piątek, 13 lutego 2015

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 2 - SCANDINAVIA

SCANDINAVIA (IMO: 7826788, MMSI: 311561000, Sygnał wywoławczy: C6TA7, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez szwedzką stocznię Oresundsvarvet AB w Landskronie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland jako Visby. Ze względu na problemy techniczne, wkrótce po odebraniu przez armatora prom powraca do stoczni, gdzie spędza tam nadchodzącą zimę oraz wiosnę, po czym od końca maja zostaje zatrudniony na liniach: Nynäshamn – Visy (zima) i Nynäshamn – Visy – Oskarhamn (lato). Z dniem 1 stycznia 1988 roku oddany w czarter operatorowi Nordström & Thulin AB – Gotlandslinjen, pozostając na tej samej linii. W dniu 4 września tego samego roku, w ramach kolejnej umowy czarterowej trafia do operatora Sealink British Ferries, pozostając na starej linii. W styczniu 1990 przemianowana na FELICITY, od 3 maja rozpoczyna pracę na linii Fishguard – Rosslare. W grudniu tego samego roku zostaje zawarta nowa umowa czarterowa, tym razem z operatorem Sealink Stena Line Ltd, który zmienia nazwę promu na STENA FELICITY, pozostawiając go na linii Fishguard – Rosslare. 3 lipca 1997 roku prom powraca do starego właściciela, który kieruje go do niemieckiej stoczni Lloyds Werft na gruntowną przebudowę. Od stycznia 1998 z powrotem jako VISBY pływa na linii Nynäshamn – Visy – Oskarhamn. 13 stycznia 2003 roku zmianie ulega nazwa promu, tym razem na VISBORG. W dniu 4 lipca 2003 roku zakupiony przez Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries) i po krótkim remoncie w dniu 16 lipca wprowadzony na linię Gdańsk – Nynäshamn pod nazwą SCANDINAVIA. W 2012 roku w okresie 13 -15 czerwca i 18 -19 czerwca wykorzystany w roli pływającego hotelu podczas rozgrywek mistrzostw europy w piłce nożnej Euro 2012. W styczniu 2015 roku sprzedany armatorowi Ventouris Ferries przez jakiś czas pozostaje na starej linii. W dniu 8 maja 2015 roku SCANDINAVIA zakończyła w Gdańsku swoją ostatnią rozkładową podróż a sześć dni później, 14 maja została przekazana nowemu właścicielowi, który to przemianował ją na RIGEL II. Od czerwca 2015 roku prom pływa po Morzu Śródziemnym, kursując na linii Bari – Durres.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

278

Położenie stępki:

15.10.1978

Wodowanie:

25.01.1980

Zdanie:

10.10.1980

*     *     *

Poprzednie nazwy

10.10.1980 – 10.01.1990

VISBY

10.01.1990 – 12.1991

FELICITY

12.1991 – 13.12.1997

STENA FELICITY

13.12.1997 – 13.01.2003

VISBY

13.01.2003 – 04.07.2003

VISBORG

04.07.2003 – 11.05.2015

SCANDINAVIA

*     *     *

Poprzedni armatorzy / operatorzy

10.10.1980 – 04.07.2003

Rederi AB Gotland

czarter 01.01.1988 – 09.1990

Nordström & Thulin AB – Gotlandslinjen

czarter 04.09.1990 – 12.1990

Sealink British Ferries

czarter 12.1990 – 03.07.1997

Sealink Stena Line / Stena Line

04.07.2003 – 11.05.2015

Polska ŻeglugaBałtycka – Polferries

*     *     *

Zatrudniona na liniach

Lata

Operator

Trasa

1981–1985

Rederi AB Gotland

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

1986–1987

Rederi AB Gotland

Nynäshamn – Visby

1988–1989

Gotlandslinjen / Sealink British Ferries

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

1990–1991

Sealink British Ferries

Fishguard – Rosslare

1991-1997

Sealink Stena Line Ltd.

Fishguard – Rosslare

1998–2003

Destination Gotland

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

2003-2015

Polferries

Gdańsk – Nynäshamn

lato 2005: Gdańsk – Visby – Nynäshamn

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 23.842 / DWT: 2.800 t.

Wymiary (d. x sz. x z.)

145,65 x 25,50 x 5,71 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie poprzeczne: 10

liczba pokładów: 11

Napęd:

4 x 8 cylindrowe silniki diesla Burmeister & Wain model: 8K45 GUC o łącznej mocy: 21.480 kW

śruby: 2

Prędkość:

21,0 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze każdy złożony z silnika diesla Nohab model: F 212V-D750

stery strumieniowe:

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady ładunkowe: 3

pas ładunkowy: 650 m

rampy załadunkowe: 4

Pojemność ładunkowa:

auta: 515

TIR: 58

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów: 6

windy pasażerskie: 3

kabiny: 286

- Lux (2 os): 6 (pokład 8)

- A4: 12 (pokład 8)

- Niepełnosprawni (3 os.): 4 (pokład 8)

- A1: 4 (pokład 8)

- A4: 106 (pokłady 6, 7)

- B4: 108 (pokłady 6, 7, 8)

- B6: 1 (pokład 7)

- Ekonomiczna (4 os.): 43 (pokład 2)

- Ekonomiczna (6 os.): 2 (pokład 2)

fotele lotnicze:

- 136 (pokład 10)

- 64 (pokład 9)

gastronomia:

- restauracja Vivaldi (pokład 7)

- restauracja Zorba (pokład 7)

- Cafeteria (pokład 7)

- restauracja dla kierowców (pokład 7)

- cafe (pokład 6)

- Grill Bar (pokład 9)

- Panorama Bar (pokład 10)

usługi:

- sklep Beaty Shop (pokład 6)

- sklep Levi`s Shop (pokład 6)

- salon masażu tajskiego (pokład 2)

rozrywka:

- kasyno (pokład 6)

- kino / audytorium (pokład 2)

- pokój zabaw dzieci (pokład 9)

- pokład słoneczny (pokłady 8, 9)

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia

http://matkustajalaivat.com

www.faergelejet.dk

http://www.faktaomfartyg.se/visby_1980.htm

*     *     *

Poniżej zdjęcia m/f SCANDINAVIA / Below photos m/f SCANDINAVIA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):

  • SCANDINAVIA przybywająca do Gdańska / SCANDINAVIA inbound Gdansk.












  • SCANDINAVIA cumująca w Gdańsku / SCANDINAVIA moored in Gdańsk.




  • SCANDINAVIA cumująca w Nynashamn / SCANDINAVIA moored in Nynashman.



  • Na pokładzie promu SCANDINAVIA / On board ferry SCANDINAVIA.
























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz