wtorek, 6 listopada 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 41 - ARES



ARES (IMO: 7642144, MMSI: 261000200, Sygnał wywoławczy: SQLQ) – holownik portowo – redowy typu H2500 (jednostki 1 – 2), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku zatrudniony Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Siedem lat później w 1991 roku  właścicielem holownika zostaje spółka „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W ostatnich miesiącach ze względu na problemy techniczne wyłączony z eksploatacji. W drugiej połowie września 2018 roku, w Gdańsku rozpoczął się proces cięcia na złom stojącego przy Nabrzeżu Wiślanym holownika. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • grudzień 1986 - asystowanie na Bałtyku zespołowi holowniczemu PERKUN - POSEJDON, który  prowadził na holu z Blexen (RFN) do Gdańska dok pływający o nośności 33.000 ton.

*      *      *

ARES (IMO: 7642144, MMSI: 261000200, Call Sign: SQLQ) – harbor-roadstead tug type H2500 (units 1 – 2), designed by the Design and Technology Office of Maritme Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia on order Gdansk Port Authority. Since 1984 ARES worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Since 1991 the owner of the tug is „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In the second half of September 2018, in Gdansk, started the process of cutting into scrap moored on Wislane quay tug. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • December 1986 - assisting in the Baltic Sea the tow team PERKUN - POSEJDON, who towing a floating dock with carrying capacity of 3.000 tons from Blexen (FRD) to Gdansk.


*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *

Poniżej zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, made by Waldemar Danielewicz , a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, made by Sigismunda Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika ARES, Stocznia Marynarki Wojennej Gdynia 2003, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Navy Shipyard Gdynia 2003, a collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro i Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.05.2003 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro  & Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.05.2003 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana G. Litwińczuka, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza, 29.08.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Gdansk made by Mr G. Litwińczuk, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz, 29.08.2005 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro, 29.08.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 29.08.2005 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika ARES z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 19.06.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES from collection of Mr. Waldemar Danielewicz, Gdańsk 19.06.2006 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARES z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza, Świnoujście-Karsibór 26.10.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES from collection of Mr. Waldemar Danielewicz, Świnoujście-Karsibór 26.10.2006 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 17.05.2007 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 17.05.2007 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika ARES, Gdańsk 07.06.2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Gdansk 07.06.2008 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ARES i AJAKS, Gdańsk 07.04.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES & AJAKS, Gdansk 07.04.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika ARES, Gdańsk 16.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Gdansk 16.07.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 27.09.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 27.09.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 14.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 14.10.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 16.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 16.10.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 20.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 20.10.2018 (to enlarge click on the photo).
 













Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pani Justyny Szawelskiej, zbiory Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 22.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap, made by Mrs. Justyna Szawelska, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 22.10.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 26.10.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by  Mr. Andrzej Patro, Gdansk 26.10.2018 (to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 04.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by  Mr. Andrzej Patro, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 04.11.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 10.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 10.11.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 24.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 24.11.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 29.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate made by  Mr. Andrzej Patro, Gdansk 29.11.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 12.01.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate,  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 12.01.2019 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Janusza Miszewskiego, Gdańsk 16.03.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate,  made by  Mr. Janusz Miszewski, Gdansk 16.03.2019 (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los, Gdańsk 27.06.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, Gdansk 27.06.2020 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 17.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 17.08.2020 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 19.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 19.08.2020 (to enlarge click on the photo).






















Poniżej zdjęcie ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.08.2020 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzy Makieła, Gdańsk 25.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 25.08.2020 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 01.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 01.09.2020 (to enlarge click on the photo). 






Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 09.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 09.09.2020 (to enlarge click on the photo). 










Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 11.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 11.09.2020 (to enlarge click on the photo). 











 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz