ARION (IMO: 8136506, MMSI:
261000400, Sygnał wywoławczy: SQMJ) – holownik portowo – redowy
zmodyfikowanego typu H 2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez
Biuro
Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a
zbudowany przez
Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin
(później Zarząd Portu Szczecin - Świnoujście). W 1991 nowym armatorem
jednostki zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. z siedzibą w
Szczecinie. W lipcu
2012 roku ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęty przez niemieckiego armatora
Otto
Wulf GmbH & Co. KG. W maju 2018 roku holownik zostaje sprzedany
armatorowi Baltic Shipping
Company, który eksploatuje go dalej bez zmiany jego nazwy. W dniu 19
grudnia 2019 roku ARION zostaje wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze
celem pocięcia na złom.
*
* *
ARION (IMO: 8136506, MMSI: 261000400, Call Sign: SQMJ)
– modified type H2500 harbor-roadstead tug,
designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards
“Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia for the Szczecin Port Authority
(later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). In 1991 the new owner of the unit was
Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin.
In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH &
Co. KG from Cuxhafen-Rostock. In May
2018 the tug was sold to the foreign shipowner Baltic Shipping Company. On December 19, 2019
beached at Turkish Aliaga to cut into scrap.
*
* *
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
|
|||
Nazwa /
Name
|
Numer
stoczniowy / Yard number:
|
Rok budowy / Year of build
|
Los /
Fate:
|
AJAKS / AMBRUS
|
H2500/1
|
12.1974
|
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
|
ARES
|
H2500/2
|
04.1976
|
07/08.2020 pocięty na złom w
Gdańsku / 07/08.2020 scrapped in Gdansk
|
ATLANT
|
H2500/3
|
05.1977
|
w służbie / in service
|
ARGUS
|
H2500/4
|
1978
|
w służbie / in service
|
ODYS
|
H2500/5
|
02.1980
|
w służbie / in service
|
ODYSEUSZ /
ODISSEY |
H2500/6
|
1980
|
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
|
AGIS
|
H2500/7
|
03.1981
|
w służbie / in service
|
ARGO / VARGO
|
H2500/8
|
1981
|
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
|
AMON
|
H2500/9
|
01.1982
|
w służbie / in service
|
ARION
|
H2500/10
|
06.1982
|
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność (pełna) / Displacement
(full):
|
335
ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
35,34
x 9,33 x 3,84 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: pojedynczy /single
|
materiał / material: stal / steel
|
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
(Material):
|
hydroaluminium
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion
(diesel):
|
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
|
1 śruba nastawna / 1 CPP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,8 węzła / knots
|
Wyposażenie holownicze / Towing
equipment:
|
automatyczna wciągarka holownicza typu:
Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
|
1 hak holowniczy / 1 towing hook
|
|
Uciąg / Bollard pull:
|
30 t.
|
Wyposażenie
kotwiczne / Anchor equipment:
|
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
electric wind lass
|
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
& salvage equipment:
|
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
pump with a capacity: 100 t/h
|
1 umieszczone na sterówce działko wodne
/ 1 water cannon placed on a wheelhouse
|
|
2
pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
of 400 t/h and70 t/h
|
|
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
Navigation & rescue equipment:
|
2 radary/
2 radars
|
echosonda / echosounder
|
|
kompas magnetyczny / magnetic compass
|
|
odbiorniki
Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
|
|
AIS
|
|
pławy EPIRB i SART / EPIRB
& SART buoys
|
|
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
|
|
kamizelki ratunkowe / life jackets
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 87 t.
|
woda / water: 24 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
5/7 os. / pers.
|
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
|
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
|
Danielewicz Waldemar – Polskie
Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
|
PRS 2013
|
*
* *
Poniżej zdjęcie
holownika ARION, autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARION made by Mr. Sigismund Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro
(to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARION, autorstwa Pana Andrzeja Patro, Ystad 1994 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARION made by Mr. Andrzej Patro, Ystad 1994 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARION / Below photos tug ARION (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika ARION, autorstwa Pana Andrzeja Patro, Ystad 1994 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARION made by Mr. Andrzej Patro, Ystad 1994 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARION / Below photos tug ARION (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARION, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 10.07.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARION made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdańsk 10.07.2014 (to enlarge click on the photo).
ARION
przy nadbrzeżu ZUŻ-u w Szczecinie, 2017 rok - zdjęcia dzięki
uprzejmości ich autora Pana Andrzeja Patro / ARION at ZUŻ quay in
Szczecin, 2017 - photos courtesy of their author, Mr Andrzej Patro.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz