Tau  (Wietnam), wyruszył w podróż do chińskiej stoczni złomowej.

Poniżej zdjęcie: DEPUTAT LUTSKIY, Malta, 1982 roku, prawdopodobny autor Michael Cassar, archiwum Malcolma Cranfielda. źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


*      *       *

PARTIZAN BONIVUR / Партизан Бонивур (IMO: 5271006, sygnał wywoławczy: UVZV - armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR) - numer stoczniowy B-54-V/18, położenie stępki: 05.10.1959, wodowanie: 23.02.1960 (matka chrzestna ?), zdanie: 07.09.1960. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w okresie wrzesień-październik 1962 roku wziął udział w operacji „Anadyr” przewożąc z Nikołajewa do Mariel na Kubie ładunek zamaskowanych, jako traktory, transporterów rakiet oraz 350 żołnierzy
  • w 1973 roku zagrał w radzieckiej komedii „Byli sobie trzej kawalerowie” reżyserii M. Grigorjewa
  • w marcu 1982 roku w trakcie postoju w Chersoniu strawiony przez pożar, który wybuchł w ładowni wypełnionej koprą
  • w 1983 roku sprzedany na złom do hiszpańskiej stoczni złomowej w Walencji.

Poniżej: zdjęcia drobnicowca PARTIZAN BONIVUR przybywającego do Hull, autor Charlie Hill, kolekcja, PWR, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):



*      *       *

LABINSK / Лабинск (IMO: 5201245, sygnał wywoławczy: UQIR - armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR) - numer stoczniowy B-54-V/19, położenie stępki: 30.12.1959, wodowanie: 30.04.1960 (matka chrzestna ?), zdanie: 11.11.1960. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w listopadzie 1962 roku wziął udział w operacji „Anadyr” przewożąc z Nikołajewa do Mariel na Kubie ładunek dwóch rakiet
  • w dniu 4 lutego 1987 roku wprowadzony na plażę w pakistańskim Gadani, gdzie w kolejnych tygodniach pocięto go na złom.

Poniżej: zdjęcia drobnicowca LABINSK w Liverpoolu 16.12.1979 r., autor Malcolm Cranfield, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):



*      *       *

LESOZAVODSK / Лесозаводск (IMO: 52006996, sygnał wywoławczy: UQIS - armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR / Ukraina) - numer stoczniowy B-54-V/20, położenie stępki: 01.03.1960, wodowanie: 25.06.1960 (matka chrzestna ?), zdanie: 17.12.1960. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w lipcu i sierpniu 1962 roku dwukrotnie wziął udział w operacji „Anadyr”, przewożąc w pierwszym rejsie z Murmańska do Mariel na Kubie personel potrzebny do sformowania bazy okrętów podwodnych, w drugim zaś - przewiózł z Bałtijska 4 kutry oraz 1 śmigłowiec
  • w 1983 roku wycofany z eksploatacji i przebudowany na stacjonarną jednostkę szkolną
  • w 1986 roku wykreślony z Rejestr Morskiego ZSSR
  • w 1997 roku posłużył za scenerię włosko-amerykańskiego filmu „1900: Człowiek legenda” reżyserii Giuseppe Tornatore
  • 8 października 2008 roku na skutek pożaru, jaki wybuchł na pokładzie, odniósł uszkodzenia
  • istnieje do dnia dzisiejszego zacumowany przy Molu Potapowskim w Odessie, będąc częścią Centrum Szkolenia Specjalistów Transportu Morskiego.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca LESOZAVODSK, lipiec 1979 r., autor Malcolm Cranfield, źródło: http://fleetphoto.ru (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


VI. Seria B-54-VI

KONOPNICKA  (IMO: 5416204, sygnał wywoławczy: SPQI / BOPM - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-VII/24, położenie stępki: 12.12.1960, wodowanie: 17.04.1961 (matka chrzestna Joanna Modrzejewska), zdanie: 30.06.1963. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 13 grudnia 1961 roku, w trakcie usuwania wykrytych podczas prób na morzu usterek, na przebywającym w stoczni statku wybuchł pożar, w wyniku którego śmierć poniosło łącznie 21 osób
  • po odbudowie i podniesieniu bandery zatrudniony na linii dalekowschodniej w czarterze Chipolbroku
  • od 1965 roku operował przy obsłudze portów Zatoki Bengalskiej
  • w 1977 roku przekazany nieodpłatnie Chińsko-Polskiemu Towarzystwu Okrętowemu (Chipolbrok)
  • w lutym 1979 roku przemianowany na YIXING i przerejestrowany pod banderę chińską
  • 30 października 1980 roku podczas postoju w stoczni w Szanghaju zniszczony przez pożar
  • w 1982 roku otrzymał nazwę  ZHEN XING
  • w marcu 1983 roku wprowadzony na plażę w Chittagong, gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie z wodowania drobnicowca KONOPNICKA, Gdańsk 17.04.1961 r., autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie z drobnicowca KONOPNICKA, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie z drobnicowca KONOPNICKA, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca KONOPNICKA, autor Janusz Uklejewski, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca KONOPNICKA, Kanał Kiloński, 1978 r. autor Gerhard Fiebiger, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

GUOJI (IMO: 5161990, sygnał wywoławczy: SPQI / BODS - armator: China-Albania Shipping Co., bandera: Chiny) - numer stoczniowy B-54-VI/25, położenie stępki: 14.01.1961, wodowanie: 07.06.1961 (matka chrzestna ?), zdanie: 30.04.1962. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • od 1963 roku pływał pod banderą Albanii jako INTERNACIONAL (nazwa tożsama z poprzednią chińską nazwą)
  • w 1978 roku po likwidacji spółki, co było związane z zerwaniem przez Albanię stosunków z CHRLD, powrócił pod banderę Chin, zmieniając nazwę na CHI CHENG oraz właściciela na China Ocean Shipping Co. - COSCO
  • we wrześniu 2010 roku wykreślony z rejestrów.

VII. Seria B-54-VII

LELEWEL (IMO: 5205801, sygnał wywoławczy: SPRU - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-VII/26, położenie stępki: 10.06.1961, wodowanie: 22.11.1961 (matka chrzestna Ryszarda Wychowska - żona dyrektora Stocznia Gdańskiej), zdanie: 26.11.1962. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • po wprowadzeniu do eksploatacji zatrudniony na linii północnoamerykańskiej (w pierwszym rejsie statkiem dowodził kapitan Jerzy Rutkowski)
  • 22 lipca 1978 roku wszedł na mieliznę w Wielkim Bełcie, z której ściągnięto go po trwających tydzień przygotowaniach
  • pod koniec 1983 roku sprzedany na złom do chińskiej stoczni złomowej, w grudniu tego samego roku przybył do Whampoa (wg innych informacji Huangpu), gdzie w kolejnych tygodniach przeprowadzono prace rozbiórkowe.

Poniżej: pocztówka drobnicowca LELEWEL, autor Janusz Uklejewski, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca LELEWEL mijającego Maassluis, 12.07.1968 r., autor Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


VIII. Seria B-54-VIII

PEKIN (IMO: 5273169, sygnał wywoławczy: SPPB - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-VIII/16, położenie stępki: 22.04.1959, wodowanie: 29.09.1959 (matka chrzestna Liang Hung-yrng - żona konsula Chińskiej Republiki Ludowej w Gdańsku), zdanie: 31.03.1960, podniesienie bandery: 20.04.1960. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 29 kwietnia 1960 roku wyszedł z Gdyni w pierwszy rejs na linii dalekowschodniej (kapitan Jerzy Lewandowski)
  • 9 października 1964 roku podczas postoju w Hong Kongu, w trakcie wyładunku złomu z ładowni nr 4 doszło do pożaru (od iskier spowodowanych upadkiem na dno ładowni fragmentów złomu zapalił się zmagazynowany tam ładunek juty), który pomimo podjętej niezwłocznie akcji gaśniczej oraz włączenia się w nią miejscowych sił portowej straży pożarnej, udaje się opanować dopiero 15 października - walkę z żywiołem utrudniał tajfun Dorothy, który w tych dniach uderzył w Hong Kong oraz błędne decyzje dowódcy lokalnych oddziałów straży pożarnej
  • w lipcu 1965 roku przyholował z redy Kolombo do Singapuru drobnicowiec GDYNIA, na którym to w trakcie rejsu do Wietnamu Północnego doszło do awarii silnika
  • 29 kwietnia 1973 roku wyruszył z kraju w trwający pięć miesięcy rejs dokoła świata, podczas którego to w ramach linii australijskiej zainaugurował stałą obsługę portów nowozelandzkich - zawinięto wówczas do portów Bluff (19 sierpnia) i Napier (kapitanem jednostki w tym rejsie był Tadeusz Kalicki)
  • w 1984 roku sprzedany firmie Asia Lian Enterprise Ltd. z Hong Kongu
  • 6 grudnia 1984 roku przybył do chińskiego portu Dalian, gdzie w następnych tygodniach został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie z drobnicowca PEKIN, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie z drobnicowca PEKIN, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie z drobnicowca PEKIN w Kanale Kilońskim, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca PEKIN, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca PEKIN, La Valetta Malta, autor Ryszard Leszczyński, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca PEKIN, Avonmouth 16.08.1975 r., autor John Wiltshire, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

HANOI (IMO: 5141902, sygnał wywoławczy: SPPM - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-VIII/17, położenie stępki: 27.07.1959, wodowanie: 23.12.1959 (matka chrzestna Hong Hoa Tran - wietnamska studentka studiująca w Warszawie), zdanie: 30.06.1960, podniesienie bandery: 02.07.1960. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 2 lipca wszedł do eksploatacji linii dalekowschodniej (kapitan Romuald Cielewicz)
  • od 1965 roku zatrudniony przy obsłudze portów Zatoki Bengalskiej
  • w lutym 1974, po trwającym 140 dni rejsie, ukończył podróż dookoła świata, podczas której odwiedził łącznie 18 portów, powracając do Gdyni przez Kanał Panamski
  • w czerwcu 1976 roku powrócił z rekonesansowej podróży na planowanej do utworzenia linii do portów Tajlandii, Malezji i Filipin
  • w czerwcu 1979 roku w pobliżu portu Chittagong zderzył się z japońskim zbiornikowcem FUKUSEI MARU
  • na początku 1983 roku sprzedany na złom firmie Saleh Zarina Ltd z Bangladeszu
  • 1 marca tego samego roku wprowadzony na plażę w Chittagongu, gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca HANOI, Kanał Kiloński, rejon Hochdonn, 17.07.1969 r. autor Malcolm Cranfield, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 
Poniżej: zdjęcie drobnicowca HANOI, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca HANOI, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca HANOI, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca HANOI, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro, źródło: airphoto (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca HANOI w Kanale Kilońskim koło Rendsburga, 1969, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

DJAKARTA (IMO: 5090969, sygnał wywoławczy: SPQE/SYUQ - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-VIII/21, położenie stępki: 05.05.1960, wodowanie: 01.09.1960 (matka chrzestna Pani Malik - żona ambasadora Indonezji w Moskwie), zdanie: 03.05.1961, podniesienie bandery: 08.05.1961. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • zatrudniony na linii dalekowschodniej, w pierwszym rejsie statkiem dowodził kapitan Edmund Wichrowski
  • 6 czerwca 1967 roku po wybuchu tzw. wojny 6-cio dniowej, zablokowany w Kanale Sueskim, następnie unieruchomiony wraz z innymi statkami w tym bliźniaczym BOLESŁAWEM BIERUTEM (w późniejszym okresie utworzył z nim zespół Djakbier) na Wielkim Jeziorze Gorzkim - zanim jednak do tego doszło trzy dni później (9 czerwca) jego załoga uratowała 350 żołnierzy egipskich uciekających przed wojskami Izraela z półwyspu Synaj
  • po odblokowaniu kanału 16 (9) maja 1975 roku o własnych siłach przybył do Port Saidu, skąd już na holu dotarł do Pireusu, gdzie został sprzedany greckiemu armatorowi Maninanav Shipping Co SA z Pireusu (manager: Grecomar Shipping Agency Ltd.) otrzymując nazwę MANINA III
  • 30 marca 1981 roku w trakcie rejsu z ładunkiem cementu z Konstancy do Port Saidu, wszedł na skały w pobliżu greckiej wyspy Kinaros, gdzie po opuszczeniu go przez załogę zatonął - jego wrak spoczywa tam do dziś (nad powierzchnię wody wystają maszty i bomy), stanowiąc miejsce odwiedzin nurków.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca DJAKARTA, autor M. Wojczys, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca DJAKARTA, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca DJAKARTA, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: zdjęcie drobnicowca DJAKARTA, Hobart 28.04.1967 r., autor David Kirby, Nautical Association of Australia, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca MANINA III zmierzającego do Rotterdamu, mijającego Rozenburg, 01.07.1980, autor Malcolm Cranfield, źródłu: www.shipspotting.com, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*      *       *

RHONE ex FRANCOIS L. D. ex CHARLES L.D. (IMO: 5293975, sygnał wywoławczy: HBDO/FNTL/3ECQ/HSCB, - armator Bernina Hochsee-Schifffahrts AG z Chur, bandera: Szwajcaria) - numer stoczniowy B-54-VIII/22, położenie stępki: 27.06.1960, wodowanie: 29.11.1960 (matka chrzestna ?), zdanie: 31.07.1961, podniesienie bandery: 01.09.1961. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • budowany na zamówienie francuskiego armatora Louis Dreyfus & Cie z Dunkierki, zwodowany jako CHARLES L.D., przed ukończeniem przemianowany na FRANCOIS L.D, nie odebrany przez zamawiającego, sprzedany szwajcarskiemu armatorowi Bernina Hochsee-Schifffahrts AG z Chur i przemianowany na RHONE
  • 10 maja 1963 roku w pobliżu boji J/E12, w gęstej mgle zderzył się z kabotażowcem NORDENHAM, który w wyniku tego zatonął (bez strat w ludziach)
  • 15 maja 1964 roku wszedł na mieliznę w pobliżu brazylijskiego portu Porto Alegre, z której to został ściągnięty dopiero 27 maja
  • 11 stycznia 1967 roku w związku ze sprzedażą francuskiemu armatorowi Compagnie de Navigation d`Orbigny z La Rochelle, przemianowany na ABLON
  • w 1979 roku po raz kolejny zmienia właściciela i nazwę - tym razem na MARITIME OPTIMUM (właściciel: Dart Shipping Co. Inc. z Panamy)
  • w 1982 roku właścicielem statku zostaje Tai International Maritime Enterprises z Bangkoku (nazwa pozostaje ta sama)
  • na początku 1986 roku sprzedany na złom chińskiej firmie China National Metals & Minerals Import & Export Corp.
  • 27 kwietnia 1986 roku przybył do Huangphu na miejsce rozbiórkowe, gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom.

*      *       *

RHIN (IMO: 5293858, sygnał wywoławczy: HBDS/FNTK/? - armator Bernina Hochsee-Schifffahrts AG z Chur, bandera: Szwajcaria) - numer stoczniowy B-54-VIII/23, położenie stępki: 05.09.1960, wodowanie: 07.01.1960 (matka chrzestna ?), zdanie: 30.09.1961, podniesienie bandery: 02.11.1961. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 25 października 1966 roku w związku ze sprzedażą francuskiemu armatorowi Compagnie de Navigation d`Orbigny z La Rochelle, przemianowany na LUCHON
  • w marcu 1980 roku sprzedany firmie Belle Shipping Co. SA z Panamy i obdarzony nazwą PARAMOUNT
  • 12 lipca 1983 roku przybył na redę Bombaju, w którym w listopadzie tego samego roku rozpoczęło się jego cięcie na złom.

Jednostki projektu B-54 zbudowane w kooperacji przez Stocznię Gdańską (wodowanie) i Stocznię im. Komuny Paryskiej w Gdyni (wyposażenie)

I. Seria B-54-VIa

COMANDANTE CAMILO CIENFUEGOS (IMO: 5415286, sygnał wywoławczy: CLCR - armator Empresa Consolidada de Navegacion Mambisa, bandera: Kuba) - numer stoczniowy B-54-VIa/27, położenie stępki: 07.09.1961, wodowanie: 30.12.1961 (matka chrzestna Fornarina Fornasis Jardines), zdanie: 31.12.1962. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1988 roku na czas rejsu do stoczni złomowej, przemianowany na CIUDAD DE CIENFUEGOS
  • 8 kwietnia 1988 roku przybył na redę Chittagongu w Bangladeszu
  • 25 kwietnia 1988 roku po uprzednim wprowadzeniu na plażę, rozpoczęło się jego złomowanie, a rozbiórkę realizowała firma J.S. Engineering Ltd.

Poniżej: zdjęcia drobnicowca COMANDANTE CAMILO CIENFUEGOS w zimowej scenerii na rzecze Św. Wawrzyńca w pobliżu Vercheres, grudzień 1977 r., autor Marc Piche, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



*      *       *

GONZALES LINES ex COMANDANTE ANDRES GONZALES (IMO: 5415717, sygnał wywoławczy: CLYQ - armator Empresa Consolidada de Navegacion Mambisa, bandera: Kuba) - numer stoczniowy B-54-VIa/28, położenie stępki: 09.01.1962, wodowanie: 07.07.1962 (matka chrzestna Ines Monteiro Perez), zdanie: 30.04.1963. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 25 grudnia 1986 roku przybył do położonego w pobliżu Kadyksu w Hiszpanii portu Puerto de Santa Maria, gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca GONZALEZ LINES w drodze do Londynu mijającego Gravesend, 26.07.1968 r., autor Malcolm Cranfield, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

ARACELIO IGLESIAS (IMO: 6021446, sygnał wywoławczy: CLYR - armator Consolidada de Navegacion Mambisa, bandera: Kuba) - numer stoczniowy B-54-VIa/29, położenie stępki: 19.07.1962, wodowanie: 30.10.1962 (matka chrzestna Pilar Perez), zdanie: 22.08.1963. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 17 marca 1970 roku w trakcie rejsu z ładunkiem cukru z Nuevitas do Hajfongu, na wodach cieśniny Hajnańskiej (u jej wschodniego wejścia), wszedł na skały i w wyniku odniesionych uszkodzeń przełamał się na pół.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca ARACIELO IGLESIAS, kolekcja Malcolm Cranfield (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie drobnicowca ARACIELO IGLESIAS, autor nieznany, źródło: www.tapatalk.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Jednostki projektu B-54 zbudowane przez Stocznię Szczecińską (od 17 lutego 1959 roku im. Adolfa Warskiego).

I. Seria B-54-III

JANEK KRASICKI (IMO: 5169887, sygnał wywoławczy: SPPO - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-III/101, położenie stępki: 10.12.1958, wodowanie: 29.09.1959 (matka chrzestna Maria Krasicka - matka Janka Krasickiego), zdanie: 18.06.1960. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • w jego kadłubie zawarta była milionowa tona nośności jednostek zbudowanych w Stoczni Szczecińskiej
  • na kilka dni przed oddaniem armatorowi, podczas Dni Morza w Szczecinie, udostępniony do zwiedzania - w trakcie jego trwania, trap prowadzący na jego pokład nie wytrzymał obciążenia i uległ zarwaniu, w wyniku czego na skutek obrażeń odniesionych od upadku z dużej wysokości zmarły dwie osoby (informacje oraz zdjęcia z tego wypadku pod podanym adresem: http://www.graptolite.net/PRL/Janek_Krasicki.html)
  • 25 czerwca 1960 roku wprowadzony do eksploatacji na linii dalekowschodniej (kapitan Tadeusz Pieńkowski)
  • w 1965 roku zatrudniony przy obsłudze portów  Indonezji  i Australii
  • w marcu 1966 roku jako pierwszy polski statek zawinął do położonego na Tasmanii portu Hobart (kapitan Antoni Strzelbicki), z którego to zabrał do Polski fragmenty barku Otago, którym w latach 1888-1889 dowodził Józef Conrad Korzeniowski
  • w grudniu 1969 roku, jako pierwszy statek pod polską banderą przybył do australijskiego portu Darwin
  • w czerwcu 1979 roku udzielił pomocy załodze polskiego jachtu CZARNY DIAMENT, który utknął na rafie koralowej na Morzu Czerwonym
  • 22 września 1984 roku w Singapurze sprzedany na złom chińskiemu przedsiębiorstwu China National Metals & Minerals Import & Export z Szanghaju
  • 9 października tego samego roku przybył do portu Xinkang, gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie wodowania drobnicowca JANEK KRASICKI, autor nieznany, zbiór  Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca JANEK KRASICKI, Gdynia, Nabrzeże Bojowników o pokój, autor Janusz Uklejewski, Biuro Wydawnicze Ruch, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca JANEK KRASICKI, Gdynia, Nabrzeże Bojowników o pokój, autor nieznany, Biuro Wydawnicze Ruch, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka drobnicowca JANEK KRASICKI, autor nieznany, archiwum Ryszarda Leszczyńskiego, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

LUDWIK SOLSKI (IMO: 5214058, sygnał wywoławczy: SPPP - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-III/102, położenie stępki: 08.06.1959, wodowanie: 30.04.1960 (matka chrzestna Izabela Kasprowicz - żona rektora Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie, profesora Bolesława Kasprowicza), zdanie: 29.11.1960. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • wprowadzony do eksploatacji na linii do Indii i Pakistanu (kapitan Jan Szczęśniak)
  • w styczniu 1974 roku uszkodzony na skutek kolizji z pogłębiarką NEPTUNE, do jakiej doszło w australijskim porcie Melbourne
  • w maju 1975 roku jako pierwszy polski statek zawinął do Port Chalmers, w Nowej Zelandii
  • w 1984 roku sprzedany na złom do tajwańskiej stoczni złomowej w Kaohsiung, 3 lipca przybył na miejsce, a 13 sierpnia rozpoczęła się jego rozbiórka, realizowana przez przedsiębiorstwo Tai Yuan Steel & Iron Co. Ltd.

Poniżej: pocztówka drobnicowca LUDWIK SOLSKI, autor Janusz Uklejewski, Biuro Wydawnicze „Ruch”, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


II. Seria B-54-VIII

PHENIAN (IMO: 5276915, sygnał wywoławczy: SPQN - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-III/103, położenie stępki: 05.12.1959, wodowanie: 19.11.1960 (matka chrzestna Kim Li Za - żona ambasadora Korei Północnej w Polsce), zdanie: 30.06.1961. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • po podniesieniu bandery wprowadzony na linię dalekowschodnią (kapitan Jerzy Kalwasiński)
  • 22 grudnia 1964 roku zainaugurował linię indonezyjsko-australijską
  • w czerwcu 1983 roku, w wyniku eksplozji do jakiej doszło na pokładzie, zmarł III mechanik statku
  • 26 marca 1986 roku wyruszył w ostatnią podróż do pakistańskiego portu Karaczi (kapitan Tadeusz Ambrożek)
  • 15 czerwca tego samego roku, po dotarciu na miejsce sprzedany firmie Seven Seas Ltd.
  • 12 lipca wprowadzony na plażę w pobliskim Gadani, gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom przez przedsiębiorstwo Noor International.

Poniżej: zdjęcie PHENIAN zaraz po wodowaniu, przed dziobem holownik HENRYK, autor nieznany, zbiory Waldemara Danielewicza i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: zdjęcie drobnicowca PHENIAN, autor Hans-Joachim Reinecke, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: zdjęcie drobnicowca PHENIAN w Kanale Kilońskim koło Rendsburga, 1969, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



*      *       *

HANKA SAWICKA (IMO: 5141627, sygnał wywoławczy: SPSB - armator Polskie Linie Oceaniczne, bandera: Polska) - numer stoczniowy B-54-III/106, położenie stępki: 27.05.1961, wodowanie: 20.01.1962 (matka chrzestna Zofia Jaworska - działaczka lewicowa, była przewodnicząca Związku Walki Młodych), zdanie: 30.06.1962. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • jako pierwszy polski statek został wyposażony w zbudowany całkowicie w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu, licencyjny silnik Sulzera
  • w lutym 1962 roku, w trakcie prac wyposażeniowych, na skutek silnego wiatru zerwał się z cum i dryfując wraz z zacumowaną u jego burty barką oraz dźwigiem pływającym, uszkodził kilka cumujących w porcie szczecińskim jednostek
  • po podniesieniu bandery wprowadzony na linię dalekowschodnią (kapitan Marian Chodkowski)
  • w lutym 1982 roku, jako pierwszy polski statek odwiedził porty na Wyspach Salomona (Południowy Pacyfik)
  • w drugiej połowie 1983 roku sprzedany na złom chińskiej firmie China National Metals & Minerals Import & Export z Szanghaju
  • 25 listopada tego samego roku przybył do portu w Beihai, gdzie w kolejnych tygodniach został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie drobnicowca HANKA SAWICKA, autor nieznany, zbiór Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


III. Seria B-54-X

DVINOGORSK / Дивногорск (IMO: 5090842, sygnał wywoławczy: UQHI - armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR) - numer stoczniowy B-54-X/104, położenie stępki: 10.06.1960, wodowanie: 31.03.1961 (matka chrzestna A. Wieczorek-Walczak), zdanie: 24.11.1961. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • zamówiony przez Polskie Linie Oceaniczne, planowana nazwa JOKOHAMA, w trakcie budowy sprzedany Związkowi Radzieckiemu
  • w sierpniu 1962 roku wziął udział w operacji „Anadyr”, przewożąc z Bałtijska do La Isabella na Kubie część 213 Gwardyjskiego Pułku Myśliwskiego
  • w październiku 1962 roku w ramach tej samej operacji przewiózł z Sewastopola do Matanzas część sprzętu 51 Dywizji Rakietowej (DVINOGORSK był jednym z ostatnich, nie zawróconych statków)
  • w listopadzie 1962 roku w wyniku porozumienia na linii USA-ZSSR zabrał na swoim pokładzie z Kuby z powrotem do Rosji cztery rakiety
  • w okresie 11 maja 1972 roku - 6 marzec 1973 roku uwięziony przez amerykańską zagrodę minową w północnowietnamskim porcie Hajfong
  • 1 maja 1985 roku poważnie uszkodzony w wyniku kolizji ze statkiem WELL RAINBOW, do jakiej doszło na wodach chińskich w pobliżu Yantai
  • na początku 1986 roku sprzedany do chińskiej stoczni złomowej w Huangpu (na miejsce złomowania przybył w marcu).
Poniżej: zdjęcie drobnicowca DVINOGORSK, autor Jennifer, źródło: www.shipspotting.com, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

MEDNOGORSK / Медногорск (IMO: 5230571, sygnał wywoławczy: UQHJ - armator: Черноморское морское пароходство ММФ СССР / Black Sea Shipping Co. - BLASCO, bandera: ZSSR) - numer stoczniowy B-54-X/105, położenie stępki: 11.01.1961, wodowanie: 31.08.1961 (matka chrzestna ?), zdanie: 30.01.1962. Ważniejsze wydarzenia i ciekawostki z życia statku:
  • latem 1962 roku dwukrotnie wziął udział w operacji „Anadyr”, przewożąc z Teodozji na Kubę część 701 pułku 10 Dywizji Obrony Przeciwlotniczej
  • na przełomie 1986 i 1987 roku złomowany w pakistańskim Gadani.

Poniżaj zdjęcie: MEDNOGORSK, autor Malcolm Cranfield, źródło: https://fleetphoto.ru (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


*      *       *

Dane techniczne:
  • Wyporność (GT / DWT):
    • MARCELI NOWOTKO: 6.660 / 10.273 t.
    • BOLESŁAW BIERUT: 6.334 / 10.801 t.
    • STEFAN OKRZEJA: 6.620 / 10.500 t.
    • KAPITAN KOSKO: 6.629 / 10.500 t.
    • FLORIAN CEYNOWA: 6.784 / 10.500 t.
    • GENERAŁ SIKORSKI: 6.785 / 10.316 t.
    • FRYDERYK CHOPIN: 6.785 / 10.516 t.
    • REYMONT EX WŁADYSŁAW REYMONT: 6.606 / 10.275 t.
    • LENINOGORSK / Лениногорск : 9.518 / 11.050 t.
    • SOLNECHNOGORSK / Солнечногорск: 9.518 / 11.303 t.
    • JAN MATEJKO: 6.748 / 10.183 t.
    • ADOLF WARSKI: 6.718 / 10.190 t.
    • EMILIA PLATER: 6.718 / 10.350 t.
    • BOLSHEWIK SUKHANOV / Большевик Суханов: 9.518 / 11.302 t.
    • DEPUTAT LUTSKIY / Депутат Луцкий: 9.518 / 11.250 t.
    • PEKIN: 6.914 t. / 9.951 t.
    • HANOI: 6.914 / 9.953 t.
    • PARTIZAN BONIVUR / Партизан Бонивур: 9.948 / 11.303 t.
    • LABINSK / Лабинск: 8.527 / 11.358 t.
    • LESOZAVODSK / Лесозаводск: 8.527 / 11.297 t.
    • DJAKARTA: 6.309 / 10.668 t.
    • RHONE ex CHARLES L. D.: 6.185 / 10.320 t.
    • RHIN: 6.185 / 10.320 t.
    • KONOPNICKA:  9.107 / 11.895 t.
    • GUOJI: 9.708 / 11.769 t.
    • LELEWEL: 7.817 / 10.290 t.
    • COMANDANTE CAMILO CIENFUEGOS: 9.735 /11.888 t.
    • GONZALES LINES ex COMANDANTE ANDRES GONZALES: 9.732 / 11.767 t.
    • ARACELIO IGLESIAS: 9.732 / 11.767 t.
    • JANEK KRASICKI: 6.904 / 10.086 t.
    • LUDWIK SOLSKI: 6.904 / 10.086 t.
    • PHENIAN: 6.923 / 10.124 t.
    • DVINOGORSK / Дивногорс: 6.443 / 10.568 t.
    • MEDNOGORSK / Медногорск: 6.443 / 10.500 t.
    • HANKA SAWICKA: 9.994 / 10.093 t.
  • Wymiary (d x sz. z):
    • serie B-54-I, II, III, IV, VII, VIII, X: 153,9 x 19,4 x 8,31/8,60 m
    • seria B-54-V: 153,9 x 19,4 x 8,75 m
    • seria B-54-VI: 153,9 x 19,4 x 9,00 m
    • seria B-54-VIII (HANKA SAWICKA): 154,1 x 19,4 x 8,26 m
  • Kadłub:
    • typ: pojedynczy
    • materiał: stal
    • grodzie: 8 poprzecznych
    • pokłady: 2
  • Napęd:
    • seria B-54-I, II: 6 cylindrowy silnik diesla Fiat 688D o mocy 8.000 KM (5.880 kW) przy 125 obrotach na minutę, średnica cylindra / skok tłoka (oba w mm): 680 x 1.200
    • seria B-54-IV, V: 8 cylindrowy silnik diesla Fiat C758S o mocy 8.000 KM (5.880 kW) przy 1.320 obrotach na minutę, średnica cylindra / skok tłoka (oba w mm): 750 x 1.200
    • seria B-54-III, VIII, X: 6 cylindrowy 2 suwowy silnik diesla
      • Werkspoor-Sulzer 6RSAD76 o mocy 7.800 KM (5.741 kW) przy 119 obrotach na minutę, średnica cylindra / skok tłoka (oba w mm): 760 x 1.550 - na jednostkach: EMILIA PLATER, ADOLF WARSKI, JANEK KRASICKI, LUDWIK SOLSKI, DVINOGORSK, MEDNOGORSK
      • HCP-Sulzer 6RSAD76 o mocy 7.800 KM (5.741 kW) przy 119 obrotach na minutę, średnica cylindra / skok tłoka (oba w mm): 760 x 1.550 – na jednostkach: JAN MATEJKO, PHENIAN, HANOI, DJAKARTA
    • seria B-54-VIII (PEKIN): zbudowany w zakładach Winterthur 6 cylindrowy 2 suwowy silnik diesla Sulzer 6RD76 o mocy 7.800 KM (5.741 kW) przy 119 obrotach na minutę, średnica cylindra / skok tłoka (oba w mm): 760 x 1.550
    • seria B-54-VI, VII oraz HANKA SAWICKA (oba należące do serii B-54-VIII): 6 cylindrowy silnik diesla HCP-Sulzer 6RD76 o mocy 7.800 KM (5.741 kW) przy 119 obrotach na minutę, średnica cylindra / skok tłoka (oba w mm): 760 x 1.550
    • śruba: 1
    • ster: 1
  • Prędkość / zasięg:
    • seria B-54-I i STEFAN OKRZEJA: 17,0 węzłów / 20.000 Mm
    • seria B-54-II, IV, V: 17,3 węzła / 12.500 Mm
    • seria B-54-III, VIII, X: 16,5 węzła / 17.500 Mm
    • seria B-54-VI, VII: 17,0 węzłów / 12.500 Mm
  • Ładownie:
    • liczba ładowni: 5 (trzy przed nadbudówką, 2 za nadbudówką)
    • wyposażenie:
      • instalacja wentylacji mechanicznej i elektrycznej
      • wykrywacze dymu
      • instalacja CO2
  • Pojemność ładunkowa :
    • seria B-54-I (m3): ziarno: 18.016, bele: 17.015
    • seria B-54-II, III – Stocznia Gdańska (m3): ziarno: 17.885, bele: 16.900
    • seria B-54-III – Stocznia Szczecińska (m3): ziarno: 17.694, bele: 16.726
    • seria B-54-IV (m3): ziarno: 15.981, bele: 14.165
    • seria B-54-V (m3): ziarno: 18.043, bele: 17.042
    • seria B-54-VI (m3): ziarno: 18.578, bele: 16.796
    • seria B54-VIa (m3): ziarno: 18.565, bele: 16.783
    • seria B-54-VII (m3): ziarno: 19.597, bele: 15.554
    • seria B-54-VIII (m3): ziarno: 17.754, bele: 16.720
    • seria B-54-X (m3): ziarno: 19.154, bele: 17.731
  • Kontenery:
    • seria B-54-II: 76 TEU
    • seria B-54-X: 66 TEU
  • Luki:
    • liczba luków: 5 (trzy przed nadbudówką, 2 za nadbudówką),
    • wymiary luków między zrębnicami:
      • seria B-54-I: 6,9 x 6,5; 10 x 6,5; 14,4 x 6,5; 14,4 x 6,5, 8,1 x 6,5 m
      • seria B-54-II: 7,5 x 6,5; 8,5 x 6,5; 11,6 x 6,5; 13,5 x 6,5, 13,5 x 6,5 m
      • seria B-54-III (Stocznia Gdańska / Stocznia Szczecińska): 7,5 x 6,5; 14,4 x 6,5; 12,3 x 6,5; 13,1 x 6,5, 8,5 x 6,5 m
      • seria B-54-IV: 7,5 x 6,5; 13,6 x 6,5; 11,5 x 6,5; 14,8 x 6,5, 8,4 x 6,5
      • seria B-54-V: 7,5 x 6,5; 11,6 x 6,5; 11,6 x 6,5; 13,5 x 6,5, 13,5 x 6,5 m
      • seria B-54-VI/Via /VII (Stocznia Gdańska / Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni): brak danych
      • seria B-54-VIII: 7,5 x 6,5; 13,4 x 6,5; 11,3 x 6,5; 13,8 x 6,5, 8,4x 6,5 m
      • seria B-54-VIII (HANKA SAWICKA): 7,5 x 6,5; 13,6 x 6,5; 11,5 x 6,5; 13,09 x 6,5, 8,47 x 6,5
      • seria B-54-X (Stocznia Szczecińska): brak danych
  • Urządzenia dźwigowe:
    • 14-16 bomów 5 tonowych
    • 2 bomy 10 tonowe
    • 1 bom ciężki 50 ton (przy ładowni nr II)
    • 1 bom ciężki 25 ton (przy ładowni nr IV)
    • 1 bom 1,5 tony
    • bomy obsługiwane przez napędzane silnikami elektrycznymi:
      • 14 wind 5/3 t.
      • 2 windy 10 t. i 1,5 t.
  • Załoga /pasażerowie:
    • seria B-54-I: 47 w późniejszy okresie 44 / 12
    • seria B-54-II: polskie 42 / 12; radzieckie: 41 / 29 kursantów
    • seria B-54-III: 37 / 12
    • seria B-54-IV: 46 / 6
    • seria B-54-V: 47 / 12
    • seria B-54-VI: 46 / 12
    • seria B-54-Via: 51
    • seria B-54-VII: 52
    • seria B-54-VIII: 47 / 4
    • seria B-54-X: 41 / 8 kursantów / 5 pasażerów.

*      *       *

Bibliografia:
  • Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras, „Polskie Linie Oceaniczne Album Floty”, wydanie I, wydawnictwo Porta-Mare
  • Jerzy Drzemczewski, „Polskie Linie Oceaniczne 1951-2012”, wydawnictwo Porta-  Mare
  • Ryszard Leszczyński, „Ginące Frachtowce”, tom I i II, Oficyna Morska, 2007, 2009
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001, pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia 2001
  • Sławomir Borowicz, Tadeusz Łodygowski, Jan Szomburg, Janusz Żurek, „Polskie Linie Oceaniczne w latach 1951-1978, Studium ekonomiczne, Wydawnictwo Morskie Gdańsk 1980
  • Polskie linie Oceaniczne - Katalog Floty
  • Tomasz Czayka, „Stocznia w Gdyni, Stocznia im. Komuny Paryskiej 1922-1990”, wydanie II, Głos Stoczniowca
  • Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz, „Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948-1988, ludzie wydarzenia liczby”, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin 1989,
  • Maciej S. Sobański, „Dziesięciotysięczniki, Drobnicowce motorowe typów B-54 i B-454 Część I: Geneza i opis konstrukcji”, Okręty Wojenne nr 105 (1/2011)
  • Oskar Myszor, „Dziesięciotysięczniki, Drobnicowce motorowe typów B-54 i B-454 Część II: Warianty, budowa”, Okręty Wojenne nr 106 (1/2011)
  • http://fleetphoto.ru/
  • http://www.shipspotting.com/

3 komentarze: