SD CHRISTINA (IMO 9533751, MMSI: 235074703, Sygnał wywoławczy: 2CPN3, bandera: Wielka Brytania) – holownik wielozadaniowy z napędem azymutalnym projektu Damen ASD Tug 2009, zbudowany w 2010 roku przez polską Damen Shipyards Gdynia dla brytyjskiej spółki Serco Marine Services, która zajmuje się m.in. obsługą baz i jednostek Royal Navy. Jednostka wraz z bliźniaczą SD SUZANNE obsługuje bazę w Portsmouth.
* * *
SD CHRISTINA (IMO 9533751, MMSI: 235074703, Call sign: 2CPN3, flag: United Kingdom) – a multi-purpose tug with azimuth drive, project Damen ASD Tug 2009, built-in 2010 by the Polish Damen Shipyards Gdynia for the British company Serco Marine Services, which deals with, among other things, servicing Royal Navy bases and units. The unit and its twin SD SUZANNE, serve the base in Portsmouth..
* * *
Historia budowy / Build history |
|
Stoczniowy numer budowy / Yard numer: |
512403 |
Położenie stępki / Keel laid: |
22.09.2009 |
Wodowanie / Launched: |
26.05.2010 |
Zakończenie budowy / Date of build: |
15.07.2010 |
Przekazanie / Delivery: |
07.09.2010 |
* * *
Dane techniczne / Technical data |
|
Wyporność / Displacement (GT / DWT): |
121 t. |
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): |
21,19 x 8,83 x 3,66 m |
Kadłub / Hull: |
materiał i typ: stal, pojedynczy / material and type: / steel, single hull |
przedziały wodoszczelne / watertight compartments:? |
|
pokłady ciągłe / continious decks: 1 |
|
Napęd / Propulsion: |
2 silniki wysokoprężne / 2 diesel engines: Caterpillar 3508B TA/C – 1.492 kW |
2 pędniki azymutalne / 2 azzimith thrusters: Rolls-Royce US 155CP |
|
Prędkość / Speed: |
11,5 węzła / knots |
Wyposażenie pomocnicze / Auxiliary equipment: |
2 zestawy prądotwórcze każdy 64,5 kVA / 2 generating sets each 64,5 kVA |
dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 67 kW |
|
Wyposażenie holownicze / Towing equipment: |
dziobowa jednobębnowa, hydrauliczna wciągarka kotwiczno – holownicza – uciąg: 10 t., siła trzymania na hamulcu: 75 t., 100 metrów liny ø 60 mm / bow single drum hydraulic anchor / towing winch: pull 30 t., brak holding force 75 t., rope 100 m ø 60 mm |
hak holowniczy / towing hook: 45 t. SWL |
|
Uciąg / Bollard Pull: |
23.8 t.. |
Wyposażenie dodatkowe / Additional equiment:: |
1 hydrauliczny dźwig /1 hydraulic crane – 1.7 t. SWL – 10,6 m |
2 reflektory / 2 search lights |
|
Wyposażenie mostka / Bridge equipment: |
2 radary nawigacyjne / 2 navigation radars JRC |
Pojemność zbiorników / Tanks capacities: |
paliwo / fuel: 21,3 m3 |
Załoga / Crew: |
5 os. |
* * *
Bibliografia / Bibliography |
Przemysław Budzbon, Marek Twardowski – Statki z polskich stoczni 1990-2010 – Stocznie w Gdyni, Stocznie prywatne. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Gdańsk 2019 |
Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 16th edition |
* * *
Poniżej: holownik SD CHRISTINA, Portsmouth 30.04.2024 r., zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug SD CHRISTINA, Portsmouth 30.04.2024, photos: Łukasz Błaszczak (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik SD CHRISTINA w pracy, Portsmouth 03.05.2024 r., zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug SD CHRISTINA, Portsmouth 03.05.2024, photos: Łukasz Błaszczak (to enlarge click on the photo).
Poniżej: holownik SD CHRISTINA, Portsmouth 03.05.2024 r., zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug SD CHRISTINA, Portsmouth 03.05.2024, photos: Łukasz Błaszczak (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz