GRANIT (IMO
7911260, MMSI: 375147000, Sygnał wywoławczy: J8B4613, bandera: Saint Vincent i
Grenadyny) – holownik zaopatrzeniowy do obsługi platform wiertniczych typu
B90 zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. A. Warskiego w Szczecinie dla
polskiego armatora Wspólna Organizacja Poszukiwań Naftowych „Petrobaltic”
z Gdańska. W lutym 2005 roku armatorem jednostki zostaje LOTOS Petrobaltic S.A.
z Gdańska a sześć lat później (2011 r.) spółka Bazalt Navigation Co. Ltd. (przy
czym jej właścicielem jest wciąż LOTOS Petrobaltic S.A. ). Rok później dochodzi
do kolejnej zmiany właścicielem zostaje dotychczasowy armator, zaś armatorem
spółka Technical Ship Management Ltd. Pod koniec 2016 roku sprzedany na złom do
łotewskiej stoczni złomowej w Lipawie (Liepaja). W swoją ostatnią podróż
wyruszył w dniu 22 grudnia 2016 roku, zaś na miejsce dotarł dzień później. Z
ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
- 23/24.09.1983 r. – akcji gaszenia w warunkach sztormowych pożaru na statku ALPILLA,
- 07/08.09.1986 r. – akcji gaszenia pożaru na promie m/f Jan HEWELISZ w Świnoujściu.
*
* *
GRANIT (IMO 7911260, MMSI:
375147000, Call sign: J8B4613, flag: Saint Vincent and the Grenadines) – anchor handling supply tug type
B90 built by the Szczecin Shipyard named A. Warski from Szczecin for the Polish
shipowner Common Oil Exploration Organization “Petrobaltic” from Gdansk. From
February 2005 LOTOS Petrobaltic S.A. becomes the new owner of the unit. Six
years later, the company Granit Navigation Co. Ltd. becomes the new ship
operator (owner is still LOTOS Petrobaltic S.A.). A year later, another owner
changes, the unit owner becomes the previous ship operator (Granit ….), while
the ship operator is Technical Ship Management Ltd. At the end of 2016, it was
sold for scrap to the Latvian shipyard in Lipawa (Liepaja). In his last trip GRANIT went on
December 22, 2016, reaching the palce a day later. Of the more important events
in the life of the unit it is worth mentioning:
- 23/24.09.1983 – fire-fighting action during stormy conditions on the ship ALPILLA,
- 07/08.09.1986 – fire-fighting action on the ferry m/f JAN HEWELIUSZ in Swinoujscie.
*
* *
Holowniki
typu B90 / Type B90 tugs:
Nazwa
/ Name
|
Numer budowy / Yard number:
|
Zakończenie budowy / Build end:
|
Los / Fate:
|
GRANIT
|
B90/1
|
31.05.1980
|
złomowany w
2017 r. / scrapped in 2017
|
BAZALT
|
B90/2
|
30.06.1980
|
w służbie / in
service
|
*
* *
Dane
techniczne / Technical data:
Wyporność /
Displacement (GT / DWT):
|
1313 t. / 410
t.
|
Wymiary (d. x s. x z.) /
Dimensions (l. x b. x d.):
|
64,52 x 13,81 x 5,14 m
|
Kadłub / Hull:
|
materiał i
typ: / material and type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double
bottom
|
pokłady ciągłe
/ continuous decks: 2
|
|
Napęd /
Propulsion: spalinowy / diesel
|
dwa 2 suwowe 16 cylindrowe silniki
diesla / two 2 stroke 16 diesel engines: Nohab Polar F216V-D825 – każdy o
mocy / each with power 3.520
KM /HP
|
2 śruby
nastawne w dyszach Korta / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles
|
|
dziobowy ster
strumieniowy / bow thruster: 900TV
|
|
Prędkość /
Speed:
|
16,0 węzłów /
knots
|
Wyposażenie
pokładowe / Deck equipment:
|
dwubębnowa
wciągarka holownicza Bratvaag typu SL 150W/B2T, pojemność bębnów: 2 x 120 m liny stalowej o
średnicy 50 mm
/ double drum towing winch Bratvaag type SL 150W/B2T, drums capacity 2 x 120 m steel wire with
diameter 50 mm
|
bęben rufowy zainstalowany na
pawęży statku (długość: 3,66
m, średnica: 1,77 m) / stern roller installed on the
transom of the ship (length: 3,66
m, diameter: 1,77 m)
|
|
układacz liny
/ rope stacker
|
|
2 wciągarki typu WMA 1010,
pojemność: 120 m
liny o średnicy 22 mm
/ 2 tugger winches type WMA 1010, capacity: 120 m rope with the
diameter 22 mm
|
|
hydrauliczna winda kotwiczna:
Bratvaag typ B9-50-34 / hydraulic windlass: Bratvaag type B9-50-34
|
|
dźwig
pokładowy na sterburcie / deck crane on sb: Towimor – 4 T / 8 m
|
|
szpula
zasobnikowa na pokładzie o pojemności 1.000 m liny o średnicy 55 mm / storage reel on the
deck with a capacity of 1.000
m rope with the diameter of 55 mm
|
|
Uciąg /
Bollard Pull:
|
63 t.
|
Wyposażenie
dodatkowe / Additional equipment:
|
2 działka
wodno – pianowe umieszczone na dachu mostka, każde o wydajności 12m3/h, 600
m3/h przy zasięgu kurtyny wodnej 75
m / 2 water – foam monitors placed on the top of
bridge, each with efficiency 12 m3/h, 600 m3/h at a water curtain range of 75 m
|
łódź ratunkowa
LR-6 wyposażona w silnik Mercury o mocy 25 KM / LR-6 rescue boat equiped with a 25 HP
Mercury engine
|
|
łódź robocza Sillinger typ TRS 420
UM wyposażona w silnik o mocy 25
KM / Sillinger type 420 UM work boat equiped with a 25
HP engine
|
|
Wyposażenie
mostka / Bridge equipment:
|
radary / radars: SRN-301 Radwar,
Furuno RDP-059
|
żyrokompas / gyro compass: Navigat
II Plath
|
|
autopilot:
ARC-1402
|
|
echosonda / echo sounder: Radmor
UP-4301
|
|
GPS (Furuno
GP-70 Mark 2)
|
|
Navtex
|
|
radia / radios: 1 x SSB Skanti TRP
8402S, 2 x VHF Sailor RT 2048, 3 x VHF (przenośne / mobile) Sailor SP 3110
(GMDSS)
|
|
VHF
|
|
Przestrzeń
ładunkowa / Cargo space:
|
rufowy pokład
ładunkowy (powierzchnia i udźwig) / stern cargo deck (space & SWL): 418 m2, 750 t
|
3 zbiorniki
ciśnieniowe dla ładunków luzem (baryt / cement) / 3 pressure tanks for bulk
cargo (barite / cement): 127
m3 (każdy / each)
|
|
Pojemność
pozostałych zbiorników / Other tanks capacities:
|
paliwo / fuel:
812 m3
|
woda pitna /
potable water: 240 m
|
|
woda
techniczna / technical water: 280
m3
|
|
Załoga / Crew:
|
10 ~ 12 + 12
os. / pers.
|
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
*
* *
Poniżej
zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 16.07.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 16.07.2011 (to enlarge click on the
photo).
Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 28.05.2012 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 28.05.2012, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 07.08.2014 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 07.08.2014, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika GRANIT okrętu badawczego ST. BARBARA i bliźniaczego holownika BAZALT, Gdańsk 03.08.2016 r., autorstwa Pana Andrzeja PATRO (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, survey ship ST. BARBARA and twin tug BAZALT, Gdansk 03.08.2016, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz