piątek, 20 lutego 2015

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 3 - BALTIVIA

BALTIVIA (IMO: 7931997, MMSI: 309826000, Sygnał wywoławczy: C6WN5, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom typu ro-pax, zbudowany przez szwedzką stocznię Kalmar Varv AB w Kalmar dla szwedzkiego armatora Johnsson Line AB. Jako ciekawostkę wartą wymienia z czasów budowy jest fakt, że sekcja rufowa powstała w stoczni Kalmar Varv, sekcja dziobowa w stoczni Fartygsentreprenader Ab w Marstand natomiast sekcja śródokręcia w stoczni Götaverken Citvarvet w Göteborgu – wszystkie te sekcje zostały następnie połączone w całość w suchym doku stoczni Eriksberg. W trakcie budowy (którą dodatkowo opóźnił o dwa miesiące pożar jaki wybuchł w przedziale maszynowni) dla statku planowana była nazwa Sagaland, która to na skutek protestów armatora Broströms (posiadającego w swojej flocie jednostkę o takiej samej nazwie) została zmieniona na SAGA STAR. W dniu 15 grudnia 1981 roku nastąpiło przekazanie jednostki właścicielowi oraz ceremonia chrztu matką chrzestną została Pani Marieann Nilson. Jeszcze w grudniu tego samego roku SAGA STAR w barwach operatora TT-Saga Line rozpoczęła obsługę połączenia Helsinborg/Malmö/Trelleborg – Travemünde. W styczniu 1983 roku nowym właścicielem promu zostaje szwedzki armator Svelast AB (Svenska Lastbils AB – SLAB) ze Sztokholmu, zaś on sam wciąż w barwach operatora TT-Saga Line obsługuje połączenie Trelleborg – Travemünde. Rok później, także w styczniu dochodzi do kolejnej zmiany właścicielskiej a nowym właścicielem jednostki zostaje także szwedzki armator Swedcarrier Reederi AB z Helsinborga. W 1986 roku dotychczasowy operator TT-Saga Line zmienia swoją nazwę na TT-Line. W 1988 roku prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Compagnie Meridionale de Navigation z Bastii, który oddaje go w czarter TT-Line, które to kontynuuje jego eksploatację na starej linii aż do 23 sierpnia tego samego roku. W okresie październik 1988 – luty 1989 rok prom pływa w czarterze duńskiego armatora DFDS A/S z Kopenhagi, obsługując połączenie Bremerhaven – Esbjerg – Cuxhaven – Immingham/Harwich. W marcu 1989 roku SAGA STAR przybywa do położonej w Marsylii stoczni Cie-Marseille de Reparation - CMR, w której to przechodzi przebudowę polegającą na dodaniu kabin pasażerskich oraz stabilizatorów. Po zakończeniu prac pod nową nazwą GIROLATA wchodzi na linię Marsylia – Bastia. W listopadzie 1990 roku prom zostaje wyczarterowany francuskiemu ministerstwu obrony, dla którego przewozi do Arabii Saudyjskiej sprzęt wojskowy. W dniu 23 sierpnia 1993 roku ponownie wyczarterowany TT-Line, zmienia nazwę na SAGA STAR i rozpoczyna obsługę starej linii Trelleborg – Travemünde. Od czerwca 1995 roku w czarterze TR-Lines zatrudniony na linii Trelleborg – Rostock. W lipcu 1997 roku prom zostaje zakupiony przez zarejestrowaną na Wyspach Bahama spółkę Star Ferry Ltd. (spółka córka TT-Line). 14 października 2001 roku SAGA STAR kończy pracę na dotychczasowej linii, rozpoczynając następnego dnia trwającą do 3 listopada tego samego roku obsługę połączenia Trelleborg – Travemünde. W styczniu 2002 roku prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Conseil General de Seine Maritime z Dieppe, który to po przeglądzie inspekcyjnym w stoczni w Hawrze, przemianowuje go na DIEPPE. Od 5 maja 2002 roku w barwach Transmanche Ferries, zatrudniony w obsłudze połączenia Dieppe – Newhaven. W trakcie eksploatacji na w/w linii prom miał kilka wypadków i tak: 22 października 2002 roku wszedł na mieliznę na podejściu do portu w Newhaven; 3 lipca 2004 roku podczas nocnego cumowania w Dieppe uderzył o pirs uszkadzając sobie poszycie, 4 lutego 2005 ponownie podczas cumowania w Dieppe uderzył o pirs uszkadzając dziób. W grudniu 2005 roku DIEPPE wykonał próbny rejs na trasie Dieppe – Portsmouth, po którym powrócił na starą linię. W listopadzie 2006 roku nabyty przez polskiego armatora Polska Żegluga Bałtycka – Polferries z Kołobrzegu i 23 listopada przemianowany na BALTIVIA. Po przeglądzie i remoncie w Gdańskiej Stoczni Remontowej, w dniu 8 stycznia 2007 roku wprowadzony na linię Gdańsk – Nynäshamn. W okresie 26 luty – 11 marzec 2007 czasowo zatrudniony w obsłudze linii Świnoujście – Ystad. Od 1 marca 2013 roku BALTIVIA rozpoczyna obsługę linii Świnoujście – Ystad, którą to kontynuuje do dnia dzisiejszego, z czasowymi przerwami, kiedy to jest zatrudniana na linii Gdańsk - Nynäshamn. 17 marca 2020 roku, ze względu na konieczność rozładowania korka tirów jaki powstał na skutek zamknięcia granic w związku z pandemią wirusa Sars-Cov.2, BALTIVIA odbywa specjalny rejs towarowy na trasie Sassnitz – Kłajpeda – Sassnitz.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

453

Położenie stępki:

10.06.1980

Wodowanie:

03.05.1981

Zdanie:

10.12.1981

*     *     *

Wcześniejsze nazwy

SAGALAND

1981

SAGA STAR

1981 – 1989

GIROLATA

1989 – 1993

SAGA STAR

1993 – 2002

DIEPPE

2002 - 2006

*     *     *

Wcześniejsi armatorzy / operatorzy / czarterujący

Johnsson Line Ab / operator: TT-Saga Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Saga AB)

1981 – 1983

Svenska Lastbils Ab / operator TT-Saga Line

1983 – 1984

Swedcarrier Rederi Ab / operator: TT-Saga Line (od 1986 roku już jako TT-Line)

1984 – 1988

Compagnie Meridionale de Navigation

1988 – 1997

Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG

1988

Czarter: DFDS A/S

10.1988 – 02.1989

Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG

08.1993 – 05.1995

Czarter TR-Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Deutsche Seereederei Rostock GmbH)

06.1995 – 10.2001

Star Ferry Ltd. (spółka córka TT-Line GmbH & Co. KG)

1997 – 2002

Conseil Général de la Seine Maritime

2002 – 2006

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 17.790 / DWT: 5.309 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

146,90 x 24,03 x 6,25 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie poprzeczne: 5

pokłady: 9

Napęd:

4 x 8 cylindrowe silniki diesla Lindholmen Motor AB model: 8 PC 2-5L o łącznej mocy: 13.240 kW (4 x 3.310 kW)

2 śruby nastawne

Prędkość:

19 ~ 20 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze napędzane silnikami diesla B&W 6 S28 LH-4 o mocy 1.058 kVA (każdy)

2 dziobowe stery strumieniowe

2 pary stabilizatorów (finn)

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 2

długość pasa ładunkowego: 1408 m

Pojemność ładunkowa:

auta: 96 (lub 30 aut i 80 naczep)

naczepy: 117 (lub 30 aut i 80 naczep)

TEU: 240

Wyposażenie ro/ro:

1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (port)

1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (sb)

1 rampa o wymiarach: 16, 0 x 8,0  m

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów: 3

kabiny: 50

- deluxe: 2 (pokład 8)

- zewnętrzne: 30 (pokład 7)

- wewnętrzne: 17 (pokład 7)

- dla osób niepełnosprawnych: 1 (pokład 7)

fotele pulmanowskie: 48

gastronomia:

- kafeteria: 110 os. (pokład 7)

- bar/kawiarnia: 50 os. (pokład 7)

usługi / rozrywka:

- sklep (pokład 7)

- ambulatorium 9pokład 70

- recepcja (pokład 7)

- automaty do gry

- pokład słoneczny (pokłady 8, 9)

Pasażerowie:

250 os.

Załoga:

?

*     *     *

Bibliografia

www.faktaomfartyg.se

https://polferries.pl

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3

http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917

*     *     *

Poniżej: BALTIVIA opuszcza Świnoujście 15.03.2013 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: BALTIVIA przybywa do Świnoujścia 02.06.2017 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 03.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 18.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 26.01.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 24.07.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w doku dawnej Stoczni Gdynia 06.08.2020 rok, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 02.09.2020 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 16.01.2023 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 14.02.2023 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 25.07.2024 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: BALTIVIA w Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 11.08.2024 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)




Poniżej: BALTIVIA w Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 11.09.2024 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)





 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz