wtorek, 25 grudnia 2018

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 39 - Bułgarskie ziemie czyli masowce projektu B584


Masowiec projektu B584 – seria trzech jednostek zbudowanych przez bułgarską stocznię Georgi Dimitrov w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska na podstawie polskiej dokumentacji projektowej. Oprócz owych trzech jednostek bułgarska stocznia zbudowała jeszcze 61 masowców tego projektu (3 serie), przeznaczonych dla armatora bułgarskiego, rumuńskiego, armatorów radzieckich jak i z krajów zachodnich.

*     *     * 

ZIEMIA BIAŁOSTOCKA (IMO 7210915, sygnał wywoławczy: SQBH) – numer budowy NB103, położenie stępki: 25.06.1971, wodowanie: 08.01.1972 (matka chrzestna Anna Kiełcz), data zdania: 30.07.1972. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w maju 1987 roku podczas opuszczania portu Brunswick, uderzył w filar mostu Sydney Lanier Bridge poważnie go uszkadzając,
  • w sierpniu 1990 roku w trakcie remontu w Stoczni Gdyńskiej uszkodzony przez pożar, w którym śmierć poniósł jeden z pracowników stoczni,
  • w sierpniu 1995 roku w trakcie kontroli statku przez irlandzkich celników, wykryto przemyt 600 żółwi z Argentyny,
  • w trakcie rejsu na Morzu Północnym w niewyjaśnionych okolicznościach wypadł za burtę i utonął dowodzący statkiem kapitan Jan Berny,
  • 20 września 1998 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

*     *     * 

ZIEMIA OLSZTYŃSKA (IMO , sygnał wywoławczy: SQDR) – numer budowy NB106, położenie stępki: 09.01.1973, wodowanie: 30.04.1973 (matka chrzestna Danuta Buzińska), data zdania: 30.09.1973. ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w grudniu 1986 roku podczas marszu rzeką Św. Wawrzyńca, w gęstej mgle, na skutek błędu pilota, wszedł na skalistą mieliznę, doznając przebicia kadłuba i zalania forpiku – po częściowym odlichtunku, ściągnięty z mielizny i wyremontowany w Montrealu,
  • 2 sierpnia 1999 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - reda Gdańska 12.09.1994, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Gdansk roadstead 12.09.1994, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Elewator Ewa Szczecin, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Elevator Ewa, Szczecin, author unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA, autor Fred Miller II, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA, author Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


*     *     * 
ZIEMIA OPOLSKA / LAKE TAHOE (IMO: 7334254, sygnał wywoławczy: SQBE / V7AB7) – numer budowy NB107, położenie stępki: 03.05.1973, wodowanie: 29.07.1973 (matka chrzestna  Teresa Morawiec), data zdania: 31.12.1973. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w pierwszym rejsie skierował się do Brazylii,
  • w marcu 1977 roku w trakcie rozładunku w Gdańsku, na skutek błędu załogi, podczas napełniania balastów nastąpiło zalanie siłowni okrętowej,
  • 3 maja 1989 roku w trakcie rejsu z ładunkiem zboża z Port Cartier do Polski, w gęstej mgle na wodach Cieśniny Cabota zderzył się kanadyjskim trawlerem CAPE FOURCHU, który na skutek odniesionych uszkodzeń poszedł na dno bez strat w załodze,
  • 30 kwietnia 1991 roku wniesiony jako wkład kapitałowy do spółki BASCO, zmienił nazwę na LAKE TAHOE,
  • 14 lipca 1997 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZIEMIA OPOLSKA, autor Ralf Gierke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OPOLSKA, made by Ralf Gierke, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: LAKE TAHOE, autor Fred Miller II, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: LAKE TAHOE, author Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OPOLSKA, autor Selim Sane, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OPOLSKA, author Selim San, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

  
*     *     *

Rysunek masowce projektu B584, magazyn Morze, archiwum Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

*     *     * 
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 16.119 t. / DWT: 23.720 t.,
  • Wymiary (d x sz. z) /Dimensions (l x b x d): 185,21 x 22,80 x 9,80 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy/ single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
  • Napęd / Propulsion:
    • 1 dwusuwowy 7 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 7 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 7RD76 o mocy / with power: 11.200 KM / HP,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / rudder: 1;
  • Prędkość / Speed: 17,1 w. / kn.,
  • Ładownie / Holds:
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 7,
    • pojemność ładowni / holds capacity: 33.135 m3 (ziarno / grain),
  • Luki / Hatches:
    • liczba luków / number of hatches: 7,
    • wymiary luków / hatch dimensions: 14,7 x 11,4, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11,4 m, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11,4 m, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11, 4 m,
  • Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment: brak / none,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • balast / ballast: 8.476 cu.m. (ZIEMIA OPOLSKA) ~ 9.799 cu.m. (ZIEMIA OLSZTYŃSKA),
    • paliwo / fuel: 1.035,7 t. (ZIEMIA BIAŁOSTOCKA) ~ 1.466 t. (ZIEMIA OPOLSKA),
  • Załoga / Crew: 42 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 2 os. / pers.

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:
  • Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 -1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz