wtorek, 24 kwietnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 21 - NIEDŹWIEDŹ


NIEDŹWIEDŹ (IMO: 6920070, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy typu H 800/I zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Zarządu Portu Szczecin. Od 1983 roku operował w ramach Zarządu Portu Szczecin - Świnoujście. Od 1991 roku aż do wycofania w 1999 roku armatorem jednostki był Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. Po wycofaniu jeszcze w tym samym roku pocięty na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 02.06.1982 – mającej miejsce około godziny 13:05 kolizji z zacumowanym przy nabrzeżu bazowym Golnów holownikiem MOCNY, do której doszło na skutek awarii systemu sterowania śrubą nastawną na holowniku NIEDŹWIEDŹ, 
  • 03.06.1983 – mającej miejsce o 18:00 kolizji holownika z przygotowywanym do shiftingu z nabrzeża Wałbrzyskiego na Bułgarskie drobnicowcem GOLENIÓW, do której doszło na skutek awarii systemu sterowania śrubą nastawną na holowniku NIEDŹWIEDŹ,
  • 18.08.1989 – wraz z holownikami WULKAN, ZEUS, GRZEGORZ, jednostką pożarniczą STRAŻAK 24, zakończonej niepowodzeniem akcji ratowania nabierającej wody, pogłębiającej tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiarki LUCYFER.

*     *     *

NIEDŹWIEDŹ (IMO: 6920070, MMSI: ---, Call sign: ---) – harbor tug type H 800/I designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Szczecin Port Authority in Szczecin. From 1983, he operated as a part of the Szczecin - Swinoujscie Port Authority, home port – Szczecin. From 1991 until its withdrawal in 1999, the unit`s owner was Zaklad Uslug Zeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. After the withdrawal in the same year, cut into scrap. Of the more important events in the life of the unit, it is worth mentioning:
  • 02.06.1982 – around 13:05 a collision with the tug MOCNY moored at the Golnow base quay, which occurred as a result of the failure of the control system of the controllable pitch propeller, 
  • 03.06.1983 – around 18:00 a collision with the prepared for shifting from Walbrzyskie quay to Bulgarskie quay general cargo GOLENIÓW, which occurred as a result of the failure of the control system of the controllable pitch propeller, 
  • 18.09.1989 – together with tugs WULKAN, ZEUS GRZEGORZ and fire-fighting unit STRAŻAK-24, unsuccessful rescue action taking water, deepening the water route Swinoujście – Szczecin dredger LUCYFER.

*     *     *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:
  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002,  
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service, 
  • NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped,  
  • LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012, 
  • SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in December 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: zezłomowany / scrapped, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: zezłomowany / scrapped.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5, 
    • ilość pokładów / deck number: 1,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 8NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 800 HP, 
    • śruba w dyszy Korta / propeller in Kort nozzle: 1, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook,  
      • uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
  • Wyposażenie przeciw pożarowe / Fire fighting equipment: 
    • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h,
    • umieszczone na sterówce działko wodne / placed on a wheelhouse water cannon, 
    • zawory hydrantowe / hydrant valves,
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment: 
    • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons,
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
    • 1 radar / 1 radar,
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika NIEDŹWIEDŹ, Szczecin 1987 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro / Below photos of tug NIEDŹWIEDŹ, Szczecin 1987, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



1 komentarz:

  1. Holownik Niedżwiedź miał inny silnik 8 cyl. SKL, Kuguar miał 6 cyl.

    OdpowiedzUsuń