Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, który należał do Euroafrica Linie Żeglugowe.
JAN SNIADECKI ex JAN ŚNIADECKI (IMO: 8604711, MMSI: 212004000, call sign: P3TX6, bandera: Cypr, port macierzysty: Limassol) prom kolejowo – samochodowy zbudowany dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne przez szwedzką stocznię Falkenbergs Varv Ab z Falkenbergu (kadłub jednostki powstał w stoczni Gotaverken Arendalsvarvet w Goeteborgu, zaś nadbudówki w stoczni Bruce Shipyard w Karlskronie). Cztery dni po zakończeniu budowy tj. 19 kwietnia 1988 roku JAN ŚNIADECKI przybył do Szczecina, gdzie uroczyście podniesiono na nim banderę. Wkrótce potem wprowadzony na linię Świnoujście – Ystad (pierwszym kapitanem promu został Pan kpt. Tadeusz Semsch), którą to obsługuje do dnia dzisiejszego, pływając od 1995 roku w barwach operatora Unity Line (w międzyczasie właścicielem jednostki została Balfer Co. Ltd. - spółka córka Euroafrica Shipping Lines Ltd.). W dniu 27 grudnia 2005 roku JAN SNIADECKI odbył swój rejs numer 5000, przewożąc do tego czasu ponad 310 tysięcy wagonów kolejowych oraz ca. 300 samochodów ciężarowych i naczep.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer stoczniowy budowy: |
186 |
Położenie stępki: |
06.10.1986 |
Wodowanie: |
21.02.1987 |
Chrzest jednostki: |
20.03.1988 - matka chrzestna Pani Stefania Głowacka |
Zdanie: |
15.04.1988 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność: |
14.417 GT / 5.593 DWT |
Wymiary (d x s x z): |
155,19 x 21.60 x 5.1 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: |
|
Napęd: |
cztery 4 suwowe 6 cylindrowe silniki diesla Zgoda Sulzer 6ZL40/48 - moc każdego: 2.960 kW |
śruby: 2 x nastawne KaMeWa |
|
Ster: |
1 |
Prędkość: |
19,0 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
stery strumieniowe: 2 (dziobowe) |
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów i długość linii ładunkowych: - pokład główny (kolejowy – 5 torów): 590,5 m – wagony, samochody lub 629,5 m - pojazdy - pokład górny: 487,0 m – pojazdy |
Rampy: |
2 |
Pojemność ładunkowa: |
wagony kolejowe: 30 |
TIR: 25-60 |
|
Pasażerowie: |
57 os. (kierowcy) |
Załoga: |
31 os. |
* * *
Bibliografia: |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
http://www.faktaomfartyg.se |
http://www.faergelejet.dk |
http://www.ferry-site.dk |
* * *
Poniżej zdjęcie m/f JAN SNIADECKI, Szczecin 08.04.2010 / Below photo of m/f JAN SNIADECKI, Szczecin 08.04.2010 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):
Pocztówka promocyjna - Agencja Reklamowo - Wydawnicza "Pan Dragon", autor zdjęcia Pan Marek Czasnojć / Promotional postcard - Agencja Reklamowo - Wydawnicza "Pan Dragon" - author of photo Mr. Marek Czasnojć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz