wtorek, 13 listopada 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 42 - ODYS

ODYS (IMO: 7937965, MMSI: 261000580, Sygnał wywoławczy: SQLU) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Gdynia. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdyni. Pomiędzy 1996 a 2011 właścicielem holownika był WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. We wrześniu 2011 firma ta wraz z całym majątkiem została przejęta przez Fairplay B.V z siedzibą w Rotterdamie. Od marca 2015 roku właścicielem jednostki był Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. Z ważniejszych wydarzeń z życia holownika warto wspomnieć o:
  • 27.02. – 14.03.1988 – wraz z holownikami ROSOMAK, NEPTUNIA, ARGUS i dźwigiem pływającym KRAB w akcji ściągnięcia z mielizny koło cypla Skagen kontenerowca ro/ro INOWROCŁAW,
  • 10.03.2000 – kolizji do której doszło w trakcie pobierania holu z cypryjskiej jednostki TARPOON CLIPPER.

*     *     *

ODYS (IMO: 7937965, MMSI: 261000580, Sygnał wywoławczy: SQLU) – a modified type H 2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia for the Gdynia Port Authority Between 1996 – 2011 the owner of the tug was WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. In September 2011 the company with all its assets were taken over by Fairplay B.V. from Rotterdam. Since March 2015, the owner of the unit was Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. Of the more important events in the life of the tug, it is worth mentioning:
  • 27.02. – 14.03.1988 – together with the tugs ROSOMAK , NAPTUNIA, ARGUS and floating crane KRAB in action to pull off the shoal near Skagen ro/ro containership INOWROCŁAW,
  • 10.03.2000 – a collision that occurred during the taking of the lobby from the Cypriot unit TARPOON CLIPPER.
*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *

Poniżej zdjęcie holownika ODYS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro, / Below photo of the tug ODYS made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ODYS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro, 19.06.2006 / Below photos of the tug ODYS made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro, 19.06.2006 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika ODYS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia / Below photos of the tug ODYS made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika ODYS, Gdynia 22.09.2018 / Below photos of the tug ODYS, Gdynia 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).












Poniżej zdjęcia holownika ODYS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 22.09.2018 / Below photos of the tug ODYS made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 




Poniżej zdjęcia holownika ODYS i FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 12.10.2018 / Below photos of the tug ODYS & FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 12.10.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 



Poniżej zdjęcia holownika ODYS i FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 12.02.2019 / Below photos of the tug ODYS & FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 12.02.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 



Poniżej zdjęcie holownika ODYS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdynia 12.02.2019 / Below photo of the tug ODYS made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdynia 12.02.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ODYS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 27.02.2019 / Below photos of the tug ODYS made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 27.02.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).










Poniżej zdjęcie holownika ODYS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 19.03.2019 / Below photo of the tug ODYS made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 19.03.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holowników ODYS i ARGUS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdynia 09.05.2021 / Below photo of the tugs ODYS & ARGUS made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdynia 09.05.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 20.04.2023: Poniżej zdjęcia holownika ODYS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 15.04.2023 / Update 20.04.2023: Below photos of the tugs ODYS made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdynia 15.04.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 












 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz