KORNEL (IMO: ---,
MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2144) – holownik gospodarczy typu HG300
zbudowany w październiku 1975 roku przez Tczewską Stocznię Rzeczną w Tczewie na
podstawie projektu autorstwa Biura Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we
Wrocławiu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (od 1983 r. Zarząd Portu
Szczecin – Świnoujście). W 1991 roku operatorem holownika zostaje Zakład Usług
Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina (właściciel wciąż ten sam). W 2012 roku
KORNEL zostaje zakupiony przez lokalną firmę Port Handling Sp. z o. o.
*
* *
KORNEL (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał
wywoławczy: SPS2144)
– small tug type HG300 built in October 1975 by the Tczew River Shipyard in Tczew
on the request of the Szczecin Port Authority (Since Szczecin - Swinoujście
Port Authority). In 1991, the operator of the tug became Zaklad Uslug
Zeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin
(the owner is still the same). In 2012, KORNEL was purchased by the local company
Port Handling Sp. z o. o.
*
* *
Holowniki typu HG300 / Tugs type HG300:
- KAZIMIERZ – numer budowy / yard number: HG300/01 ,zdanie / delivery date: 11.1972, los / fate: przeniesiony do rezerwy w 1993 r., dalszy los nieznany / placed In reserve In 1993, further fate unknown,
- KAROL – numer budowy / yard number: HG300/02, zdanie / delivery date: 01.10.1974, los / fate: w służbie / in service,
- KORNEL – numer budowy / yard number: HG300/03, zdanie / delivery date: 10.1975, los / fate: w służbie / in service,
- ??? – numer budowy / yard number: HG300/04 – zamówienie anulowane / order canceled.
*
* *
Dane
techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (pełna / full): 71 ton / tons,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,85 x 6,80 x 1,55 m,
- Kadłub / Hull:
- typ / type: pojedynczy, spawany / single welded, steel,
- materiał / material: steel,
- grodzie / bulkheads: 4,
- pokłady / decks: 1,
- Specjalne adnotacje / special annotations: posiada możliwość mechanicznego kładzenia komina i masztu oraz obniżania sterówki / it has the possibility of mechanically laying the chimney and the mast and lowering the wheelhouse,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 4-o suwowy 6 cylindorwy silnik diesla / 4 stroke 6 cylinders diesel engine: Wola-Henschel 29H12 – o mocy / with power: 310 KM / HP,
- śruba stała w dyszy obrotowej ze stabilizatorem (na okres zimowy wymieniana na ster konwencjonalny) /fixed skrew in a rotating nozzle with a stabilizer (for the winter period changed to a conventional ruder),
- Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots,
- Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
- holownicze / towing:
- amortyzowany hak holowniczy o maksymalnym uciągu 4 ton / amortized towing hook with a maximum pull of 4 tons,
- kotwiczne / anchor:
- 2 kotwice (każda po 150 kg) obsługiwane przez ręczną windę kotwiczną / 2 anchors (1590kg each) operated by a manual anchor winch,
- cumownicze / mooring:
- 4 podwójne pachoły cumownicze / 4 double mooring bollards,
- 2 pojedyncze pachoły cumownicze / 2 single mooring bollards,
- wyposażenie ratunkowo / rescue equipment:
- 1 tratwa pneumatyczna / 1 pneumatic raft,
- kamizelki ratunkowe / life jackets,
- Uciąg / Bollard pull: 3 t.,
- Załoga / Crew: 3-4 os. / pers.,
- Pasażerowie / Passengers: 12 os. / pers.
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
- Waldemar Danielewicz – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Wydawnictwo Porta Mare,
- http://www.rejsy-morskie.xo.pl/
- https://www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/rejestry-statkow-jachtow-lodzi.html
*
* *
Poniżej
zdjęcie holownika KORNEL autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja
Pana Andrzeja Patro, Zalew Szczeciński (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug KORNEL made by Mr.
Mieczysław Andrut, collection of Mr. Andrzej Patro, Szczecin Lagoon (to
enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie, 16.05.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Szczecin, 16.05.2009 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie, 16.05.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Szczecin, 16.05.2009 (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie, 08.07.2012 r. (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Szczecin, 08.07.2012 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika KORNEL w Gdańsku, 08.08.2013 r. (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Gdansk, 08.08.2013 (to
enlarge click on the photo).
Aktualizacja 09.08.2021: Poniżej
zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie 08.2021 r., autor Adam Zieziula (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie) / Update 09.08.2021: Below photos of the tug KORNEL in Szczecin 08.2021, author: Adam Zieziula (to
enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz