Semikontenerowce
projektu B467 – seria trzech (z planowanych łącznie 4) jednostek, zbudowanych przez
stocznię im Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polskie Linie
Oceaniczne z Gdyni, z przeznaczeniem na linię australijską. Głównym projektantem
serii był zespół pod kierownictwem mgr inż. Jana Gajdy.
Jednostki projektu B467
JÓZEF CONRAD KORZENIOWSKI (IMO:
7602651) – numer
budowy: B467/1, położenie stępki: 01.06.1977, wodowany: 30.12.1977 (matka
chrzestna Maria Sieradzan – dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w
Gdańsku), zdanie 31.08.1978. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej wyruszył pod dowództwem kapitana Czesława Modzelewskiego,
- w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
- w styczniu 1991 roku zatrudniony w obsłudze serwisu POL-EAGLE-KOALA,
- w marcu 1992 roku sprzedany izraelskiemu armatorowi Ofer Brothers i przemianowany na PETRA 1.
- w 1994 roku przemianowany na EL CONDOR,
- w 1995 roku ponowna zmiana nazwy, tym razem na DURBAN STAR,
- w 1998 roku kolejna zmiana nazwy, tym razem na SINOKOR BUSAN,
- w lipcu 2002 roku sprzedany na złom do chińskiej stoczni złomowej w Qingdao, otrzymując na ostatni rejs nową nazwę SILNIK.
Poniżej: zdjęcie m/s JÓZEF CONRAD
KORZENIOWSKI, autor Pan Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie).
Poniżej: pocztówka m/s JÓZEF CONRAD
KORZENIOWSKI w Gdyni, autor zdjęcia Pan Janusz Uklejewski, wydawca: Krajowa
Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie).
ADAM MICKIEWICZ (IMO: 7602663) – numer budowy: B467/2, położenie
stępki: 08.10.1977, wodowanie: 31.05.1978 (matka chrzestna: Seweryna Szmaglewska
– pisarka), zdanie: 29.05.1979, podniesienie bandery: 06.06.1979. Ważniejsze
wydarzenia z życia statku:
- w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej wyruszył pod dowództwem kapitana Romana Dubieli,
- w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
- 22 stycznia 1992 roku sprzedany izraelskiemu armatorowi Ofer Brothers i przemianowany na PELICAN,
- w 1994 toku przemianowany na KENYA STAR,
- na początku 1999 roku sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu.
- 17 lutego 1999 roku wprowadzony na plażę, celem dokonania rozbiórki.
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ 1979 rok, wodowanie, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ
1979 rok, autor Schiffsfotos Jensen, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
autor Pan Michael Grima, kolekcja
Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ
w Tilbury (Anglia) 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
Savona (Włochy) 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
Kanał Sueski 08.04.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
Bell Bay (Tasmania) 11.05.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
Kanał Sueski 02.06.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
reda Singapuru sierpień 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
Fremantle (Australia) 19.08.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ,
Sete (Francja) 18.09.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie).
Poniżej: autor w/w zdjęć za sterem
jednostki, 1990 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcie m/s PELICAN ex ADAM
MICKIEWICZ, autor nieznany, kolekcja Pana Sigismunda Lietki, zbiór Pana
Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
GENERAŁ FR.
KLEEBERG /planowana nazwa JULIUSZ SŁOWACKI/ (IMO: 7602675) – numer budowy:
B467/3, położenie stępki: 01.09.1979, wodowanie: 31.03.1980 (matka chrzestna:
Anna Kleeberg – synowa generała Franciszka Kleeberga), zdanie: 30.09.1980. Ważniejsze wydarzenia z życia
statku:
- 1 października 1980 roku wyruszył w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej pod dowództwem kapitana Jerzego Raczkowskiego,
- w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
- w 1991 roku zatrudniony na linii północnoamerykańskiej,
- w grudniu 1991 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na ROBIN,
- w lipcu 1992 roku na redzie Singapuru zderzył się z masowcem BRAHMS (ex polski BRONISŁAW CZECH), który w następstwie tego doznał poważnych uszkodzeń,
- w lipcu 1999 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem przeprowadzenia prac rozbiórkowych.
Poniżej: zdjęcie m/s GENERAŁ FR. KLEEBERG, autor Pan Sigismund
Lietka, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: zdjęcia m/s ROBIN i jego kapitana, autor Pan Roman Miciński, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
ZBIGNIEW
KRASIŃSKI – numer budowy: B467/4, ze względu na duże koszty eksploatacyjne
już zbudowanych jednostek zamówienie na ostatnią z serii zostało anulowane.
* * *
Rysunek jednostki projektu B467, autor Jerzy Litwin, Pod Polską Banderą (75), Miesięcznik Morze.
* * *
Dane
techniczne:
- Wyporność (GT / DWT):
- JCK: 17.264 t. / 16.699 t.,
- AM: 17.264 t. / 16.324 t.,
- GFK: 17.264 t. / 16.432 t.
- Wymiary (d. x s. x z.): 190,21 x 25,34 x 9,55 m.
- Kadłub :
- typ: pojedynczy, podwójne dno,
- pokłady ciągłe: 2.
- Napęd:
- 2 x 18 cylindrowe średnioobrotwe silniki diesla: Zgoda-SEMT Pielstick 18PC3V-480 o łącznej mocy 24.288 kW (33.0000,
- 1 śruba,
- 1 ster,
- dziobowy ster strumieniowy: 1 x 588 kW (800 KM).
- Prędkość:
- maksymalna 25,5 węzła,
- eksploatacyjna: 23,3 węzła.
- Zasięg: 12.500 Mm.
- Ładownie:
- liczba ładowni: 5 (4 kontenerowe, 1 chłodzona),
- lokery: 2
- Zbiorniki na ładunki płynne: 2.
- Pojemność ładunkowa:
- ziarno: 30.337 m3,
- bele: 28.085 m3,
- ładunek płynny: 610 m3,
- ładunek chłodzony: 1.150 m3,
- kontenery 20`: 615 TEU (do 1989 r.) / 742 TEU (od 1989 r.),
- w ładowniach: 402 TEU (do 1989 r.) / 332 TEU (po 1989 r.),
- na pokładzie: 213 TEU (do 1989 r.) / 411 TEU (po 1989 r.),
- Urządzenia przeładunkowe (w 1989 w większości zdemontowane za wyjątkiem 2 bomów na dziobie i 2 bomów na rufie):
- 2 ciężkie bomy ładunkowe – 40 t. SWL,
- 8 bomów 10/5 t. SWL,
- 2 bomy 5/3 t. SWL.
- Załoga: 39 os. + 4 pasażerów.
* * *
Bibliografia:
- Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 – 2011, Wydawnictwo Porta-Mare,
- Jerzy Drzemczewski – Na śródziemnomorskim szlaku 1924 – 2008, Wydawnictwo Porta-Mare,
- Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz – Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948 – 1988, Ludzie Wydarzenia Liczby, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin 1989,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz