sobota, 27 stycznia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 14 - ARGO


ARGO (IMO: 8102593, MMSI: 261000220, Sygnał wywoławczy: SQMC) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku zatrudniony w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Od 1991 roku aż do chwili obecnej właścicielem holownika jest przedsiębiorstwo „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. z Gdańska. 07.2021 sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na VARGO.
 
*     *     *

ARGO (IMO: 8102593, MMSI: 261000220, Call Sign: SQMC) – harbor-roadstead tug belonging to modified type H2500 (units 3 – 10) designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by theNaval Shipyard in Gdynia on order Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Since 1991 the owner of the tug is „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. 07.2021 sold to foreign shipowner and renamed to VARGO.

*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika ARGO, Gdańsk 1982 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO. Gdańsk 1982, made by Mr. Andrzej Patro   (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARGO, Gdańsk 1991 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO. Gdańsk 1991, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej zdjęcia holownika ARGO (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO  (to enlarge click on the photo).













Poniżej zdjęcia holownika ARGO, Gdańsk 05.05.2018 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO. Gdańsk 05.05.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej zdjęcie holownika ARGO, Gdańsk 14.10.2018 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo the tug ARGO. Gdańsk 14.10.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARGO, Gdańsk 16.10.2018 r., autorstwa Pana Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos the tug ARGO. Gdańsk 16.10.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


 

Aktualizacja 01.03.2021: Poniżej zdjęcie holownika ARGO, Gdańsk 28.02.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.03.2021: Below photo the tug ARGO. Gdańsk 28.02.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 18.07.2021: Poniżej zdjęcie holownika ARGO, Gdańsk 04.05.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 18.07.2021: Below photo the tug ARGO. Gdańsk 04.05.2021 (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 18.07.2021: Poniżej zdjęcia holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 13.07.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 18.07.2021: Below photos the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 13.07.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 


 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 15.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photo the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 15.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 30.09.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photo the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 30.09.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 08.11.2021: Poniżej zdjęcie holownika VARGO ex ARGO, Gdańsk 30.10.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.11.2021: Below photo the tug VARGO ex ARGO. Gdańsk 30.10.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

 
*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013
 

1 komentarz:

  1. Now she is in Rotterdam (NL). See: https://www.flickr.com/photos/kiekjesdief-schepen/albums/72157720165161148

    OdpowiedzUsuń