Pojazdowce
kontenerowe B488 – seria pięciu jednostek zbudowanych przez Stocznię imienia Komuny
Paryskiej w Gdyni dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne w ramach
programu modernizacji tonażu na linii śródziemnomorskiej (podpisanie kontraktu
na budowę serii miało miejsce w dniu 29 grudnia 1982 roku). Projektantami serii
byli: mgr inż. Wojciech Żychski, inż. Błażej Smoliński i inż. Edmund Piór. Statki projektu B488 przystosowane są
do przewozu platform tocznych, naczep i zestawów drogowych, pojazdów specjalistycznych,
kontenerów, drobnicy paletyzowanej oraz ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
Jednostki
projektu B488.
ŻERAŃ (IMO 8302272,
sygnał wywoławczy: SQNX / 9HHJ5) – numer budowy B488/1, położenie
stępki: 14.08.1984, wodowanie: 30.06.1986 (matka chrzestna Pani Irena
Stefanicka – pracownik Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu), data zdania: 07.08.1987.
Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- pierwszy rejs z ładunkiem w zastępstwie za remontowany statek INOWROCŁAW do portów brytyjskich Purfleet i Midlesbrough,
- 19 września 1987 roku pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Krzysztof Burtowy), odwiedzono porty: Hamburg, Antwerpia, La Valetta, Latakia, Limassol, Aleksandria,
- w grudniu 1990 roku kolizja na redzie cypryjskiego portu Limassol z panamskim statkiem PRIME VENTURE, w wyniku której statek odniósł uszkodzenia,
- od 18 grudnia 1990 roku w czarterze US Military and Sealift Command, podczas którego przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie armii amerykańskiej, biorącej udział w konflikcie w Zatoce Perskiej (kapitan Marek Dela) – długość czarteru 242 dni,
- w maju 1992 roku w czarterze francuskiego armatora CMA obsługiwał linię Latakia – Aleksandria – Damietta,
- 26 lipca 1996 roku sprzedany spółce zależnej PLO – POL-Levant,
- w 2000 roku w związku ze zmianą bandery, zmianie uległa też nazwa jednostki na ZERAN,
- w 2000 roku w swojej podróży nr 69 przewiózł sprzęt wojskowy z greckiego portu Saloniki do niemieckiego portu Cuxhafen,
- we wrześniu 2001 roku przewiózł ze Szczecina do włoskiego portu Ravenna sprzęt kontyngentu wojsk włoskich, które wzięły udział w manewrach na poligonie w Wicku,
- w okresie wrzesień 2002 – 31 grudzień 2003 w czarterze firmy Seawheel,
- od sierpnia 2004 roku w czarterze SOL, w ramach którego przewoził do Iraku sprzęt oraz wyposażenie armii włoskiej,
- przez cały 2005 rok w time-czarterze, w trakcie którego wykorzystywany był głównie do przewozu sprzętu wojskowego,
- we wrześniu 2006 roku wyczarterowany na okres kliku tygodni firmie Fast Lines,
- czerwiec – lipiec 2007 rok w czarterze Fjord Line, dla którego pływał na linii Hanstholm – Egersund,
- w okresie luty – lipiec 2009 rok, na czas remontu bliźniaczej jednostki WLOCLAWEK w czarterze kanadyjskich sił zbrojnych,
- w 2012 roku wyczarterowany włoskiemu armatorowi Ignazio Messina.
- lipiec 2020 sprzedany Dag Pte Ltd. z Singapuru i przemianowany na HEYMA (armator zarządzający Erk Shipping & Trading Co. Ltd.).
- 3 października 2020 wprowadzony na plażę w Chittagong (Bangladesz) celem pocięcia na złom.
Poniżej: ŻERAŃ
– La Valetta, Malta, autor Pan Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ŻERAŃ – La Valetta, Malta, author
Mr. Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the
photo).
Poniżej: ŻERAŃ,
autor Pan Ralf Gierke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie ) / Below: ŻERAŃ, author Mr. Ralf Gierke, collection of Mr. Andrzej
Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN
– 24.12.2013 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 24.12.2013, author
Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the
photo).
Poniżej: ZERAN – 13.06.2014 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 13.06.2014, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – 27.07.2014 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 27.07.2014, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – Salerno 03.02.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – Salerno 03.02.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – 19.09.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 19.09.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – 30.10.2018 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 30.10.2018, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – Tunezja, 30.10.2018, autor Pan Zbigniew Jurga, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – Tunisia 30.10.2018, author Mr. Zbigniew Jurga, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – 13.06.2014 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 13.06.2014, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – 27.07.2014 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 27.07.2014, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – Salerno 03.02.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – Salerno 03.02.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – 19.09.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 19.09.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – 30.10.2018 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 30.10.2018, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: ZERAN – Tunezja, 30.10.2018, autor Pan Zbigniew Jurga, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – Tunisia 30.10.2018, author Mr. Zbigniew Jurga, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
TYCHY (IMO 7111951,
sygnał wywoławczy: S??? /???? / 3FDH5) – numer budowy B488/2, położenie
stępki: 20.09.1985, wodowanie: 27.09.1986 (matka chrzestna Pani Halina Koterba
– nauczycielka, starszy wizytator w Wydziale Oświaty Urzędu Miejskiego w
Tychach), data zdania: 12.01.1988. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- 15 stycznia 1988 roku uroczyście wcielony do służby, dzień później wyruszył w swój pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Mirosław Proskurnicki), odwiedzono porty: Hamburg, Antwerpia, Limassol, Latakia, Mersin, Aleksandria,
- w marciu 1992 roku na okres 10 miesięcy wyczarterowany francuskiemu armatorowi CMA, który to po zmianie nazwy na VILLE DE LATTAQUIE zatrudnił go na linii Damietta – Aleksandria – Lattakia (w okresie czarteru statkiem dowodziło trzech kapitanów: Krzysztof Burtowy, Wacław Sołtys oraz Mirosław Proskurnicki),
- w styczniu 1993 roku w związku z zakończeniem czarteru powrócił do pierwotnej nazwy TYCHY,
- 30 kwietnia 1993 roku wyczarterowany spółce POL-Levant,
- w czerwcu 1993 roku na Morzu Śródziemnym uratował dwuosobową załogę dryfującej, uszkodzonej łodzi motorowej,
- w styczniu 1995 roku na Morzu Śródziemnym asystował walczącemu z pożarem semikontenerowcowi ZIM ANGLIA (dawny BOLESŁAW RUMIŃSKI),
- 31 lipca 1995 roku podczas postoju w Bejrucie na pokładzie miała miejsce ceremonia odznaczenia Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP Pana Georgesa Abouhamada przez Charge d`Affaires Amabasady RP Pana Jana Kowalskiego,
- 17 marca 1999 roku podczas postoju w podlondyńskim porcie Sheerness, w związku z długami zbankrutowanej spółki PLO – POL-Atlantic obłożony aresztem a trzy miesiące później sprzedany na licytacji Grupie Evege (wieloletni partner PLO), która to z kolei wyczarterowała go spółce POL-Levant,
- 19 czerwca 1999 roku wyruszył z Gdyni w swój pierwszy rejs w barwach nowego właściciela (kapitan Michał Damulewicz),
- w 2000 roku w swojej podróży nr 62 przewiózł sprzęt misji wojskowej ONZ z chorwackiego portu Ploce do szwedzkiego portu Sodertalie,
- w marcu 2001 roku w swojej podróży nr 69 przewiózł sprzęt wojskowy z włoskiego portu Civitavecchia do litewskiego portu Kłajpeda,
- w 2001 roku po raz drugi przewiózł sprzęt wojskowy, tym razem ze szwedzkiego portu Sodertalie do libańskiego portu Bejrut,
- styczeń – wrzesień 2002 rok wyczarterowany firmie Seawheel, dla której obsługiwał linie: Rotterdam – Killingholme a następnie Esbjerg – Killingholme,
- 4 luty – 18 sierpnia 2003 rok w czarterze Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie brytyjskiej armii walczącej w Iraku,
- w 2004 roku przewiózł z ukraińskiego portu Oktryabrsk do kuwejckiego portu Shuaiba i z powrotem sprzęt armii ukraińskiej,
- w styczniu 2005 roku w swojej podróży nr 86, przewiózł w obu kierunkach sprzęt wojskowy między włoskimi portami Savona, Salerno, Ravena i Citavecchia a kuwejckim portem Shuaiba,
- we wrześniu 2005 roku przewiózł sprzęt wojskowy z greckiego portu Saloniki do fińskiego portu Rauma,
- w 2005 roku właścicielem statku zostaje grecka spółka Niver Lines Shipping, zaś czarterującym wciąż pozostaje POL-Levant,
- w 2006 roku na okres pięciu lat wyczarterowany algierskiemu armatorowi CNAN,
- 11 października 2011 roku po zakończeniu czarteru ponownie w gestii POL-Levant,
- 23 listopada 2011 roku nowym właścicielem zostaje panamska spółka Maritime Operations Inc.,
- 21 lipca 2015 roku w trakcie kontroli celników na stojącym w greckim porcie Kieratsini statku wykryto nielegalny transport sprzętu wojskowego (16 transporterów opancerzonych),
- pod koniec 2016 roku sprzedany na złom przez ostatniego właściciela statku spółkę Reefer & General Shipmanagement z Grecji,
- 15 stycznia 2017 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu (stanowisko 45), celem pocięcia na złom.
Poniżej: TYCHY
– Stocznia Komuny Paryskiej Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: TYCHY – Paris Commune Shipyard Gdynia, author Mr.
Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: TYCHY
– Hamburg, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie ) / Below: TYCHY – Hamburg, author unknown, collection of Mr.
Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: TYCHY
– Szczecin 26.05.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: TYCHY –
Szczecin 26.05.2011 (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: TYCHY – Gdynia wrzesień 2011, autor Pan Przemek Marek, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: TYCHY – Gdynia September 2011, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
DĘBICA (IMO: 8302296, sygnał wywoławczy: S??? / ICJB) – numer budowy B488/3, położenie stępki: 17.12.1985,
wodowanie: 31.01.1987 (matka chrzestna: Pani Zofia Lesiak pracownica Dębickich
Zakładów Opon Samochodowych Stomil oraz radna Miejskiej Rady Narodowej), data
zdania: 30.05.1988, Ważniejsze
wydarzenia z życia statku:
- 3 czerwca 1988 uroczyście wcielony do służby, następnego dnia wyruszył w pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Józef Ryba), odwiedzono porty: Kopenhaga, Antwerpia, Aleksandria, Limassol, Mersin,
- od 11 lipca 1991 roku w czarterze US Military and Sealift Command, podczas którego przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie armii amerykańskiej, biorącej udział w konflikcie w Zatoce Perskiej (kapitan Marek Dela) – długość czarteru 24 dni,
- w związku z problemami finansowymi armatora w dniu 29 marcu 1993 roku sprzedany włoskiemu armatorowi Ignazio Messina, który to przemianował go na JOLLY BLU oraz zatrudniając w rejonie Morza Śródziemnego,
- w sierpniu 2012 roku sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej VMS Industrie w Alangu, w ostatni rejs wyruszył pod skróconą nazwą BLU,
- 10 września 2012 roku wprowadzony na plażę celem pocięcia na złom.
Poniżej: DĘBICA
– Stocznia Komuny Paryskiej Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: DĘBICA – Paris Commune Shipyard Gdynia, author Mr.
Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
CHODZIEŻ (IMO 8302301, sygnał wywoławczy: S??? / 9HXZ4) – numer
budowy B488/4, położenie stępki: 05.04.1986, wodowanie: 20.06.1987 (matka
chrzestna Pani Lidia Romańska – pracownik Chodzieskich Zakładów Porcelany i
Porcelitu, przewodnicząca Miejskiej Ligi Kobiet), data zdania: 24.10.1988.
Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- 28 października 1988 roku uroczyście wcielony do służby, wkrótce potem wyruszył w swój pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Andrzej Bański),
- 27 marca 1990 roku w trakcie rejsu na Morzu Śródziemnym został trafiony piorunem, który zniszczył mu maszt radiowy wraz z antenami,
- od 29 maja 1991 roku w czarterze US Military and Sealift Command, w trakcie którego przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie armii amerykańskiej, biorącej udział w konflikcie w Zatoce Perskiej – długość czarteru 108 dni,
- 30 kwietnia 1993 roku wyczarterowany przez POL-Levant,
- w 1995 roku przerejestrowany pod banderę Maltańską, zmienił nazwę na CHODZIEZ,
- w kwietniu 1999 roku w związku z problemami finansowymi dotychczasowego właściciela – PLO, przewłaszczony na rzecz Agencji Rozwoju Przemysłu w Warszawie,
- w 2000 roku w swojej podróży nr 64 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Marchwood (Anglia) / Emden (Niemcy) – Saloniki (Grecja) oraz Saloniki – Teesport (Anglia),
- w 2001 roku trzykrotnie przewoził sprzęt wojskowy: w podróży nr 75 z włoskich portów Savona i Bari do greckiego portu Saloniki, w podróży nr 7? z libańskiego portu Bejrut do fińskiego portu Turku oraz w podróży nr 79 z włoskiego portu Civitavechia do francuskiego portu Hawr,
- w sierpniu 2003 roku zapoczątkował przewóz z Włoch do Francji jednostkami typu Żerań elementów samolotów Airbus 380,
- od 1 września 2003 roku ponownie w rękach PLO,
- w 2004 roku wyczarterowany na okres 12 miesięcy firmie Seawheel, dla której obsługiwał połączenie Rotterdam – Killingholme,
- w styczniu 2005 roku po zakończeniu czarteru dla Seawheel ponownie wyczarterowany, tym razem DFDS Tor Line, dla którego obsługiwał połączenie Immingham – Zeebrugge,
- w kwietniu 2005 roku wyczarterowany firmie Ferryways, dla której obsługiwał połączenie Oostende – Killingholme,
- w 2007 roku przez okres 309 dni w czarterze zewnętrznym, po którego zakończeniu wykonał jeszcze jedną podróż handlową dla POL-Levant,
- w 2008 roku wyczarterowany na okres pięciu lat armatorowi LD Lines, który to przemianował go na DIVIO, zatrudniając na liniach pomiędzy Francją a Tunezją,
- w listopadzie 2013 roku po zakończeniu czarteru powrócił do poprzedniej nazwy CHODZIEZ.
- 16 września 2021 przemianowany na HODZI w związku ze sprzedażą spółce Cham Maritime Ltd.
- 29 września 2021 w trakcie rejsu z tureckiego portu Gemlik do tunezyjskiego Sfaxu, na znajdującym się na północ od greckiej wyspy Andros statku doszło do awarii systemu napędowego i konieczności wezwania pomocy holownika.
- sprzedany na złom w dniu 5 stycznia 2022 roku dotarł na redę portu Chittagong w Bangladeszu, rozpoczynając oczekiwanie na wprowadzenie plażę celem dokonania rozbiórki.
Poniżej: CHODZIEŻ – 16.10.1989 r. La Valetta,
Malta, autor Pan Michael Grima, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEŻ – La 16.10.1989 La Valetta, Malta, author Mr. Michael Grima, collection
of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: DIVIO – Kadyks, październik 2010 r.,
autor Pan Przemek Marek, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie ) / Below: DIVIO – Cadiz,
October 2010, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – 04.05.2012 r., autor Pan
Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie )
/ Below: CHODZIEZ – 04.05.2012,
author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on
the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – Rijeka listopad 2013 r., autor Pan Przemek Marek, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – Rijeka November 2013, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – 06.02.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 06.02.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – 10.05.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 10.05.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – Rijeka listopad 2013 r., autor Pan Przemek Marek, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – Rijeka November 2013, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – 06.02.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 06.02.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – 10.05.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 10.05.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – 18.10.2015 r., autor Pan
Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie )
/ Below: CHODZIEZ – 18.10.2015,
author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on
the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – Mostaganem, 11.12.2016 r.,
autor Pan Leszek Sławski, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – Mostaganem, 11.12.2016, author Mr. Leszek Sławski, collection of
Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – 19.10.2018 r., autor Pan
Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie )
/ Below: CHODZIEZ – 19.10.2018,
author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on
the photo).
Poniżej: CHODZIEZ – Tunezja, 30.10.2018 r. ,
autor Pan Zbigniew Jurga, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ –
Tunisia, 30.10.2018, author Mr. Zbigniew Jurga, collection of Mr. Andrzej Patro
(to enlarge, click on the photo).
WŁOCŁAWEK
(IMO 8302313, sygnał wywoławczy: S??? / 9HHN5) – numer
budowy B488/5, położenie stępki: 23.05.1987, wodowanie: 16.07.1988 (matka
chrzestna Pani Elżbieta Rudek – wiceprezes PSS Społem we Wrocławiu), data
zdania: 24.05.1989. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
- 30 lipca 1988 roku uroczyście wcielony do służby, wyruszył w pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej pod dowództwem kapitana Michała Damulewicza, odwiedzono porty: Hamburg, Rotterdam, Aleksandria, Limassol, Latakia, Mersin, Tunis,
- w grudniu 1989 roku na Morzu śródziemnym udzielił pomocy załodze płonącego radzieckiego trawlera,
- 30 kwietnia 1993 roku wyczarterowany przez POL-Levant,
- jesienią 1996 roku w związku z brakiem ładunków postawiony na dwa tygodnie na sznurku,
- w kwietniu 1999 roku w związku z problemami finansowymi dotychczasowego właściciela – PLO, przewłaszczony na rzecz Agencji Rozwoju Przemysłu w Warszawie,
- w 2000 roku w swojej podróży nr 66 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Cuxhafen, Huelva, Saloniki, Cuxhafen,
- w maju 2000 roku w swojej podróży nr 68 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Immingham (Wielka Brytania) – Corpus Christi (USA) – była to jednocześnie pierwsza transatlantycka podróż jednostek typu Żerań,
- w 2001 roku przewiózł sprzęt wojskowy na trasach: Salerno – Gdynia, Burgas – Cagliari, Civitavecchia – Hawr, Saloniki – Savona, Salerno (dwa rejsy), Bari – Burgas oraz Szczecin – Rawenna,
- w grudniu 2002 roku ponownie w rękach PLO, z którego to w ramach dalszego etapu restrukturyzacji zobowiązań przeszedł na własność spółki POL-Euro Linie Żeglugowe – będącej jednocześnie 100% własnością Agencji Restrukturyzacji Przemysłu,
- 4 styczeń – 19 czerwiec 2003 rok w czarterze Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie brytyjskiej armii walczącej w Iraku,
- w 2004 roku przewiózł sprzęt wojskowy ONZ na trasie Nörrkoping – Monrowia,
- w maju 2004 roku wyczarterowany na okres 5 lat spółce POL-Levant,
- w maju 2005 roku w swojej podróży nr 98 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Gdynia gruziński port Poti,
- w czerwcu 2005 roku w swojej podróży nr 99 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Gdynia – Limassol,
- w 2006 roku transport sprzętu wojskowego na trasie Gdynia – Limassol,
- w październiku 2007 roku wyczarterowany przez kanadyjskie Ministerstwo Obrony dla kanadyjskiego dowództwa wsparcia operacyjnego (CANOSCOM), dla którego to jeszcze w tym samym roku przewiózł z Bremenhaven 15 czołgów C2A6 Leopard 2 dla kanadyjskich oddziałów stacjonujących w Afganistanie,
- w 2008 roku wciąż w czarterze CANOSCOM przewiózł wojska kanadyjskie na manewry „Exercise Tropical Hammer”, które odbywały się na Jamajce,
- lipiec 2009 koniec czarteru dla Kanadyjczyków (w okresie luty – lipiec na czas remontu klasowego oraz postoju zastąpiony przez bliźniaczy ZERAN),
- w październiku 2009 roku ponownie wyczarterowany przez kanadyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej dla CANOSCOM,
- w 2010 roku wziął udział w kanadyjskiej operacji „Hestia” tj. niesieniu pomocy humanitarnej dla mieszkańców dotkniętego trzęsieniem ziemi Haiti,
- w kwietniu 2013 roku sprzedany indyjskiej stoczni złomowej Mahavir Metal Co. w Alang,
- 9 maja 2013 roku wprowadzony na plażę celem pocięcia na złom.
Poniżej:
WŁOCŁAWEK – 6-8.03.2009 r. Stocznia Gryfia Szczecin (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie ) / Below: WŁOCŁAWEK – 6-9.03.2009 Shipyard Gryfia Szczecin (to
enlarge, click on the photo).
Poniżej:
WŁOCŁAWEK – 19.07.2009 r. Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: WŁOCŁAWEK – 19.07.2009 Gdynia, autor Mr. Andrzej
Patro (to enlarge, click on the photo).
Poniżej:
WŁOCŁAWEK – 04.09.2009 r. Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie ) / Below: WŁOCŁAWEK – 04.09.2009 Gdynia, autor Mr. Andrzej
Patro (to enlarge, click on the photo).
* * *
Poniżej: rysunek jednostki projektu B488 (źródło: miesięcznik Morze) / Below: drawing of the B488 project unit (source: Morze monthly magazine):
Dane techniczne/Technical data:
* * *
Dane techniczne/Technical data:
- Wyporność / Displacemet: GT: 15.685 t. / DWT: 8.044 t.,
- Wymiary (d x sz. w) /Dimmensions (l x b x z): 147,50 x 23,50 x 14,90 m,
- Kadłub / Hull:
- typ: pojedynczy / single hull,
- materiał / material: stal / steel,
- grodzie / bulkheads: 6,
- Napęd / Propulsion:
- Dwa 6 cylindrowe silniki diesla / two 6 cylinders diesel engines: Zgoda-Sulzer 6ZL40/48 o łącznej mocy / with total power: 6.000 kW (8.460 KM / HP),
- Dwie śruby nastawne / two controllable pitch propelers,
- Ster / Rudder: 1;
- Dziobowy ster strumieniowy / Bow thruster: 735 kW,
- Prędkość / Speed: 17,7 w / kn/,
- Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
- pokłady ładunkowe / cargo decks: 3 (pokłady nr 1 – 2 zamknięte o wysokości 4,5 i 6,5 m, pokład nr 3 otwarty / decks No 1 – 2 closed with a height of 4,5 and 6,5 m, deck No 3 open),
- długość pasów ładunkowych / lane meters: 1.366 m,
- Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
- kontenery 20`/ 201 containers: 505 TEU,
- kontenery chłodzone / reefer containers: 25 FEU,
- Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
- dwukierunkowa rampa rufowa o wymiarach (d x sz) 17.50 x 12,00m i wytrzymałości 200 ton / a two-way stern ramp with dimensions (l x b) 17,50 x 12,00 m and a strength of 200 tons,
- rampa skośna na pokład 3 (przy lewej burcie) / an incline ramp to the 3rd deck (on the port side),
- podnośnik hydrauliczny z pokładu 1 na pokład 2 (przy prawej burcie), o wymiarach (d x sz.) 3,50 x 13,00 m i udźwigu 50 ton / hydraulic lift from deck 1 to deck 2 (on the starboard side), with dimensions (l x b) 3,50 x 13,00 m and a lifting capacity 50 tons,
- Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
- dwie układarki – 25 i 12 tonowa / two stackers – 25 and 12 tons,
- ciągnik siodłowy / tractor,
- Załoga / Crew: 28 – 32 os. / pers.,
- Pasażerowie / Passengers: 6 os. / pers.
* * *
Bibliografia /
Bibliography:
- Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 – 2011, Wydawnictwo Porta-Mare,
- Jerzy Drzemczewski – Na śródziemnomorskim szlaku 1924 – 2008, Wydawnictwo Porta-Mare,
- Tomasz Czayka – Stocznia w Gdyni, Stocznia im. Komuny Paryskiej 1922 – 1990, Głos Stoczniowca, Gdansk,
- http://www.plo.com.pl
- http://www.faktaomfartyg.se/zeran_1987.htm
- http://www.faktaomfartyg.se/tychy_1988.htm
- http://www.faktaomfartyg.se/debica_1988.htm
- http://www.faktaomfartyg.se/chodziez_1989.htm
- http://www.faktaomfartyg.se/wloclawek_1989.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz