M
314 ALTA
– trałowiec przybrzeżny amerykańskiego typu Adjutant, zbudowany przez położoną w
stanie Maine stocznię Hodgdon Brothers, Goudy and Stevens z East Boothbay jako
AMS-104. Po krótkim okresie pływania w szeregach U.S. Navy przekazany Belgii,
gdzie otrzymał nazwę BNS ARLON oraz oznaczenie burtowe M 915. W 1966 roku jednostka,
która w międzyczasie w U.S. Navy otrzymała oznaczenie MSC-104 na chwilę
powróciła do poprzedniego właściciela, by jeszcze tego samego roku trafić do
norweskiej marynarki wojennej, gdzie otrzymała nazwę KNM ALTA oraz oznaczenie M
314 (trałowiec ten wraz 9 bliźniaczymi jednostkami utworzył tam klasę Sauda,
która przez wiele lat tworzyła siły przeciwminowe Królestwa Norwegii). W 1996
roku w związku ze zużyciem oraz wejściem do służby nowocześniejszych okrętów
KNM ALTA została wycofana ze służby a następnie przekazana do Muzeum
Królewskiej Marynarki Wojennej. Za nim jednak do tego doszło w celu zachowania
jednostki dla przyszłych pokoleń powstało istniejące do dzisiaj „Towarzystwo KNM ALTA”.
* * *
Jednostki
typu Sauda / Sauda class units:
Nazwa / Name
|
Stocznia / Shipyard
|
Wcielenie do służby / Commissioned
|
Wycofanie / Decommissioned
|
Los / Fate
|
KNM
SAUDA (M311) ex MSC-102 ex AMS-102
|
Hodgdon
Brothers, Goudy and Steevens, East Boothbay (Maine)
|
23.07.1953
– AMS-102 / MSC-102
25.08.1953
– KNM SAUDA
|
08.05.1981
|
1987
sprzedany /
sold
|
KNM
OGNA
|
Westermoen,
Båtbyggeri og Mek Verksted Mandal
|
05.03.1955
|
27.04.1971
|
1987
– sprzedany / sold
|
KNM
VOSSO
|
Skaalurens
Skibsbyggeri Rosendal
|
15.03.1955
|
08.07.1987
|
09.1992
– sprzedany na złom / sold for scrapping
|
KNM
TISTA
|
De
forenede Båtbyggerier Risør
|
27.04.1955
|
15.08.1994
|
1997
– sprzedany na złom / sold for scrapping
|
KNM
KVINA
|
Westermoen,
Båtbyggeri og Mek Verksted Mandal
|
12.07.1955
|
24.03.1955
|
1997
– sprzedany na złom / sold for scrapping
|
KNM
UTLA
|
Westermoen,
Båtbyggeri og Mek Verksted Mandal
|
15.11.1955
|
17.01.1990
|
1997
– sprzedany na złom / sold for scrapping
|
KNM
SIRA ex MSC-132 ex AMS-132
|
Hiltebrant
Drydock Company of Kingston, New York
|
14.11.1955
– AMS-132/MSC-132
28.11.1955
– KNM SIRA
|
23.05.1986
|
1992
– sprzedany na złom / sold for scrapping
|
KNM
TANA (M 313) ex MSC-103 ex BNS ROESELAERE (M 914) ex AMS-103
|
Hodgdon
Brothers, Goudy and Steevens, East Boothbay (Maine)
|
22.09.1953
– AMS-103
1953
– BNS BNS ROESELAERE (M 914)
1966 – KNM TANA (M 313)
|
24.10.1994
|
1997
– sprzedany na złom / sold for scrapping
|
KNM
ALTA (M 314) MSC-104 ex BNS ARLON ex ex AMS-104
|
Hodgdon
Brothers, Goudy and Steevens, East Boothbay (Maine)
|
30.10.1953
– MSC-104
1953
– BNS ARLON (M 915)
1966
– MSC-104
1966
– KNM ALTA
|
23.05.1996
|
1996
– przekazany Muzeum Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii / transferred to
the Royal Norwegian Navy Museum
|
KNM
GLOMMA (M 317) ex MSC-151 ex BNS BASTOGNE ex AMS-151
|
Hodgdon
Brothers, Goudy and Steevens, East Boothbay (Maine)
|
15.12.1953
– AMS-151/ BNS BASTOGNE
1996
– MSC-151 / KNM GLOMMA (M 317)
|
24.09.1986
|
08.1992
– sprzedany na złom / sold for scrapping
|
* * *
KNM
ALTA (M 314) dane techniczne / KNM ALTA (M 314) technical data:
Wyporność
/ Displacement
|
384
t.
|
Wymiary
(d x sz x z) / Dimensions (l x b x d)
|
43,5
x 8.2 x 2,4 m
|
Kadłub
/ Hull
|
pojedynczy
/ single
|
materiał:
drewno i stal / material: wood and steel
|
|
Napęd
/ Propulsion:
|
2
siliniki diesela / 2 diesel engines: General motors 8-268A – każdy o mocy /
each power: 440 hp
|
2
śruby / 2 propellers:
|
|
Prędkość
/ Speed:
|
12
w. / kn.
|
Urządzenia
pomocnicze / Auxialiares
|
2
generatory spalinowe / 2 diesel gen-sets: General Motors 4901 – każdy o mocy
/ each power: 60 hp
|
Uzbrojenie
/ Armament:
|
podwójne
działko automatyczne Oerlikon jkal 20 mm / double automatic Cannon Oerlikon
cal. 20 mm
|
Wyposażenie
przeciwminowe / Minesweeping equipment:
|
trał
mechaniczny / mechanical sweep: Oropesa Mk5
|
trał
magnetyczny / magnetic seep: Mk5A, Mk5B, Mk6B
|
|
trał
akustyczny / acoustic sweep: AX Mk3, AX Mk4V, AX Mk6
|
|
Załoga
/ Crew:
|
39
os. / pers.
|
* * *
Biliografia
/ Bibliography:
* * *
Poniżej:
M 314 ALTA, Oslo wrzesień 2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below:
M 314 ALTA, Oslo, September 2009 (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz