s/y ZJAWA IV
ex SZKWAŁ (IMO ---, MMSI: 261000350, Sygnał wywoławczy: SQMS, bandera: Polska ) – kecz bermudzki, zbudowany przez
szwedzką stocznię Djupviks Batvarv w Djupvik jako kuter ratowniczy SZKWAŁ dla
Polskiego Ratownictwa Okrętowego z Gdyni. Po wycofaniu ze służby, co miało miejsce w 1975 roku ex-SZKAWAŁ przekazany został Związkowi Harcerstwa Polskiego (armator Centrum Wychowania
Morskiego i Wodnego ZHP w Gdyni) i w 1983 roku przebudowany na kecz bermudzki
otrzymując nazwę ZJAWA IV, która to z kolei nawiązywała do serii przedwojennych Zjaw o
numerach I – III, na których to Władysław Wagner wyruszył w swój rejs dookoła świata. Z
ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
- Lata osiemdziesiąte XX wieku – rejsie na Morze Czarne,
- 2001 – rejsie na Spitsbergen,
- 2003 – 2004 – rejsie dookoła Ameryki Południowej z opłynięciem Przylądka Horn i wizycie na Antarktydzie,
- 2005 – rejsie do Zatoki Hudsona oraz wizycie w porcie Churchill,
- 2012 – w ramach Roku Władysława Wagnera symbolicznym dokończeniu przerwanego z powodu wybuchu II Wojny Światowej w Great Yarmouth rejsu Zjaw I – III dookoła świata,
- 2013 – rejsie na północy kraniec Morza Bałtyckiego,
- 2015 – „OnkoRejsie” – rejsie do Visby i Kalmar (na pokładzie 12 kobiet z chorobami nowotworowymi), w trakcie którego 1 czerwca kadłub jednostki doznał rozszczelnienia i zaczął nabierać wody. Załoga oraz pasażerowie zostali ewakuowani zaś sam jacht został doprowadzony do Władysławowa,
- 2015 – „Wyprawie OdySea Władka Wagnera Dookoła Atlantyku”,
- 2016 – wejściu na mieliznę niedaleko półwyspu Falsterbro (cała załoga została ewakuowana na brzeg)
*
* *
s/y ZJAWA IV
ex SZKWAŁ (IMO ---, MMSI: 261000350, call sign: SQMS, flag:
Poland) – a bermuda
ketch, built by the Swedish shipyard Djupviks Batvarv in Djupvik as a rescue
cutter SZKWAŁ for the Polskie Ratownictwo Okrętowe from Gdynia. After
withdrawal from service in 1975, ex-SZKWAŁ was transferred to the Polish
Scouting Association (shipowner is the Maritime and Water Education Center ZHP
in Gdynia) and rebuild in 1983 into a Bermuda ketch receiving the name ZJAWA
IV, which is referred to the series of pre-war ZJAWA I – III boats, on which
Wladyslaw Wagner set out on a cruise around the world. Of the more important
events in the life of the unit, it is worth mentioning:
- 1980`s – cruise to the Black Sea,
- 2001 – cruise to Spitsbergen,
- 2003 – 2004 – cruise around South America with circumnavigation of Cape Horn and visit in Antarctica,
- 2005 – cruise to the Hudson Bay and visit in Churchill,
- 2012 – as a part of the Year of Wladyslaw Wagner, the symbolic completion of the ZJAWA I – III cruise around the world, which was interrupted in Great Yarmouth due to the outbreak of the Second World War,
- 2013 – cruise to the north of the end of the Baltic Sea,
- 2015 – “OnkoRejs” – a cruise to Visby and Kalmar (on board 12 women with cancer), during which on June 1 the unit`s hull suffered a leakage and began take the water. All crew with passengers were evacuated and the yacht was brought to Wladyslawo,
- 2015 – “Expedition OdySea Wladek Wagner Around the Atlantic”,
- 2016 – grounding near the Falsterbro peninsula (the entire crew were evacuated to the shore).
* *
*
Dane
techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement: --- t.,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,70 x 5,64 x 2,0 m.,
- Kadłub / Hull:
- materiał / material: drewno dębowe na szkielecie z daglezji / oak wood on douglas fir skeleton,
- Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
- maszty: / masts: 2,
- liczba żagli / sails numer: 5,
- powierzchnia żagli / sails area: 162 m2,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 1 x 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 6 cylinders diesel engine: PZM Puck „Delfin” – o mocy / with power 150 kW,
- śruba / propeller: 1,
- ster / ruder: 1,
- Prędkość / Speed: 7 węzłów na silniku / knots on engine,
- Wyposażenie nawigacyjne / Navigation equipment:
- kompas / compass: 2,
- radar / radar: 1,
- GPS, AIS, EPIRB,
- 2 radiotelefony UKS / 2 x UKS radios,
- Załoga / Crew: 15 os. / pers..
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
*
* *
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz