ZIEMIA CHELMINSKA ex ZIEMIA CHEŁMIŃSKA (IMO: 8207769, MMSI: 636090717, Sygnał wywoławczy: A8DT2, bandera: Liberia, port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA CHEŁMIŃSKA. Matką chrzestną statku została Pani Maria Waligóra z Chełmna. W swój pierwszy rejs masowiec wyruszył pod dowództwem kpt. Jana Prüffera. W czerwcu 2004 roku w związku z przerejestrowaniem statku pod banderę Liberii uproszczeniu uległa jego nazwa na ZIEMIA CHELMINSKA. Sprzedany na złom, w dniu 30 listopada 2011 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem przeprowadzenia rozbiórki (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Grzegorz Piórkowski.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
46 |
Położenie stępki: |
28.09.1983 |
Wodowanie: |
01.02.1984 |
Zdanie: |
07.11.1984 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność |
GT: 16.697 / DWT: 26.696 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
180,25 x 23,14 x 9,85 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
Pokłady ciągłe: 1 |
|
poprzeczne grodzie: 7 |
|
Napęd: |
1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkośc: |
15 |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz |
1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy 66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
specyfikacje ładowni: - cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku - jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody |
|
pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling |
|
Pojemność ładowni: |
bele: 33.563 m3 |
ruda: 29.435 m3 |
|
ziarno: 34.850 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
23 + 2 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: ZIEMIA CHELMINSKA przepływa przez Świnoujście 06.02.2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz