wtorek, 11 grudnia 2018

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 5) - STRAŻAK-14



STRAŻAK-14 (IMO: 7724320, MMSI: 261003510, sygnał wywoławczy: SPG2205) – statek pożarniczy projektu PSP-2700, zbudowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni dla Zarządu Portu w Gdyni. Z dniem 1 stycznia 2013 roku wycofany z eksploatacji. W dniu 29 października tego samego roku STRAŻAK-14 wykonał swój ostatni rejs z Gdyni do Gdańska, gdzie następnie został pocięty na złom. W trakcie swojej służby STRAŻAK-14 wziął udział w następujących akcjach:
  • 13.10.1983 r. - wraz z holownikami: GRANIT, TUKAN, POSEJDON, okrętem pożarniczym STRAŻAK-4, kutrem ratowniczym PASSAT, okrętem ratowniczym PMW - ORP LECH, gaszeniu pożaru na fińskiej jednostce ALPPILA - całą akcję utrudniał szalejący sztorm, który zmusił dowódcę STRAŻAKA-14 do schowania się w porcie na Helu, dopiero gdy holownikowi GRANIT udało się doprowadzić płonący statek na wody Zatoki Gdańskiej (rejon pomiędzy Orłowem a Spotem) obie portowe jednostki pożarnicze mogły skutecznie włączyć się do akcji ratunkowej,
  • 06.06.1988 r. - gaszeniu pożaru na stojącym na redzie portu w Gdyni brazylijskim masowcu RAFAELA,
  • 04.05.1989 r. - wraz z jednostkami lądowymi, gaszeniu pożaru na stojącym w Stoczni im Komuny Paryskiej statku LANGUSTA.

*     *     *

STRAŻAK-14 (IMO: 7724320, MMSI: 261003510, call sign: SPG2205) – Project PSP-2700 fire-fighting unit, built by the Ship Repair Yard “Nauta” in Gdynia for the Gdynia Port Authority. From the day January 1, 2013 decommissioned. On October 29 of the same year, STRAŻAK-14 made his last sail from Gdynia to Gdansk, where he was scrapped. During his service STRAŻAK-14 took part in the following actions:
  • 13.10.1983 - together with the tugs: GRANIT, TUKAN and POSEJDON, fire-fighting ship STRAŻAK-4, PRO rescue ship PASSAT and Polish Navy rescue ship ORP PIAST, extinguishing a fire on board Finnish unit ALPPILA - the whole action was hampered by the raging storm that forced the commander of the STRAŻAK-14 to hide in the port of Hel. Only when the tug GRANIT managed to bring the burning ship to the waters of the Gulf of Gdansk (the area between Orlowo and Sopot), both fire-fighting units could effectively join the rescue operation, 
  • 06.06.1988 - extinguishing the fire on board, standing in the roadstead of Gdynia Brazilian tanker RAFAELA, 
  • 04.05.1989 - together with the land units, extinguishing a fire on board, moored in Paris Commune Shipyard in Gdynia ship LANGUSTA.

*     *     *

Jednostki projektu PSP-2700 / Project PSP-2700 units:

  • STRAŻAK-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/357, wcielenie do służby / commissioned: 11.12.1976, port macierzysty / home port: Gdańsk, los / fate: w służbie / in service, 
  • STRAŻAK-14 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/---, wcielenie do służby / commissioned: 1977, port macierzysty / home port: Gdynia, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013, 
  • STRAŻAK-25 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/372, wcielenie do służby / commissioned: 30.01.1979, port macierzysty / home port: Świnoujście, los / fate: wystawiony na sprzedaż / put on sale.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (BRT/NRT): 275,91 t. / 72 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 37,34 x 9,22 x 2,60 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • silnik diesla / diesel engine: H. Cegielski Fiat B 3012 SS – o mocy / with power: 1.986 kW (2.700 KM /HP),
    • śruba nastawna w dyszy Korta / controllable pitch in Kort nozzle: LIAAEN CP 68/4671,
  • Stery / Rudders: 1,
  • Prędkość / Speed: 14,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie p.poż. / FiFi equipment:
    • 3 działka wodne o wydajności / 3 water cannons with efficiency:
      • wieża (ilość x wydajność) / tower (number x efficiency): 1 x 7.500 l/min.,
      • na sterówce (ilość – wydajność) / on the wheelhouse (number – efficiency): 2 x 2.400 l/min.,
    • 2 pompy pożarowe o wydajności 600 m3/h (10.000 l/min.) każda / 2 fire pumps with efficiency 600 m3/h (10.000 i/min.) each,
    • 12 wylewnic piany WP-4/75 do kładzenia piany na wodzie o całkowitej wydajności 360 m3/min / 12 x WP-4/75 foam spouts for laying foam on the water, with total efficency 360 m3/min,
    • instalacja CO2: 25 butli (8 do obrony własnej statku, 17 do gaszenia na zewnątrz) / CO2 instalation: 25 bottles (8 for self-defense, 17 for extinguishing on the outside),
    • węże wysokociśnieniowe do CO2: 2 x 50 m / high-pressure hoses for CO2: 2 x 50 m,
    • tryskacze do obrony własnej (kurtyna wodna) / sprinklers for self-defense (water curtain),
    • 14 nasad tłocznych: 8 wodnych, ø 110 mm, 6 pianowych, ø 110 mm / 14 discharge nozzles: 8 water, ø 110 mm, 6 foam, ø 110 mm,
    • nasady ssące: 8 wodnych, ø 150 mm / suction heads: 8 water, ø 150 mm,
    • węże ssawne / suction hoses: ø 150 mm, l=35 m,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • środek pianotwórczy / foaming agent: 2 x 5.000 l,,
  • Załoga / Crew: 9 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: wodowanie jednostki pożarniczej STRAŻAK-14, autor nieznany, archiwum Pana Wojtka Jel i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: launching of the fire-fighting unit STRAŻAK-14, author unknown, an archive of Mr. Wojtek Jel and Harbor Fire Brigade (to enlarge click on the photo).


Poniżej: "Dzień Dziecka", z archiwum Pana Wojtka Jel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: "Children`s Day", from archiwe of  Mr. Wojtek Jel (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia jednostki pożarniczej STRAŻAK-14  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of fire-fighting unit STRAŻAK-14 (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia jednostki pożarniczej STRAŻAK-14, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the fire-fighting unit STRAŻAK-14, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: ostatnie opuszczenie bandery na jednostce pożarniczej STRAŻAK-14, autor nieznany, archiwum Pana Wojtka Jel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: the last lowering the flag on the fire-fighting unit STRAŻAK-14, author unknown, an archive of Mr. Wojtek Jel (to enlarge click on the photo).


Poniżej: ostatnia droga jednostki pożarniczej STRAŻAK-14, autor nieznany, archiwum Pana Wojtka Jel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: the final journey of the fire-fighting unit STRAŻAK-14, author unknown, an archive of Mr. Wojtek Jel (to enlarge click on the photo).


Poniżej: przybycie do Gdańska na złomowanie, autor nieznany, archiwum Pana Wojtka Jel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: comming to Gdansk for scrapping, author unknown, an archive of Mr. Wojtek Jel (to enlarge click on the photo).










Poniżej: przybycie do Gdańska na złomowanie, archiwum Pana Waldemara Kossmanna (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: comming to Gdansk for scrapping, an archive of Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click on the photo).








Poniżej: odstawka przed złomowaniem, autor Pan Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: laid-up before scrapping, author Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click on the photo).





Poniżej: złomowanie, autor Pan Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: scrapping, author Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click on the photo).









Poniżej: złomowanie, z archiwum Pana Wojtka Jel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: scrapping, from archiwe of  Mr. Wojtek Jel (to enlarge click on the photo).
















1 komentarz:

  1. Ja mam coś o pożarze statku Alpina cyfrowa.tvp.pl/video/sluzby-i-akcje-ratownicze,ms-alppila-splonela,59294497

    OdpowiedzUsuń