STRAŻAK-25 (IMO: 7909918, MMSI: 261001100, sygnał wywoławczy: SPS2028)
– statek
pożarniczy projektu PSP-2700, zbudowany przez Stocznię Remontową Nauta w
Gdyni
dla Zarządu Morskich Portów Szczecin – Świnoujście. Dnia 11 grudnia 2009
roku
około godziny 05:00 podczas manewrowania na redzie, mający eskortować
zmierzający do Szczecina gazowiec HAPPY EAGLE STRAŻAK-25 na skutek
błędnych
komend jego dowódcy został uderzony przez gazowiec w część rufową
doznając
rozszczelnienia poszycia (tylko dzięki szybko podjętej akcji ratunkowej
udało
się go uratować przed zatonięciem). Od dnia 3 sierpnia 2016 roku
wycofany z
eksploatacji i wystawiony na sprzedaż (cena wywoławcza 440 tyś. zł). Z
ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
- 07/08.09.1986 – wraz z holownikami GRANIT, ARGUS i ROSOMAK oraz kutrami ratowniczymi TAJFUN i MISTRAL oraz jednostką PMW – R-12, gaszeniu pożaru na promie JAN HEWELIUSZ,
* *
*
STRAŻAK-25
(IMO: 7909918, MMSI: 261001100, call sign: SPS2028) – Project
PSP-2700 fire-fighting unit, built by the Ship Repair Yard “Nauta” in Gdynia
for the Szczecin – Swinoujście Seaports Authority. On December 11, 2009, around
05:00 am during maneuvering on the roadstead, escorting heading for Szczecin
gas tanker HAPPY EAGLE, STRAŻAK-25 as a result of erroneous commands of his
commander, was hit by a gas-tanker in the aft part, experiencing unsealing of
the plating (thanks to the quick rescue action it was possible to save him from
sinking). From August 3, 2016 decommissioned and put on sale (asking price 440 thousand
PLN). Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
- 07/08.09.1986 – together with the tugs: GRANIT, ARGUS, ROSOMAK and rescue units TAJFUN and MISTRAL and navy unit R12, extinguishing the fire on the ferry JAN HEWELIUSZ,
*
* *
Jednostki projektu PSP-2700 / Project PSP-2700 units:
- STRAŻAK-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/357, wcielenie do służby / commissioned: 11.12.1976, port macierzysty / home port: Gdańsk, los / fate: w służbie / in service,
- STRAŻAK-14 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/---, wcielenie do służby / commissioned: 1977, port macierzysty / home port: Gdynia, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013,
- STRAŻAK-25 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/372, wcielenie do służby / commissioned: 30.01.1979, port macierzysty / home port: Świnoujście, los / fate: wystawiony na sprzedaż / put on sale.
*
* *
Dane
techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (BRT/NRT): 275,91 t. / 72,08 t.,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 37,35 x 9,22 x 3,60 m,
- Kadłub / Hull:
- materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
- pokłady ciągłe / continious decks: 1,
- Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
- silnik diesla / diesel engine: H. Cegielski Fiat B 3012 SS – o mocy / with power: 1.986 kW (2.700 KM /HP),
- śruba nastawna w dyszy Korta / controllable pitch in Kort nozzle: LIAAEN CP 68/4671,
- Stery / Rudders: 1,
- Prędkość / Speed: 14,0 węzłów / knots,
- Wyposażenie p.poż. / FiFi equipment:
- 4 działka wodne / 4 water cannons:
- wieża (ilość, typ, dysze) / tower (number, type, nozzle): 1 x SK 125/75 – KRWS 24-15,
- na sterówce (ilość, typ, dysze) / on the wheelhouse (number, type, nozzle): 3 x SK 75 – 2 x KRWS 24-15, 1 x KRWS 16-15
- ,2 pompy pożarowe NH 250 o wydajności 600 m3/h (10.000 l/min.) każda / 2 x NH250 fire pumps with efficiency 600 m3/h (10.000 i/min.) each,
- 12 wylewnic piany WP-4/75 do kładzenia piany na wodzie o całkowitej wydajności 360 m3/min / 12 x WP-4/75 foam spouts for laying foam on the water, with total efficency 360 m3/min,
- instalacja CO2: 25 butli (8 do obrony własnej statku, 17 do gaszenia na zewnątrz) / CO2 instalation: 25 bottles (8 for self-defense, 17 for extinguishing on the outside),
- węże wysokociśnieniowe do CO2: 2 x 50 m / high-pressure hoses for CO2: 2 x 50 m,
- tryskacze do obrony własnej (kurtyna wodna) / sprinklers for self-defense (water curtain),
- 14 nasad tłocznych: 8 wodnych, ø 110 mm, 6 pianowych, ø 110 mm / 14 discharge nozzles: 8 water, ø 110 mm, 6 foam, ø 110 mm,
- nasady ssące: 8 wodnych, ø 150 mm / suction heads: 8 water, ø 150 mm,
- węże ssawne / suction hoses: ø 150 mm, l=35 m,
- Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
- środek pianotwórczy / foaming agent: 2 x 5.000 l,
- Załoga / Crew: 9 os. / pers.
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
- http://www.rch-gdy.pl/strazak-14.html
- https://www.port.gdynia.pl/pl/wydarzenia/przetargi-archiwum/285-14-08-2013r-sprzedaz-statku-pozarniczego-strazak-14
- Morze – Pod Polską Banderą odc. 69,
- Leszczyński Ryszard – Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
*
* *
Poniżej
zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-25, autorstwa Pana Mieczysława
Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photo of fire-fighting unit STRAŻAK-25, made by Mr.
Mieczysław Andrut, a collection of Andrzej Patro (to enlarge click on
the photo).
Poniżej zdjęcia jednostki pożarniczej STRAŻAK-25 z lat 2008 - 2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the fire-fighting unit STRAŻAK-25 from years 2008 - 2012 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia jednostki pożarniczej STRAŻAK-25 z lat 2008 - 2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the fire-fighting unit STRAŻAK-25 from years 2008 - 2012 (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz