środa, 25 grudnia 2019

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 11 - s/s STETTIN


s/s STETTIN (IMO 8882923, MMSI: 211357210, sygnał wywoławczy: DBCR, bandera: Niemcy) – parowy lodołamacz zbudowany przez szczecińską stocznię Stettiner Oderwerke na zamówienie Szczecińskiej Izby Przemysłowo – Handlowej (Industrie- und Handelskammer zu Stettin – IHK Stettin), która posiadała własną flotyllę lodołamaczy (PREUSSEN, POMMERN, BERLIN, SWINEMUNDE) mających za zadanie zapewnić dostęp statkom do portu w Szczecinie w sezonie zimowym. W momencie wejścia do służby tj. 16 listopada 1933 roku był to największy lodołamacz jaki kiedykolwiek trafił pod niemiecką banderę, zaś jego rejonem działania była Odra na odcinku Szczecin – Świnoujście oraz Zatoka Pomorska.  Po wybuchu II wojny Światowej STETTIN zostaje zmilitaryzowany trafiając w szeregi Kriegsmarine, gdzie z małymi wyjątkami pełni podobną służbę jak w cywilu. Wspomnianymi wyżej wyjątkami był udział w mającej miejscu w kwietniu 1940 roku Operacji Weserübung, podczas której to w ramach wyznaczonego zespołu wziął udział w zajęciu duńskiej stolicy Kopenhagi oraz mająca miejsce w marcu 1945 roku ewakuacja 500 cywilów ze Szczecina do ... Kopenhagi. Wkrótce po tym rejsie STETTIN trafił pod zarząd Dyrekcji Dróg Wodnych i Żeglugi w Hamburgu (przy jednoczesnym zachowaniu praw własności przez IHK Stettin).  Po zakończeniu II Wojny Światowej STETTIN pozostał już w Hamburgu, bazując w miejscowości Wedel, z której to operował na akwenie Dolnej Łaby, Kanału Kilońskiego oraz Morza Bałtyckiego. W 1981 roku w związku z zaawansowanym wiekiem i idącym za tym zużyciem, będący w gestii Dyrekcji Dróg Wodnych i Żeglugi Północ lodołamacz zostaje wycofany ze służby, oczekując decyzji co do jego dalszych losów. Na szczęście dla niego zawiązuje się Stowarzyszenie „Eisbrecher STETTIN e.V”, którego celem jest uratowanie go przez planikami stoczni złomowej. Dzięki wzmożonej działalności członków założycieli stowarzyszenia, którzy pozyskali wielu darczyńców oraz sponsorów, w 1982 roku udało się zakupić lodołamacz od Państwa a następnie przekształcić go w jednostkę muzealną. Obecnie cumujący na co dzień w skansenie starych jednostek w Hamburgu-Oevelgönne lodołamacz, pomimo swoich 86 lat wciąż jest w doskonałej kondycji o czym świadczą jego rejsy turystyczne odbywane w ramach dorocznych imprez morskich takich jak m.in.: urodziny portu w Hamburgu, Tydzień Kiloński w Klonii czy Hanse Sail w Rostocku.
Stoczniowy numer budowy:
769
Data zamówienia:
31.08.1932
Wodowanie:
07.09.1933
Data ukończenia:
16.11.1933
Koszt:
547,000 RM

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
783 t. / 1.138 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
51,75 x 13,43 x 5,40 m
Kadłub / Hull:
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy, nitowany  (zużyto 91.000 nitów) / steel, single hull, riveted (91.000 rivets were used)
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / Propulsion:
3 cylindrowa maszyna parowa Stephensona / 3 cylinders Stephenson steam engine
- średnica cylindrów / cylinders diametter:
- wysokiego ciśnienia / high pressure: 541 mm,
- średniego ciśnienia / medium pressure: 900 mm,
- niskiego ciśnienia / low pressure: 1430 mm
- moc silnika / engine power: 1.619 kW / 2.200 PS1  przy / at: 120 RPM
czterołopatowa śruba, średnica 4,20 m / four bladed propeller, diameter 4,20 m
Prędkość / Speed:
13,0 ~ 14,0 węzłów / knots
Załoga / Crew:
22 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: STETTIN widziany z promu POLONIA / Below: STETTIN seen from the ferry POLONIA, Swinoujscie 1998 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: STETTIN w Szczecinie, 03.06.2006 r., zdjęcia Roman Ćwikliński z archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN in Szczecin, 03.06.2006, photos Roman Ćwikliński, from Andrzej Patro archive (to enlarge click on the photo).




Poniżej: STETTIN w doku pływającym Stoczni Blohm & Voss, Hamburg 23.04.2014 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN in floating dock Blohm & Voss Shipyard, Hamburg 23.04.2014 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: STETTIN, Hamburg 02.11.2014 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 02.11.2014 (to enlarge click on the photo).







Poniżej: STETTIN, Hamburg 09.03.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 09.03.2015 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: STETTIN, Hamburg 08.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 08.05.2015 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: STETTIN, Hamburg 09.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 09.05.2015 (to enlarge click on the photo).





Poniżej: STETTIN, Hamburg 10.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 10.05.2015 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: STETTIN, Hamburg 11.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 11.05.2015 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: STETTIN, Kilonia 19.06.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Kiel 19.06.2016 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: STETTIN, Hamburg 10.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 10.05.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: STETTIN, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: STETTIN, Hamburg 19.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 19.06.2019 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: relacja z wizyty na s/s STETTIN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: a report from visit on s/s STETTIN (to enlarge click on the photo).

Pokłady otwarte / Open decks:
















Salon / Saloon






Mostek / Bridge









Maszynownia / Engine Room





















Kotłownia / Boiler room



Poniżej: STETTIN, Hamburg 20.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg 20.06.2019 (to enlarge click on the photo).
 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz