AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310,
Sygnał wywoławczy: SQMD) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego
typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo –
Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię
Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później
Szczecin - Świnoujście Port Authority). W 1991 nowym armatorem jednostki
zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W lipcu 2012 roku
ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęty przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH
& Co. KG, Cuxhafen-Rostok. Obecnie armatorem holownika jest Otto Wulf GmbH
& Co. KG, Cuxhafen-Rostok zaś jego operatorem Zakład Usług Żeglugowych Sp.
z o. o., Szczecin. Z ważniejszych wydarzeń
z życia jednostki warto wspomnieć o:
- grudzień 1986 - asystowanie na Bałtyku zespołowi holowniczemu PERKUN - POSEJDON, który prowadził na holu z Blexen (RFN) do Gdańska dok pływający o nośności 33.000 ton.
* * *
AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310,
Sygnał wywoławczy: SQMD) – a modified
type H 2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of
Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia
for the Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority).
In 1991 the new owner of the unit was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in
Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf
GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock, but the operator of the unit is still
Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin. Of the
more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
- December 1986 - assisting in the Baltic Sea the tow team PERKUN - POSEJDON, who towing a floating dock with carrying capacity of 3.000 tons from Blexen (FRD) to Gdansk.
*
* *
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
|
|||
Nazwa /
Name
|
Numer
stoczniowy / Yard number:
|
Rok budowy / Year of build
|
Los /
Fate:
|
AJAKS / AMBRUS
|
H2500/1
|
12.1974
|
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
|
ARES
|
H2500/2
|
04.1976
|
07/08.2020 pocięty na złom w
Gdańsku / 07/08.2020 scrapped in Gdansk
|
ATLANT
|
H2500/3
|
05.1977
|
w służbie / in service
|
ARGUS
|
H2500/4
|
1978
|
w służbie / in service
|
ODYS
|
H2500/5
|
02.1980
|
w służbie / in service
|
ODYSEUSZ /
ODISSEY |
H2500/6
|
1980
|
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
|
AGIS
|
H2500/7
|
03.1981
|
w służbie / in service
|
ARGO / VARGO
|
H2500/8
|
1981
|
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
|
AMON
|
H2500/9
|
01.1982
|
w służbie / in service
|
ARION
|
H2500/10
|
06.1982
|
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność (pełna) / Displacement
(full):
|
335
ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
35,34
x 9,33 x 3,84 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: pojedynczy /single
|
materiał / material: stal / steel
|
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
(Material):
|
hydroaluminium
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion
(diesel):
|
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
|
1 śruba nastawna / 1 CPP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,8 węzła / knots
|
Wyposażenie holownicze / Towing
equipment:
|
automatyczna wciągarka holownicza typu:
Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
|
1 hak holowniczy / 1 towing hook
|
|
Uciąg / Bollard pull:
|
30 t.
|
Wyposażenie
kotwiczne / Anchor equipment:
|
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
electric wind lass
|
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
& salvage equipment:
|
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
pump with a capacity: 100 t/h
|
1 umieszczone na sterówce działko wodne
/ 1 water cannon placed on a wheelhouse
|
|
2
pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
of 400 t/h and70 t/h
|
|
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
Navigation & rescue equipment:
|
2 radary/
2 radars
|
echosonda / echosounder
|
|
kompas magnetyczny / magnetic compass
|
|
odbiorniki
Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
|
|
AIS
|
|
pławy EPIRB i SART / EPIRB
& SART buoys
|
|
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
|
|
kamizelki ratunkowe / life jackets
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 87 t.
|
woda / water: 24 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
5/7 os. / pers.
|
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
|
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
|
Danielewicz Waldemar – Polskie
Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
|
PRS 2013
|
* * *
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Gdynia 13.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos of the tug Gdynia 13.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Świnoujście 08.04.2010 r. (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos tug AMON, Świnoujście 08.04.2010 r. (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Szczecin 08.07.2012 r. (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos tug AMON, Szczecin 08.07.2012 r. (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON i ARION, Szczecin 09.09.2017 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos of the tug AMON & ARION, Szczecin 09.09.2017 r., made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika AMON, Gdynia 08.04.2018 (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie) / Below photos tug AMON, Gdynia 08.04.2018 (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz