piątek, 23 stycznia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 15 - ZIEMIA GNIEZNIENSKA

ZIEMIA GNIEZNIENSKA ex ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA (IMO: 8207771, MMSI: 636090718, Sygnał wywoławczy: A8DT3, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA. Matką chrzestną statku został Pani Janina Wardęga – dyrektor przedsiębiorstwa Polanex w Gnieźnie. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Andrzej Burgiel, zaś jego trasa wiodła z Buenos Aires do Necochea na rzece Parana. W sierpniu 1998 roku w maszynowni statku doszło do eksplozji silnika, która spowodowała poważne straty. W 2004 roku w związku z przerejestrowaniem statku pod banderę Liberii uproszczeniu uległa jego nazwa na ZIEMIA GNIEZNIENSKA. Sprzedany tureckiej firmie Ege Celik San, został jej przekazany 23 sierpnia 2012 roku na redzie tureckiego portu Aliaga (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Piotr Czerwiński)

*     *     *

Historia budowy:

Numer stoczniowy budowy:

47

Położenie stępki:

30.11.1982

Zdanie:

26.12.1984

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność

GT: 16.697 / DWT: 26.696 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,25 x 23,14 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Pokłady ciągłe: 1

poprzeczne grodzie: 7

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW

śruba: 1

Prędkośc:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy  66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling

Pojemność ładowni:

bele: 33.563 m3

ruda: 29.435 m3

ziarno: 34.850 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

23 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA GNIEZNIENSKA podczas załadunku w Szczecinie 28.10.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz