wtorek, 3 kwietnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 19 - CENTAUR



CENTAUR (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SNPJ) – prototypowy holownik portowy typu H800/I zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Zarządu Portu w Gdyni. Wprowadzony do eksploatacji w 1967 roku. Od 1984 roku operował na terenie portu w Gdyni w ramach Wydziału Usług Żeglugowych Morskiego Portu Handlowego w Gdyni. Od 1991 roku aż do wycofania w czerwcu 2002 roku armatorem jednostki był WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Sp. z o. o. z Gdyni. Po wycofaniu przeholowany do Gdańska celem pocięcia na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 28.12.1977 – mającej miejsce około godziny 13:35 kolizji holownika z zacumowanym przy nabrzeżu francuskim greckim frachtowcem STAMY, do której doszło na skutek utraty zdolności manewrowych holownika.
 *     *     *

CENTAUR (IMO: ---, MMSI: ---, Call sign: SNPJ) – a prototype harbor tug type H800/I designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Gdynia Port Authority. Introduced into service in 1967. From 1984, CENTAUR operated on the area of the port in Gdynia as a part of the Department of Maritime Services of the Maritime Commercial Port in Gdynia. From 1991, until the withdrawal in June 2002, the shipowner of the unit was WUŻ Przedsiebiorstwo Usług Zeglugowych i Portowych Sp. z  o. o. from Gdynia. After withdrawal CENTAUR was towed to Gdansk to cut into a scrap. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning: 
  • 28.12.1977 – around 13:15, a collision between tug boat and docked at the Francuskie quay Greek freighter STAMY, which occurred due to the loss of maneuverability of the tug boat.
 *     *     *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:
  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002,
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service, 
  • NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped,
  • LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012, 
  • SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped in Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in December 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: zezłomowany / scrapped, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: zezłomowany / scrapped,

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m,
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5, 
    • ilość pokładów / deck number: 1,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 8NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP, 
    • śruba w dyszy Korta / propeller in Kort nozzle: 1, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook - uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe / fire fighting equipment:
      • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h,
      • umieszczone na sterówce działko wodne / placed on a wheelhouse water cannon,
      •  zawory hydrantowe / hydrant valves,
    •  wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment:
      • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons,
      •  kamizelki ratunkowe / life jackets,
      • 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART,
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,

*     *     *
Poniżej zdjęcia holownika CENTAUR w Gdyni, kolekcja Pana Andrzeja Patro, autor nieznany / Below photo of the tug CENTAUR in Gdynia, a collection of Mr. Andrzej Patro, author unknown (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika CENTAUR w Gdyni, autorstwa Pana Marka Twardowskiego, kolekcja Pana Andrzeja Patro / Below photo of the tug CENTAUR in Gdynia, made by Mr. Marek Twardowski, a collection of Mr. Andrzej Patro, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia pozostałości holownika CENTAUR, Gdańsk, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza i Pana Andrzeja Patro / Below photo of remains of the tug CENTAUR in Gdansk, a collection of Mr. Waldemar Danielewicza & Mr. Andrzej Patro,  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz