W dniu
dzisiejszym na holu pełnomorskiego holownika FAIRPLAY 33 port w Gdyni opuścił
jeden z jej charakterystycznych obiektów pływających ostatnich lat – cumująca
przy nabrzeżu kutrowym w basenie prezydenta barka DN143, która w podróż do
tureckiego portu Yalova wyruszyła pod nową nazwą KARADENIZ POWERSHIP OSMAN BEY. W
operacji odcumowania i wyprowadzenia barki na redę asystowały dwa holowniki
FAIRPLAY VII i FAIRPLAY 26.
Nabywcą barki
jest Karadeniz Holding (jego początki sięgają 1948 roku, zaś jego założycielem
jest Rauf Osman Karadeniz), który skupia w swoim składzie przedsiębiorstwa z
branży finansów, budownictwa okrętowego, nieruchomości oraz energetyki. I to
właśnie dla ostatniej z branż – energetyki, reprezentowanej przez wchodzącą w
skład holdingu firmę Karpowership została zakupiona barka z myślą jej konwersji
na pływającą elektrownię.
KARADENIZ POWERSHIP OSMAN BEY ex DN143 – barka stalowa,
zbudowana w 2007 roku w Chinach jako SAINTY 6 (data zdania 21.11.2007 r.) –
wymiary (d x sz. x z): 135,8 x 42 x 5.5 m, wyporność: 12.575 GT /
26.796,7 DWT – do czasu odstawienia na sznurek w Gdyni zatrudniona w przemyśle offshore.
Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że u nabywcy barki pływa już bliźniacza jednostka
– KARADENIZ AYSEGUL SULTAN ex SAINTY 7, która pełni rolę pływającej elektrowni o
mocy 235 MW (obecne miejsce operowania Ghana).
FAIRPLAY 33 (IMO: 9476006, MMSI: 305356000) – holownik pełnomorski,
zbudowany w 2011 roku przez rumuńską stocznię Daewoo Mangalia Heavy Industries
S.A. jako AEOLUS. W kwietniu 2011 roku
holownik, który w międzyczasie pływał już pod nazwą TRITON COMMANDER
zakupiony został przez niemieckiego armatora Fairplay BV, otrzymując nazwę FAIRPLAY
33.
Dane techniczne:
- wyporność: 1.374 GT/ 1.000 DWT;
- wymiary (d x sz x z): 48,80 x 13,80 x 6,20 m;
- napęd:
- 2 silniki diesla MAN STX 6L32/40 każdy o mocy 3.000 kW;
- 2 śruby;
- Prędkość: 16 węzłów;
- uciąg na palu: 103 tony;
- wyposażenie holownicze:
- dwubębnowa (w układzie kaskadowym) wciągarka holownicza Hatlapa AH 1000.
* * *
Poniżej zdjęcia z operacji
wyprowadzenia barki na redę Gdyni autorstwa Pana Andrzeja Patro.
I. Ostatnie chwile barki w Gdyni.
II. Zestaw holowniczy w komplecie.
III. Wykonawca operacji holowania barki holownik pełnomorski FAIRPLAY 33.
IV. Ostatnie przygotowania barki do operacji holowania.
V. W fazie opuszczania portu w Gdyni zestaw holowniczy wsparły holowniki portowe FAIRPLAY VII i FAIRPLAY 26.
VI. Zestaw holowniczy plus dwa holowniki portowe kierują się w stronę południowego wyjścia z Gdyni.
* * *
Bibliografia:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz