czwartek, 4 lipca 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 55 - AKUL


AKUL ex KAKULO (IMO: 9279317, MMSI: 261521000, Sygnał wywoławczy: SHNO) – holownik typu ASD 3211, zbudowany w lipcu 2003 roku w gdyńskiej stoczni Damen Shipyards S.A. dla francuskiego armatora Bourbon Offshore Surf z Marsylii jako KAKULO. Po wprowadzeniu do służby zatrudniany do pracy w Afryce Zachodniej. W 2013 roku zakupiony przez „WUŻ” Port and Maritme Services Ltd. Sp. z o. o. z Gdańska. We wrześniu tego samego roku holownik przybył do Gdańska, skąd następnie został skierowany na miesięczny remont do Stoczni Nauta. Uroczyste podniesienie bandery oraz nadanie nazwy AKUL odbyło się w dniu 15 listopada 2013 r., od tej porty holownik zatrudniany jest głównie do obsługi dużych jednostek, które przybywają do Portu Północnego w Gdańsku.
  • Numer budowy: 511205, 
  • Data zdania: 15.07.2003.

*      *      *

AKUL ex KAKULO (IMO: 9279317, MMSI: 261521000, Call Sign: SHNO) – tugboat type ASD 3211, built in July 2003 at the Gdynia shipyard Damen Shipyard S.A. for the French shipowner Bourbon Offshore Surf from Marseille as KAKULO. After entering the service, he was employed to work in West Africa. In 2013 purchased by „WUŻ” Port and Maritme Services Ltd. Sp. z o. o. from Gdansk. In September, tug arrived to Gdansk, from where it was later directed to a monthly refit to the Nauta Shipyard. Ceremonial raising of the flag and naming to AKUL took place on November 15, 2013, since then, the tug is mainly employed to service large vessel, which arriving to the Gdansk North Port.
  • Yard number: 511205,
  • Delivery date: 15.07.2003.

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (pełna / full):
385 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
32,50 x 11,95 x 5,00 m, 
Kadłub (materiał) / Hull (material):
stal / steel,
Ilość pokładów / Deck number:
1
Napęd / Propulsion:
2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Bergen Diesel KRMB-9 – każdy o mocy / each power 2.030 kW,
2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters: Aqumaster US 3001 (średnica / diameter: 2.700 mm),
Prędkość / Speed:
13,6 węzła / knots, 
Uciąg / Bollard pull:
naprzód /ahead: 73 t.,
wstecz / astern: 68 t.,
Wyposażenie holownicze / Towing equipment: 
winda rufowa Damenparts – lina stalowa o długości 650 m i średnicy 52 mm / stern towing winch Damenparts – steel wire with a length of 650 m and a diameter of 52 mm,
winda dziobowa, dwubębnowa Damenparts – lina „Ultraline” o długości 2 x 120 m i średnicy 80 mm / bow double drum towing winch Damenparts – rope „Ultraline” with a length of 2 x 120 m and a diameter of 80 mm,
hak holowniczy / towing hook – 100 t.,
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice obsługiwane przez windę cumowniczo – manewrową (2 x 5 t): / 2 anchors operated by a tugger winch (2 x 5 t.),
Wyposażenie przeciw pożarowe / Fire fighting equipment:

2 monitory pożarowe o wydajności 1.200 m3/h każdy/ 2 FiFi montors with efficiency 1.200 m3/h each,
pompa pożarowa o wydajności 2 x 1.300 m3/h / main fire pump with efficiency 2 x1.300 m3/h,
system piany ciężkiej / heavy foam system,
system zraszania statku / sprinkler system,
Wyposażenie dodatkowe / Other equipment:
rolka rufowa / stern roller: DOR 130 t.,
Wyposażenie nawigacyjne / Navigation equipment: 
2 radary / 2 radars,
echosonda / echo sounder,
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers,
AIS,
VHF DSC,
Pojemność zbiorników / Tank capacities:
paliwo / fuel: 124 t.,
woda pitna / fresh water: 20 t.,
Załoga / Crew:
6/10 os. / pers.

*      *      *

Poniżej zdjęcia holownika AKUL, Gdansk 16.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL 16.09.2018 (to enlarge click on the photo).












Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 16.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Andrzej Patro, Gdansk 16.09.2018  (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AKUL na doku pływającym Stoczni Marynarki Wojennej, Gdynia 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL in floating dock Navy Shipyard, Gdynia 22.09.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika AKUL przy nabrzeżu Stoczni Nauta autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 05.10.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug AKUL at Shipyard Nauta quay, made Mr. Andrzej Patro, Gdynia 05.10.2018  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdansk 26.10.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Andrzej Patro, Gdansk 26.10.2018  (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika AKUL, Gdansk 07.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL 07.04.2019 (to enlarge click on the photo).
 








Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 07.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 07.04.2019  (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 28.08.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 28.08.2019  (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 20.09.2020: Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 31.08.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2020: Below photos of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 31.08.2020  (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 20.09.2020: Poniżej zdjęcie holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 18.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2020: Below photo of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 18.09.2020 (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 01.10.2020: Poniżej zdjęcie holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 03.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2020: Below photo of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 03.09.2020 (to enlarge click on the photo).
 

 
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz