czwartek, 12 sierpnia 2021

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 15 - ARTANIA ex ARTEMIS ex ROYAL PRINCESS

ARTANIA ex ARTEMIS ex ROYAL PRINCESS (IMO: 8201480, MMSI: 311000608, sygnał wywoławczy: C6CY5, bandera: Bahamy) – wycieczkowiec, zbudowany przez fińską stocznię Oy Wärtsila Ab z Helsinek na zamówienie brytyjskiego armatora P&O Princess Cruises z Londynu jako ROYAL PRINCESS (operator Princess Cruises). Uroczysty chrzest statku miał miejsce 15 listopada 1984 roku w Southampton, zaś jego matką chrzestną została Księżna Diana. Cztery dni po tym wydarzeniu, 19 listopada ROYAL PRINCESS wypłynął w swój pierwszy rejs. W 1985 roku na pokładzie wycieczkowca gościła ekipa filmowa, która kręciła na nim niektóre z odcinków popularnego serialu telewizyjnego „Statek Miłości”. W czerwcu 2005 roku, w związku z przeniesieniem statku do P&O Cruises (w tym czasie, od 2003 roku należał on już do armatora Carnival Corporation & plc) doszło do zmiany jego nazwy na ARTEMIS. W listopadzie 2009 roku ARTEMIS zostaje sprzedany zarejestrowanej w Hamilton na Bermudach spółce MS Artania Shipping, która to ponownie wyczarterowała go do P&O Cruises. W 2010 roku kapitanem wycieczkowca została Pani kpt. Sarah Breton, druga kobieta po kpt. Karin Stahre-Janson, która objęła dowództwo dużego wycieczkowca. W kwietniu 2011 roku, w związku z zakończeniem czarteru, doszło do zmiany nazwy na ARTANIA. Od maja 2011 roku operatorem jednostki jest Phoenix Reisen.

*      *      *

Historia budowy

Numer budowy:

464

Położenie stępki:

---

Wodowanie:

18.02.1984

Zakończenie budowy:

30.10.1984

Przebudowy / Modernizacje:

2005, 2011, 2014, 2017, 2019

*      *      *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 44.697 t, DWT: 4.661 t.

Wymiary (d x sz x z):

230,61 x  32,21 x 7,80 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy,

materiał kadłuba: stal okrętowa

grodzie wodoszczelne: ?

liczba pokładów: 10

pasażerskie: 8(9)

Napęd:

4 x 12 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila 12V32 każdy o mocy 7.290 kW przy 750 obr./min. Połączone z 4 generatorami o mocy 6.600 kW (od 2014 roku)

2 śruby nastawne (125 obr.min.)

Prędkość:

21,0 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy: Wärtsila 8L32 o mocy 4.000 kW

2 dziobowe stery strumieniowe każdy o mocy 750 kW

stabilizatory SperryMarine

Przestrzeń pasażerska:

zakwaterowanie:

  • kabiny: 594 – pokłady: 2,4,5, 6, 7, 8)

gastronomia:

  • restauracja: „Vier Jahreszeiten” – pokład: 2
  • restauracja: „Artania”  – pokład: 3
  • restauracja + bufet: „Lido” – pokład 8
  • Atlantik Bar – pokład: 3
  • Harry`s Bar – pokład 3
  • Bodega Bar – pokład 3
  • Bar – pokład 8
  • Phoenix Bar & Lunge – pokład 4, 5
  • Atlantik Show Lounge – pokład 3
  • Casablanca Lounge / Bar – pokład 3
  • Panorama Lounge Pazifik – pokład 9

rozrywka:

  • teatr – pokład: 3,
  • biblioteka – pokład: 3
  • kafejka internetowa – pokład: 3
  • kino – pokład 3
  • klub nocny – pokład 9
  • baseny – pokład: 8, 9
  • jacuzzi – pokład 8
  • strefa sportu– pokład: 5 (tenis stołowy, dart), 6 (sport park)
  • promenada – pokład: 4
  • pokład słoneczny – pokład: 6, 7, 8, 9

pozostałe usługi:

  • recepcja – pokład: 2
  • biuro turystyczne – pokład 2
  • informacja – pokład 2
  • sklep foto – video – pokład: 3
  • butik – pokład 3
  • szpital – pokład: 1
  • pralnia – pokład 7
  • salon urody – pokład 9
  • fitness, sauna, siłownia – pokład 9

Pasażerowie:

1.188 ~ 1.200 os.

Załoga:

510 ~ 533 os.

*      *      *

Bibliografia

https://www.phoenixreisen.com/artania.html

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Artania

https://www.faktaomfartyg.se

*      *      *

Poniżej: ARTANIA przybywa do Hamburga, 09.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ):




Poniżej: ARTANIA w Gdańsku, 09.08.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):















Poniżej: ARTANIA w Gdyni, 18.08.2021 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):











Poniżej: ARTANIA opuszcza Gdynię, 18.08.2021 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):












Poniżej: ARTANIA przybywa do Gdańska 09.07.2022 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):











 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz