czwartek, 1 stycznia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 13 - DARIA (I)

DARIA (I) ex TARIA (IMO: 9065912, MMSI: 210989000, Sygnał wywoławczy: P3TC6, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez bułgarską stocznię Bulyard Shipbuilding Industry w Warnie dla armatora TR Shipping jako TARIA. W trakcie dziewiczego rejsu, 24 lipca 1995roku odkupiony przez Polską Żeglugę Morską – POLSTEAM ze Szczecina. Przekazanie jednostki miało odbyć się w Pireusie, gdzie dotychczasowy właściciel zaproponował renegocjacje kontraktu, do których jednak nie doszło a to dlatego, że statek nocą uszedł z portu. Ostatecznie w dniu 31 sierpnia 1995 roku w Pireusie jednostka weszła do eksploatacji w barwach PŻM jako DARIA (pierwszym dowódcą został kpt. Jerzy Niemiec) Uroczysty chrzest miał miejsce w Odessie zaś matką chrzestną statku została Pani Dirina Butova Tkaczenko. Sprzedany firmie Vika Shipping, został jej przekazany na redzie Singapuru (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jerzy Tkaczyk). Po przemianowaniu na VICTORIYA pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

 

*     *     *

 

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

502

Położenie stępki:

17.09.1993

Zdanie:

24.07.1995

 

*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność

GT: 25.190 / DWT: 41.260 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

186,45 x 30,05 x 11,47 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

grodzie wodoszczelne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Bryansk Engineering Works (licencyjny MAN-B&W) model 6DKRN60/195 o mocy: 8.338 kW

śruba: 1

Prędkość:

14 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zestawy prądotwórcze składające się z silnika spalinowego o mocy 750 kVA i generatora

1 x awaryjny generator o mocy 159 kVA

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pojemność ładowni:

- Ła 1: 9.721 m3

- Ła 2: 10.858 m3

- Ła 3: 10.836 m3

- Ła 4: 10.895 m3

- Ła 5: 10.737 m3

wymiary luków:

- 1 x 9,7 x 15,3 m

- 4 x 19,8 x 15,3 m

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typu folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 52.456 m3

bele: 50.720 m3

Urządzenia załadunkowe:

4 dźwigi każdy o unosie 30 ton i zasięgu 25 metrów

Załoga:

26

 

*     *     *

 

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

 

*     *     *

 

Poniżej: DARIA przybywa na remont klasowy do Szczecina (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 










Poniżej: DARIA podczas postoju przy Nabrzeżu Gnieźnieńskim, Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz