s/y NORDA ex
ZAG-9 ex WŁA-17 ex WWs-28 ex KIE 24 ex PUTZ 2 ex PUC 2 ex EWA (IMO ---, MMSI: 261002270,
Sygnał wywoławczy: SPG2932, bandera: Polska ) – jacht żaglowy, zbudowany na „kadłubie”
byłego okrętu badawczego Morskiego Instytutu Rybackiego o nazwie EWA, który to z
kolei powstał w duńskiej stoczni Andersen Shipyard w Frederikssunde (numer
budowy 625), wchodząc do służby w 1928 roku. W lipcu 1930 roku EWA popłynęła w
rejs poznawczy do portów Łotwy, Estonii, Finlandii i Szwecji. W czerwcu 1936
wraz z kutrem STARNIA w podróży badawczej zawinęła do łotewskiego portu Libawa
(Liepaja). W styczniu 1939 roku przeznaczoną do kasacji jednostkę nabył Pan Antoni
Budzisz z Gdyni, który to następnie skierował ją na gruntowny remont oraz
przebudowę do Stoczni Rybackiej w Gdyni. Prace te chwilowo przerwane przez
wybuch wojny we wrześniu 1939 roku, pomimo decyzji Fischereiamt o rozebraniu
kadłuba były dalej kontynuowane i ostatecznie zostały zakończone w 1941 roku,
kiedy to jednostka pod nową nazwą PUT 2 (PUTZ 2) rozpoczęła służbę jako kuter
rybacki (użytkownicy Bernard i Leon Budzisz). W marcu 1945 roku jednostka
została zarekwirowana przez Kriegsmarine i wcielona do Flotylli Ochrony Portu w
Helu a następnie wykorzystana do ucieczki żołnierzy niemieckich z Helu do
Kilonii (100 osób na pokładzie). We wrześniu 1945 roku odnaleziona w Kilonii
Möltenort – Heikendorf z oznaczeniem KIE 24 do kraju powróciła 20 kwietnia 1946
roku. Przydzielony do Spółdzielni Rybak w Pucku kuter od 24 lipca 1946 roku nosił
oznaczenie WWs-28. Po rozwiązaniu Spółdzielni Rybak armatorem jednostki aż do
1955 roku był Leon Budzisz II (w międzyczasie w lutym 1949 roku nastąpiła
zmiana oznaczenia na WŁA-17). Od maja 1955 roku własność Spółdzielni Gryf z
Władysławowa. W lipcu 1967 roku jednostka zostaje sprzedana do Górek Zachodnich
i otrzymuje oznaczenie ZAG-9. W październiku 1985 roku po awarii silnika, mocno
wyeksploatowany kuter zostaje wycofany ze służby i przeznaczony do rozbiórki. W
czerwcu 1986 roku (pojawia się też data 1 lipca 1986 roku) wrak kutra od
ostatnich jego właścicieli tj. Pana Zygmunta Krukowskiego i Pana Krzysztofa
Klarwackiego nabywa Maszoperia – Stanisław Konopka, Grzegorz Woźniak, która rozpoczyna
następnie jego gruntowny remont oraz przebudowę na jednostkę turystyczną (z
kadłuba pozostał jedynie jego szkielet). W 1990 roku gotowy kadłub, który
jeszcze w 1987 roku otrzymał nazwę NORDA trafił do Jastarni, gdzie następnie zgodnie
z planem kontynuować miano dalsze prace. Ze względu jednak na problemy z wykonawcą
prac kadłub jachtu został przewieziony do Gdyni i umieszczony na terenie Yacht
Klubu „Stal”. Ostatecznie proces przebudowy zakończono w październiku 1994
roku. Rok później Pan Grzegorz Woźniak stał się jedynym właścicielem jednostki.
W dniu 31 grudnia 2004 roku s/y NORDA została sprzedana Panu Philippowi De
Brouwer, który kontynuował na niej dalsze prace. Dziesięć lat później w 2014
roku nowymi właścicielami jednostki zostali Panowie Gordon Weston i Aandree
Graf.
* *
*
s/y NORDA ex ZAG-9 ex WŁA-17
ex WWs-28 ex KIE 24 ex PUTZ 2 ex PUC 2
ex EWA (IMO ---, MMSI: 261002270, call sign: SPG2932, flag: Poland) – sailing yacht, built on the „hull” of the former research vessel of the
Maritime Fishing Institute, called EWA, which in turn was built by the Danish
shipyard Andersen Shipyard in Frederikssunde (yard number 625), enetring service
in 1928. In
July 1930, EWA sailed for a cognitve cruise to the ports of Latvia, Estonia,
Finland and Sweden. In June
1936, together with the cutter STARNIA during research voyage, she visited Latvian
port Libawa (Liepaja).
In January 1939, the unit intended for cassation was purchased by Mr. Antoni
Budzisz from Gdynia, who then directed it to a
major renovation and reconstruction to the Fisheries Shipyard in Gdynia. These works
temporarily interrupted by the outbreak of the war in September 1939, despite
Fischereiamt`s decision to dismantle the hull were further continued and were
finally completed in 1941, when the unit under the new name PUT 2 (PUTZ 2) began
to serve as a fishing boat (users Bernard and Leon Budzisz). In March, 1945,
the unit was confiscated by Kriegsmarine and incorporated into the Port
Security Flotilla in Hel and then used to escape German soldiers from Hel to Kiel. In September 1945
found in Kiel Möltenort – Heikendorf with the designation KIE 24 returned to
the country on April 20, 1946. Assigned to the Cooperative “Fisherman” in Puck,
the cutter from July 24, 1946 was marked WWs-28. After the dissolution of the
Cooperative “Rybak”, yhe unit`s owner until 1955 was Leon Budzisz II (in the
meantime, in February 1949, the designation changed to WLA-17). From May 1955,
ownership of the Cooperative “Gryf” from Wladyslawowo. In July 1967, the cutter
was sold to Gorki Zachodnie and received the designation ZAG-9. In October 1985, after a
motor failure, a heavy exploited boat was decommissioned and destinated for
demolition. In June 1986 (also appears the date of July 1, 1986) the wreck of
the cutter from its last owners – Mr. Zygmunt Krukowski and Mr. Krzysztof
Klarwacki was acquired by Maszoperia – Stanislaw Konopka, Grzegorz Wozniak,
which begins its major renovation and reconstruction into a tourist boat (only
the skeleton remained from the hull). In 1990, the rebuilt hull, which in 1987
was named NORDA was transported to Jastarnia, where it was planned to continue
the work. However, due to the problems with the construction company, the yacht
hull was transported to Gdynia
and placed in the Yacht Club „Stal”. Finally the reconstruction process was
finished in October 1994. A
year later, Mr. Grzegorz Woznak became the sole owner of the unit. On December
31, 2004, s/y NORDA was sold to Mr. Philipp De Brouwer, who continued works on
board. Ten years later, at the end of the 2014 Mr. Gordon Weston and Aandree
Graf, became the new owners of the unit.
* *
*
Dane
techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement: 46,40 t.,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 20,49 x 5,43 x 2,85 m,
- Kadłub / Hull:
- materiał / material: drewno dębowe, żelazny kil / oak wood, iron keel,
- Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
- maszty: / masts: 2,
- liczba żagli / sails numer: 5,
- powierzchnia żagli / sails area: 170 m2 ~ 210 m2,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 1 x 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 6 cylinders diesel engine: PZM Puck (Delfin) UE 680/193 – o mocy / with power 121 kW,
- śruba / propeller: 1,
- ster / ruder: 1,
- Prędkość / Speed:?,
- Załoga / Crew: 2/40 os. / pers.,
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
- https://www.westonboats.com/
- http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=826&fload=1
- https://en.wikipedia.org/wiki/Norda
- http://santisimatrinidad.jun.pl/printview.php?t=1522&start=0&sid=424c947a8b7e208ecc1baff8404d5b4c
- Bohdan Huras, Franciszek Necel – Rybacka Flota Władysławowa, Porta Mara Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa,
*
* *
Poniżej zdjęcia: s/y NORDA, autorstwa Pana Jerzego Makieły, 07.10.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA, made by Mr. Jerzy Makieła, 07.10.2006 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia: s/y NORDA, autorstwa Pana Jerzego Makieły, 03.10.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA, made by Mr. Jerzy Makieła, 03.10.2009 (to enlarge click on the photo)
Poniżej zdjęcia: s/y NORDA autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):
Poniżej zdjęcia: s/y NORDA, autorstwa Pana Jerzego Makieły, 03.10.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA, made by Mr. Jerzy Makieła, 03.10.2009 (to enlarge click on the photo)
Poniżej zdjęcia: s/y NORDA autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz