sobota, 14 sierpnia 2021

Z cyklu flota PRO ... cz. 3 - KORAL (I)

KORAL ex EOL (IMO: 5193589, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SPMR, bandera: Polska, port macierzysty: Gdynia) – jeden z dwóch holowników ratowniczych zbudowanych przez brytyjską stocznię Charles Hill & Sons Ltd. z Bristolu na zmówienie Polskiego Ratownictwa Okrętowego z Gdyni. Projekt obu jednostek wzorowany był na brytyjskich jednostkach typu Bustler. W momencie wodowania przyszły KORAL otrzymał nazwę EOL, pod którą to w dniu 1 lipca 1959 roku wszedł do służby. Wkrótce potem dotychczasowa nazwa holownika została zmieniona na KORAL (wynikało to z konieczności zapewnienia jednostce wyrazistego brzmienia radiowego dotychczasowa nazwa wg wspomnień marynarzy w korespondencji radiowej wymawiana była na różne możliwe sposoby np. IOL, JUL a nawet OIL). W trakcie swojej 30 letniej pracowitej służby KORAL m.in. zabezpieczał w sezonie połowowym polską flotyllę rybacką na Morzu Północnym oraz uczestniczył w wielu akcjach ratowniczych i holowaniach dalekomorskich, które wymieniłem poniżej w tabelach. Odstępstwem od tej rutyny był dla Korala (kpt. Jan Boruta), odbyty pod koniec grudnia 1985 roku rejs z 29 członkami wyprawy polarnej, która udawała się na położoną na Wyspie Króla Jerzego polską stację antarktyczną im. Henryka Arctowskiego. W 1989 roku sprzedany na złom firmie Ecomar, która pod skróconą nazwą ORA wprowadziła go w dniu 4 kwietnia tego samego roku na plażę w indyjskim Alangu (według innych informacji było to pakistańskie Gadani).

 

*     *     *

 

Historia Budowy

Numer budowy:

414

Wodowanie:

16.09.1958

Zdanie / Delivery date:

01.07.1959

 

*     *     *

 

Poniżej: EOL w trakcie prób, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: EOL, Nabrzeże Norweskie w Gdyni, zbiory Andrzeja Patro i  Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: jednostki PRO w tym EOL, Nabrzeże Norweskie w Gdyni, zbiory Andrzeja Patro i  Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: KORAL, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*     *     *

 

Wybrane akcje ratownania statków

10-11.12.1959

Wraz z holownikiem ATLAS i kutrem ratowniczym BRYZA: ściągnięcie z mielizny na wysokości Gdańska statku THEODORE N VLASSOPULOS

01.1960

Holowanie po utracie napędu pogłębiarki INŻ. WENDA

04-07.02.1960

Ściągnięcie z mielizny koło latarni Dornbusch (Niemcy) s/s KOPALNIA SZOMBIERKI

14.05.1960

Wraz z holownikiem ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny koło Szczecina m/s MALLA

25-26.01.1961

Wraz z holownikiem TUMAK: ściągnięcie z mielizny na redzie Gdańska statku SUZANNE FRITZEN

03.03.1962

Holowanie z morza do Kopenhagi unieruchomionego w pobliżu latarni Stilo m/s NICO

04.01.1963

Ratowanie uszkodzonego po kolizji w Sundzie lugrotrawlera BEKAS

13-27.03.1963

Wraz z holownikiem JANTAR: ściągnięcie z kamienistej mielizny w pobliżu Malmö m/s KOPERNIK

30.03.-12.04.1963

Wraz z jednostką CZAPLA: Wydobycie zatopionego w Gdańskiej Stoczni Remontowej pływającego doku o nośności 600 ton

01-02.04.1963

Wraz z lodołamaczem ŚWIATOWID: ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim m/s TENO

21-23.04.1963

Ściągnięcie z mielizny na wysokości Gdyni-Redłowa trawlera WKRA

26.08.-26.09.1963

Ratowanie i odholowanie na redę płonącego w cypryjskim porcie Famagusta m/s BENICASSIM

13-17.04.1964

Ściągnięcie z mielizny u wybrzeży Islandii trawler WISŁOK, który jednak zatonął

31.01.-03.02.1967

Ściągnięcie z mielizny na wysokości Aalborga m/s OPOLE

10-11.09.1967

Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Kopenhagi m/s CHOCHLIK

17-23.11.1967

Wraz z holownikami JANTAR i ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny u wybrzeży Rugii m/s REJOWIEC

13.12.1972

Holowanie uszkodzonego s/s KOPALNIA GRZYBÓW

16-19.12.1972

Wraz z lodołamaczami PERKUN i ŚWIATOWID oraz żurawiem pływającym KRAB: ściągnięcie z mielizny na Zalewie Szczecińskim s/s SANDALION

?.08.-09.1973

Wydobycie i prowizoryczna naprawa częściowo zatopionego w Hajfongu m/s Józef Conrad

20.03.-01.04.1978

Wraz z lodołamaczem SWAROŻYC: holowanie z morza mającego uszkodzony ster masowca m/s ZIEMIA LUBELSKA

04.01.-19.01.1979

Wraz z holownikami TUMAK i POSEJDON oraz kutrami ratowniczymi HALNY i PASSAT a także dwoma okrętami desantowymi MW: ściągnięcie z mielizny w pobliżu Karwi chemikaliowca m/s ANNA BROERE,

17-20.03.1979

20.03.-14.04.1979

Wraz z holownikami POSEJDON, ROSOMAK i kutrem CYKLON: bezskuteczna akcja ratunkowa tonącego koło Bornholmu masowca m/s KORNOWO

17-19.04.1979

Wraz kutrami ratowniczo – holowniczymi HALNY i SZTORM 2 oraz śmigłowcem Mi-8: Gaszenie pożaru na morzu na m/s REYMONT oraz holowanie statku do Gdyni

29.02.-17.03.1980

Wraz z holownikiem NEPTUNIA: ściągnięcie z mielizny wybrzeży Maroka m/s CLAMOR SCHULTE – w celu uwolnienia statku KORAL wykopał śrubą długi kanał

10-13.12.1981

Wraz z holownikiem ROSOMAK i kutrem ratowniczo – holowniczym TAJFUN: ściągnięcie z mielizny u wybrzeży Szwecji promu m/f WILANÓW

06-10.11.1982

Wraz z holownikiem ROSOMAK i kutrem ratowniczo – holowniczym SZTORM 2: gaszenie pożaru i odholowanie do Świnoujścia promu m/f MIKOŁAJ KOPERNIK

 

*     *     *

 

Poniżej: KORAL, zdjęcie B. Puchacz, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: KORAL, zbiory Andrzeja Patro J. Malinowski (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*     *     *

 

Holowania dalekomorskie

03-08.10.1959

Holowanie m/s ARKADIA na trasie Helsinki – Antwerpia (1031 Mm)

25.11.-01.12.1959

Holowanie s/s REGULUS na trasie Sztokholm – Antwerpia (900 Mm)

17-24.12.1959

Holowanie s/s CARLTON na trasie Haasa – Antwerpia (1204 Mm)

13-16.03.1960

Holowanie m/s WARSZAWA na trasie Gdynia – Hamburg (443 Mm)

09-12.04.1960

Holowanie m/s AUSLAUG na trasie Haugesund – Blyth (346 Mm)

28.06.-24.07.1960

Holowanie bunkierki TAAWON 2 na trasie Szczecin – Port Said (3801 Mm)

17.06.-08.07.1961

Holowanie bunkierek TAAWON 5 i TAAWON 6 na trasie Szczecin – Port Said (3812 Mm)

05-31.08.1961

Holowanie s/t TRANSWESTERN na trasie Beaumont (USA) – Antwerpia (5178 Mm)

06-10.09.1961

Holowanie trawlera WDA I KUTRA gdy 243 NA TRASIE Sunderland – Gdynia (851 Mm)

31.03.-06.04.1962

Wraz z holownikiem JANTAR: holowanie doku pływającego o nośności 5.000 ton na trasie Middlesbrough – Szczecin (840 Mm)

17.07.-08.08.1962

Holowanie pogłębiarki Lucyfer oraz 2 szaland na trasie Gdynia Famagusta (4169 Mm)

07-14.11.1962

Wraz z holownikiem JANTAR: holowanie doku pływającego o nośności 11.000 ton na trasie Einswarden – Gdańsk (470 Mm)

29.06.-26.07.1963

Holowanie szalandy, barki i pontonu na trasie Gdańsk – Famagusta (4165 Mm)

29.09.-?.10.1963

Holowanie załadowanego zbiornikowca PROFESOR M. T. HUBER na trasie Pireus – Gibraltar (? Mm)

31.10.-11.12.1963

Holowanie s/s MAR CANTABRICO na trasie Rzeka Sabine Pass (USA) – Antwerpia (5260 Mm)

18.05.-31.07.1964

Holowanie dwóch jednostek ADRI 18, ADRI 19 na trasie Szczecin – Dżakarta (12105 Mm)

18.10.-15.11.1964

Holowanie pogłębiarki MĄTWA, holownika ZBIGNIEW oraz 3 szaland na trasie Konstanca – Gibraltar (w Gibraltarze dwie szalandy przejął holownik JANTAR) – Gdańsk (4183 Mm)

21.04.-07.05.1965

Holowanie żurawia pływającego DM 1 oraz 2 szaland na trasie Gibraltar – Gdańsk (? Mm)

16.06.-22.08.1965

Holowanie 2 magazynów pływających ropy naftowej MARA IV i MARA V na trasie Maracaibo (Wenezuela) – Santander (4941 M m)

15.09.-17.10.1965

Holowanie m/s ŚWIDNICA na trasie Port Harcourt (Nigeria) – Świnoujście (4942 Mm)

21.11.-21.12.1965

Holowanie żurawia pływającego ZPG na trasie Gałacz (Rumunia) – Gdańsk (4310 Mm)

18.06.-14.07.1966

Holowanie statku pasażerskiego VIKING PRINCESS na trasie Kingston (Jamajska) – Bilbao (4011 Mm)

31.08.-10.09.1966

Holowanie m/s SEBASTIAN KLONOWICZ na trasie Sewilla – Świnoujście (1970 Mm)

23.09.-?.10.1966

Holowanie pogłębiarki VIKING na trasie Wenecja – Rotterdam (? Mm)

13-30.08.1967

Holowanie s/s COALFAX i s/s WESTMOUNT na trasie Quebek – Santander (3071 Mm)

22.10.-29.11.1967

Holowanie m/s SOMERSET TRADER na trasie Port of Spain – Walencja (4090 Mm)

20.12.1967 – 29.01.1968

Holowanie lodołamcza SAUREL i jeziorowca s/s LAKETON (zatonął na Północnym Atlantyku) na trasie Quebec – Vado Ligure (4317 Mm)

18.04.-18.05.1968

Holowanie s/s SIGALPHA na trasie Kearny (USA) – Bar (4587 Mm)

15.06.-06.07.1968

Holowanie s/s FAIRWIND na trasie Jacksonville – Bilbao (4116 Mm)

03.08.-27.09.1968

Holowanie s/s FANOR i AGIA THALASSINI na trasie Montevideo – Santander (6112 Mm)

01-23.05.1969

Holowanie statków HOWARD M. JUNIOR i FRANK E. TAPLIN na trasie Quebec – Kartagena (4146 Mm)

09-27.06.1969

Holowanie s/s LE MOYNE i s/s GOUDREAM na trasie Quebec – Santander (3069 Mm)

?.10.-05.11.1969

Holowanie s/s LOIDE PANAMA i s/s LOIDE PARAGUAI na trasie Gibraltar – La Spezia (? Mm)

20.09.-26.10.1969

Holowanie s/s LOIDE CHILE i s/s LOIDE HAITI na trasie Rio de Janeiro – Castellon de la Plana (5126 Mm)

30.11.1969-12.01.1970

Holowanie s/s LOIDE ARGENTINA I s/s LOIDE NICARAGUA na trasie Rio de Janeiro – Kartagena – La Spezia (5340 Mm)

20.05.-17.06.1970

Holowanie statków GEORGE POMUTZ i WILLIAM G. Mc. ADOO na trasie Norfolk – Villanueva (3955 Mm)

08-31.07.1970

Holowanie s/s FLOMAR i s/s PENNMAR na trasie Norfolk – Santander (3425 Mm)

21.08.-28.09.1970

Holowanie statków CLARA BARTON i AUGUST BELMONT na trasie Norfolk – Derdijen (Turcja) (5301 Mm)

27.10.-05.11.1970

Holowanie szaland ARIES 660 i ORION 660 na trasie Gdańsk – Amsterdam (843 Mm)

?.01.-13.01.1971

Holowanie pontonu TAK 9 z żurawie kontenerowym na trasie Kalmar – Gdynia

21-22.01.1971

Holowanie pontonu TAK 9 na trasie Gdynia – Kilonia (378 Mm)

23-28.01.1971

Holowanie pontonu TAK 9 na trasie Kilonia – Rotterdam (497 Mm)

14.02.-26.03.1971

Holowanie dziobowej części statku OVERSEAS ALEUTIAN na trasie Baltimore – Pireus (5073 Mm)

17.04.-15.05.1971

Holowanie s/s INVESTIGATOR i s/s SKYWATCHER na trasie Rzeka Hudson (rej. Nowego Jorku) – Santander (3260 Mm)

03-19.06.1971

Holowanie s/s STONEFAX i s/s ALEXANDER LESLIE na trasie Quebec – Santander (2963 Mm)

28.10.-02.11.1971

Holowanie 2 szaland na trasie Gdańsk – Rotterdam (859 Mm)

29.03.-24.04.1972

Holowanie statków SANTA EMILIA i WILLIAM TYLER na trasie Norfolk – Santander (3460 Mm)

18.05.-23.06.1971

Holowanie s/t R E WILSON i s/t PENN CARRIER na trasie Beaumont – Santander (4914 Mm)

30.08.-04.09.1972

Holowanie m/s LEWANT na trasie Gdańsk – Zeebrugge (900 Mm)

21.09.-22.10.1972

Holowanie s/s G. G. POST i s/s ONLADOC na trasie Sorel – Nemrut Limani (4997 Mm)

15-18.11.1972

Holowanie jeziorowca s/s MICHIPICOTEN z Quebec do Europy, na wodach Zatoki św. Wawrzyńca holowany statek zatonął (449 Mm)

19-20.12.1972

Holowanie m/s DEUSTO na trasie Świnoujście – Kilonia-Holtenau (186 Mm)

20.03.-07.04.1973

Holowanie m/s HORNLAND na trasie Fort-de-France – Bilbao (4323 Mm)

25.04.-19.05.1973

Holowanie s/s KENDRICK i s/s B. F. JONES na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3699 Mm)

29.06.-30.06.1973

Holowanie s/s JOHN P. REISS i s/s CITY OF SAGINAW na trasie Quebec – Castellon de la Plana (na Atlantyku hol przejął JANTAR)

?.09.-02.10.1973

Holowanie wraku m/s Józef Conrad na trasie Hajfong – Hong Kong

18.10.-05.11.1973

Holowanie barki mieszkalnej-warsztatu DE LONG 125 na trasie Singapur – Bahrajn (3720 Mm)

18.11.-13.12.1973

Holowanie załadowanego zbiornikowca s/t MARISIRA na trasie Port Sudan – Durban (4170 Mm)

21.01.-05.02.1974

Holowanie kadłuba m/s ARYA SUN na trasie Viana do Castelo – Gdynia (1757 Mm)

10-13.04.1974

Holowanie pogłębiarki MOUNT EVEREST na trasie Wilhelmshaven – Gdańsk (461 Mm)

08.05.-05.06.1974

Holowanie s/s JACK WIRT i s/s BEN W. CALVIN na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3764 Mm)

19-25.06.1974

Holowanie pogłębiarki kubłowej WSW ONE z Hawru do Algieru, po drodze już na Atlantyku holowana pogłębiarka zatonęła (645 Mm)

09.07.-01.08.1974

Holowanie statków ROCKET i CITY OF GREEN BAY na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3595 Mm)

13-18.08.1974

Holowanie załadowanego zbiornikowca m/t SUFFREN z Atlantyku do Hawru (815 Mm)

22-27.08.1974

Holowanie pontonu TAK 8 na trasie Arcachon – Rotterdam (744 mm)

07-17.10.1974

Holowanie s/s SPRINGDALE i s/s BAR HAVEN na trasie St.John`s – Gijon (1969 Mm)

?.11.-16.11.1974

Holowanie s/s MASTER GEORGE z Atlantyku (hol przejęto od lodołamacza SWAROŻYC) do Castellon de la Plana.

10-16.12.1974

Holowanie kadłuba statku FRANS na trasie Gdańsk – Rotterdam (667 Mm)

21.12.1974-06.01.1975

Holowanie barek DAMCO 28 i DAMCO 91 na trasie Antwerpia – Lizbona (1149 Mm)

02.02.-19.02.1975

Holowanie żurawia pływającego ZPG DP 2 na trasie Plymouth – Szczecin (1158 Mm)

19.05.-30.06.1975

Holowanie m/s GALAXY na trasie St. John`s (Antigua) – Buriana (4363 Mm)

17.08.-14.09.1975

Holowanie pontonu TEO 336-3 na trasie Flushing – Morze Północne – Amsterdam (702 Mm)

09.10.-07.11.1975

Holowanie pogłębiarki SEELAND na trasie Hamburg – Lagos (4500 Mm)

13.11.-10.12.1975

Holowanie s/s ATHEN PROGRESS na trasie Bonny Town (Nigeria) – El Ferrol (3930 Mm)

14-19.02.1976

Wraz z holownikiem JANTAR, lodołamaczem SWAROŻYC i okrętem ratowniczym ORP PIAST: holowanie 3/4 doku pływającego o nośności 55.000 ton na trasie Gdańsk – Göteborg (560 Mm)

17.04.-17.05.1976

W czarterze na czas holowanie barki PETROLA IX na trasie Ijmuiden – Zatoka Sueska (3502 Mm)

18.05.-06.08.1976

W czarterze na czas holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Zatoka Sueska – Hartlepool – Hawana – Rotterdam (12829 Mm)

07-10.08.1976

Holowanie pontonu CONTILIFT 2 na trasie Rotterdam – Hawr (250 Mm)

21.08.-30.09.1976

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Rotterdam – Al-Jubayl (6507 Mm)

03.10.-22.12.1976

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Al-Jubayl – Moji (6179 Mm)

29.12.1976-01.02.1977

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Shimonoseki – Szardża w Zatoce Perskiej (6000 MM)

07.02.-19.03.1977

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Szardża – Chiba (5913 Mm)

20.03.-27.05.1977

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Chiba – Balboa – Port of Spain (9184 Mm)

28.05.-12.07.1977

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Port of Spain – Flushing (4830 Mm)

18.11.-20.12.1977

Holowanie kadłuba semikontenerowca PROFESOR SZAFER na trasie Pula – Gdańsk (3962 Mm)

13.02.-16.03.1978

Holowanie kadłuba semikontenerowca PROFESOR RYLKE na trasie Split – Szczecin (3986 Mm)

14.05.-03.06.1978

Holowanie pontonu z elewatorem zbożowym na trasie Cuxhaven – Rotterdam – Gdańsk – Cuxhaven (2237 Mm)

30.06.-10.07.1978

Holowanie pływającego magazynu MP Zozie 12 (ex s/s HUTA ZGODA) na trasie Gdynia – Greenock (1745 Mm)

18-25.07.1978

Holowanie m/s DIAMANTIS na trasie Rotterdam – Gdynia (974 Mm)

23.08.-04.09.1978

Holowanie kadłuba chłodnicowca GDYŃSKI KOSYNIER na trasie Lizbona – Gdańsk (2035 Mm)

18-30.10.1978

Holowanie m/s AEGIS PRESIDENT na trasie Gdańsk – Bilbao (1708 Mm)

31.01.-03.02.1979

Holowanie m/s ANNA BROERE na trasie Gdynia – Bremerhaven (483 Mm)

05.02.-05.03.1979

Holowane pontonu FAIRAL P 3 na trasie Cuxhaven – Gdańsk – Rotterdam – Cuxhaven (2086 Mm)

28.04.-07.05.1979

Holowanie 2 barek typu Europa na trasie Gdańsk – Rotterdam (981 Mm)

12-13.05.1979

Holowanie m/t SZCZYTNO na trasie Hirtshals – Świnoujście (303 Mm)

11.09.-19.10.1979

Holowanie barki desantowej L-78 na trasie Gdynia – Basra (7404 Mm)

13.11.-03.12.1979

Holowanie statków AGIA MARINA i MARIORIE Y na trasie Limassol – Pireus – Gandia (1800 Mm)

20.12.1979-05.01.1980

Holowanie statku AL KISTIS na trasie Suez – Karaczi (2788 Mm)

?.02.-31.03.1980

Wraz holownikiem NEPTUNIA: holowanie doku pływającego o nośności 4.500 ton na trasie Gibraltar – Latakija – sam dok był holowany z Gdańska zaś KORAL zastąpił w Gibraltarze holownik POSEJDON

03-13.05.1980

Holowanie statków CALIOPE L i CAPRICORN na trasie Pireus – Barcelona – Gandia (1522 Mm)

01-07.04.1981

Holowanie barki BP2072  na trasie Gdynia – Rotterdam (947 Mm)

30.04.-05.06.1981

Holowanie pontonów SCHOUWERN i MARTEIJN na trasie Rotterdam – Janbu al-Bahr w Arabii Saudyjskiej (4159 Mm)

21.06.-03.07.1981

Holowanie m/s POINT SUSAN na trasie Aleksandria – Ceuta (1816 Mm)

04-07.07.1981

Holowanie pontonu UG 91 UGLAND na trasie Ceuta – Tulon (709 Mm)

02-07.12.1981

Holowanie barki BP 2078 na trasie Gdańsk – Rotterdam (672 Mm)

19-23.07.1982

Holowanie pływających magazynów MP 3 i MP 6 na trasie Gdynia – Hamina (503 Mm)

11-13.12.1982

Holowanie promu m/f MIKOŁAJ KOPERNIK na trasie Świnoujście – Göteborg (277 Mm)

02-08.10.1983

Holowanie m/s ALPILLA na trasie Reda Gdyni – Kotka (536 Mm)

10.12.1983-30.01.1984

Holowanie m/t URAN i m/t ARCTURUS na trasie Montevideo – Gdynia (7166 Mm)

24-25.04.1984

Holowanie m/s DEVONSHIRE na trasie Rostock – Kilonia (90 Mm)

18-22.06.1984

Holowanie barki RUYVER 2 na trasie Gdynia – Rotterdam (909 Mm)

19-23.07.1984

Holowanie barek CSPLO 1108 i CSPLO 1109 na trasie Gdańsk – Lubeka (588 Mm)

25.08.-17.09.1984

Holowanie statków CONALLISION i GEORGE M. CARL na trasie Quebec – San Esteban (3000 Mm)

07-14.12.1984

Holowanie barki MAKRO na trasie Gdańsk – Rotterdam (885 Mm)

20.04.-06.05.1985

Holowanie przetwórni rybackiej COLUMBIA na trasie Gdynia – Vigo (1636 Mm)

28.05.-24.06.1985

Holowane statków JOHNSTOWN  i PONTIAC na trasie Quebec – San Esteban (3036 Mm)

16.07.-08.08.1985

Holowanie s/s E. B. BARBER i s/s SAGINAW BAY na trasie Quebec – Vigo (3070 Mm)

15-20.11.1985

Holowanie barki ARTEVELDE na trasie Gdańsk – Rotterdam (870 Mm)

01-14.09.1986

Holowanie lodołamacza/holownika ŚWIATOWID na trasie Gdynia – Vigo (1801 Mm)

29.09.-28.10.1986

Holowanie statków GOLDEN HIND i JOHN E. F. MISENER na trasie Quebec – Cartagena (3320 Mm)

10.06.-24.07.1987

Holowanie statków VYBORG i MOSS 2 na trasie Kotka – Ryga – Pireus (4391 Mm)

?.09.-20.11.1987

Holowanie m/t BALAKLAVA na trasie Morze Północne – Skagen – Pireus (? Mm) – KORAL przejął hol od holownika NEPTUNIA

23.12.1987-07.02.1988

Holowanie statków NUNNALAHTI i ZARAYSK na trasie Naantali – reda Gdyni – Southampton – Cherbourg – jako asysta holownik TUMAK (1723 Mm)

15.03-17.06.1988

Holowanie statku CIUDAD DE CUCUTA na trasie Cartagena – Kaosiung (9931 Mm)

25.02.-25.03.1989

Holowanie statku SONG HONG 1 na trasie Singapur – Alang (3712 Mm)

 

*     *     *

 

Poniżej: KORAL chwila odpoczynku po zdaniu wraka odbiorcy (w okularach z papierosem kpt. Włodzimierz Słociński), zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: wyprawa szalupą Korala na pokład wraka, zbiory Andrzeja Patro i  Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: KORAL dyskusja na pokładzie rufowym (w czapce kpt. Włodzimierz Słociński), zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: KORAL podczas postoju w Algierze, zbiory Andrzeja Patro i Marka Sarby (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: KORAL w Gdyni, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność:

1226 RT / 383 NT

Wymiary (d x sz x z):

65,50 x 11,90 x 5,50 m m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy, spawany, klasa lodowa L4

Pokład: 1

Napęd:

2 x 7 cylindrowe silniki diesla National Gas && oil Engine Co., model B4AUM7 – każdy o mocy 1.575 KM

śruba: 1

Prędkość:

15,0 w.

Wyposażenie holownicze:

winda i hak holowniczy

Wyposażenie ratownicze:

2 armatki wodne o wydajności 400 t/h

pompy ratownicze

urządzenia do prac podwodnych z komorą dekompresyjną

Załoga:

31 os. – później 16 os.

 

*     *     *

 

Poniżej: KORAL w Szczecinie, zbiory Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: obraz Marka Sarby pt „Na prowizorycznym holu” prezentujący holownik KORAL w trakcie prowadzenia do stoczni złomowej dwóch wycofanych ze służby eskortowców. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*     *     *

 

Bibliografia / Bibliography:

Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Księgi Floty Ojczystej, Gdynia 2001

Pod Polską Banderą – Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962

https://www.graptolite.net/Facta_Nautica

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz