środa, 10 stycznia 2018

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 1 - ATLANTIC COMPASS



ATLANTIC COMPASS (IMO 8214176, MMSI: 265101000, Sygnał wywoławczy: SKUN, bandera: Szwecja) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez szwedzką stocznię Kockums Varv Ab w Malmö dla armatora Rederi Ab Transocean z Geteborga (operator: Atlantic Container Lines). Jedna z pięciu niemal bliźniaczych jednostek tzw. serii G3 (3 zbudowane w Szwecji a 2 w Wielkiej Brytanii), będącej rozwinięciem poprzedników – jednostek serii G1 i G2. Od dnia wprowadzenia do służby aż do momentu wycofania ATLANTIC COMPASS wraz ze swoimi bliźniaczymi jednostkami obsługiwał połączenie pomiędzy portami Europy a portami wschodniego wybrzeża USA. Po prawie trzech latach eksploatacji, pomiędzy 15 marca a 25 kwietnia 1987 roku w południowo koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w Ulsan ATLANTIC COMPASS został wydłużony o ~42 metry (w trakcie tej operacji wymieniono także główny silnik – pierwotnie zainstalowany był diesel B&W-Gotaverken 6L90GBE o mocy 17.506 kW). Dnia 27 maja 1988 roku, 70 mil morskich na zachód od holenderskiego portu Ijmuiden (pozycja 52.36N – 03.10E) zmierzająca w stronę Antwerpii opisywana jednostka miała kolizję z idącym z Dordrecht do Grangemouth szwedzkim chemikaliowcem ANNA BROERE, który w wyniku tego zatonął ze stratą 2 członków załogi (pozostali zostali uratowani przez załogę ATLANTIC COMPASS). W kwietniu 2016 roku prawie 32 letni statek został sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alang. Po opłynięciu Afryki, 15 czerwca jednostka dotarła na kotwicowisko Bhavnagar zaś sześć dni później 21 czerwca została wprowadzona na plażę w pobliskim Alangu (stanowisko 105).
  • Stoczniowy numer budowy: 595,
  • Data złożenia zamówienia: 30.06.1982
  • Data położenia stępki: 26.01.1984,
  • Data wodowania: 20.06.1984,
  • Data zdania: 21.09.1984.
*     *     *

ATLANTIC COMPASS (IMO 8214176, MMSI: 265101000, call sign: SKUN, flag: Sweden) – a con-ro unit, built by the Swedish shipyard Kockums Varv Ab in Malmö for the shipowner Rederi Ab Transocean from Gothenburg (operator: Atlantic Container Lines). One of the five almost twin units of the so-called G3 series (3 built in Sweden and 2 built in Great Britain), which is a development of predecessors – units G1 and G2 series. From the day when it was put into the service to the moment of its withdrawal, ATLANTIC COMPASS together with its twin units served the connection between European and US east coast ports. After almost three years in service, between March 15 and April 25, 1987 in the South Korean shipyard Hyundai Mipo Dockyard in Ulsan ATLANTIC COMPASS was extended by ~42 meter inset (during this operation also replaced the main engine  – originally was installed the B&W-Gotaverken 6L90GBE diesel engine with power: 17.506 kW). On May 27, 1988, 70 nautical miles west of the Dutch port of Ijmuiden (position 52.36N – 03.10E) the described unit had a collision with the coming from Dordrecht to Grangemouth Swedish chemical tanker ANNA BROERE, which sank with the loss of 2 crew members (the others were saved by the ATLANTIC COMPASS crew). In April 2016, a nearly 32 years old ship was sold for scrap to the Indian shipyard in Alang. After the voyage around Africa, on June 15 the unit arrived at the Bhavnagar anchorage, and six days later on June 21 was beached in nearby Alang (Plot 105).
  • Yard number: 595,
  • Date of order: 30.06.1982,
  • Date of keel laid: 26.01.1984,
  • Launched: 20.06.1984,
  • Delivery date: 21.09.1984.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 57255 t. / 51648 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 291,92 x 32,39 x 11,60 m.,
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: B&W 6L90GB o mocy / with power 20.200 kW,
    • 1 śruba / 1 propeller,
    • 1 ster / 1 ruder,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 2000 PS / 2500 PS,
  • Prędkość / Speed: 17,5 węzła / knots,
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • ładownie / holds: 5,
    • luki / hatches: 10,
    • pokłady samochodowe / vehicle decks: 3,
      • długość całkowita i wymiary linii ładunkowych / total length and dimensions of the lanemeters: 3,372.00 m x 12.40 m x 6.80 m,
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: 
    • rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) o wymiarach i ładowności / stern ramp (starboard) with dimensions and capacity: 46.0 m x 12,5 m & 420 t.,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • auta / cars: 1.003,
    • naczepy / trailers: 208,
    • kontenery (kontenery chłodzone) / containers (reefer containers): 2,908 TEU (364 TEU),
  • Załoga / Crew: 28 os. / pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
*     *     *

Poniżej zdjęcia: ATLANTIC COMPASS  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of ATLANTIC COMPASS (to enlarge click on the photo).

I. ATLANTIC COMPASS, Hamburg, 23.06.2014.















II. ATLANTIC COMPASS, Hamburg 06.05.2016.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz