sobota, 24 marca 2018

Z cyklu "Flota Petrobaltic" ... cz. 1 - GRANIT


GRANIT (IMO 7911260, MMSI: 375147000, Sygnał wywoławczy: J8B4613, bandera: Saint Vincent i Grenadyny) – holownik zaopatrzeniowy do obsługi platform wiertniczych typu B90 zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. A. Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora  Wspólna Organizacja Poszukiwań Naftowych „Petrobaltic” z Gdańska. W lutym 2005 roku armatorem jednostki zostaje LOTOS Petrobaltic S.A. z Gdańska a sześć lat później (2011 r.) spółka Bazalt Navigation Co. Ltd. (przy czym jej właścicielem jest wciąż LOTOS Petrobaltic S.A. ). Rok później dochodzi do kolejnej zmiany właścicielem zostaje dotychczasowy armator, zaś armatorem spółka Technical Ship Management Ltd. Pod koniec 2016 roku sprzedany na złom do łotewskiej stoczni złomowej w Lipawie (Liepaja). W swoją ostatnią podróż wyruszył w dniu 22 grudnia 2016 roku, zaś na miejsce dotarł dzień później. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 23/24.09.1983 r. – akcji gaszenia w warunkach sztormowych pożaru na statku ALPILLA,
  • 07/08.09.1986 r. – akcji gaszenia pożaru na promie m/f Jan HEWELISZ w Świnoujściu.

 *     *     *

GRANIT (IMO 7911260, MMSI: 375147000, Call sign: J8B4613, flag: Saint Vincent and the Grenadines) – anchor handling supply tug type B90 built by the Szczecin Shipyard named A. Warski from Szczecin for the Polish shipowner Common Oil Exploration Organization “Petrobaltic” from Gdansk. From February 2005 LOTOS Petrobaltic S.A. becomes the new owner of the unit. Six years later, the company Granit Navigation Co. Ltd. becomes the new ship operator (owner is still LOTOS Petrobaltic S.A.). A year later, another owner changes, the unit owner becomes the previous ship operator (Granit ….), while the ship operator is Technical Ship Management Ltd. At the end of 2016, it was sold for scrap to the Latvian shipyard in Lipawa (Liepaja). In his last trip GRANIT went on December 22, 2016, reaching the palce a day later. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning: 
  • 23/24.09.1983 – fire-fighting action during stormy conditions on the ship ALPILLA,
  • 07/08.09.1986 – fire-fighting action on the ferry m/f JAN HEWELIUSZ in Swinoujscie.

*     *     *

Holowniki typu B90 / Type B90 tugs:
Nazwa  / Name
Numer budowy / Yard number:
Zakończenie budowy / Build end:
Los / Fate:
GRANIT
B90/1
31.05.1980
złomowany w 2017 r. / scrapped in 2017
BAZALT
B90/2
30.06.1980
w służbie / in service

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
1313 t. / 410 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
64,52 x 13,81 x 5,14 m
Kadłub / Hull: 
materiał i typ: / material and type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom
pokłady ciągłe / continuous decks: 2
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
dwa 2 suwowe 16 cylindrowe silniki diesla / two 2 stroke 16 diesel engines: Nohab Polar F216V-D825 – każdy o mocy / each with power 3.520 KM /HP
2 śruby nastawne w dyszach Korta / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles
dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 900TV
Prędkość / Speed:
16,0 węzłów / knots
Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
dwubębnowa wciągarka holownicza Bratvaag typu SL 150W/B2T, pojemność bębnów: 2 x 120 m liny stalowej o średnicy 50 mm / double drum towing winch Bratvaag type SL 150W/B2T, drums capacity 2 x 120 m steel wire with diameter 50 mm
bęben rufowy zainstalowany na pawęży statku (długość: 3,66 m, średnica: 1,77 m) / stern roller installed on the transom of the ship (length: 3,66 m, diameter: 1,77 m)
układacz liny / rope stacker
2 wciągarki typu WMA 1010, pojemność: 120 m liny o średnicy 22 mm / 2 tugger winches type WMA 1010, capacity: 120 m rope with the diameter 22 mm
hydrauliczna winda kotwiczna: Bratvaag typ B9-50-34 / hydraulic windlass: Bratvaag type B9-50-34
dźwig pokładowy na sterburcie / deck crane on sb: Towimor – 4 T / 8 m
szpula zasobnikowa na pokładzie o pojemności 1.000 m liny o średnicy 55 mm / storage reel on the deck with a capacity of 1.000 m rope with the diameter of 55 mm
Uciąg / Bollard Pull:
63 t.
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
2 działka wodno – pianowe umieszczone na dachu mostka, każde o wydajności 12m3/h, 600 m3/h przy zasięgu kurtyny wodnej 75 m / 2 water – foam monitors placed on the top of bridge, each with efficiency 12 m3/h, 600 m3/h at a water curtain range of 75 m
łódź ratunkowa LR-6 wyposażona w silnik Mercury o mocy 25 KM / LR-6 rescue boat equiped with a 25 HP Mercury engine
łódź robocza Sillinger typ TRS 420 UM wyposażona w silnik o mocy 25 KM / Sillinger type 420 UM work boat equiped with a 25 HP engine
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
radary / radars: SRN-301 Radwar, Furuno RDP-059
żyrokompas / gyro compass: Navigat II Plath
autopilot: ARC-1402
echosonda / echo sounder: Radmor UP-4301
GPS (Furuno GP-70 Mark 2)
Navtex
radia / radios: 1 x SSB Skanti TRP 8402S, 2 x VHF Sailor RT 2048, 3 x VHF (przenośne / mobile) Sailor SP 3110 (GMDSS)
VHF
Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
rufowy pokład ładunkowy (powierzchnia i udźwig) / stern cargo deck (space & SWL): 418 m2, 750 t
3 zbiorniki ciśnieniowe dla ładunków luzem (baryt / cement) / 3 pressure tanks for bulk cargo (barite / cement): 127 m3 (każdy / each)
Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacities:
paliwo / fuel: 812 m3
woda pitna / potable water: 240 m
woda techniczna / technical water: 280 m3
Załoga / Crew:
10 ~ 12 + 12 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 16.07.2011 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 16.07.2011  (to enlarge click on the photo).












Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 28.05.2012 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 28.05.2012, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 07.08.2014 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 07.08.2014, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia holownika GRANIT okrętu badawczego ST. BARBARA i bliźniaczego holownika BAZALT, Gdańsk 03.08.2016 r.,  autorstwa Pana Andrzeja PATRO (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, survey ship ST. BARBARA and twin tug BAZALT, Gdansk 03.08.2016, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz