Jak co roku jedną z najciekawszych imprez
odbywającego się w czerwcu Tygodnia Kilońskiego są dni tzw. „Otwartych Okrętów”
(mające miejsce w sobotę, niedzielę i środę, w godzinach 13:30 – 17:30),
podczas których to można zwiedzić okręty wojenne zarówno niemieckiej marynarki
jak i państw NATO, które rokrocznie przybywają do Kilonii, kończąc w ten
dwutygodniowe manewry BALTOPS a następnie uczestnicząc w/w święcie.
Z tego miejsca, mając pięcioletni bagaż doświadczeń z w/w imprezą, wszystkim chcącym odwiedzić teren bazy w te dni mogę poradzić wybranie się w sobotę lub niedzielę, bowiem patrząc na ostatnie lata w poniedziałek i we wtorek większość okrętów (a szczególnie tych wchodzących w skład stałych zespołów NATO) opuszcza bazę, w której pozostają już tylko nieliczne jednostki, które można zwiedzić lub sfotografować ostatniego dnia otwartych pokładów – tu mała uwaga nie wszystkie z przebywających w bazie jednostek są dostępne do zwiedzania a na pewnej części z tych udostępnionych może obowiązywać zakaz fotografowania np. jak w tym roku tureckiej fregacie TCG GÖKOVA, poza tym przed wejściem na pokład odwiedzający musi liczyć się też z faktem, że będzie zmuszony poddać kontroli lub pozostawić (o ile posiada) plecak, torbę pod opieką marynarzy z odwiedzanego okrętu (bez obaw, każdy przyjmowany plecak, torba itd. ma swój numerek, który także i my otrzymujemy, celem okazania przy odbiorze).
Z tego miejsca, mając pięcioletni bagaż doświadczeń z w/w imprezą, wszystkim chcącym odwiedzić teren bazy w te dni mogę poradzić wybranie się w sobotę lub niedzielę, bowiem patrząc na ostatnie lata w poniedziałek i we wtorek większość okrętów (a szczególnie tych wchodzących w skład stałych zespołów NATO) opuszcza bazę, w której pozostają już tylko nieliczne jednostki, które można zwiedzić lub sfotografować ostatniego dnia otwartych pokładów – tu mała uwaga nie wszystkie z przebywających w bazie jednostek są dostępne do zwiedzania a na pewnej części z tych udostępnionych może obowiązywać zakaz fotografowania np. jak w tym roku tureckiej fregacie TCG GÖKOVA, poza tym przed wejściem na pokład odwiedzający musi liczyć się też z faktem, że będzie zmuszony poddać kontroli lub pozostawić (o ile posiada) plecak, torbę pod opieką marynarzy z odwiedzanego okrętu (bez obaw, każdy przyjmowany plecak, torba itd. ma swój numerek, który także i my otrzymujemy, celem okazania przy odbiorze).
Powracając
do atrakcji imprezy to oprócz
tradycyjnego głównego dania czyli okrętów są też i przystawki w postaci
prezentacji sprzętu jednostek lądowych (w tym roku gościnnie także i
holendrów) oraz marynarki, dynamiczne pokazy ratownictwa morskiego i
operacji
antyterrorystycznych z udziałem śmigłowca Westland Augusta Mk.41 Sea
King oraz
występy artystyczne kapel wojskowych. Dla łowców oryginalnych pamiątek
nadarza się
też okazja nabycia takowych na pokładach odwiedzanych okrętów (nie
wszystkich) a
także zdobycia stempli okrętowych (szczególnie interesujące są tu
stemple
jednostek niemieckich).
Dla zmęczonych, spragnionych i głodnych,
bo dni otwartych pokładów na terenie bazy w Kiel-Wik to prawdziwy maraton (patrz
na skan mapki), przewidziano takowe punkty zarówno pod „chmurką” jak i w kantynie.
Tradycyjnie też dla małych milusińskich,
bo tacy także zjawiają się na terenie bazy zapewniono kącik zabaw (rok rocznie
rolę gumowego zamku pełni tu napompowany okręt podwodny U-Hüpf.)
Żeby nie przedłużać i zanudzać moją tyradą
zapraszam na relację z dwudniowego szaleństwa (w celu uporządkowania bałaganu w
miarę możliwości pogrupowałem zdjęcia wg. miejsc przy których cumowały
poszczególne jednostki a nie daty ich wykonania).
I.)
Południowa brama wejściowa - Südwache (uwaga wejście dla osób nie
mających nic poza aparatem przez furtkę, dla pozostałych przez bramę a
następnie punkt kontrolny obsługiwany przez cztery osoby).
II.) Okręty w bazie – takie nagromadzenie w jednym miejscu daje wspaniałe możliwości uzyskania ciekawych ujęć czy to z lądu czy też z pokładów odwiedzanych jednostek. Dodatkowego smaczku w tym roku dodało ustawianie dużych jednostek w pary, które wyglądały następująco: HMS WESTMINSTER / HMS KENT (fregaty typu 23), USS ROSS / USS GRAVELY (niszczyciele klasy Burke Flight I i Flight IIA), ORP GENERAŁ KAZIMIERZ PUŁASKI / TCG GÖKOVA (fregaty klasy OHP), HDMS ABSALON / HDMS IVER HUITFELD oraz HNoMS ROALD AMUNDSEN / SPS ALMIRANTE JUAN DE BORBON (tu ciekawostka, choć Norweg jest mniejszy od Hiszpana to anteny AEGISa ma położone wyżej).
II a.) Molo Tirpitza – Tirpitzmole –
najbliższe południowej bramy
(część okrętów stojąca przy tym molu jest
także doskonale widoczna z ogólnodostępnej promenady Kielline, która możemy dostać się na przystanek promu F1 "Reventlou").
Łotewski
okręt pomocniczy LVNS VIRSAITIS (A 53) / Litewski niszczyciel min LNF SKALVIS
(M53).
Norweska
fregata HNoMS ROALD AMUNDSEN (F 311) / Hiszpańska fregata SPS ALMIRANTE JUAN DE
BORBON (F 102).
Okręt
flagowy tegorocznego Kieler Woche – niemiecki zaopatrzeniowiec EGV BONN (A 1413).
Najpiękniejsza
jednostka tegorocznego Kieler Woche – hiszpański "uzbrojony" żaglowiec szkolny SPS JUAN
SEBASTIAN DE ELCANO.
Francuskie
jednostki przeciwminowe: okręt baza nurków FS VULCAIN (M 611) / niszczyciel
min FS PEGASE (M 644).
Niemiecki okręt baza FGS RHEIN (A 513) i stojący przed nim niszczyciel min FGS BAD RAPPENAU (M 1067).
Duński
okręt pomocniczy HDMS SLEIPNER (A 559).
II b.) Pomost Gneisenaua – Gneisenaubrücke.
Niemieckie
holowniki: LANGENESS (Y819) / NORDSTRAND (Y 817) i LUTJE HORN (Y 812).
Brytyjskie
okręty patrolowe typu P2000: HMS RANGER (P293) / HMS SMITER (P272), HMS BLAZER
(P279) / HMS EXPRESS (P 163).
II c.) Połączony pomost Pinguin / Scharnhorst – Pinguinbrücke
/ Scharnhorstbrücke.
Niemiecki
okręt podwodny U 33 (S 183).
Norweski
niszczyciel min HNoMS HINNØY (M 343) / Holenderski niszczyciel min HNLMS
ZIERKZEE (M 862).
Niemiecka
barka desantowa FGS LACHS (L 762) – ostatnia jednostka klasy Barbe w służbie
Bundesmarine i jednocześnie najstarszy okręt tegorocznego Kieler
Woche – 53 lata.
Norweski
niszczyciel min HNoMS OTRA (M351) / Holenderski okręt szkolny HNLMS VAN
KINSBERGEN (A 902).
Duńskie
jednostki MHV 908 BRIGADEN / HDMS ALHOLM (A 544) / HDMS ERTHOLM (A 543).
Niemiecka
korweta FGS ERFURT (F 262) – największy brudasek ze wszystkich jednostek
stojących w bazie.
II d.) Pomost Weddingena – Weddingenbrücke – w trakcie tegorocznego Kieler Woche zamknięty dla odwiedzających.
Niemieckie
niszczyciele min FGS GROMITZ (M 1064) / FGS WEILHEIM (M 1059).
Niemiecki
okręt baza FGS MOSEL (A 512) / holownik pełnomorski FGS SPIEKEROOG (A1452), kolejny
ze staruszków – 51 lat.
Niemieckie
niszczyciele min FGS DILLINGEN (M1065) / FGS FULDA (M 1058).
Niemiecki
okręt baza FGS WERRA (A514).
II e.) Pomost Saltzwedela – Saltzwedelbrücke.
Niemieckie
drony przeciwminowe SEEHUND 7, 8.
Niemieckie
drony przeciwminowe SEEHUND 6, 9, 14.
Niemieckie
drony przeciwminowe SEEHUND 18, 3, 16.
Niemiecki
okręt do usuwania zanieczyszczeń na powierzchni morza FGS BOTTSAND (Y 1643).
II f.) Nabrzeże remontowe – Instandsetzungspier
Brytyjskie
fregaty HMS WESTMINSTER (F 237) / HMS KENT (F78) - z obu jednostek tylko ta druga udostępniona była do zwiedzania..
Niemieckie
drony przeciwminowe SEEHUND 5, 1.
II g.) Nabrzeże Postojowe – miejsce gdzie z reguły cumują amerykańskie jednostki, najbardziej oblegane obiekty całego open
shipu, w tym roku już od soboty dostępne były do zwiedzania wszystkie
trzy okręty, na które wiodła wspólna kolejka jak za czasów PRL-u (na
okręty wchodziły grupy 20-osobowe i tylko od szczęścia zależało czy
dostaniemy się na pożądany przez nas okręt - moim celem był USS ROSS, na
który udało mi się dostać za pierwszym podejściem).
Amerykański
okręt dowodzenia USS MOUNT WHITNEY (LCC20) – kolejny z nestorów tegorocznego Kieler Woche.
Amerykańskie
niszczyciele USS ROSS (DDG 71) i USS GRAVELY (DDG 107).
II h.)
Molo Scheera – Scheermole
Polska
fregata ORP GENERAŁ KAZIMIERZ PUŁASKI (272) / Turecka fregata TCG GÖKOVA (F496).
Duńska
fregata HDMS THETIS (F 357).
Brytyjski
okręt desantowy dok HMS ALBION (L14).
Okręt
patrolowy niemieckiej policji HELGOLAND.
Brytyjski
niszczyciel min HMS RAMSEY (M 110) / Belgijski niszczyciel min BNS BELLIS
(M916).
Okręt
patrolowy niemieckiej policji BAYREUTH (BP25).
Duński
okręt wsparcia HDMS ABSALON (L16) / Duńska fregata HDMS IVER HUITFELD (F361).
III.) Barkasy marynarki
– dla osób, które chciałby się dostać się w jak najprostszy i najszybszy sposób na
przystanek
promu F1 "Reventlou" (linia Kiel Hbf - Laboe - Kiel Hbf), jak co roku
uruchomiono komunikację wodną, realizowaną przez barkasy
marynarki, które zabierały pasażerów z położonego pomiędzy pomostem
Gneisenaua a Pinguina pontonu – uwaga transport tylko dla osób w pełni sprawnych i
w miarę szczupłych oraz dla dzieci powyżej 14 lat, poza tym chcąc
przemieścić
się w ten sposób musimy liczyć się z oczekiwaniem na rejs w kolejce, co
jednak
rekompensuje później możliwość obfotografowania części jednostek od
strony wody
(szczęśliwcy, którzy jako pierwsi wejdą na pokład jednostki, mają szansę
zająć doskonałe
do fotografowania miejsca na rufie).
IV.)
Dynamiczne pokazy lotnicze – pokazy ratownictwa oraz abordażu wykonywane
przez załogę śmigłowca Westland Augusta Mk.41 Sea King numer burtowy 89-52 oraz
jednostkę specjalną z Eckernförde.
V.)
Sprzęt lądowy – wystawiony
przez służbę pomoczą niemieckiej marynarki jak i wojska lądowe.
VI.)
Godla, emblematy i inne – okręty to nie tylko kadłub, uzbrojenie i sensory to także
ciekawe godła, emblematy czy też pieczątki. Poniżej to co udało mi się upolować i
zdobyć.
FGS FULDA (M 1058)
FGS DILLINGEN (M 1065)
FGS GROMITZ (M 1064)
ORP GENERAŁ TADEUSZ KOSCIUSZKO (272)
TCG GÖKOVA (F496)
USS ROSS (60 Destroyer Squadron).
HDMS THETIS (F 357)
HMS ALBION (L15)
BNS BELLIS (M 916)
HMS KENT (F78)
SPS JUAN SEBASTIAN DE ELCANO
HDMS ABSALON (L16)
FGS LACHS (L761)
HMS KENT (F78)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz