Operator
Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska
(Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów
Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej
(Polsteam).
SKANIA ex EUROSTAR ROMA ex SUPERFAST I (IMO: 9086588, MMSI: 311007200, call sign: C6XF4, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Schichau Seebeckwerft (SSW) Fahr- und Spezialschiffbau GmbH w Bremerhaven dla greckiego armatora Superfast Ferries z Pireusu i wprowadzony do służby pod nazwą SUPERFAST I. W dniu 26 marca 2008 roku, nosząca nazwę EUROSTAR ROMA jednostka została zakupiona przez Polską Żeglugę MORSKĄ – POLSTEAM, przybywając do Szczecina 21 maja tego samego roku. W kolejnych tygodniach prom przeszedł remont i modernizację, wpierw w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia a następnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. 28 sierpnia 2008 roku przy Wałach Chrobrego w Szczecinie miała miejsce ceremonia chrztu. Imię SKANIA promowi nadała Pani Ewa Leszczyńska. Dzień po tej ceremonii, 1 września prom rozpoczął trwające do dziś rejsy na trasie Świnoujście – Ystad.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer budowy: |
1087 |
Wodowanie: |
30.07.1994 |
Zdanie: |
06.04.1995 |
Przebudowy: |
2008 (Gdańsk) |
* * *
Byli i obecni właściciele / czarterujący / operatorzy promu: |
|
06.04.1995 – 02.2004 |
Superfast Ferries, Pireus |
02.2004 – 15.05.2008 |
Atlantica di Navigazione S.p.A (Grimaldi Group), Neapol |
15.05.2008 - ? |
Skania Line Ltd, Nassau / Unity Line Sp. z .o. o., Szczecin |
* * *
Trasy: |
|
15.04.1995 – 03.1998 |
Patras – Ancona |
16.03.1998 – 02.2004 |
Bari – Igoumenitsa – Patras |
15.03.2004 – 04.2008 |
Civitavecchia – Barcelona |
18.04.2008 – 05.03.2008 |
Civitavecchia/Salerno – Palermo – Tunis |
01.09.2008 - ? |
Świnoujście – Ystad |
* * *
Bliźniacze jednostki: |
|
MEGA EXPRESS FOUR ex SUPERFAST II |
IMO 9086590 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność: |
GT: 23.933 / DWT: 5717 t. |
Wymiary (d. x sz. z.): |
173,7 x 24,0 x 6,41 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
Napęd: |
4 x 12 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila-Sulzer: 12VZA40S - łączna moc: 34.550 kW |
śruby: 2 |
|
Ster: |
1 |
Prędkość: |
27,9 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
dziobowy/rufowy ster strumieniowy: 2/1 |
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów ładunkowych: 4 |
długość i wysokość pokładów ładunkowych: - pokład 1 (tylko dla samochodów osobowych): 200 m x 2,5 m - pokład 2 (tylko dla samochodów osobowych): 260 m x 2,8 m - pokład 3: 850 m x 4,5 - pokład 5: 860 m x 4,5 m |
|
Rampy: |
2 |
Pojemność ładunkowa: |
auta: 830 |
trailery: 90 |
|
Wyposażenie części pasażerskiej: |
kabiny dla pasażerów (475 łóżek): - klasy De Luxe: 5 - kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 49 - kabiny zewnętrzne 3-osobowe: 1 - kabiny zewnętrzne 4-osobowe: 36 - kabiny wewnętrzne 4-osobowe: 55 - fotele lotnicze: 120 |
kabiny dla kierowców (50 łóżek): - kabiny wewnętrzne 2-osobowe: 7 - kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 18 |
|
punkty gastronomiczne: - restauracja: a`la carte Bon Appetit – 56 miejsc - kafeteria– 128 miejsc - One Way Truckers Club – 72 miejsca - Skania Snack Bar – 115 miejsc - Disco Bar – 130 miejsc - Cocktail Bar – 146 miejsca - Lounge: 122 miejsca |
|
Rozrywka: - dyskoteka - sklepy: Euro Shop, Cosmetics Shop - pokój zabaw dla dzieci - 2 sale konferencyjne dla: 60 i 48 os. |
|
Załoga: |
85 os. |
* * *
Bibliografia: |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
http://www.faktaomfartyg.se |
http://www.faergelejet.dk |
http://www.ferry-site.dk |
* * *
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz