wtorek, 20 listopada 2018

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 2 - Pożegnanie barki DN143

W dniu dzisiejszym na holu pełnomorskiego holownika FAIRPLAY 33 port w Gdyni opuścił jeden z jej charakterystycznych obiektów pływających ostatnich lat – cumująca przy nabrzeżu kutrowym w basenie prezydenta barka DN143, która w podróż do tureckiego portu Yalova wyruszyła pod nową nazwą KARADENIZ POWERSHIP OSMAN BEY. W operacji odcumowania i wyprowadzenia barki na redę asystowały dwa holowniki FAIRPLAY VII i FAIRPLAY 26.
Nabywcą barki jest Karadeniz Holding (jego początki sięgają 1948 roku, zaś jego założycielem jest Rauf Osman Karadeniz), który skupia w swoim składzie przedsiębiorstwa z branży finansów, budownictwa okrętowego, nieruchomości oraz energetyki. I to właśnie dla ostatniej z branż – energetyki, reprezentowanej przez wchodzącą w skład holdingu firmę Karpowership została zakupiona barka z myślą jej konwersji na pływającą elektrownię.

KARADENIZ POWERSHIP OSMAN BEY ex DN143 barka stalowa, zbudowana w 2007 roku w Chinach jako SAINTY 6 (data zdania 21.11.2007 r.) wymiary (d x sz. x z): 135,8  x 42 x 5.5 m, wyporność: 12.575 GT / 26.796,7 DWT do czasu odstawienia na sznurek w Gdyni zatrudniona w przemyśle offshore. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że u nabywcy barki pływa już bliźniacza jednostka – KARADENIZ AYSEGUL SULTAN ex SAINTY 7, która pełni rolę pływającej elektrowni o mocy 235 MW (obecne miejsce operowania Ghana).

FAIRPLAY 33 (IMO: 9476006, MMSI: 305356000) – holownik pełnomorski, zbudowany w 2011 roku przez rumuńską stocznię Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. jako AEOLUS.  W kwietniu 2011 roku holownik, który w międzyczasie pływał już pod nazwą TRITON COMMANDER  zakupiony został przez niemieckiego armatora Fairplay BV, otrzymując nazwę FAIRPLAY 33.
Dane techniczne:
  • wyporność: 1.374 GT/ 1.000 DWT;
  • wymiary (d x sz x z): 48,80 x 13,80 x 6,20 m;
  • napęd:
    • 2 silniki diesla MAN STX 6L32/40 każdy o mocy 3.000 kW;
    • 2 śruby;
  • Prędkość: 16 węzłów;
  • uciąg na palu: 103 tony;
  • wyposażenie holownicze:
    • dwubębnowa (w układzie kaskadowym) wciągarka holownicza Hatlapa AH 1000.
*     *     *

Poniżej zdjęcia z operacji  wyprowadzenia barki na redę Gdyni autorstwa Pana Andrzeja Patro.

 I. Ostatnie chwile barki w Gdyni.





II. Zestaw holowniczy w komplecie.



III. Wykonawca operacji holowania barki holownik pełnomorski  FAIRPLAY 33.



IV. Ostatnie przygotowania barki do operacji holowania.




V. W fazie opuszczania portu w Gdyni zestaw holowniczy wsparły holowniki portowe FAIRPLAY VII i FAIRPLAY 26.









VI. Zestaw holowniczy plus dwa holowniki portowe kierują się w stronę południowego wyjścia z Gdyni.


















 


 

 























*     *     * 

Bibliografia:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz