ARES (IMO: 7642144, MMSI: 261000200,
Sygnał wywoławczy: SQLQ) – holownik portowo – redowy typu H2500 (jednostki 1
– 2), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni
Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na
zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku zatrudniony Wydziale
Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Siedem lat później w 1991 roku właścicielem holownika zostaje spółka „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W ostatnich miesiącach ze względu na problemy techniczne wyłączony z eksploatacji. W drugiej połowie września 2018 roku, w Gdańsku rozpoczął się proces cięcia na złom stojącego przy Nabrzeżu Wiślanym holownika. Z ważniejszych wydarzeń
z życia jednostki warto wspomnieć o:
- grudzień 1986 - asystowanie na Bałtyku zespołowi holowniczemu PERKUN - POSEJDON, który prowadził na holu z Blexen (RFN) do Gdańska dok pływający o nośności 33.000 ton.
* * *
ARES (IMO: 7642144, MMSI: 261000200,
Call Sign: SQLQ) – harbor-roadstead tug type H2500 (units 1 – 2), designed
by the Design and Technology Office of Maritme Repair Shipyards “Prorem” and built
by the Naval Shipyard in Gdynia on order Gdansk Port Authority. Since 1984 ARES
worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Since 1991 the
owner of the tug is „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In the second half of September 2018, in Gdansk, started the process of cutting into scrap moored on Wislane quay tug. Of the
more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
- December 1986 - assisting in the Baltic Sea the tow team PERKUN - POSEJDON, who towing a floating dock with carrying capacity of 3.000 tons from Blexen (FRD) to Gdansk.
*
* *
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
|
|||
Nazwa /
Name
|
Numer
stoczniowy / Yard number:
|
Rok budowy / Year of build
|
Los /
Fate:
|
AJAKS / AMBRUS
|
H2500/1
|
12.1974
|
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
|
ARES
|
H2500/2
|
04.1976
|
07/08.2020 pocięty na złom w
Gdańsku / 07/08.2020 scrapped in Gdansk
|
ATLANT
|
H2500/3
|
05.1977
|
w służbie / in service
|
ARGUS
|
H2500/4
|
1978
|
w służbie / in service
|
ODYS
|
H2500/5
|
02.1980
|
w służbie / in service
|
ODYSEUSZ /
ODISSEY |
H2500/6
|
1980
|
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
|
AGIS
|
H2500/7
|
03.1981
|
w służbie / in service
|
ARGO / VARGO
|
H2500/8
|
1981
|
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
|
AMON
|
H2500/9
|
01.1982
|
w służbie / in service
|
ARION
|
H2500/10
|
06.1982
|
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność (pełna) / Displacement
(full):
|
335
ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
35,34
x 9,33 x 3,84 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: pojedynczy /single
|
materiał / material: stal / steel
|
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
(Material):
|
hydroaluminium
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion
(diesel):
|
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
|
1 śruba nastawna / 1 CPP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,8 węzła / knots
|
Wyposażenie holownicze / Towing
equipment:
|
automatyczna wciągarka holownicza typu:
Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
|
1 hak holowniczy / 1 towing hook
|
|
Uciąg / Bollard pull:
|
30 t.
|
Wyposażenie
kotwiczne / Anchor equipment:
|
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
electric wind lass
|
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
& salvage equipment:
|
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
pump with a capacity: 100 t/h
|
1 umieszczone na sterówce działko wodne
/ 1 water cannon placed on a wheelhouse
|
|
2
pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
of 400 t/h and70 t/h
|
|
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
Navigation & rescue equipment:
|
2 radary/
2 radars
|
echosonda / echosounder
|
|
kompas magnetyczny / magnetic compass
|
|
odbiorniki
Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
|
|
AIS
|
|
pławy EPIRB i SART / EPIRB
& SART buoys
|
|
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
|
|
kamizelki ratunkowe / life jackets
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 87 t.
|
woda / water: 24 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
5/7 os. / pers.
|
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
|
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
|
Danielewicz Waldemar – Polskie
Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
|
PRS 2013
|
* * *
Poniżej
zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana
Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES, made by Waldemar Danielewicz , a collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana
Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES, made by Sigismunda Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES, Stocznia Marynarki Wojennej Gdynia 2003, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES, Navy Shipyard Gdynia 2003, a collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to
enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro i Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.05.2003 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro & Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.05.2003 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro i Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.05.2003 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro & Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.05.2003 (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana G. Litwińczuka, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza, 29.08.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES, Gdansk made by Mr G. Litwińczuk, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz, 29.08.2005 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana
Andrzeja Patro, 29.08.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 29.08.2005 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika ARES z kolekcji
Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 19.06.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below
photos of the tug
ARES from collection of Mr. Waldemar Danielewicz, Gdańsk 19.06.2006 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika ARES z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza, Świnoujście-Karsibór 26.10.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES from collection of Mr. Waldemar Danielewicz, Świnoujście-Karsibór 26.10.2006 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana
Andrzeja Patro, Gdańsk 17.05.2007 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 17.05.2007 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES, Gdańsk 07.06.2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES, Gdansk 07.06.2008 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES i AJAKS, Gdańsk 07.04.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES & AJAKS, Gdansk 07.04.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES, Gdańsk 16.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES, Gdansk 16.07.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 27.09.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES cut for scrap made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 27.09.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 14.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 14.10.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 04.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 04.11.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 29.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES waiting for his further fate made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 29.11.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 12.01.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 12.01.2019 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Janusza Miszewskiego, Gdańsk 16.03.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, made by Mr. Janusz Miszewski, Gdansk 16.03.2019 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los, Gdańsk 27.06.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, Gdansk 27.06.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 17.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 17.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 19.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 19.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzy Makieła, Gdańsk 25.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 25.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 01.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 01.09.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 09.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 09.09.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 11.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 11.09.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 16.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES cut for scrap made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 16.10.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 20.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES cut for scrap, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 20.10.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pani Justyny Szawelskiej, zbiory Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 22.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES cut for scrap, made by Mrs. Justyna Szawelska, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 22.10.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 26.10.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES cut for scrap made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 26.10.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 04.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 04.11.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 10.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug
ARES cut for scrap, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 10.11.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej
zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 24.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug
ARES waiting for his further fate, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 24.11.2018 (to
enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 12.01.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 12.01.2019 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Janusza Miszewskiego, Gdańsk 16.03.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, made by Mr. Janusz Miszewski, Gdansk 16.03.2019 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los, Gdańsk 27.06.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, Gdansk 27.06.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 17.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 17.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 19.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 19.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzy Makieła, Gdańsk 25.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 25.08.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 01.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 01.09.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 09.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 09.09.2020 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 11.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 11.09.2020 (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz