ARGO (IMO: 8102593, MMSI: 261000220, Sygnał wywoławczy: SQMC) – holownik
portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez
Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a
zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie
Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku zatrudniony w Wydziale Usług
Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Od 1991 roku aż do chwili obecnej właścicielem holownika jest przedsiębiorstwo „WUŻ”
Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. z Gdańska. 07.2021 sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na VARGO.
* * *
ARGO (IMO: 8102593, MMSI: 261000220, Call Sign: SQMC) – harbor-roadstead
tug belonging to modified type H2500 (units 3 – 10) designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by theNaval Shipyard in
Gdynia on order Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department
of Shipping Services Port of Gdansk. Since 1991 the owner of the tug is „WUŻ”
Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. 07.2021 sold to foreign shipowner and renamed to VARGO.
*
* *
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
|
|||
Nazwa /
Name
|
Numer
stoczniowy / Yard number:
|
Rok budowy / Year of build
|
Los /
Fate:
|
AJAKS / AMBRUS
|
H2500/1
|
12.1974
|
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
|
ARES
|
H2500/2
|
04.1976
|
07/08.2020 pocięty na złom w
Gdańsku / 07/08.2020 scrapped in Gdansk
|
ATLANT
|
H2500/3
|
05.1977
|
w służbie / in service
|
ARGUS
|
H2500/4
|
1978
|
w służbie / in service
|
ODYS
|
H2500/5
|
02.1980
|
w służbie / in service
|
ODYSEUSZ /
ODISSEY |
H2500/6
|
1980
|
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
|
AGIS
|
H2500/7
|
03.1981
|
w służbie / in service
|
ARGO / VARGO
|
H2500/8
|
1981
|
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
|
AMON
|
H2500/9
|
01.1982
|
w służbie / in service
|
ARION
|
H2500/10
|
06.1982
|
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność (pełna) / Displacement
(full):
|
335
ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
35,34
x 9,33 x 3,84 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: pojedynczy /single
|
materiał / material: stal / steel
|
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
(Material):
|
hydroaluminium
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion
(diesel):
|
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
|
1 śruba nastawna / 1 CPP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,8 węzła / knots
|
Wyposażenie holownicze / Towing
equipment:
|
automatyczna wciągarka holownicza typu:
Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
|
1 hak holowniczy / 1 towing hook
|
|
Uciąg / Bollard pull:
|
30 t.
|
Wyposażenie
kotwiczne / Anchor equipment:
|
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
electric wind lass
|
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
& salvage equipment:
|
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
pump with a capacity: 100 t/h
|
1 umieszczone na sterówce działko wodne
/ 1 water cannon placed on a wheelhouse
|
|
2
pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
of 400 t/h and70 t/h
|
|
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
Navigation & rescue equipment:
|
2 radary/
2 radars
|
echosonda / echosounder
|
|
kompas magnetyczny / magnetic compass
|
|
odbiorniki
Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
|
|
AIS
|
|
pławy EPIRB i SART / EPIRB
& SART buoys
|
|
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
|
|
kamizelki ratunkowe / life jackets
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 87 t.
|
woda / water: 24 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
5/7 os. / pers.
|
* * *
Poniżej zdjęcia holownika ARGO, Gdańsk 1982 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO. Gdańsk 1982, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARGO, Gdańsk 1991 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO. Gdańsk 1991, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARGO (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARGO, Gdańsk 14.10.2018 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo the tug ARGO. Gdańsk 14.10.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
Aktualizacja 01.03.2021: Poniżej zdjęcie
holownika ARGO, Gdańsk 28.02.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.03.2021: Below photo the tug ARGO. Gdańsk 28.02.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to
enlarge click on the photo).
Aktualizacja 18.07.2021: Poniżej zdjęcie
holownika ARGO, Gdańsk 04.05.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 18.07.2021: Below photo the tug ARGO. Gdańsk 04.05.2021 (to
enlarge click on the photo).
Aktualizacja 18.07.2021: Poniżej zdjęcia
holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 13.07.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 18.07.2021: Below photos the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 13.07.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to
enlarge click on the photo).
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie
holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 15.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photo the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 15.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to
enlarge click on the photo).
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie
holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 30.09.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photo the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 30.09.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to
enlarge click on the photo).
Aktualizacja 08.11.2021: Poniżej zdjęcie
holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 30.10.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.11.2021: Below photo the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 30.10.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to
enlarge click on the photo).
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
|
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
|
Danielewicz Waldemar – Polskie
Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
|
PRS 2013
|
Now she is in Rotterdam (NL). See: https://www.flickr.com/photos/kiekjesdief-schepen/albums/72157720165161148
OdpowiedzUsuń