środa, 4 lutego 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 16 - ZIEMIA CHELMINSKA

ZIEMIA CHELMINSKA ex ZIEMIA CHEŁMIŃSKA (IMO: 8207769, MMSI: 636090717, Sygnał wywoławczy: A8DT2, bandera: Liberia, port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA CHEŁMIŃSKA. Matką chrzestną statku została Pani Maria Waligóra z Chełmna. W swój pierwszy rejs masowiec wyruszył pod dowództwem kpt. Jana Prüffera. W czerwcu 2004 roku w związku z przerejestrowaniem statku pod banderę  Liberii uproszczeniu uległa jego nazwa na ZIEMIA CHELMINSKA. Sprzedany na złom, w dniu 30 listopada 2011 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem przeprowadzenia rozbiórki (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Grzegorz Piórkowski.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

46

Położenie stępki:

28.09.1983

Wodowanie:

01.02.1984

Zdanie:

07.11.1984

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 16.697 / DWT: 26.696 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,25 x 23,14 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Pokłady ciągłe: 1

poprzeczne grodzie: 7

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW

śruba: 1

Prędkośc:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy  66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling

Pojemność ładowni:

bele: 33.563 m3

ruda: 29.435 m3

ziarno: 34.850 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

23 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA CHELMINSKA przepływa przez Świnoujście 06.02.2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz