czwartek, 27 grudnia 2018

Z cyklu bunkierki ... cz. 6 - PURITY ex BUKOWIEC



PURITY ex BUKOWIEC (IMO 7704069, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: 5VBS7, bandera: TOGO) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka) projektu ZB-1000 (Biuro Projektowe Navicentrum z Wrocławia) zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Centrali Produktów Naftowych – Oddział w Szczecinie. Zbiornikowiec przeznaczony do przewozu paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C oraz zaopatrywania w paliwo dużych statków w portach jak i na redach. Z początkiem nowego stulecia właścicielem zbiornikowca został Polski Koncern Naftowy ORLEN z Płocka. W czerwcu 2002 roku sprzedany PUM Ship-Service S.A. ze Szczecina. Ponad dziewięć lat później, w grudniu 2011 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi a jego obecna nazwa to PURITY. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 26.11.1984 – kolizji z niemieckim drobnicowcem SCHLEI, do której doszło o 17:54 w trakcie manewrowania w porcie szczecińskim, przyczyna: defekt systemu sterowania śrubą nastawną,
  • 24.03.2006 – kolizja z jednostką pożarniczą MOT-MSPR-1, do której doszło o 14:15 w  porcie gdańskim w trakcie podchodzenia do barki paliwowej, przyczyna: nie uwzględnienie przez kapitana zbiornikowa panujących warunków pogodowych (porywisty wiatr),
  • 02.08.2007 – kolizja z promem Galileusz, do której doszło około godziny 22:30 w Świnoujściu w trakcie podchodzenia pod burtę promu, przyczyna: błędne manewrowanie kapitana zbiornikowca.
 *     *     *

PURITY ex BUKOWIEC (IMO 7704069, MMSI: ---, Call sign: 5VBS7, flag: TOGO) – a project ZB-1000 (Design Office Navicentrum from Wroclaw) fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Szczecin. Tanker designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying in fuel large ships in ports as well on the roadsteads. At the beginning of the new century, the ORLEN Oil Company from Plock became the owner of the tanker. In June 2002 sold to PUM Ship-Service S.A. from Szczecin. Over nine years later in December 2011 sold to the foreign shipowner and its current name is PURITY. Of the more important events in the life of the unit, it is worth mentioning:
  • 26.11.1984 – collision with the German general cargo ship SCHLEI, which occurred at 17:54 during maneuvering in the port of Szczecin, cause: defect of the control system of the controllable pitch propeller,
  • 24.03.2006 – collision with the fire-fighting unit MOT-MSPR-1, which occurred at 14:15 in the port of Gdansk while approaching to the fuel barge, cause: the tanker master failure to take into account the prevailing weather conditions (strong wind),
  • 02.08.2007 – collision with ferry GALILEUSZ, which occurred around 22:30 in the port of Swinoujscie, while approaching the side of the ferry, cause: erroneous maneuvering of the captain of the tanker.
 *     *     *

Zbiornikowce projektu ZB-1000 / Project ZB-1000 tankers:

  • HALICZ – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/1, data zdania / delivery date: 31.12.1975, status: w służbie / in service,
  • LUBAŃ ob./now: OSTA ex ALFA TANK ex WHITANK (?) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/2, data zdania / delivery date: 21.04.1976, status: w służbie / in service, 
  • PORONIEC – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/3, data zdania / delivery date: 10.11.1976, status: w służbie / in service, 
  • BUKOWIEC ob./now: PURITY – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/4, data zdania / delivery date: 26.08.1977, status: w służbie / in service,
  • ŚLĘŻA ob./now: DA CHRIS – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/5, data zdania / delivery date: 22.12.1977, status: w służbie / in service,


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 697 t. / 991 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 60,81 x 9.30 x 3,65 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • grodzie / bulkheads: 9,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion:
    • 1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silniki diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy / with power 692 kW (941 KM / HP),
    • 1 x 3 płatowa śruba nastawna / 1 x 3 bladed controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 12,0 węzłów / knots,
  • Zbiorniki Ładunkowe / Cargo tanks:
    • liczba zbiorników / tanks numer: 8,
    • pojemność zbiorników / tanks capacites: 1.187 ton,
  • Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
    • 2 pompy hydrauliczne o wydajności 192/324 / 2 hydraulic pumps with efficiency 190/324 each,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 29 t.,
    • balast / ballast: 130 t.,
  • Załoga / Crew: 2 x 6 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcie zbiornikowca BUKOWIEC, Gdańsk lipiec 1999 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker BUKOWIEC, Gdansk, July 1999, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: zbiornikowca BUKOWIEC, Szczecin kwiecień 2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker BUKOWIEC, Szczecin April, 2008 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia: zbiornikowca BUKOWIEC, Szczecin 11 wrzesień 2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker BUKOWIEC, Szczecin September 11, 2009 (to enlarge click on the photo). 


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz