GROŃ (IMO , MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Polska) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka)
projektu ZB-400 zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na
zamówienie Centrali Produktów Naftowych – oddział w Gdańsku. Zbiornikowiec
przeznaczony do przewozu paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C
oraz zaopatrywania w paliwo dużych statków w portach jak i na redach. Na początku lat 90-tych sprzedany zagranicznemu armatorowi.
* *
*
GROŃ
(IMO , MMSI: ---, Call sign: ---, flag: Poland) – a project
ZB-400 fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in
Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Gdańsk. Tanker
designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying
in fuel large ships in ports as well on the roadsteads
Poniżej
zdjęcie zbiornikowca GROŃ, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below
photo of tanker GROŃ, author unknown, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie zbiornikowca GROŃ autorstwa Pana Waldemara Danielewicza,
kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below
photo of tanker GROŃ, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of
Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie zbiornikowca GROŃ autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker GROŃ, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie zbiornikowca GROŃ autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker GROŃ, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie zbiornikowca GROŃ, 02.08.1975 r., autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker GROŃ, 02.08.1975, author unknown, a collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge click on the photo).
NOSAL (IMO 7516929, MMSI: ---,
Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Polska) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka) projektu ZB-400
zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Centrali
Produktów Naftowych – oddział w Gdańsku. Zbiornikowiec przeznaczony do przewozu
paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C oraz zaopatrywania w paliwo
dużych statków w portach jak i na redach. W 1991 roku sprzedany zagranicznemu
armatorowi i przemianowany na SUNBEAM. W 2013 roku złomowany w duńskiej stoczni
złomowej w Grenaa.
* *
*
NOSAL (IMO 7516929, MMSI:
261000560, Call sign: SQHS, flag: Poland) – a project
ZB-400 fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in
Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Gdańsk. Tanker
designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying
in fuel large ships in ports as well on the roadsteads. In 1991, sold to a
foreign shipowner and renamed to SUNBEAM. In 2013, scrapped at the Danish
shipyard in Grenaa.
Poniżej
zdjęcie zbiornikowca NOSAL autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below
photo of tanker NOSAL, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
* *
*
Zbiornikowce projektu ZB-400 / Tankers project ZB-400:
- SACRO CUOR 1 ex SIDDISEN ex BORGTANK ex SMEREK (IMO: 7438115) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB400/1, data zdania / delivery date: ---, status: w służbie / in service,
- GROŃ (IMO: ) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB400/2, data zdania / delivery date: ---, status: w służbie / in service,
- TULENOVO 2 ex GASTRADER 2 ex CLASO ex SZRENICA (IMO: 7516917) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB400/3, data zdania / delivery date: 01.04.1975, status: w służbie / in service,
- SUNBEAM ex NOSAL (IMO: 7516929) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB400/4, data zdania / delivery date: ---, status: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013.
*
* *
Dane
techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (GT / DWT): 341 t. / 419 t.,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 43,37 x 8.10 x 3,0 m,
- Kadłub / Hull:
- materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
- pokłady ciągłe / continious decks: 1,
- Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
- 1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: SKL 6NVD-36A-1 o mocy / with power 315 kW (428 KM / HP),
- śruba / propeller: 1,
- Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots,
- Zbiorniki ładunkowe / Cargo tanks:
- liczba zbiorników / tanks numer: 7,
- pojemność zbiorników / tanks capacites: 446 m3,
- Załoga / Crew: 2 x 7 os. / pers.
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
- www.fleetmon.com
- https://www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/rejestry-statkow-jachtow-lodzi.html
- https://lk.rs-class.org/regbook/regbookVessel
- Morze – „Pod Polską Banderą (68),
- Leszczyński Ryszard – Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz