AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310,
Sygnał wywoławczy: SQMD) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego
typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo –
Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię
Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później
Szczecin - Świnoujście Port Authority). W 1991 nowym armatorem jednostki
zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W lipcu 2012 roku
ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęty przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH
& Co. KG, Cuxhafen-Rostok. Obecnie armatorem holownika jest Otto Wulf GmbH
& Co. KG, Cuxhafen-Rostok zaś jego operatorem Zakład Usług Żeglugowych Sp.
z o. o., Szczecin. Z ważniejszych wydarzeń
z życia jednostki warto wspomnieć o:
- grudzień 1986 - asystowanie na Bałtyku zespołowi holowniczemu PERKUN - POSEJDON, który prowadził na holu z Blexen (RFN) do Gdańska dok pływający o nośności 33.000 ton.
 
*     *     *
AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310,
Sygnał wywoławczy: SQMD) – a modified
type H 2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of
Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia
for the Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority).
In 1991 the new owner of the unit was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in
Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf
GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock, but the operator of the unit is still
Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin.  Of the
more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
- December 1986 - assisting in the Baltic Sea the tow team PERKUN - POSEJDON, who towing a floating dock with carrying capacity of 3.000 tons from Blexen (FRD) to Gdansk.
 
*     
*      *
| 
   
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs: 
 | 
 |||
| 
   
Nazwa /
  Name 
 | 
  
   
Numer
  stoczniowy / Yard number: 
 | 
  
   
Rok budowy / Year of build 
 | 
  
   
Los /
  Fate: 
 | 
 
| 
   
AJAKS / AMBRUS 
 | 
  
   
H2500/1 
 | 
  
   
12.1974 
 | 
  
   
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
  użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service  
 | 
 
| 
   
ARES 
 | 
  
   
H2500/2 
 | 
  
   
04.1976 
 | 
  
   07/08.2020 pocięty na złom w
  Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk 
 | 
 
| 
   
ATLANT 
 | 
  
   
H2500/3 
 | 
  
   
05.1977 
 | 
  
   
w służbie / in service 
 | 
 
| 
   
ARGUS 
 | 
  
   
H2500/4 
 | 
  
   
1978 
 | 
  
   
w służbie / in service 
 | 
 
| 
   
ODYS 
 | 
  
   
H2500/5 
 | 
  
   
02.1980 
 | 
  
   
w służbie / in service 
 | 
 
| 
   
ODYSEUSZ /  
ODISSEY  | 
  
   
H2500/6 
 | 
  
   
1980 
 | 
  
   
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner 
 | 
 
| 
   
AGIS 
 | 
  
   
H2500/7 
 | 
  
   
03.1981 
 | 
  
   
w służbie / in service 
 | 
 
| 
   
ARGO /  VARGO 
 | 
  
   
H2500/8 
 | 
  
   
1981 
 | 
  
   07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
  użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service  
 | 
 
| 
   
AMON 
 | 
  
   
H2500/9 
 | 
  
   
01.1982 
 | 
  
   
w służbie / in service 
 | 
 
| 
   
ARION 
 | 
  
   
H2500/10 
 | 
  
   
06.1982 
 | 
  
   
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
  Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
  2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga  
 | 
 
*     
*      *
| 
   
Dane techniczne / Technical data: 
 | 
 |
| 
   
Wyporność (pełna) / Displacement
  (full): 
 | 
  
   
335
  ton / tons 
 | 
 
| 
   
Wymiary
  (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 
 | 
  
   
35,34
  x 9,33 x 3,84 m 
 | 
 
| 
   
Kadłub / Hull: 
 | 
  
   
typ / type: pojedynczy /single 
 | 
 
| 
   
materiał / material: stal / steel 
 | 
 |
| 
   
ilość pokładów / deck number: 1 
 | 
 |
| 
   
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
  (Material): 
 | 
  
   
hydroaluminium 
 | 
 
| 
   
Napęd (spalinowy) / Propulsion
  (diesel): 
 | 
  
   
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
  H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP 
 | 
 
| 
   
1 śruba nastawna / 1 CPP 
 | 
 |
| 
   
Prędkość / Speed: 
 | 
  
   
13,8 węzła / knots 
 | 
 
| 
   
Wyposażenie holownicze / Towing
  equipment: 
 | 
  
   
automatyczna wciągarka holownicza typu:
  Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
  winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm 
 | 
 
| 
   
1 hak holowniczy / 1 towing hook 
 | 
 |
| 
   
Uciąg / Bollard pull: 
 | 
  
   
30 t. 
 | 
 
| 
   
Wyposażenie
  kotwiczne / Anchor equipment: 
 | 
  
   
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
  elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
  electric wind lass 
 | 
 
| 
   
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
  & salvage equipment: 
 | 
  
   
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
  pump with a capacity: 100 t/h 
 | 
 
| 
   
1 umieszczone na sterówce działko wodne
  / 1 water cannon placed on a wheelhouse  
 | 
 |
| 
   
2
  pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
  of 400 t/h and70 t/h 
 | 
 |
| 
   
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
  Navigation & rescue equipment: 
 | 
  
   
2 radary/
  2 radars 
 | 
 
| 
   
echosonda / echosounder 
 | 
 |
| 
   
kompas magnetyczny / magnetic compass 
 | 
 |
| 
   
odbiorniki
  Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers 
 | 
 |
| 
   
AIS 
 | 
 |
| 
   
pławy EPIRB i SART / EPIRB
  & SART buoys  
 | 
 |
| 
   
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
  osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons 
 | 
 |
| 
   
kamizelki ratunkowe / life jackets 
 | 
 |
| 
   
Pojemność zbiorników / Tanks
  capacities: 
 | 
  
   
paliwo / fuel: 87 t. 
 | 
 
| 
   
woda / water: 24 t. 
 | 
 |
| 
   
Załoga / Crew: 
 | 
  
   
5/7 os. / pers. 
 | 
 
*     
*      *
| 
   
Bibliografia / Bibliography: 
 | 
 
| 
   
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet 
 | 
 
| 
   
Danielewicz Waldemar – Polskie
  Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare 
 | 
 
| 
   
PRS 2013 
 | 
 
*      *      *
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Gdynia 13.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos of the tug Gdynia 13.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Świnoujście 08.04.2010 r.  (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos tug AMON, Świnoujście 08.04.2010 r. (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Szczecin 08.07.2012 r.  (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos tug AMON, Szczecin 08.07.2012 r. (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON i ARION, Szczecin 09.09.2017 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos of the tug AMON & ARION, Szczecin 09.09.2017 r., made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Gdynia 08.04.2018 (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos tug AMON, Gdynia 08.04.2018 (to enlarge click on the photo).







Brak komentarzy:
Prześlij komentarz