s/s STETTIN
(IMO 8882923, MMSI: 211357210, sygnał wywoławczy: DBCR, bandera: Niemcy) – parowy lodołamacz zbudowany przez
szczecińską stocznię Stettiner Oderwerke na zamówienie Szczecińskiej Izby
Przemysłowo – Handlowej (Industrie- und Handelskammer zu Stettin – IHK Stettin),
która posiadała własną flotyllę lodołamaczy (PREUSSEN, POMMERN, BERLIN,
SWINEMUNDE) mających za zadanie zapewnić dostęp statkom do portu w Szczecinie w
sezonie zimowym. W momencie wejścia do służby tj. 16 listopada 1933 roku był to
największy lodołamacz jaki kiedykolwiek trafił pod niemiecką banderę, zaś jego
rejonem działania była Odra na odcinku Szczecin – Świnoujście oraz Zatoka
Pomorska. Po wybuchu II wojny Światowej
STETTIN zostaje zmilitaryzowany trafiając w szeregi Kriegsmarine, gdzie z
małymi wyjątkami pełni podobną służbę jak w cywilu. Wspomnianymi wyżej wyjątkami
był udział w mającej miejscu w kwietniu 1940 roku Operacji Weserübung, podczas
której to w ramach wyznaczonego zespołu wziął udział w zajęciu duńskiej stolicy
Kopenhagi oraz mająca miejsce w marcu 1945 roku ewakuacja 500 cywilów ze
Szczecina do ... Kopenhagi. Wkrótce po tym rejsie STETTIN trafił pod zarząd
Dyrekcji Dróg Wodnych i Żeglugi w Hamburgu (przy jednoczesnym zachowaniu praw
własności przez IHK Stettin). Po zakończeniu
II Wojny Światowej STETTIN pozostał już w Hamburgu, bazując w
miejscowości Wedel, z której to operował na akwenie Dolnej Łaby, Kanału
Kilońskiego oraz Morza Bałtyckiego. W 1981 roku w związku z zaawansowanym
wiekiem i idącym za tym zużyciem, będący w gestii Dyrekcji Dróg Wodnych i
Żeglugi Północ lodołamacz zostaje wycofany ze służby, oczekując decyzji co
do jego dalszych losów. Na szczęście dla niego zawiązuje się Stowarzyszenie
„Eisbrecher STETTIN e.V”, którego celem jest uratowanie go przez planikami
stoczni złomowej. Dzięki wzmożonej działalności członków założycieli
stowarzyszenia, którzy pozyskali wielu darczyńców oraz sponsorów, w 1982 roku udało
się zakupić lodołamacz od Państwa a następnie przekształcić go w jednostkę muzealną. Obecnie
cumujący na co dzień w skansenie starych jednostek w Hamburgu-Oevelgönne
lodołamacz, pomimo swoich 86 lat wciąż jest w doskonałej kondycji o czym
świadczą jego rejsy turystyczne odbywane w ramach dorocznych imprez morskich
takich jak m.in.: urodziny portu w Hamburgu, Tydzień Kiloński w Klonii czy Hanse Sail w
Rostocku.
Stoczniowy
numer budowy:
|
769
|
Data zamówienia:
|
31.08.1932
|
Wodowanie:
|
07.09.1933
|
Data
ukończenia:
|
16.11.1933
|
Koszt:
|
547,000 RM
|
* * *
Dane
techniczne / Technical data:
Wyporność
/ Displacement (GT / DWT):
|
783 t. / 1.138
t.
|
Wymiary (d. x s. x z.) /
Dimensions (l. x b. x d.):
|
51,75 x 13,43
x 5,40 m
|
Kadłub /
Hull:
|
materiał i typ: / material
and type: stal, pojedynczy, nitowany (zużyto
91.000 nitów) / steel, single hull, riveted (91.000 rivets were used)
|
pokłady
ciągłe / continious decks: 1
|
|
Napęd /
Propulsion:
|
3 cylindrowa maszyna parowa
Stephensona / 3 cylinders Stephenson steam engine
- średnica cylindrów / cylinders diametter:
- wysokiego
ciśnienia / high pressure: 541
mm,
- średniego
ciśnienia / medium pressure: 900
mm,
- niskiego
ciśnienia / low pressure: 1430
mm
- moc silnika / engine power: 1.619 kW / 2.200 PS1 przy / at: 120 RPM
|
czterołopatowa śruba, średnica
4,20 m
/ four bladed propeller, diameter 4,20 m
|
|
Prędkość /
Speed:
|
13,0 ~
14,0 węzłów / knots
|
Załoga /
Crew:
|
22 os. /
pers.
|
* * *
Bibliografia
/ Bibliography:
*
* *
Poniżej: STETTIN widziany z promu
POLONIA / Below: STETTIN seen from the ferry
POLONIA, Swinoujscie 1998 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN w
Szczecinie, 03.06.2006 r., zdjęcia Roman Ćwikliński z archiwum Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN in Szczecin, 03.06.2006, photos
Roman Ćwikliński, from Andrzej Patro archive (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN w doku pływającym Stoczni Blohm & Voss, Hamburg 23.04.2014
r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN in floating dock Blohm & Voss Shipyard, Hamburg
23.04.2014 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN, Hamburg 02.11.2014 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below: STETTIN, Hamburg
02.11.2014 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN, Hamburg 09.03.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below: STETTIN, Hamburg
09.03.2015 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN, Hamburg 08.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below: STETTIN, Hamburg
08.05.2015 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN, Hamburg 09.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below: STETTIN, Hamburg
09.05.2015 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN, Hamburg 10.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below: STETTIN, Hamburg
10.05.2015 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN, Hamburg 11.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
/ Below: STETTIN, Hamburg
11.05.2015 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN,
Kilonia 19.06.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN,
Kiel 19.06.2016 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN,
Hamburg 10.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN,
Hamburg 10.05.2018 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN,
Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN, Hamburg
13.05.2018 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: STETTIN,
Hamburg 19.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN,
Hamburg 19.06.2019 (to enlarge click on the photo).
Poniżej: relacja
z wizyty na s/s STETTIN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: a report
from visit on s/s STETTIN (to enlarge click on the photo).
Pokłady otwarte / Open decks:
Salon / Saloon
Mostek / Bridge
Maszynownia
/ Engine Room
Kotłownia
/ Boiler room
Poniżej: STETTIN,
Hamburg 20.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: STETTIN,
Hamburg 20.06.2019 (to enlarge click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz