czwartek, 20 grudnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 45 - KAROL


KAROL (IMO: ---, MMSI: 261023260, Sygnał wywoławczy: SPS2234) – holownik gospodarczy typu HG300, zbudowany przez Tczewską Stocznię Rzeczną w Tczewie na podstawie projektu autorstwa Biura Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (od 1983 r. Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście). W 1991 roku operatorem holownika zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina (właściciel wciąż ten sam). W 2011 roku KAROL zostaje zakupiony przez pochodzącą z Kołobrzegu firmę Przybrzeżna Żegluga Pasażerska „Czerwony Szkwał” R. Hudziak i B. Rogaczewski.

*     *     *

KAROL (IMO: ---, MMSI: 261023260, Sygnał wywoławczy: SPS2234) type HG300 small harbor tug, built by the Tczew River Shipyard in Tczew on the request of the Szczecin Port Authority (since 1983, Szczecin - Swinoujście Port Authority). In 1991, the operator of the tug became Zaklad Uslug Zeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin (the owner is still the same). In 2011, KAROL was purchased by the company Przybrzezna Zegluga Pasazerska „Czerwony Szkwal” R. Hudziak i B. Rogaczewski from Kołobrzeg.

*     *     *

Holowniki typu HG300 / Tugs type HG300:

  • KAZIMIERZ – numer budowy / yard number: HG300/01 ,zdanie / delivery date: 11.1972, los / fate: przeniesiony do rezerwy w 1993 r., dalszy los nieznany / placed In reserve In 1993, further fate unknown,
  • KAROL – numer budowy / yard number: HG300/02, zdanie / delivery date: 01.10.1974, los / fate: w służbie / in service, 
  • KORNEL – numer budowy / yard number: HG300/03, zdanie / delivery date: 10.1975, los / fate:  w służbie / in service,
  • ??? – numer budowy / yard number: HG300/04 zamówienie anulowane / order canceled. 


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 71 ton / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,85 x 6,80 x 1,55 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: pojedynczy, spawany / single welded, steel,
    • materiał / material: steel,
    • grodzie / bulkheads: 4,
    • pokłady / decks: 1,
  • Specjalne adnotacje / special annotations: posiada możliwość mechanicznego kładzenia komina i masztu oraz obniżania sterówki /  it has the possibility of mechanically laying the chimney and the mast and lowering the wheelhouse,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 4-o suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 4 stroke 12 cylinders diesel engine: Wola-Henschel 29H12 – o mocy / with power: 310 KM / HP,
    • śruba stała w dyszy obrotowej ze stabilizatorem (na okres zimowy wymieniana na ster konwencjonalny) / fixed skrew in a rotating nozzle with a stabilizer (for the winter period changed to a conventional ruder),
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing: 
      • amortyzowany hak holowniczy o maksymalnym uciągu 4 ton / amortized towing hook with a maximum pull of 4 tons,
    • kotwiczne / anchor:
      • 2 kotwice (każda po 150 kg) obsługiwane przez hydrauliczną windę kotwiczną / 2 anchors (1590kg each) operatem by a hydraulic anchor winch,
    • cumownicze / mooring:
      • 4 podwójne pachoły cumownicze / 4 double mooring bollards,
      • 2 pojedyncze pachoły cumownicze / 2 single mooring bollards,
    • wyposażenie ratunkowo / rescue equipment:
      • 1 tratwa pneumatyczna / 1 pneumatic raft,
      • kamizelki ratunkowe / life jackets,
  • Uciąg / Bollard pull: 3 t.,
  • Załoga / Crew: 3-4 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 12 os. pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *


Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Szczecinie autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Szczecin made by Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Szczecinie, 30.04.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Szczecin, 30.04.2009 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 09.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro,  Gdynia 09.05.2018 (to enlarge click on the photo).



 
Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Gdyni, 23.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Gdynia, 23.06.2018 (to enlarge click on the photo).

 




Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Gdyni, 14.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Gdynia, 14.07.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Gdańsku, 16.09.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Gdansk, 16.09.2018 (to enlarge click on the photo). 



Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 16.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro in Gdansk 16.10.2018 (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej zdjęcie holownika KAROL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 04.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz in Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 09.08.2020: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 06.08.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 09.08.2020: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro in Gdynia 06.08.2020 (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 15.08.2020: Poniżej zdjęcie holownika KAROL autorstwa Pana Waldemar Danielewicz, Gdynia 12.08.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.08.2020: Below photo of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz in Gdynia 12.08.2020 (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 22.08.2020: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 17.08.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.08.2020: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro in Gdynia 17.08.2020 (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 01.03.2021: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 28.02.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.03.2021: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 28.02.2021 (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 23.07.2021: Poniżej zdjęcie holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 13.07.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.07.2021: Below photo of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 13.07.2021 (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 07.06.2022 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 0.06.2022 (to enlarge click on the photo).
 



 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz