Masowce projektu B470 – łącznie 10 jednostek zbudowanych w dwóch seriach przez Stocznię imienia Komuny Paryskiej w Gdyni na podstawie projektu autorstwa: mgr inż. Edwarda Lorka, inż. Zbigniewa Sankowskiego, mgr inż. Zygmunta Śliwińskiego oraz mgr inż. Antoni Tyca (Biuro Projektowo – Konstrukcyjne Stoczni im. Komuny Paryskiej Gdyni). Pierwsza seria licząca siedem jednostek powstała w latach 1966 - 1970 na zamówienie radzieckiego przedsiębiorstwa Sudoimport dla radzieckich armatorów. Druga seria będąca kontynuacja pierwszej, licząca trzy jednostka powstała w latach 1970 - 1972 na zamówienie polskiego armatora Polska Żegluga Morska,
I. Jednostki projektu B470/I:
ZVENIOGOROD (IMO: 6910623, bandera: ZSSR/Rosja) – położenie stępki: 10.10.1966, wodowanie: 04.08.1967 (matka chrzestna Pani Maria Jałoszyńska), zdanie: 28.12.1967, armator: Murmansk Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- w 2000 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na VENIGO (bandera Honduras),
- 8 lutego 2001 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZVENIOGOROD, Gdynia, źródło: zbiory Krzysztofa Stefańskiego (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZVENIOGOROD, Gdynia, source: collection of Krzysztof Stefański archives (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZVENIOGOROD, Vlissingen, autor Joerg Seyler, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZVENIOGOROD, Vlissingen, author: Joerg Seyler, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).
ZAPOROZHYE (IMO: 6910609, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 15.04.1967, wodowanie: 30.03.1968 (matka chrzestna Pani Henryka Górecka), zdanie: 30.06.1968, armator: Azov Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
- sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Malvi Shipbreaking Company, 28 grudnia 1996 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom.
ZARACHENSK (IMO: 6910611, bandera: ZSSR/Rosja) – położenie stępki: 09.08.1967, wodowanie: 31.05.1968 (matka chrzestna Pani Eugenia Fetter), zdanie: 23.09.1968, armator: Murmansk Shipping Cmpany. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- 16 marca 2009 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom
ZLATOUST (IMO: 6912970, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 16.05.1968, wodowanie: 05.03.1969 (matka chrzestna Pani Wanda Błażyńska), zdanie: 30.06.1969, armator: Azov Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
- sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Mahavir Shipbreaking Company, 20 stycznia 1999 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZLATOUST, autor Rene Beauchamp, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZLATOUST, author: Rene Beauchamp, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).
ZAKARPATYE (IMO: 6922080, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 05.09.1968, wodowanie: 04.08.1969 (matka chrzestna Pani Urszula Sipińska), zdanie: 30.09.1969, armator: Azov Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
- w 1998 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na HOLYSEA (bandera: Belize),
- w 2000 roku ponowna sprzedaż i zmiana nazwy na SVYATAYA MARIA (bandera: Belize),
- sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Ajay Aloycast, w styczniu 2003 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZAKARPATYE, matka chrzestna Pani Urszula Sipinska, Gdynia, źródło: zbiory Krzysztofa Stefańskiego (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZAKARPATYE, godmother Mrs. Urszula Sipińska, Gdynia, source: collection of Krzysztof Stefański archives (to enlarge, click on the photo).
ZADONSK (IMO: 7015688, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 09.08.1969, wodowanie: 05.02.1970 (matka chrzestna Pani Wacława Piętek), zdanie: 30.06.1972, armator: Black Sea Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
- w 1996 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na P STAR (bandera: Malta),
- w styczniu 2001 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alanagu celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZADONSK, autor Fred Miller II, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZADONSK, author: Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).
ZORINSK (IMO: 7029055, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 25.11.1969, wodowanie: 03.09.1970 (matka chrzestna Pani Anna Sokół), zdanie: 24.11.1970, armator: Black Sea Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
- w 1996 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na V STAR (bandera: Saint Vincent i Grenadyny),
- sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Mahadev Steel, 28 maja 1997 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom.
Poniżej: V STAR ex ZORINSK, autor Yvon Perhoc, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: V STAR ex ZORINSK, author: Yvon Perhoc, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).
II. Jednostki projektu B470/II:
ZIEMIA KRAKOWSKA (IMO 7111949, sygnał wywoławczy: SQBL) – numer budowy B470/II/8, położenie stępki: 05.09.1970, wodowanie: 03.04.1971 (matka chrzestna Pani Janina Hnałowicz), data zdania: 25.08.1972. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- pierwsza podróż z węglem do Włoch (kapitan Marian Ostap,
- 1 lutego 1974 roku w trakcie rejsu pod ładunkiem statek wszedł na mieliznę w Wielkim Bełcie, z której to po częściowym rozładunku oraz pomocy jednostek PRO - ŚWIATOWID, ROSOMAK, TUMAK i KRAB w dniu 12 lutego udało się go ściągnąć,
- w lipcu 1976 roku ukończył podróż dookoła świata (Świnoujście – Nagoja – Vancouver – Santos (via Kanał Panamski) – Tubarao – Polska),
- w kwietniu 1996 roku zderzył się w Świnoujściu z dwiema barkami i masowcem BEŁCHATÓW,
- 11 czerwca 1998 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.
ZIEMIA LUBELSKA (IMO 7111951, sygnał wywoławczy: SQBS) – numer budowy B470/II/9, położenie stępki: 06.09.1970, wodowanie: 08.05.1971 (matka chrzestna Pani Władysława Wojtowicz) data zdania: 26.10.1972, ważniejsze wydarzenia z życia jednostki:
- pierwszy rejs z węglem do Włoch,
- w marcu 1978 roku na skutek awarii mechanicznej unieruchomiony w rejonie norweskiego portu Ålesund, przed zdryfowaniem na skały uratowało jednostkę przybycie masowca ROLNIK, który wziął ja na hol, po przekazaniu holu holownikom KORAL i SWAROŻYC jednostka została doprowadzona do Szczecina,
- w marcu 1998 roku wprowadzony na plażę w pakistańskim Gadani celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZIEMIA LUBELSKA, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA LUBELSKA, autor Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE / ZAGLEBIE MIEDZIOWE (IMO: 7119496, sygnał wywoławczy: SQBO / V7AR6) – numer budowy B470/II/10, położenie stępki: 20.06.1971 (planowana nazwa ZIEMIA BIAŁOSTOCKA), wodowanie: 31.07.1971 (matka chrzestna: Pani Janina Durko), data zdania: 21.12.1971, ważniejsze wydarzenia z życia jednostki:
- pierwszy rejs do Włoch i Maroko (kapitan Marek Chełkowski),
- w lutym 1979 roku na redzie Gdańska doszło do wybuchu w zbiornikach balastowych, który uszkodził poszycie statku,
- 19 grudnia 1995 roku wniesiony aportem do spółki zależnej PŻM – Steampol Ltd., zmieniając banderę na Wyspy Marshalla a nazwę na ZAGLEBIE MIEDZIOWE,
- 22 lipca 1998 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE, autor nieznany, kolekcja własna (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE, autor unknown, own collection (to enlarge, click on the photo).
Poniżej:
ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE, 06.05.1986, autor: Krzysztof Brzoza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE 08.05.1986, autor: Krzysztof Brzoza, collection of Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
* * *
Rysunek jednostki projektu B470, źródło (patrz bibliografia [1]) / Drawing of the unit project B470 (source: see bibliography [1])
* * *
Dane techniczne/Technical data:
- Wyporność / Displacemet: GT: 16.027 t. / DWT: 23.785 t.,
- Wymiary (d x sz. z) /Dimensions (l x b x d): 187,20 x 22,80 x 9,80 m,
- Kadłub / Hull:
- typ: pojedynczy/ single hull,
- materiał / material: stal / steel,
- Napęd / Propulsion:
- 1 dwusuwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 6RD76 o mocy / with power: 9.600 kW (11.800 KM / HP),
- śruba / propeller: 1,
- ster / rudder: 1;
- Prędkość / Speed: 15,2 w / kn/,
- Ładownie / Holds:
- liczba ładowni / numer of cargo holds: 7,
- typ / type: samotrymujące / self-trimming,
- pojemność ładowni / holds capacity: 29.725 m3 (ziarno / grain), 29.702 m3 (bele / bale)
- Luki / Hatches:
- liczba luków / number of hatches: 7,
- wymiary luków / hatch dimensions: 8,5 x 11,9 m, 11,4 x 11,9 m, 14,3 x 11,9 m, 17,2 x 11,9 m, 21,4 x 11,9 m, 14,3 x 11,9 m, 8,5 x 11,9 m,
- typ / type: single-pull MacGregor,
- Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment: brak / none,
- Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
- balast / ballast: 9.526,9 cu.m. (ZIEMIA KRAKOWSKA) ~ 9.653,7 cu.m. (ZIEMIA LUBELSKA),
- paliwo / fuel: 1.804,7 t. (ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE) ~ 2.061 t. (ZIEMIA KRAKOWSKA),
- Załoga / Crew: 39 os. / pers.,
- Pasażerowie / Passengers: 5 os. / pers.
* * *
Bibliografia / Bibliography:
- Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta-Mare,
- Fleet List Polska Żegluga Morska Polish Steamship Company, 1951 - 1991 40 years Polish Steamship Company, Agpol 1991,
- Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 -1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie [1].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz