wtorek, 10 lutego 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 17 - GENERAL DABROWSKI

GENERAL DABROWSKI ex LAKE MEAD ex GENERAL DĄBROWSKI (IMO: 8124292, MMSI: 356649000, Sygnał wywoławczy: HPYF, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez bułgarską stocznię im. Georgi Dimitrowa w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki została Pani Lidia Zych – pracownik PŻM. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Eugeniusz Nowak, zaś trasa statku wiodła do hiszpańskiego portu Ceuta i dalej do portów Stanów Zjednoczonych. Od 13 lutego 1992 roku jako LAKE MERAD (bandera: wyspy Marshalla) w składzie spółki BASCO 1. W listopadzie 1992 roku w związku z awarią silnika głównego zmuszony do zawinięcia do Kapsztadu, skąd po remoncie udał się w dalszą drogę do Brazylii. W czerwcu 1993 roku kolejna awaria silnika głównego unieruchomiła statek w trakcie rejsu z Australii do Antwerpii. Po zlikwidowaniu spółki BASCO 1 powrócił w kwietniu 2003 roku do PŻM otrzymując uproszczoną pierwszą nazwę tj. GENERAL DABROWSKI. Sprzedany na złom, został przekazany do rozbiórki 19 kwietnia 2011 roku na redzie Chittagong w Bangladeszu (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Oskar Szpakiewicz). Następnego dnia wprowadzony na plażę, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

71

położenie stępki:

23.04.1982

wodowanie:

14.08.1982

zdanie:

30.12.1982

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 23.427 / DWT: 38.591 t.

Wymiary (d. x. sz. x z.):

198,38 x 27,87 x 11,16 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie: 9

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H.Cegielski-Sulzer typ: 6RND68M o mocy 7.950 kW przy 137 rpm

śruba: 1

Prędkość:

14,7 ~ 15,6 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla o mocy 504 kW oraz generatora

Ładownie / Luki:

liczba: 7/7

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

wymiary luków:

- 1 - 11.2 x 13.0 m

- 6 - 12.8 x 13.0 m 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.066 m3

ziarno: 46.066 m3

Urządzenia załadunkowe

brak

Załoga:

32

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: GENERAL DABROWSKI podczas postoju po Elewatorem Ewa w Szczecinie, zima 2010 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz