BALTIVIA (IMO: 7931997, MMSI: 309826000, Sygnał wywoławczy: C6WN5, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom typu ro-pax, zbudowany przez szwedzką stocznię Kalmar Varv AB w Kalmar dla szwedzkiego armatora Johnsson Line AB. Jako ciekawostkę wartą wymienia z czasów budowy jest fakt, że sekcja rufowa powstała w stoczni Kalmar Varv, sekcja dziobowa w stoczni Fartygsentreprenader Ab w Marstand natomiast sekcja śródokręcia w stoczni Götaverken Citvarvet w Göteborgu – wszystkie te sekcje zostały następnie połączone w całość w suchym doku stoczni Eriksberg. W trakcie budowy (którą dodatkowo opóźnił o dwa miesiące pożar jaki wybuchł w przedziale maszynowni) dla statku planowana była nazwa Sagaland, która to na skutek protestów armatora Broströms (posiadającego w swojej flocie jednostkę o takiej samej nazwie) została zmieniona na SAGA STAR. W dniu 15 grudnia 1981 roku nastąpiło przekazanie jednostki właścicielowi oraz ceremonia chrztu – matką chrzestną została Pani Marieann Nilson. Jeszcze w grudniu tego samego roku SAGA STAR w barwach operatora TT-Saga Line rozpoczęła obsługę połączenia Helsinborg/Malmö/Trelleborg – Travemünde. W styczniu 1983 roku nowym właścicielem promu zostaje szwedzki armator Svelast AB (Svenska Lastbils AB – SLAB) ze Sztokholmu, zaś on sam wciąż w barwach operatora TT-Saga Line obsługuje połączenie Trelleborg – Travemünde. Rok później, także w styczniu dochodzi do kolejnej zmiany właścicielskiej a nowym właścicielem jednostki zostaje także szwedzki armator Swedcarrier Reederi AB z Helsinborga. W 1986 roku dotychczasowy operator TT-Saga Line zmienia swoją nazwę na TT-Line. W 1988 roku prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Compagnie Meridionale de Navigation z Bastii, który oddaje go w czarter TT-Line, które to kontynuuje jego eksploatację na starej linii aż do 23 sierpnia tego samego roku. W okresie październik 1988 – luty 1989 rok prom pływa w czarterze duńskiego armatora DFDS A/S z Kopenhagi, obsługując połączenie Bremerhaven – Esbjerg – Cuxhaven – Immingham/Harwich. W marcu 1989 roku SAGA STAR przybywa do położonej w Marsylii stoczni Cie-Marseille de Reparation - CMR, w której to przechodzi przebudowę polegającą na dodaniu kabin pasażerskich oraz stabilizatorów. Po zakończeniu prac pod nową nazwą GIROLATA wchodzi na linię Marsylia – Bastia. W listopadzie 1990 roku prom zostaje wyczarterowany francuskiemu ministerstwu obrony, dla którego przewozi do Arabii Saudyjskiej sprzęt wojskowy. W dniu 23 sierpnia 1993 roku ponownie wyczarterowany TT-Line, zmienia nazwę na SAGA STAR i rozpoczyna obsługę starej linii Trelleborg – Travemünde. Od czerwca 1995 roku w czarterze TR-Lines zatrudniony na linii Trelleborg – Rostock. W lipcu 1997 roku prom zostaje zakupiony przez zarejestrowaną na Wyspach Bahama spółkę Star Ferry Ltd. (spółka córka TT-Line). 14 października 2001 roku SAGA STAR kończy pracę na dotychczasowej linii, rozpoczynając następnego dnia trwającą do 3 listopada tego samego roku obsługę połączenia Trelleborg – Travemünde. W styczniu 2002 roku prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Conseil General de Seine Maritime z Dieppe, który to po przeglądzie inspekcyjnym w stoczni w Hawrze, przemianowuje go na DIEPPE. Od 5 maja 2002 roku w barwach Transmanche Ferries, zatrudniony w obsłudze połączenia Dieppe – Newhaven. W trakcie eksploatacji na w/w linii prom miał kilka wypadków i tak: 22 października 2002 roku wszedł na mieliznę na podejściu do portu w Newhaven; 3 lipca 2004 roku podczas nocnego cumowania w Dieppe uderzył o pirs uszkadzając sobie poszycie, 4 lutego 2005 ponownie podczas cumowania w Dieppe uderzył o pirs uszkadzając dziób. W grudniu 2005 roku DIEPPE wykonał próbny rejs na trasie Dieppe – Portsmouth, po którym powrócił na starą linię. W listopadzie 2006 roku nabyty przez polskiego armatora Polska Żegluga Bałtycka – Polferries z Kołobrzegu i 23 listopada przemianowany na BALTIVIA. Po przeglądzie i remoncie w Gdańskiej Stoczni Remontowej, w dniu 8 stycznia 2007 roku wprowadzony na linię Gdańsk – Nynäshamn. W okresie 26 luty – 11 marzec 2007 czasowo zatrudniony w obsłudze linii Świnoujście – Ystad. Od 1 marca 2013 roku BALTIVIA rozpoczyna obsługę linii Świnoujście – Ystad, którą to kontynuuje do dnia dzisiejszego, z czasowymi przerwami, kiedy to jest zatrudniana na linii Gdańsk - Nynäshamn. 17 marca 2020 roku, ze względu na konieczność rozładowania korka tirów jaki powstał na skutek zamknięcia granic w związku z pandemią wirusa Sars-Cov.2, BALTIVIA odbywa specjalny rejs towarowy na trasie Sassnitz – Kłajpeda – Sassnitz.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
453 |
Położenie stępki: |
10.06.1980 |
Wodowanie: |
03.05.1981 |
Zdanie: |
10.12.1981 |
* * *
Wcześniejsze nazwy |
|
SAGALAND |
1981 |
SAGA STAR |
1981 – 1989 |
GIROLATA |
1989 – 1993 |
SAGA STAR |
1993 – 2002 |
DIEPPE |
2002 - 2006 |
* * *
Wcześniejsi armatorzy / operatorzy / czarterujący |
|
Johnsson Line Ab / operator: TT-Saga Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Saga AB) |
1981 – 1983 |
Svenska Lastbils Ab / operator TT-Saga Line |
1983 – 1984 |
Swedcarrier Rederi Ab / operator: TT-Saga Line (od 1986 roku już jako TT-Line) |
1984 – 1988 |
Compagnie Meridionale de Navigation |
1988 – 1997 |
Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG |
1988 |
Czarter: DFDS A/S |
10.1988 – 02.1989 |
Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG |
08.1993 – 05.1995 |
Czarter TR-Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Deutsche Seereederei Rostock GmbH) |
06.1995 – 10.2001 |
Star Ferry Ltd. (spółka córka TT-Line GmbH & Co. KG) |
1997 – 2002 |
Conseil Général de la Seine Maritime |
2002 – 2006 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 17.790 / DWT: 5.309 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
146,90 x 24,03 x 6,25 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał: stal |
|
grodzie poprzeczne: 5 |
|
pokłady: 9 |
|
Napęd: |
4 x 8 cylindrowe silniki diesla Lindholmen Motor AB model: 8 PC 2-5L o łącznej mocy: 13.240 kW (4 x 3.310 kW) |
2 śruby nastawne |
|
Prędkość: |
19 ~ 20 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze napędzane silnikami diesla B&W 6 S28 LH-4 o mocy 1.058 kVA (każdy) |
2 dziobowe stery strumieniowe |
|
2 pary stabilizatorów (finn) |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów ładunkowych: 2 |
długość pasa ładunkowego: 1408 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
auta: 96 (lub 30 aut i 80 naczep) |
naczepy: 117 (lub 30 aut i 80 naczep) |
|
TEU: 240 |
|
Wyposażenie ro/ro: |
1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (port) |
1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (sb) |
|
1 rampa o wymiarach: 16, 0 x 8,0 m |
|
Przestrzeń pasażerska: |
liczba pokładów: 3 |
kabiny: 50 - deluxe: 2 (pokład 8) - zewnętrzne: 30 (pokład 7) - wewnętrzne: 17 (pokład 7) - dla osób niepełnosprawnych: 1 (pokład 7) |
|
fotele pulmanowskie: 48 |
|
gastronomia: - kafeteria: 110 os. (pokład 7) - bar/kawiarnia: 50 os. (pokład 7) |
|
usługi / rozrywka: - sklep (pokład 7) - ambulatorium 9pokład 70 - recepcja (pokład 7) - automaty do gry - pokład słoneczny (pokłady 8, 9) |
|
Pasażerowie: |
250 os. |
Załoga: |
? |
* * *
Bibliografia |
www.faktaomfartyg.se |
https://polferries.pl |
http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3 |
http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917 |
* * *
Poniżej: BALTIVIA opuszcza Świnoujście 15.03.2013 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA przybywa do Świnoujścia 02.06.2017 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 03.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 18.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 26.01.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 24.07.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w doku dawnej Stoczni Gdynia 06.08.2020 rok, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 02.09.2020 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 25.07.2024 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BALTIVIA w Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 11.08.2024 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej: BALTIVIA w Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 11.09.2024 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz