PARSĘTA(I) (IMO: 7013604, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: , Bandera: Polska, Port macierzysty: Kołobrzeg) – prom towarowy ro/ro z ograniczoną liczbą miejsc pasażerskich, zbudowany w niemieckiej stoczni Rickmers Werft w Bremerhaven na zamówienie niemieckiego armatora jako DONAUTAL (właścicielem rejestrowym statku była spółka Partenreederei M.S. „Donautal” z Hamburga). 23 maja 1970 roku odebrany ze stoczni, a pięć dni później 28 maja zostaje oddany w czarter armatorowi Silja Line, dla którego do 21 grudnia tego samego roku obsługuje połączenie Åbo – Norrtälje. 26 kwietnia 1973 roku przerejestrowany na mającą siedzibę w Londynie spółkę Rollonoff Shipping Ltd. W dniu 1 czerwca 1974 roku zakupiony przez Belfast Steamship Co. Ltd. z Belfastu, po czym po przemianowaniu na ULSTER SPORTSMAN, w zarządzie P&O Short Sea Shipping Ltd. zostaje zatrudniony na linii Liverpool – Belfast. Od 31 marca 1975 roku armatorem zarządzającym jednostką zostaje P&O Ferries Ltd.. W tym samym roku dwukrotnie oddany w czarter: wpierw krótkoterminowo armatorowi Seaspeed Ferries dla którego pracuje w serwisie Cork – Barry a następnie w październiku armatorowi Truckline Ferries Ltd, dla którego do stycznia 1978 roku obsługuje połączenie Poole – Cherbourg. 12 czerwca 1976 roku w trakcie trwania drugiego z w/w czarterów prom zostaje przemianowany na DORSET. Po zakończeniu czarteru, jeszcze w styczniu 1978 roku, w barwach P&O Ferries jednostka znajduje zatrudnienie na linii Scrabster – Stromness, po czym od lutego już dla P&O Normandy Ferries obsługuje połączenie Aberdeen – Stromness – Lerwick. W dniu 12 maja 1978 roku dochodzi do kolejnej zmiany nazwy promu, tym razem na ST MAGNUS a 14 lipca jego nowym właścicielem zostaje P&O Ferries Ltd., dla którego obsługuje połączenie Aberdeen – Orkady, odbywając dodatkowo kilka rejsów do Norwegii. Od 6 do 28 lutego 1979 roku w barwach P&O Normandy Ferries zatrudniony czasowo na linii Dover – Boulogne. W 1981 roku zatrudniony pomiędzy Sullom Voe – Pentland Firth (w tym czasie dozwolony był przewóz do 50 pasażerów na pokładzie). We wrześniu 1986 roku ST MAGNUS uczestniczy w odbywających się u wybrzeży Skandynawii manewrach „Northern Wedding”. Od 4 do 19 listopada 1987 w czarterze NATO obsługuje połączenie Cairnryan – Larne. 22 września 1989 roku wprowadzony na linię Aberdeen – Stavanger – Hanstholm. W listopadzie tego samego roku, prom po raz kolejny bierze udział w manewrach NATO, tym razem o kryptonimie „Purple Warrior”. W okresie kwiecień – czerwiec 1990 roku wyłączony z eksploatacji i postawiony na sznurku w szkockim porcie Leith. Od 4 czerwca do września 1990 roku w barwach P&O European Ferries zatrudniony na linii Portsmouth – Le Havre (w sierpniu prom przechodzi w Weymouth remont silników). 27 września po raz kolejny postawiony na sznurku, tym razem w porcie Southampton, po czym jeszcze w tym samym roku sprzedany należącej do duńskiego armatora Blaesbjerg Marine z Århus spółce Brax Shipping. Po zmianie nazwy na CODAN MARINE prom zostaje wyczarterowany polskiemu armatorowi Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, który wprowadza go na linię Świnoujście – Ystad. W 1991 roku PŻB nabywa prom od dotychczasowego właściciela, po czym przemianowuje go na PARSETA (właścicielem rejestrowym statku jest zarejestrowana w Panamie spółka Scan-Pol Marine SA., od 1995 roku także panamska Polish Baltic Shipping Co.). Już pod nową nazwą jednostka kontynuuje obsługę cargo dotychczasowej linii, po czym od czerwca 1996 roku zostaje zatrudniona w serwisie Świnoujście – Aabenraa. W kwietniu 1997 roku PARSETA zostaje sprzedana wenezuelskiemu armatorowi Consolidada de Ferrys – Conferrys CA z Pampatar, który przemianowuje ją na DONA JUANNA. Po dotarciu na druga stronę Atlantyku, prom rozpoczyna obsługę połączeń pomiędzy kontynentalną Wenezuelą a wyspą Margarita. 20 czerwca 2010 roku, po ponad trzyletniej odstawce na kotwicowisku portu Puerto La Cruz, będąca w złym stanie technicznym DONA JUANA, po nabraniu znacznej ilości wody przechyla się prawą burtę, po czym tonie w miejscu swojego kotwiczenia.
* * *
Historia Budowy |
|
Numer budowy: |
362 |
Wodowanie: |
14.05.1970 |
Zdanie: |
23.05.1970 |
* * *
Nazwy promu |
|
23.05.1970 – 01.06.1974 |
DONAUTAL |
01.06.1974 – 12.06.1976 |
ULSTER SPORTSMAN |
12.06.1976 – 12.05.1978 |
DORSET |
12.05.1978 – 09.1990 |
ST MAGNUS |
09.1990 – 1991 |
CODAN MARINE |
1991 – 04.1997 |
PARSĘTA |
04.1970 – 20.06.2010 |
DONA JUAN |
* * *
Właściciele / Czarterujący / Operatorzy |
|
23.05.1970 – 25.04.1973 |
Partenreederei M.S. „Donautal”, Hamburg (zarząd: J.A. Reinecke) |
Czarter: 28.05.1970 – 21.12.1970 |
Silja Line Oy |
26.04.1973 – 01.06.1974 |
Rollonoff Shipping Ltd., Londyn |
01.06.1974 – 14.06.1978 |
Belfast Steamship Co. Ltd., Belfast |
Czarter: 1975 |
Seaspeed Ferries |
Czarter: 10.1975 – 01.1978 |
Truckline Ferries Ltd. |
14.06.1978 – 01.01.1989 |
P&O Ferries Ltd. |
Czarter: 04.11.1987 – 19.11.1987 |
NATO |
01.01.1989 – 09.1990 |
P&O Scottish Ferries Ltd. |
09.1990 – 1991 |
Blaesbjerg Marine, Århus (Brax Shipping) |
Czarter: 09.1990 – 1991 |
Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, Kołobrzeg |
1991 – 1995 |
Scan Pol-Marine SA, Port Vila (Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, Kołobrzeg) |
1995 – 04.1997 |
Polish Baltic Shipping Co. Port Villa (Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, Kołobrzeg) |
04.1997 – 20.06.2010 |
Consolidada de Ferrys C.A. (Conferrys), Pampatar |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
BRT: 3575 / NRT: 1072 / DWT: 937 |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
96,81 x 15,83 x 4,19 m |
Kadłub: |
typ: pojedynczy |
materiał kadłuba: stal |
|
Napęd: |
2 x 9 cylindrowe silniki diesla Atlas-MaK 9ZU451AK o łącznej mocy: 2.942 HP |
śruby: 2 nastawne |
|
Prędkość: |
maksymalna: 16 w. |
eksploatacyjna: 13,8 w. |
|
Ster: |
1 |
Przestrzeń ładunkowa |
długość pasa ładunkowego: 408 ~ 410 m |
Pojemność ładunkowa: |
25 x 13,2 metrowej długości ciężarówek |
Wyposażenie ro/ro |
rampy: 2 (dziobowa i rufowa) |
Pasażerowie: |
12 os. |
Załoga: |
? |
* * *
Bibliografia |
www.faktaomfartyg.se |
www.doverferryphotosforums.co.ik |
www.poheritage.com |
* * *
Poniżej: PARSĘTA w 1994 roku, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: PARSĘTA w Ystad, zdjęcia: Sigismund Lietka, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: PARSĘTA i NIEBORÓW w porcie Ystad, 1994 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: PARSĘTA na odstawce, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: DONA JUANA ex PARSĘTA 25.11.2006, zdjęcie: autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz