TYGRYS (IMO: 6925824, MMSI: ---, Sygnał
wywoławczy: ---) – holownik portowy typu H 800 zaprojektowany i zbudowany
przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk w Gdańsku (oznaczenie
projektowe B800/I). Od momentu podniesienia bandery zatrudniony w pracy na
terenie portu gdańskiego. W 1981 roku przekazany Szczecińskiej Stoczni
Remontowej Gryfia w Szczecinie. Obecny armator to: Morska Stocznia Remontowa
„Gryfia” S.A. Szczecin.
* * *
TYGRYS (IMO: 6925824, MMSI: ---, Call Sign: ---)
– harbor tug type H 800 designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Port Gdansk Authority. Since the raising of the flag engaged in work in the
port of Gdansk. In 1981 transferred to the Szczecin Repair Shipyard Gryfia in
Szczecin. Current shipowner is: Naval Ship Repair Yard “Gryfia” S.A., Szczecin.
* * *
Jednostki typu H 800 / Units type H 800:
- CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002,
- TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service,
- NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999,
- PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015,
- PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped,
- LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service,
- GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003,
- MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012,
- SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service,
- MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010,
- MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in december 2014 sold to Estonia,
- KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, w marcu 2015 wydobyty i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised and soon after sold for scrap,
- H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: złomowany / scrapped,
- H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: złomowany / scrapped
* * *
Dane techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m,
- Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel,
- przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5,
- ilość pokładów / deck number: 1,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 8NVD48 o łącznej mocy / with total power 589 kW / 802 HP,
- śruba / propeller: 1,
- Prędkość / Speed: 11.0 węzłów / knots,
- Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
- holownicze / towing:
- 1 hak holowniczy / 1 towing hook,
- uciąg / bollard pull: 15 t.,
- bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & diameter of 20 mm,
- kotwiczne / anchor:
- 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass,
- wyposażenie przeciw pożarowe / fire fighting equipment:
- 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h,
- 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon,
- zawory hydrantowe / hydrant valves,
- wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment:
- 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 pesons,
- kamizelki ratunkowe / life jackets,
- 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART,
- Załoga / Crew: 5 os. / pers.
* * *
Poniżej zdjęcia
holownika TYGRYS/ Below photos tug TYGRYS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie /
to enlarge click on the photo).
* * *
Bibliografia /
Bibliography:
- Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
- PRS 2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz