czwartek, 17 stycznia 2019

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 4 - semikontenerowce projektu B467


Semikontenerowce projektu B467 – seria trzech (z planowanych łącznie 4) jednostek, zbudowanych przez stocznię im Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne z Gdyni, z przeznaczeniem na linię australijską. Głównym projektantem serii był zespół pod kierownictwem mgr inż. Jana Gajdy.

Jednostki projektu B467

JÓZEF CONRAD KORZENIOWSKI (IMO: 7602651) – numer budowy: B467/1, położenie stępki: 01.06.1977, wodowany: 30.12.1977 (matka chrzestna Maria Sieradzan – dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku), zdanie 31.08.1978. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej wyruszył pod dowództwem kapitana Czesława Modzelewskiego,
  • w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
  • w styczniu 1991 roku zatrudniony w obsłudze serwisu POL-EAGLE-KOALA,
  • w marcu 1992 roku sprzedany izraelskiemu armatorowi Ofer Brothers i przemianowany na PETRA 1.
  • w 1994 roku przemianowany na EL CONDOR,
  • w 1995 roku ponowna zmiana nazwy, tym razem na DURBAN STAR,
  • w 1998 roku kolejna zmiana nazwy, tym razem na SINOKOR BUSAN,
  • w lipcu 2002 roku sprzedany na złom do chińskiej stoczni złomowej w Qingdao, otrzymując na ostatni rejs nową nazwę SILNIK.

Poniżej: zdjęcie m/s JÓZEF CONRAD KORZENIOWSKI, autor Pan Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/s JÓZEF CONRAD KORZENIOWSKI w Gdyni, autor zdjęcia Pan Janusz Uklejewski, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


ADAM MICKIEWICZ (IMO: 7602663) – numer budowy: B467/2, położenie stępki: 08.10.1977, wodowanie: 31.05.1978 (matka chrzestna: Seweryna Szmaglewska – pisarka), zdanie: 29.05.1979, podniesienie bandery: 06.06.1979. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej wyruszył pod dowództwem kapitana Romana Dubieli,
  • w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
  • 22 stycznia 1992 roku sprzedany izraelskiemu armatorowi Ofer Brothers i przemianowany na PELICAN,
  • w 1994 toku przemianowany na KENYA STAR,
  • na początku 1999 roku sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu.
  • 17 lutego 1999 roku wprowadzony na plażę, celem dokonania rozbiórki.

Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ 1979 rok, wodowanie, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ 1979 rok, autor Schiffsfotos Jensen, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, autor Pan Michael Grima, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ w Tilbury (Anglia) 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Savona (Włochy) 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Kanał Sueski 08.04.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Bell Bay (Tasmania) 11.05.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Kanał Sueski 02.06.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, reda Singapuru sierpień 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Fremantle (Australia) 19.08.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Sete (Francja) 18.09.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: autor w/w zdjęć za sterem jednostki, 1990 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s PELICAN ex ADAM MICKIEWICZ, autor nieznany, kolekcja Pana Sigismunda Lietki, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


GENERAŁ FR. KLEEBERG /planowana nazwa JULIUSZ SŁOWACKI/ (IMO: 7602675) – numer budowy: B467/3, położenie stępki: 01.09.1979, wodowanie: 31.03.1980 (matka chrzestna: Anna Kleeberg – synowa generała Franciszka Kleeberga), zdanie: 30.09.1980. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 1 października 1980 roku wyruszył w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej pod dowództwem kapitana Jerzego Raczkowskiego,
  • w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
  • w 1991 roku zatrudniony na linii północnoamerykańskiej,
  • w grudniu 1991 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na ROBIN,
  • w lipcu 1992 roku na redzie Singapuru zderzył się z masowcem BRAHMS (ex polski BRONISŁAW CZECH), który w następstwie tego doznał poważnych uszkodzeń,
  • w lipcu 1999 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem przeprowadzenia prac rozbiórkowych.

Poniżej: zdjęcie m/s GENERAŁ FR. KLEEBERG, autor Pan Sigismund Lietka, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcia m/s ROBIN i jego kapitana, autor Pan Roman Miciński, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 
 






 
ZBIGNIEW KRASIŃSKI – numer budowy: B467/4, ze względu na duże koszty eksploatacyjne już zbudowanych jednostek zamówienie na ostatnią z serii zostało anulowane.

*     *     *

Rysunek jednostki projektu B467, autor Jerzy Litwin, Pod Polską Banderą (75), Miesięcznik Morze.


*     *     * 

Dane techniczne:
  • Wyporność (GT / DWT):
    • JCK: 17.264 t. / 16.699 t.,
    • AM: 17.264 t. / 16.324 t.,
    • GFK: 17.264 t. / 16.432 t.
  • Wymiary (d. x s. x z.): 190,21 x 25,34 x 9,55 m.
  • Kadłub :
    • typ: pojedynczy, podwójne dno,
    • pokłady ciągłe: 2.
  • Napęd:
    • 2 x 18 cylindrowe średnioobrotwe silniki diesla: Zgoda-SEMT Pielstick 18PC3V-480 o łącznej mocy 24.288 kW (33.0000,
    • 1 śruba,
    • 1 ster,
    • dziobowy ster strumieniowy: 1 x 588 kW (800 KM).
  • Prędkość:
    • maksymalna 25,5 węzła,
    • eksploatacyjna: 23,3 węzła.
  • Zasięg: 12.500 Mm.
  • Ładownie:
    • liczba ładowni: 5 (4 kontenerowe, 1 chłodzona),
    • lokery: 2
  • Zbiorniki na ładunki płynne: 2.
  • Pojemność ładunkowa:
    • ziarno: 30.337 m3,
    • bele: 28.085 m3,
    • ładunek płynny: 610 m3,
    • ładunek chłodzony: 1.150 m3,
    • kontenery 20`: 615 TEU (do 1989 r.) / 742 TEU (od 1989 r.),
      • w ładowniach: 402 TEU (do 1989 r.) / 332 TEU (po 1989 r.),
      • na pokładzie: 213 TEU (do 1989 r.) / 411 TEU (po 1989 r.),
  • Urządzenia przeładunkowe (w 1989 w większości zdemontowane za wyjątkiem 2 bomów na dziobie i 2 bomów na rufie):
    • 2 ciężkie bomy ładunkowe – 40 t. SWL,
    • 8 bomów 10/5 t. SWL,
    • 2 bomy 5/3 t. SWL.
  • Załoga: 39 os. + 4 pasażerów.

 *     *     *

Bibliografia:
  • Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 – 2011, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Jerzy Drzemczewski – Na śródziemnomorskim szlaku 1924 – 2008, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz – Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948 – 1988, Ludzie Wydarzenia Liczby, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin 1989,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz