wtorek, 20 listopada 2018

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 2 - Rorowce typu B488


Pojazdowce kontenerowe B488 – seria pięciu jednostek zbudowanych przez Stocznię imienia Komuny Paryskiej w Gdyni dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne w ramach programu modernizacji tonażu na linii śródziemnomorskiej (podpisanie kontraktu na budowę serii miało miejsce w dniu 29 grudnia 1982 roku). Projektantami serii byli: mgr inż. Wojciech Żychski, inż. Błażej Smoliński i inż. Edmund  Piór. Statki projektu B488 przystosowane są do przewozu platform tocznych, naczep i zestawów drogowych, pojazdów specjalistycznych, kontenerów, drobnicy paletyzowanej oraz ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.

Jednostki projektu B488.

ŻERAŃ (IMO 8302272, sygnał wywoławczy: SQNX / 9HHJ5) – numer budowy B488/1, położenie stępki: 14.08.1984, wodowanie: 30.06.1986 (matka chrzestna Pani Irena Stefanicka – pracownik Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu), data zdania: 07.08.1987. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z ładunkiem w zastępstwie za remontowany statek INOWROCŁAW do portów brytyjskich Purfleet i Midlesbrough,
  • 19 września 1987 roku pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Krzysztof Burtowy), odwiedzono porty: Hamburg, Antwerpia, La Valetta, Latakia, Limassol, Aleksandria,
  • w grudniu 1990 roku kolizja na redzie cypryjskiego portu Limassol z panamskim statkiem PRIME VENTURE, w wyniku której statek odniósł uszkodzenia,
  • od 18 grudnia 1990 roku w czarterze US Military and Sealift Command, podczas którego przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie armii amerykańskiej, biorącej udział w konflikcie w Zatoce Perskiej (kapitan Marek Dela) – długość czarteru 242 dni,
  • w maju 1992 roku w czarterze francuskiego armatora CMA obsługiwał linię Latakia – Aleksandria – Damietta,
  • 26 lipca 1996 roku sprzedany spółce zależnej PLO – POL-Levant,
  • w 2000 roku w związku ze zmianą bandery, zmianie uległa też nazwa jednostki na ZERAN,
  • w 2000 roku w swojej podróży nr 69 przewiózł sprzęt wojskowy z greckiego portu Saloniki do niemieckiego portu Cuxhafen,
  • we wrześniu 2001 roku przewiózł ze Szczecina do włoskiego portu Ravenna sprzęt kontyngentu wojsk włoskich, które wzięły udział w manewrach na poligonie w Wicku,
  • w okresie wrzesień 2002 – 31 grudzień 2003 w czarterze firmy Seawheel,
  • od sierpnia 2004 roku w czarterze SOL, w ramach którego przewoził do Iraku sprzęt oraz wyposażenie armii włoskiej,
  • przez cały 2005 rok w time-czarterze, w trakcie którego wykorzystywany był głównie do przewozu sprzętu wojskowego,
  • we wrześniu 2006 roku wyczarterowany na okres kliku tygodni firmie Fast Lines,
  • czerwiec – lipiec 2007 rok w czarterze Fjord Line, dla którego pływał na linii Hanstholm – Egersund,
  • w okresie luty – lipiec 2009 rok, na czas remontu bliźniaczej jednostki WLOCLAWEK w czarterze kanadyjskich sił zbrojnych,
  • w 2012 roku wyczarterowany włoskiemu armatorowi Ignazio Messina.
  • lipiec 2020 sprzedany Dag Pte Ltd. z Singapuru i przemianowany na HEYMA (armator zarządzający Erk Shipping & Trading Co. Ltd.).
  • 3 października 2020 wprowadzony na plażę w Chittagong (Bangladesz) celem pocięcia na złom.

Poniżej: ŻERAŃ – La Valetta, Malta, autor Pan Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ŻERAŃ – La Valetta, Malta, author Mr. Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: ŻERAŃ, autor Pan Ralf Gierke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ŻERAŃ, author Mr. Ralf Gierke, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZERAN – Gdynia listopad 2011, autor Pan Przemek Marek , kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – Gdynia November 2011, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

Poniżej: ZERAN – 24.12.2013 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 24.12.2013, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: ZERAN – 13.06.2014 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 13.06.2014, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: ZERAN – 27.07.2014 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 27.07.2014, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: ZERAN – Salerno 03.02.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – Salerno 03.02.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: ZERAN – 19.09.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 19.09.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: ZERAN – 30.10.2018 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – 30.10.2018, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: ZERAN – Tunezja, 30.10.2018, autor Pan Zbigniew Jurga, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZERAN – Tunisia 30.10.2018, author Mr. Zbigniew Jurga, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


TYCHY (IMO 7111951, sygnał wywoławczy: S??? /???? / 3FDH5) – numer budowy B488/2, położenie stępki: 20.09.1985, wodowanie: 27.09.1986 (matka chrzestna Pani Halina Koterba – nauczycielka, starszy wizytator w Wydziale Oświaty Urzędu Miejskiego w Tychach), data zdania: 12.01.1988. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 15 stycznia 1988 roku uroczyście wcielony do służby, dzień później wyruszył w  swój pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Mirosław Proskurnicki), odwiedzono porty: Hamburg, Antwerpia, Limassol, Latakia, Mersin, Aleksandria,
  • w marciu 1992 roku na okres 10 miesięcy wyczarterowany francuskiemu armatorowi CMA, który to po zmianie nazwy na VILLE DE LATTAQUIE zatrudnił go na linii Damietta – Aleksandria – Lattakia (w okresie czarteru statkiem dowodziło trzech kapitanów: Krzysztof Burtowy, Wacław Sołtys oraz Mirosław Proskurnicki),
  • w styczniu 1993 roku w związku z zakończeniem czarteru powrócił do pierwotnej nazwy TYCHY,
  • 30 kwietnia 1993 roku wyczarterowany spółce POL-Levant,
  • w czerwcu 1993 roku na Morzu Śródziemnym uratował dwuosobową załogę dryfującej, uszkodzonej łodzi motorowej,
  • w styczniu 1995 roku na Morzu Śródziemnym asystował walczącemu z pożarem semikontenerowcowi ZIM ANGLIA (dawny BOLESŁAW RUMIŃSKI),
  • 31 lipca 1995 roku podczas postoju w Bejrucie na pokładzie miała miejsce ceremonia odznaczenia Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP Pana Georgesa Abouhamada przez Charge d`Affaires Amabasady RP Pana Jana Kowalskiego,
  • 17 marca 1999 roku podczas postoju w podlondyńskim porcie Sheerness, w związku z długami zbankrutowanej spółki PLO – POL-Atlantic obłożony aresztem a trzy miesiące później sprzedany na licytacji Grupie Evege (wieloletni partner PLO), która to z kolei wyczarterowała go spółce POL-Levant,
  • 19 czerwca 1999 roku wyruszył z Gdyni w swój pierwszy rejs w barwach nowego właściciela (kapitan Michał Damulewicz),
  • w 2000 roku w swojej podróży nr 62 przewiózł sprzęt misji wojskowej ONZ z chorwackiego portu Ploce do szwedzkiego portu Sodertalie,
  • w marcu 2001 roku w swojej podróży nr 69 przewiózł sprzęt wojskowy z włoskiego portu Civitavecchia do litewskiego portu Kłajpeda,
  • w 2001 roku po raz drugi przewiózł sprzęt wojskowy, tym razem ze szwedzkiego portu Sodertalie do libańskiego portu Bejrut,
  • styczeń – wrzesień 2002 rok wyczarterowany firmie Seawheel, dla której obsługiwał linie: Rotterdam – Killingholme a następnie Esbjerg – Killingholme,
  • 4 luty – 18 sierpnia 2003 rok w czarterze Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie brytyjskiej armii walczącej w  Iraku,
  • w 2004 roku przewiózł z ukraińskiego portu Oktryabrsk do kuwejckiego portu Shuaiba i z powrotem sprzęt armii ukraińskiej,
  • w styczniu 2005 roku w swojej podróży nr 86, przewiózł w obu kierunkach sprzęt wojskowy między włoskimi portami Savona, Salerno, Ravena i Citavecchia a kuwejckim portem Shuaiba,
  • we wrześniu 2005 roku przewiózł sprzęt wojskowy z greckiego portu Saloniki do fińskiego portu Rauma,
  • w 2005 roku właścicielem statku zostaje grecka spółka Niver Lines Shipping, zaś czarterującym wciąż pozostaje POL-Levant,
  • w 2006 roku na okres pięciu lat wyczarterowany algierskiemu armatorowi CNAN,
  • 11 października 2011 roku po zakończeniu czarteru ponownie w gestii POL-Levant,
  • 23 listopada 2011 roku nowym właścicielem zostaje panamska spółka Maritime Operations Inc.,
  • 21 lipca 2015 roku w trakcie kontroli celników na stojącym w greckim porcie Kieratsini statku wykryto nielegalny transport sprzętu wojskowego (16 transporterów opancerzonych),
  • pod koniec 2016 roku sprzedany na złom przez ostatniego właściciela statku spółkę Reefer & General Shipmanagement z Grecji,
  • 15 stycznia 2017 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu (stanowisko 45), celem pocięcia na złom.

Poniżej: TYCHY – Stocznia Komuny Paryskiej Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: TYCHY – Paris Commune Shipyard Gdynia, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: TYCHY – Hamburg, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: TYCHY – Hamburg, author unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: TYCHY – Szczecin 26.05.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: TYCHY – Szczecin 26.05.2011 (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: TYCHY – Gdynia wrzesień 2011, autor Pan Przemek Marek, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: TYCHY – Gdynia September 2011, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


DĘBICA (IMO: 8302296, sygnał wywoławczy: S??? / ICJB) – numer budowy B488/3, położenie stępki: 17.12.1985, wodowanie: 31.01.1987 (matka chrzestna: Pani Zofia Lesiak pracownica Dębickich Zakładów Opon Samochodowych Stomil oraz radna Miejskiej Rady Narodowej), data zdania: 30.05.1988, Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 3 czerwca 1988 uroczyście wcielony do służby, następnego dnia wyruszył w pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Józef Ryba), odwiedzono porty: Kopenhaga, Antwerpia, Aleksandria, Limassol, Mersin,
  • od 11 lipca 1991 roku w czarterze US Military and Sealift Command, podczas którego przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie armii amerykańskiej, biorącej udział w konflikcie w Zatoce Perskiej (kapitan Marek Dela) – długość czarteru 24 dni,
  • w związku z problemami finansowymi armatora w dniu 29 marcu 1993 roku sprzedany włoskiemu armatorowi Ignazio Messina, który to przemianował go na JOLLY BLU oraz zatrudniając w rejonie Morza Śródziemnego,
  • w sierpniu 2012 roku sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej VMS Industrie w Alangu, w ostatni rejs wyruszył pod skróconą nazwą BLU,
  • 10 września 2012 roku wprowadzony na plażę celem pocięcia na złom.

Poniżej: DĘBICA – Stocznia Komuny Paryskiej Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: DĘBICA – Paris Commune Shipyard Gdynia, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


CHODZIEŻ (IMO 8302301, sygnał wywoławczy: S??? / 9HXZ4) – numer budowy B488/4, położenie stępki: 05.04.1986, wodowanie: 20.06.1987 (matka chrzestna Pani Lidia Romańska – pracownik Chodzieskich Zakładów Porcelany i Porcelitu, przewodnicząca Miejskiej Ligi Kobiet), data zdania: 24.10.1988. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 28 października 1988 roku uroczyście wcielony do służby, wkrótce potem wyruszył w swój pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej (kapitan Andrzej Bański),
  • 27 marca 1990 roku w trakcie rejsu na Morzu Śródziemnym został trafiony piorunem, który zniszczył mu maszt radiowy wraz z antenami,
  • od 29 maja 1991 roku w czarterze US Military and Sealift Command, w trakcie którego przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie armii amerykańskiej, biorącej udział w konflikcie w Zatoce Perskiej – długość czarteru 108 dni,
  • 30 kwietnia 1993 roku wyczarterowany przez POL-Levant,
  • w 1995 roku przerejestrowany pod banderę Maltańską, zmienił nazwę na CHODZIEZ,
  • w kwietniu 1999 roku w związku z problemami finansowymi dotychczasowego właściciela – PLO, przewłaszczony na rzecz Agencji Rozwoju Przemysłu w Warszawie,
  • w 2000 roku w swojej podróży nr 64 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Marchwood (Anglia) / Emden (Niemcy) – Saloniki (Grecja) oraz Saloniki – Teesport (Anglia),
  • w 2001 roku trzykrotnie przewoził sprzęt wojskowy: w podróży nr 75 z włoskich portów Savona i Bari do greckiego portu Saloniki, w podróży nr 7? z libańskiego portu Bejrut do fińskiego portu Turku oraz w podróży nr 79 z włoskiego portu Civitavechia do francuskiego portu Hawr,
  • w sierpniu 2003 roku zapoczątkował przewóz z Włoch do Francji jednostkami typu Żerań elementów samolotów Airbus 380,
  • od 1 września 2003 roku ponownie w rękach PLO,
  • w 2004 roku wyczarterowany na okres 12 miesięcy firmie Seawheel, dla której obsługiwał połączenie Rotterdam – Killingholme,
  • w styczniu 2005 roku po zakończeniu czarteru dla Seawheel ponownie wyczarterowany, tym razem DFDS Tor Line, dla którego obsługiwał połączenie Immingham – Zeebrugge,
  • w kwietniu 2005 roku wyczarterowany firmie Ferryways, dla której obsługiwał połączenie Oostende – Killingholme,
  • w 2007 roku przez okres 309 dni w czarterze zewnętrznym, po którego zakończeniu wykonał jeszcze jedną podróż handlową dla POL-Levant,
  • w 2008 roku wyczarterowany na okres pięciu lat armatorowi LD Lines, który to przemianował go na DIVIO, zatrudniając na liniach pomiędzy Francją a Tunezją,
  • w listopadzie 2013 roku po zakończeniu czarteru powrócił do poprzedniej nazwy CHODZIEZ.
  • 16 września 2021 przemianowany na HODZI w związku ze sprzedażą spółce Cham Maritime Ltd.
  • 29 września 2021 w trakcie rejsu z tureckiego portu Gemlik do tunezyjskiego Sfaxu, na znajdującym się na północ od greckiej wyspy Andros statku doszło do awarii systemu napędowego i konieczności wezwania pomocy holownika.
  • sprzedany na złom w dniu 5 stycznia 2022 roku dotarł na redę portu Chittagong w Bangladeszu, rozpoczynając oczekiwanie na wprowadzenie plażę celem dokonania rozbiórki.

Poniżej: CHODZIEŻ – 16.10.1989 r. La Valetta, Malta, autor Pan Michael Grima, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEŻ – La 16.10.1989 La Valetta, Malta, author Mr. Michael Grima, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: DIVIO – Kadyks, październik 2010 r., autor Pan Przemek Marek, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: DIVIO – Cadiz, October 2010, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: CHODZIEZ – 04.05.2012 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 04.05.2012, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: CHODZIEZ – autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo). 

 
Poniżej: CHODZIEZ – Rijeka listopad 2013 r., autor Pan Przemek Marek, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – Rijeka November 2013, author Mr. Przemek Marek, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: CHODZIEZ – 06.02.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 06.02.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: CHODZIEZ – 10.05.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 10.05.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: CHODZIEZ – 18.10.2015 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 18.10.2015, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 

Poniżej: CHODZIEZ – Mostaganem, 11.12.2016 r., autor Pan Leszek Sławski, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – Mostaganem, 11.12.2016, author Mr. Leszek Sławski, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: CHODZIEZ – 19.10.2018 r., autor Pan Marek Szulc, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – 19.10.2018, author Mr. Marek Szulc, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: CHODZIEZ – Tunezja, 30.10.2018 r. , autor Pan Zbigniew Jurga, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: CHODZIEZ – Tunisia, 30.10.2018, author Mr. Zbigniew Jurga, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


WŁOCŁAWEK (IMO 8302313, sygnał wywoławczy: S??? / 9HHN5) – numer budowy B488/5, położenie stępki: 23.05.1987, wodowanie: 16.07.1988 (matka chrzestna Pani Elżbieta Rudek – wiceprezes PSS Społem we Wrocławiu), data zdania: 24.05.1989. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 30 lipca 1988 roku uroczyście wcielony do służby, wyruszył w pierwszy rejs na linii śródziemnomorskiej pod dowództwem kapitana Michała Damulewicza, odwiedzono porty: Hamburg, Rotterdam, Aleksandria, Limassol, Latakia, Mersin, Tunis,
  • w grudniu 1989 roku na Morzu śródziemnym udzielił pomocy załodze płonącego radzieckiego trawlera,
  • 30 kwietnia 1993 roku wyczarterowany przez POL-Levant,
  • jesienią 1996 roku w związku z brakiem ładunków postawiony na dwa tygodnie na sznurku,
  • w kwietniu 1999 roku w związku z problemami finansowymi dotychczasowego właściciela – PLO, przewłaszczony na rzecz Agencji Rozwoju Przemysłu w Warszawie,
  • w 2000 roku w swojej podróży nr 66 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Cuxhafen, Huelva, Saloniki, Cuxhafen,
  • w maju 2000 roku w swojej podróży nr 68 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Immingham (Wielka Brytania) – Corpus Christi (USA) – była to jednocześnie pierwsza transatlantycka podróż jednostek typu Żerań,
  • w 2001 roku przewiózł sprzęt wojskowy na trasach: Salerno – Gdynia, Burgas – Cagliari, Civitavecchia – Hawr, Saloniki – Savona, Salerno (dwa rejsy), Bari – Burgas oraz Szczecin – Rawenna,
  • w grudniu 2002 roku ponownie w rękach PLO, z którego to w ramach dalszego etapu restrukturyzacji zobowiązań przeszedł na własność spółki POL-Euro Linie Żeglugowe – będącej jednocześnie 100% własnością Agencji Restrukturyzacji Przemysłu,
  • 4 styczeń – 19 czerwiec 2003 rok w czarterze Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, przewoził sprzęt oraz zaopatrzenie brytyjskiej armii walczącej w  Iraku,
  • w 2004 roku przewiózł sprzęt wojskowy ONZ na trasie Nörrkoping – Monrowia,
  • w maju 2004 roku wyczarterowany na okres 5 lat spółce POL-Levant,
  • w maju 2005 roku w swojej podróży nr 98 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Gdynia gruziński port Poti,
  • w czerwcu 2005 roku w swojej podróży nr 99 przewiózł sprzęt wojskowy na trasie Gdynia – Limassol,
  • w 2006 roku transport sprzętu wojskowego na trasie Gdynia – Limassol,
  • w październiku 2007 roku wyczarterowany przez kanadyjskie Ministerstwo Obrony dla kanadyjskiego dowództwa wsparcia operacyjnego (CANOSCOM), dla którego to jeszcze w tym samym roku przewiózł z Bremenhaven 15 czołgów C2A6 Leopard 2 dla kanadyjskich oddziałów stacjonujących w Afganistanie,
  • w 2008 roku wciąż w czarterze CANOSCOM przewiózł wojska kanadyjskie na manewry „Exercise Tropical Hammer”, które odbywały się na Jamajce,
  • lipiec 2009 koniec czarteru dla Kanadyjczyków (w okresie luty – lipiec na czas remontu klasowego oraz postoju zastąpiony przez bliźniaczy ZERAN),
  • w październiku 2009 roku ponownie wyczarterowany przez kanadyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej dla CANOSCOM,
  • w 2010 roku wziął udział w kanadyjskiej operacji „Hestia” tj. niesieniu pomocy humanitarnej dla mieszkańców dotkniętego trzęsieniem ziemi Haiti,
  • w kwietniu 2013 roku sprzedany indyjskiej stoczni złomowej Mahavir Metal Co. w Alang,
  • 9 maja 2013 roku wprowadzony na plażę celem pocięcia na złom.


Poniżej: WŁOCŁAWEK – 6-8.03.2009 r. Stocznia Gryfia Szczecin (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: WŁOCŁAWEK – 6-9.03.2009 Shipyard Gryfia Szczecin (to enlarge, click on the photo).






Poniżej: WŁOCŁAWEK – 19.07.2009 r. Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: WŁOCŁAWEK – 19.07.2009 Gdynia, autor Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: WŁOCŁAWEK – 04.09.2009 r. Gdynia, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: WŁOCŁAWEK – 04.09.2009 Gdynia, autor Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



*     *     *

Poniżej:  rysunek jednostki projektu B488 (źródło: miesięcznik Morze) / Below: drawing of the B488 project unit (source: Morze monthly magazine):


*     *     *

Dane techniczne/Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 15.685 t. / DWT: 8.044 t.,
  • Wymiary (d x sz. w) /Dimmensions (l x b x z): 147,50 x 23,50 x 14,90 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy / single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
    • grodzie / bulkheads: 6,
  • Napęd / Propulsion:
    • Dwa 6 cylindrowe silniki diesla / two 6 cylinders diesel engines: Zgoda-Sulzer 6ZL40/48 o łącznej mocy / with total power: 6.000 kW (8.460 KM / HP),
    • Dwie śruby nastawne / two controllable pitch propelers,
  • Ster / Rudder: 1;
  • Dziobowy ster strumieniowy / Bow thruster: 735 kW,
  • Prędkość / Speed: 17,7 w / kn/,
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • pokłady ładunkowe / cargo decks: 3 (pokłady nr 1 – 2 zamknięte o wysokości 4,5 i 6,5 m, pokład nr 3 otwarty / decks No 1 – 2 closed with a height of 4,5 and 6,5 m, deck No 3 open),
    • długość pasów ładunkowych / lane meters: 1.366 m,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • kontenery 20`/ 201 containers: 505 TEU,
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 25 FEU,
  • Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
    • dwukierunkowa rampa rufowa o wymiarach (d x sz) 17.50 x 12,00m i wytrzymałości 200 ton / a two-way stern ramp with dimensions (l x b) 17,50 x 12,00 m and a strength of 200 tons,
    • rampa skośna na pokład 3 (przy lewej burcie) / an incline ramp to the 3rd deck (on the port side),
    • podnośnik hydrauliczny z pokładu 1 na pokład 2 (przy prawej burcie), o wymiarach (d x sz.) 3,50 x 13,00 m i udźwigu 50 ton / hydraulic lift from deck 1 to deck 2 (on the starboard side), with dimensions (l x b) 3,50 x 13,00 m and a lifting capacity 50 tons,
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • dwie układarki – 25 i 12 tonowa / two stackers – 25 and 12 tons,
    • ciągnik siodłowy / tractor,
  • Załoga / Crew: 28 – 32 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz